Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Sihijuoma666

Lainaus käyttäjältä: Boonusmies - maaliskuu 13, 2014, 21:33:53 ip
Eikös nuo pubet oo ihan hyviä valintoja amppeliin? Olis tarkoitus laittaa kesäksi parvekkeelle parit amppelit killumaan ja mietin tässä niihin sopivia lajikkeita.. parvekkeelle ei tuu suoraa auringonvaloa hirveesti, vaikka etelään päín onkin, isoja koivuja edessä, mutta käsittääkseni noi pubet ei liian kuumasta tykkääkään. Itsellä olis valmiina turbo pube ja orange locoto, mitä olette mieltä? :)

Mulla ainakin amppeleihin menossa Rocoto, Turbopube ja Montufar. Eikös baccatumeistakin ainakin Lemon Droppi ole amppelimatskua?   ::)

0lli

Lainaus käyttäjältä: Sihijuoma666 - maaliskuu 13, 2014, 22:13:48 ip
Lainaus käyttäjältä: Boonusmies - maaliskuu 13, 2014, 21:33:53 ip
Eikös nuo pubet oo ihan hyviä valintoja amppeliin? Olis tarkoitus laittaa kesäksi parvekkeelle parit amppelit killumaan ja mietin tässä niihin sopivia lajikkeita.. parvekkeelle ei tuu suoraa auringonvaloa hirveesti, vaikka etelään päín onkin, isoja koivuja edessä, mutta käsittääkseni noi pubet ei liian kuumasta tykkääkään. Itsellä olis valmiina turbo pube ja orange locoto, mitä olette mieltä? :)

Mulla ainakin amppeleihin menossa Rocoto, Turbopube ja Montufar. Eikös baccatumeistakin ainakin Lemon Droppi ole amppelimatskua?   ::)

Niinnojoo sekin oli aika rönsyilevä ja piti tukee paljon, eli olis ihan varteenotettava vaihtoehto:)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

sorrii

Hmmmt ...
Mun vajavainen kokemus Rocotoista on ollut että ne vaativat ison astian ja paljjon multaa. Jos siis meinaa saada satoakin. Eikö?

Mun paras amppelikasvi oli Omnicolor. Se teki hedelmää reilusti - jopa talvella kun oli ikkunan edessä. Kasvu pysyi kohtuullisena eikä joutunut jatkuvasti tappelemaan narujen ja saksien kanssa. Nättikin tietysti. Ja hedelmät hyviä [mausteena] koko elinkaaren ajan. Musta harva baccatum on hyvänmakuinen heti raakileena. Omnicolorit oli hyviä ihan valkoisinakin ...

Inhottava idätettävä ... kyllävain ...

Tänä vuonna tuli kyllä pubeja vähän liiankin kanssa ja voisinkin kokeilla istuttaa yhden Upside-down-amppeliin, jonka sorruin ostamaan Bauhausin poistokorista [5€] viime vuonna. Siinä kasvoi Minibel-pensastomaatti viime kesänä mökin räystään alla. Alna vaan olemaan aika kypsä noiden tomaattien kanssa kun en niistä ole koskaan saanut kypsää satoa ... [paitsi sisällä kypsyttelemällä]
Tuli noiden tutumpien rocotojen ohella yksi Rocoto de San Isidro [siemenketjukirje2] joka näyttää kasvavan poikkeuksellisen vahvasti maata myöten leviten. Se voisi olla aika villi ilmestys sellaisen säkin alla ... ?!?
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

0lli

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 14, 2014, 08:48:40 ap
Hmmmt ...
Mun vajavainen kokemus Rocotoista on ollut että ne vaativat ison astian ja paljjon multaa. Jos siis meinaa saada satoakin. Eikö?

Mun paras amppelikasvi oli Omnicolor. Se teki hedelmää reilusti - jopa talvella kun oli ikkunan edessä. Kasvu pysyi kohtuullisena eikä joutunut jatkuvasti tappelemaan narujen ja saksien kanssa. Nättikin tietysti. Ja hedelmät hyviä [mausteena] koko elinkaaren ajan. Musta harva baccatum on hyvänmakuinen heti raakileena. Omnicolorit oli hyviä ihan valkoisinakin ...

Tänä vuonna tuli kyllä pubeja vähän liiankin kanssa ja voisinkin kokeilla istuttaa yhden Upside-down-amppeliin, jonka sorruin ostamaan Bauhausin poistokorista [5€] viime vuonna. Siinä kasvoi Minibel-pensastomaatti viime kesänä mökin räystään alla. Alna vaan olemaan aika kypsä noiden tomaattien kanssa kun en niistä ole koskaan saanut kypsää satoa ... [paitsi sisällä kypsyttelemällä]
Tuli noiden tutumpien rocotojen ohella yksi Rocoto de San Isidro [siemenketjukirje2] joka näyttää kasvavan poikkeuksellisen vahvasti maata myöten leviten. Se voisi olla aika villi ilmestys sellaisen säkin alla ... ?!?

