Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

sorrii

LainausOon syöttänyt tänävuonna pikkutaimille Nutriforten starttilannoitetta ja täytyy sanoa, että toimii !!

Oletko pitkään antanut pelkkää Starttia?
Mä olen sitä käyttänyt varovasti parina keväänä, mutten ole käyttänyt pelkästään kuin ekalla kastelulla. Sitten olen sekoitellut 50/50 tavallista litkua ja starttilitkua pari viikkoa.

Vaikea sitten sanoa miten toimii, kun ei ole vertailukohtaa ...  :-X
Sama juttu Rhitzotonicin kanssa: Hienosti lähtee potit [jiffyt, kuutiot] puskemaan valkoista pumpulipartaa kun sumuttelen muutaman  kerran päivässä. En vaan nyt oikeestaan tiedä, muista miten käy ilman sitä!  :D

Mulla on kaikki aina toiminut hienosti, omasta mielestäni  8) 8) 8) -joskus ei ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Whili

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 18, 2014, 16:22:08 ip
LainausOon syöttänyt tänävuonna pikkutaimille Nutriforten starttilannoitetta ja täytyy sanoa, että toimii !!

Oletko pitkään antanut pelkkää Starttia?
Mä olen sitä käyttänyt varovasti parina keväänä, mutten ole käyttänyt pelkästään kuin ekalla kastelulla. Sitten olen sekoitellut 50/50 tavallista litkua ja starttilitkua pari viikkoa.

Purkin kyljessä käsketään antaan 2-3 viikkoa ja sevverran ovat saaneet.
Parempi juuristo, kukinta ja kasvu lukee purkin kyljessä ja kyllä allekirjoitan ainakin tuon ensimmäisen.
Isommat kaverit ovat siirtyneet PK:hon.

sorrii

Njoo. Jäi sanomatta että mietin sopivuutta vesiviljelyssä ja esim. kookoskuidussa ...
Ohjeissa kun ei sitä alustaa erikseen mainita, niin oletan että puhutaan taimimullasta.

Itsellä oli taimibublerissa tuota starttia EC ~0.8 eikä näyttäneet taimet hirveen hyvin viihtyä. Näkyviä juuria sai odottaa ja jotkut taimet teki epäsymmetrisiä kirjavia lehtiä ym. Siirryin aika nopeesti tuttuun Nutriforten Tomaatti-ohjelmaan bublereillani.
Mun tavallinen tapani on ollut kasvattaa taimia aika pitkään pelkissä kuutioissa ja Jiffyissä ja antaa Tomaatti-settiä. Alussa vähän aikaa 50/50 starttia ja Tomaatti-settiä. Hyvin se on mennyt jos ei ole öttiäiset alkaneet mellastaa: Tänä vuonna tuntuu vielä aika turvalliselta, mutta on hälyvalmius koko ajan jos alkaa taas kuhisemaan jossain. Wanhoja ulkoakin tuotuja kasveja on ympäriinsä, ja oon saanut talvella pariin kertaan tehosumutella muutamia ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

SamiKoo

Lainaus käyttäjältä: Whili - maaliskuu 18, 2014, 15:22:44 ip
Lainaus käyttäjältä: ricardo - maaliskuu 18, 2014, 09:46:39 ap
...Onko muilla kokemuksia tästä Grobiootti mullasta?

Oon syöttänyt tänävuonna pikkutaimille Nutriforten starttilannoitetta ja täytyy sanoa, että toimii !!
Mahtava juuristo pikkukasveilla ja rehevää kasvua. Mitenkähän kasvu vielä kiihtyy kun saavat tuota roopiotti-multaa  ;D ;D

Millasella annostuksella olet tuota antanut? Löytyy omastakin lääkehyllystä tuota, mutta jäänyt käyttämättä. Sopinee hydroonkin?

Whili

Lainaus käyttäjältä: SamiKoo - maaliskuu 18, 2014, 17:53:58 ip
Lainaus käyttäjältä: Whili - maaliskuu 18, 2014, 15:22:44 ip
Lainaus käyttäjältä: ricardo - maaliskuu 18, 2014, 09:46:39 ap
...Onko muilla kokemuksia tästä Grobiootti mullasta?

