Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

PP

Lainaus käyttäjältä: höppänä - maaliskuu 16, 2014, 16:24:14 ip
Kysymys Aji Fantacyn lehdestä.
Mikähän voisi olla syynä tuohon ruskeaan?

Olisiko ihan mekaanisia vaurioita. Chilien lehdet ei kestä paljoa käsittelyä saati hieromista yms., ja vauriot näkyy muutaman päivän viiveellä.

höppänä

Lainaus käyttäjältä: PP - maaliskuu 16, 2014, 19:15:03 ip
Lainaus käyttäjältä: höppänä - maaliskuu 16, 2014, 16:24:14 ip
Kysymys Aji Fantacyn lehdestä.
Mikähän voisi olla syynä tuohon ruskeaan?

Olisiko ihan mekaanisia vaurioita. Chilien lehdet ei kestä paljoa käsittelyä saati hieromista yms., ja vauriot näkyy muutaman päivän viiveellä.

Ok. Toivotaan että on kyse tuosta. Tässä on ollut jo aivan tarpeeksi kaikenlaista... Ensivuonna tehdään idätykset ja kavun alku vähän eritavalla.

Michilin

Onko jossain vikaa ku ei Ramiro kasva pituutta ollenkaan vaan lehteä vaan puskee ja ne lehdet on yhtä pitkiä ku kasvi ite  :o Minipaprikassa on nuppuja  :-*
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

Miquel

Lainaus käyttäjältä: Michilin - maaliskuu 16, 2014, 21:04:32 ip
Onko jossain vikaa ku ei Ramiro kasva pituutta ollenkaan vaan lehteä vaan puskee ja ne lehdet on yhtä pitkiä ku kasvi ite  :o

Voisiko valoa olla niin paljon että kasvi kokee olonsa mieluisaksi nykyisessä pituudessaan...? :D
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Michilin

Lainaus käyttäjältä: Miquel - maaliskuu 16, 2014, 22:22:27 ip
Lainaus käyttäjältä: Michilin - maaliskuu 16, 2014, 21:04:32 ip
Onko jossain vikaa ku ei Ramiro kasva pituutta ollenkaan vaan lehteä vaan puskee ja ne lehdet on yhtä pitkiä ku kasvi ite  :o

Voisiko valoa olla niin paljon että kasvi kokee olonsa mieluisaksi nykyisessä pituudessaan...? :D

Se on 2 x 58w loistarin alla eikä ne lamput siinä kiinni oo ku P04321 kasvaa sellasta kyytiä että on pakko nostaa vähän väliä ja lamppu menee vaan kauemmaksi muista  :-\

HotVelo

Lainaus käyttäjältä: Michilin - maaliskuu 17, 2014, 07:41:02 ap
... P04321 kasvaa sellasta kyytiä että on pakko nostaa vähän väliä ja lamppu menee vaan kauemmaksi muista  :-\

Minulla on täsmälleen sama kokemus tuosta PO4321:stä. Jouduin niitä eilen illalla maalta palattuani siirtelemään uusiin paikkoihin, jotta matalakasvuisemmat saisivat valoa edelleen samoin kuin ennen. Latvominenkaan ei ollut PO4321:sten pituuskasvua hillinnyt juuri lainkaan.

chili noob

tervehdys taas!
jäi vähän epä selväksi nyt mikä voisi olla todellisena syynä mun chilien äkki kuolemiin... nyt olen vaihtanut kasvu turpeet kaikkiin chileihin ja valkea lehtisyys katosi ja alkoivat pukkaamaan kirkkaan vihreitä lehtiä. viikonlopun aikaan on vartta tullu n. 0,5 cm ja lehden koko lähes tulplaantunut joka chilissä. :) siitä se taas alkaa. syitä vain on aika paljon ensinnäkin harsosääsket (pääsin niistä eroon), kasteluveden pH, tai liian kovasti esilannoitettu/kalkittu turve, kysyin uudestaan 8) liikkeestä mistä ostin kasvu turpeen, olivat kalkinneet ja ravinneet itse sen, muttei välttämättä ole syy. juuri kato oli melkoin n. 3cm korkeassa taimessa oli juurta vain n. 1 cm sekin rukea ja vain muutama valkea ohut haara. turpeessa oli satoja aikuisia harso sääskiä.  ostin kekkilän taimi multaa ja hetin kaikki vanhan turpeen menemään. myrkytin aikuiset harso sääsket off sääskimyrkky laitteella joka asennetaan pistorasiaan. toivotaan että kekkilän mullassa ei ole harsosääsken toukkia.

nyt on kuitenkin rauhamaassa ja erä voitto harsosääskistä. mikä parasta chilit voi huomattavasti paremmin. kiinnostaisi vaan mikä on todellinen syy. 8)