Hmm itsellä olis kyllä omnicoloriakin, voishan sitä laittaa omnicolorin ja yhden puben :)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

liimamake85

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 13, 2014, 20:40:25 ip
Vetyperoksidia tuohon käyttöön saa kaupoista: esim. Liquid Oxygenia Chilitarvikkeessa, Oxyplus Pavunvarressa ... Hinta ~15€/l Se on 17% Vetyperoksidia eli aika paljon tukevampaa kuin apteekin haavanpuhdistus-peroksidi... Halpaa ja riittoisaa. Sillä voi desinfioda turvallisesti astiat, letkut, pumput ym. Puhdasta happea eli ei myrkyllistä kunhan ei raakana juo  ??? ???

Mä käytän rutiinilla tuota vesiviljelyissäni aina litkujen mukaan ½-1ml/l. Tuollaiseen juurimätään muistaakseni laitetaan 2ml/l
Mä olen aina välillä laittanut sitä säiliöruukkuihinkin sllloin kun on joutunut ylikastelemaan esim.

Tilasin sitten vielä tuota liguid oxygeniakin. Oisko fiksuin sillä desiffioida ensin ja sitten veden sekaan tuota subculturea? vai laittaa molempia sitten sinne veden sekaankin?

bobster

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 14, 2014, 08:48:40 ap
Hmmmt ...

No ei. Chinenseillä ei oikein alle kymmenen litran ruukulla tee mitään, mutta Rocotoja yleisesti kasvatetaan 9L amppeleissa. Mulla oli Turbo pube vuosi sitten kuuden litran amppelissa ja se oli yli metrin leveä. Ei rocotot yleensä juuri sen vaikeampia ole kuin muutkaan.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

sorrii

Liquid Oxygenin kanssa kannattaa tutkia käyttöohjetta: ftp://ftp.growthtechnology.com/instructions/Liquid-Oxygen-instructions.pdf

Puutarhurin Verstaan nettisivulla oli ennen suomenkielinenkin ...
Kasvin desinfionnissa siis 2ml/litra on maksimi. Silläkin mun käsittääkseni vain huuhdellaan ja sitten vaihdetaan vesi.
Normiannos ½ml/l jota suositellaan pari kertaa viikossa. Jos käyttää joka päivä, niin 5ml/20l ...

Tuollahan polttaakin kasvin juuret karrelle jos ei ole varovainen. Ohjeissa saastuneen viljelysysteemin puhsituksessa laitetaan 1dl/10l mutta sitä ei anneta kasveille vaan tekniikalle!
Pistokkkaiden ja idätettävien siementen liotukseen myös 2ml/l .. toimii.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

Huru-ukko

Liquid Oxygeniä olen antanut kahtena vuonna peräkkäin juurimätään sairastuneille kasveille. Kaikki  4 selvisi.
Itselle tavaksi on vakiintunut siirtää ne 10l ämpäribubblereihin. Joka aamuu pistin sinne publeriin puolen korkillista juuri tuota 17% tavaraa. En silloin enkä nyt viitsi laskea mitä se tekee prosenteissa. Kasvit oli noin 30 cm korkeita. Paraneminen kesti noin 3-4 viikkoa, siten että silloin oli muodostunut jo kohtuullisesti uusia juuria. Kasveja ei tarvinnut leikellä prosessin aikana.¨

Liquid Oxygeniä ei saa käyttää bioponisissa systeemeissä, koska se tappaa sekä hyvät että huonot bakteerit.

SamiKoo

Subculture on biologinen joten sen kanssa ei tuota vetyperoksidia kun tappaa ne subculturen hyödylliset bakteerit.

mehukatti

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14816.msg280141#msg280141

Mites paljon ton kokoisia taimia pitäis kastella mullassa (Biobizz Light-Mix) kun valoa vaan keskinkertaisesti? Eihän tää nyt mitään eksaktia tiedettä taida olla, mutta jos nyt jotain suuntaa-antavaa miettii. Miten olis vaikka desi vettä joka toinen päivä, jossa Biobizzin Grow:ta 2ml/l? Vai onko tää liian vähän/harvoin kastelua? Ja kannattaisko lannoittaa mieluummin joka toinen kastelukerta?

PP

Lainaus käyttäjältä: mehukatti - maaliskuu 14, 2014, 13:35:18 ip
Mites paljon ton kokoisia taimia pitäis kastella mullassa (Biobizz Light-Mix) kun valoa vaan keskinkertaisesti? Eihän tää nyt mitään eksaktia tiedettä taida olla, mutta jos nyt jotain suuntaa-antavaa miettii. Miten olis vaikka desi vettä joka toinen päivä, jossa Biobizzin Grow:ta 2ml/l? Vai onko tää liian vähän/harvoin kastelua? Ja kannattaisko lannoittaa mieluummin joka toinen kastelukerta?