Oon syöttänyt tänävuonna pikkutaimille Nutriforten starttilannoitetta ja täytyy sanoa, että toimii !!
Mahtava juuristo pikkukasveilla ja rehevää kasvua. Mitenkähän kasvu vielä kiihtyy kun saavat tuota roopiotti-multaa  ;D ;D

Millasella annostuksella olet tuota antanut? Löytyy omastakin lääkehyllystä tuota, mutta jäänyt käyttämättä. Sopinee hydroonkin?

1ml / litra vettä.  Hydrosopivuuteen en ota kantaa..

Michilin

Sellane tuli mieleen että mitä asioita kannattaa ottaa huomioon ku pauliinaruukussa kasvattaa ruukkusorassa? Pink haba on hyvin kitukasvuinen ja vaalea josta luulisin ettei saa ravinteita kunnolla vaikka varmasti juuret yltää kosteuteen. Valuuko ravinteet ainoastaan pohjalle vai laitoinko liian isoon liian aikasin (30 cm halkaisija)
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

SamiKoo

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Whili - maaliskuu 18, 2014, 18:06:49 ip
1ml / litra vettä.  Hydrosopivuuteen en ota kantaa..

Toimii, ainakin sen pari viikkoa, mitä sillä kannattaa taimia kasvatella. Testannut olen, kolmella kasvilla, ja aivan hyvät on tulokset.

Jaava

Iskin eilen kookoskuituun pari tainta - pauliinoihin. Kastelin toisen kasvin päältä, niin kuitu läsähti noin puolen tilavuudestaan. Aika tiivistä tavaraa tuli. En tuota toista tainta kastellutkaan kun pari juurta just ylsi tuonne multatilan "kuoppaan". Ei ainakaan vielä ole kuivahtanut..

Kannattaako minun siis vain lisätä kuitua pönttöön että saadaan täyteen? Toisessa taimessa ei juuret tuonne pohjaan vielä yllä niin vaatisi päältäkastelua.

sorrii

Mä olen saanut ohjeen kohtuullisen kokeneelta myyjältä, etä kookos kannattaa painaa ruukkuun kohtuullisella voimalla. Se on jokapapauksessa hyvin ilmavaa. Kostetudesta ei kannata olla huolissaan vaikka juuret ei veteen ylettäisi: ei pidäkään ylettyä! Juuret osaavat kyllä hakeutua kosteaan kunhan ei ihan rutikuivaa ole. Melko kuiva multa, kookos, mikälie, vaan kiihdyttää juurien kasvua.

Täytä vaan vajaa ruukku. Ja tiivistä se löysä. Kookoksella on taipumus kuivua aika äkkiä. Säiliöruukun voi pitää vaikka kokoajan täynnä. Siksi juurikin taimea ei pidä istuttaa liian syvälle ...

Mä olen kastellut kookoskuidut hyvinkin usein päältä. Mutuilen että se kiusaa niitä pikku öttiäsiä mitä kookokseen pesiytyy helposti! Kookoskuidulla ei ole niinkään vaaraa juurimädästä, liikakastelusta. Mutta kaikenmaailman kirput viihtyy siinä liiankin hyvin...

rallari85

Moro.. Mulla nyt taimia niissä minikasvarin pikku ruukuissa. Minkäs kokoista astiaa seuraavaksi?

bobster

Mä laitan ton kokosiin, joissa kesäkukat tulee. Niitä taitaa melkein kaikilla olla nurkat täynnä.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

sorrii

Mä ostelin viime keväänä Löytöliiterista 9x9cm, ~11cm korkeita kertakäyttöruukkuja ~60kpl; 1,99€/12kpl Taisi niitä olla ennenstäänkin.
Eivät kovin kalliita ole siis uudetkaan taimiruukut. Niissä annoin suuren osan taimia olla kesään asti, jolloin istuttelin maahan ...
Hyvä puoli tasakokoisissa neliskanttisissa ruukuissa on että niitä voi tarvittaessa änkeä aika tiheään kun tilat loppuu  ;)
Kookoskuituun istuttettuina ja hyvin lannoitettuina niissäkin kasvoi aika isoja taimia: Mullassa pysyivät perus-annuumit ~30-40cm mittaisina. [hyvässä valossa tiet..]

Tällä tavalla sain ne "ylimääräiset" ~40 taimea pysymään senverran pieninä että mahtuivat jotenkin kotiini. Tokihan samanverran kasvattelin isommissa ja vesi- sekä kookos-systeemeissä isoiksi ...

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: rallari85 - maaliskuu 19, 2014, 12:21:24 ip
Moro.. Mulla nyt taimia niissä minikasvarin pikku ruukuissa. Minkäs kokoista astiaa seuraavaksi?

Minkä kokoisia taimet ovat nyt? Itse olen vaihtanut ruukku noin kolme kertaa. Idätyslautta --> Pieni taimuruukku --> 1-3 litran ruukku --> 8-10 litran ruukku. halutessaan voi vielä 1-3 litran ruukun jälkeen siirtää yhteen väliruukkuu ennen loppuliseen ruukkuun siirtämistä. Tärkeää, että juuritilaa on tullut riittävästi ennen siirtämistä seuraavaan. juuripaakkua voi aina ruukun vaihdon yhteydessä hieman avata, että juuret pääsetvät paremmin kasvamaan seuraavassa ruukussa.

1aloittelija

En tiiä miten tää olis tänne pitäny postata, mutta nyt näin menee. Eli osaatko sanoa mikä seuraavista lajikkeista voisi menestyä ikkunalaudalla, jossa hiukka huonot valo-olot. Annuumeja: Ancho poblano, Bird's Eye Baby, Early Jalapeno. Sit baccatum Naranga vai chineseistä: Cajamarca, Caramel Bhut Jolokia, Fatalii Gourmet Rocato, Hawaiian Habanero. Pubescenseja vielä: Hyper Pube, Locato, Rocoto Peron, Guatemala Orange Rocoto, Red Peruvian Rocoto, Ultra Pube, Orange Rocoto, Manzano Rojo vai Turbo Pube.
Oon siis kasvattanu liikaa noita ja nyt jakelen kavereille ylimääräsiä taimia. Itellä ei oo kokemusta muista kuin pubescenseista parvekkeella, ja olis tosi kiva jos muillakin innostus lisääntyis onnistumisen myötä. :)

Jani M

Lainaus käyttäjältä: 1aloittelija - maaliskuu 21, 2014, 13:20:39 ip
En tiiä miten tää olis tänne pitäny postata, mutta nyt näin menee. Eli osaatko sanoa mikä seuraavista lajikkeista voisi menestyä ikkunalaudalla, jossa hiukka huonot valo-olot. Annuumeja: Ancho poblano, Bird's Eye Baby, Early Jalapeno. Sit baccatum Naranga vai chineseistä: Cajamarca, Caramel Bhut Jolokia, Fatalii Gourmet Rocato, Hawaiian Habanero. Pubescenseja vielä: Hyper Pube, Locato, Rocoto Peron, Guatemala Orange Rocoto, Red Peruvian Rocoto, Ultra Pube, Orange Rocoto, Manzano Rojo vai Turbo Pube.
Oon siis kasvattanu liikaa noita ja nyt jakelen kavereille ylimääräsiä taimia. Itellä ei oo kokemusta muista kuin pubescenseista parvekkeella, ja olis tosi kiva jos muillakin innostus lisääntyis onnistumisen myötä. :)

Huonossa valossa chinenset voi unohtaa täysin. Jotkut annuumit voi ehkä pärjätä jotenkuten.

bobster

Niin. Kiinnostais tietää, mikä on huono valo. Jos edes vähän tulee suoraa aurinkoa, niin kyllä rocotot ainakin pärjää.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

Michilin

Kertokaapas kokeneemmat missä menipieleen. probleemana ebbien ph. Lähtötaso 6,5, EC just yli 2,0, säiliöön laitoin vulcaponicia sukkahousun varteen johon periaatteessa pitäs niitä nitriittiä hajottavia bakteereja tulla.