Kastelusta ei voi sanoa mitään ohjearvoja vaan se on tapauskohtaista. Parhaat tavat kastelutarpeen arviointiin on ruukkujen painon muuttuminen ja kasvin nuupahtaminen veden puutteessa.

Tässä tapauksessa voi kuitenkin sanoa melko varmasti, että desi joka toinen päivä on ihan liikaa. Tuon kokoiset kasvit haihduttaa todella vähän, mutta mullasta itsestäänkin haihtuu vettä. Älä kysy, paljonko vettä annat, vaan odota nyt niin kauan, että multa kuivuu ja kastele multa sitten reilusti muttei vetisen märäksi.

Lannoitusta nuo ievät tarvitse vielä ollenkaan, koska mullassa on peruslannoitus.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: mehukatti - maaliskuu 14, 2014, 13:35:18 ip
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14816.msg280141#msg280141
Mites paljon ton kokoisia taimia pitäis kastella mullassa?
Miten olis vaikka desi vettä joka toinen päivä...

Minäpä tein multatestin 2008 ja samassa yhteydessä tuli todettua, että pikkutaimet tarvitsevat kastelua vasta neljän viikon jälkeen, jos ne pienenä on kunnolla kasteltu. Päivittäinen vedenkulutus oli 5 millilitraa.
Kasvatusolot ovat tietysti erilaisia lämmön ja tuuletuksen suhteen, joten ei tätä sokeasti voi soveltaa, mutta hyvin vähän vettä ne käyttävät ja useimmat kastelevat liikaa.

höppänä

Kysymys Aji Fantacyn lehdestä.
Mikähän voisi olla syynä tuohon ruskeaan?

sorrii

Ottaisko kontaktia tuohon soraan?
Saattaisi sorasta saada jotain ärmättiä ...

Terveeltähän tuo ylempää vaikuttaa, sikälimikäli kuvasta voi nähdä.

niko.m

Lainaus käyttäjältä: bobster - maaliskuu 14, 2014, 10:05:37 apChinenseillä ei oikein alle kymmenen litran ruukulla tee mitään, mutta Rocotoja yleisesti kasvatetaan 9L amppeleissa. Mulla oli Turbo pube vuosi sitten kuuden litran amppelissa ja se oli yli metrin leveä. Ei rocotot yleensä juuri sen vaikeampia ole kuin muutkaan.

Koskeeko myös säiliöruukkuja tuo kokovaatimus? Vai voiko koosta tinkiä?

bobster

Pienempi ruukku=pienempi juuristo=pienempi kasvi=pienempi sato.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

sorrii

Mulla on ~½l ruukuissa [9x9cm taimiruukku] viimevuotisia chinensejä - kookoskuidussa toki. Ne melkein kaikki teki jokusen podin viime kesänäkin. Syksyllä leikkasin alas ja ovat taas vähän kasvaneet bonci-tyyliin: 20cm korkeassa Nagassa on nytkin kaksi podia kypsymässä  8) ...

Vanhat kasvit ja pistokkaat saattaa tehdä satoa aika pienissä ruukuissa ja pysyvät tiet kasvitkin sopivan pieninä esim. ikkunalautakasvatteluun.

Hyvänä esimerkkinä oli toissakesän AjiCristal -pistokkaat joita istuttelin 4kpl 20-30-senttisinä ruipeloina pulleaan LiDL'in 80cm parvekelaatikkoon: Niistä pukkasi satoa paremmin kuin isosta uudesta puskasta 30cm Pauliinaruukussa.

Hyvä on siis muistaa että iso rukku = ISO kasvi, joka vaatii tilaa ja isosti valoa. Sisätiloissa on aika turhaa istutella kovin isoon ellei ole yksinäinen kasvi ison eteläikkunan edessä tai se natikka siinä ½m päässä.

EM fraasi "Chinenseillä ei oikein alle kymmenen litran ruukulla tee mitään" koskee siis tehokasvatusta päämääränä iso sato, eikä koristekasvia yksiön ikkunalla ...

...ja tulipa mun Nagasta 8l. ruukussa ~1kg satoa viime kesänä  ;D ;D ;D [=Autopot, perliitti, kennokasvihuone]

niko.m

Itsellä pääasiassa ~3.5l ruukuissa (multatila) ja tulevat bonchit ~0.8l ruukuissa, yksi isompi ruukku odottaa habaneroa, tarkoitus siirtää nuo parvekkeelle kun kelit sallivat, en tosin odota mahtavia satoja. Rupesin miettimään että otinko liian pieniä ruukkuja.

Jani M

Suosittelen kyllä vähän isompia, mutta kyllä esimerkiksi perushabanerosta saa ihan hyvät maistiaiset viiden litran ruukussakin.