Nykytilanne: Ph melkein kaikissa 4,5-5 ja jos bakteereja joskus oli niin eipä taida olla enää :'( EC on sama ku alussaki. Elinvoimaisilta chilit näyttää ihan vielä ja mini paprika puskee nuppuaki. Ph-mittari tuskin on rikki ku kalibrointilioksen näytti oikein. Lisätäkö soodaa vai vaihtaakko vesi melkein kokonaan?  :-[
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

sorrii

Huonot valo-olot??

Mulla on ilmansuunta itä-kaakkoon, jolloin aurinko paistelee aamuvarhaisesta ~klo 13 asti. Se on jo aika huono. Puita vähän edessä, mutta suurimman osan aikaa paistaa estettömästi. Baccatumit pärjäilee hyvin; jotkut annuumitkin parhailla paikoilla; pubet mainiosti, mutta sisätiloissa puben kasvattelu on aika huonoa. Chinenseistä Aji Brown pärjäsi hyvin, ja Cajamarca jotenkin, vaikkakaan ei tehnyt ensimmäistäkään hedelmää. Lisävaloilla voi kyllä kasvatella mitä vaan vaikka ilman ikkunoita  ;D

Poblano vaatii ison ruukun, tilaa ja paljon valoa: Ei musta ikkunachili ollenkaan.
Birds Eye voisi pärjätäkin; en ole kasvattanut sitä, mutta luulisin oman Vietnamilaisen olevan samantapainen. Se pärjää, mutta tykkää kyllä auringosta ..
Jalapenokin on aika isoa tilaa ja valoa vaativa, eikä musta oikein toimi kuin isossa ruukussa ja suoraan etelään olevalla ikkunalla.
Baccatumit mun kokemkseni mukaan on aika sopeutuvia. Niilläkin pitää kyllä olla tilaa tai vikkelät sakset! Ja lajeilla isoja eroja.
Chinenseistä Cajamarca voi jotenkin kukkiakin kunhan aurinkoa on jokunen tunti. Muut chinenset ei oikein tyydy muuhun kuin kokopäiväaurinkoon ja/tai natikkaan.
Pubet kasvaa hienosti ikkunalla kunhan vähän tulee jotain valoa. Auringossa helposti palaa tai kuivuu, eikä kukkiminen välttämättä onnistu jos ei ole viileitä öitä. Red Peruvianilla mä sain joitakin podeja, mutta jäivät pieniksi ja kasvi kasvoi monimetrisiä oksia ...

Toisaalta jos kasvi on esikasvatettu asiallisissa oloissa ja viedään jonnekin ikkunalaudalle kasvamaan, johon aurinkoa tai vaikka paljaan taivaan valoa tulee päivisin, eikä pidetä verhoja ja kaihtimia kiinni, niin kyllähän ne kasvit hengissä pysyy. Ja ainakin ne raakileet jotka on oksilla valmiina, kypsyy pikkuhiljaa.
Jos taas pitäisi innostua kasvattelemaan chilejä, niin en mä suosittelisi ilman jonkunlaisia lisävaloja ellei ikkunat ole lähes suoraan etelään. Ja kaihtimien käyttö kielletty! [[mun eukko esim. haluaa sulkea kaihtimet aina illalla hämärän tullen ja avaa ne, jos muistaa sitten kun tulee töistä, tai vapaapäivinä joksus 10-12-aikaan. Arvaa viitsinkö edes ehdottaa että ottaisi chilejä sinne!? Parvekkeella kyllä oli iso Aji Cristal viime kesänä, eikä kuollut kuin vasta lokakuussa ...

Blade

Miltäs se tuo Alc-A-Mic kuuluu haista?

Mulla on sellainen muutama vuosi sitten ostettu pullo sitä ja laitoin sitä eilen 1,5ml tuollaiseen suihkuttelupulloon (olisko tilavuus reilu puol litraa?) ja siitä lähti sellainen kalaisa haju.

Noissahan pullon kyljissä ei lue mitään voimassaoloaikoja...