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: chili noob - maaliskuu 17, 2014, 09:56:53 ap
tervehdys taas!
jäi vähän epä selväksi nyt mikä voisi olla todellisena syynä mun chilien äkki kuolemiin... nyt olen vaihtanut kasvu turpeet kaikkiin chileihin ja valkea lehtisyys katosi ja alkoivat pukkaamaan kirkkaan vihreitä lehtiä. viikonlopun aikaan on vartta tullu n. 0,5 cm ja lehden koko lähes tulplaantunut joka chilissä. :) siitä se taas alkaa. syitä vain on aika paljon ensinnäkin harsosääsket (pääsin niistä eroon), kasteluveden pH, tai liian kovasti esilannoitettu/kalkittu turve, kysyin uudestaan 8) liikkeestä mistä ostin kasvu turpeen, olivat kalkinneet ja ravinneet itse sen, muttei välttämättä ole syy. juuri kato oli melkoin n. 3cm korkeassa taimessa oli juurta vain n. 1 cm sekin rukea ja vain muutama valkea ohut haara. turpeessa oli satoja aikuisia harso sääskiä.  ostin kekkilän taimi multaa ja hetin kaikki vanhan turpeen menemään. myrkytin aikuiset harso sääsket off sääskimyrkky laitteella joka asennetaan pistorasiaan. toivotaan että kekkilän mullassa ei ole harsosääsken toukkia.

nyt on kuitenkin rauhamaassa ja erä voitto harsosääskistä. mikä parasta chilit voi huomattavasti paremmin. kiinnostaisi vaan mikä on todellinen syy. 8)

Höhö...Eikö tuossa ollut tarpeeksi  :o....
Sanoiko ne siellä salaperäisessä liikkeesä mihin kasvatukseen se heidän turpeensa oli tarkoitttu?.

Onne erävoitosta...Harsosääskiä havaitessasi laittele liima- tai nesteansoja (saippuavettä sokerilla, oluella tms.) niille jos pieniä taimia on lähettyvillä. Uusia sukupolvia tulee varmasti vielä, jos siellä on kasveja joihin ne on päässeet munimaan.

chili noob

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - maaliskuu 17, 2014, 10:16:26 ap

Höhö...Eikö tuossa ollut tarpeeksi  :o....
Sanoiko ne siellä salaperäisessä liikkeesä mihin kasvatukseen se heidän turpeensa oli tarkoitttu?.

Onne erävoitosta...Harsosääskiä havaitessasi laittele liima- tai nesteansoja (saippuavettä sokerilla, oluella tms.) niille jos pieniä taimia on lähettyvillä. Uusia sukupolvia tulee varmasti vielä, jos siellä on kasveja joihin ne on päässeet munimaan.

jep sanoihan ne. liike on pitsingin kukka ja he kasvattavat kesä kukkia mm. erillaisia leikkokukkia. mullan pH oli jo ennen kasteluita n.7 ja kastelin vedellä joka on pH 8,5. ei pitäs kuulemma tappaa chilejä pelkästään korkea pH aiheuttaa vain kitu kasvua.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: chili noob - maaliskuu 17, 2014, 09:56:53 ap... alkoivat pukkaamaan kirkkaan vihreitä lehtiä. viikonlopun aikaan on vartta tullu n. 0,5 cm ja lehden koko lähes tulplaantunut joka chilissä. :) siitä se taas alkaa. syitä vain on aika paljon ensinnäkin harsosääsket (pääsin niistä eroon), kasteluveden pH, tai liian kovasti esilannoitettu/kalkittu turve, kysyin uudestaan 8) liikkeestä mistä ostin kasvu turpeen, olivat kalkinneet ja ravinneet itse sen...

Hyvä, että kasvua ja vehreyttä vihdoinkin on näkyvissä.
Kesäkukkien ja chilien tarpeet ovat aika lailla erilaisia. Kukille tarjotaan lannoitteita paljon enemmän ja voimakkaasti lannoitettu turve saattaa polttaa chilin juuret, mutta kyllä harsosääsketkin niitä syövät. pH saattaa myös olla liian korkea ja itse sekoittaen on voinut tulla kukkakaupalle pieni mittavirhe tai epätasainen sekoittuminen ja olet saanut liikaa kalkittua turvetta.
Taimimullan kanssa saat olla lannoittamassa jo muutaman viikon jälkeen, kunhan ne ovat juurtuneet kunnolla.

chili noob

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - maaliskuu 17, 2014, 11:12:18 ap
Lainaus käyttäjältä: chili noob - maaliskuu 17, 2014, 09:56:53 ap... alkoivat pukkaamaan kirkkaan vihreitä lehtiä. viikonlopun aikaan on vartta tullu n. 0,5 cm ja lehden koko lähes tulplaantunut joka chilissä. :) siitä se taas alkaa. syitä vain on aika paljon ensinnäkin harsosääsket (pääsin niistä eroon), kasteluveden pH, tai liian kovasti esilannoitettu/kalkittu turve, kysyin uudestaan 8) liikkeestä mistä ostin kasvu turpeen, olivat kalkinneet ja ravinneet itse sen...

Hyvä, että kasvua ja vehreyttä vihdoinkin on näkyvissä.
Kesäkukkien ja chilien tarpeet ovat aika lailla erilaisia. Kukille tarjotaan lannoitteita paljon enemmän ja voimakkaasti lannoitettu turve saattaa polttaa chilin juuret, mutta kyllä harsosääsketkin niitä syövät. pH saattaa myös olla liian korkea ja itse sekoittaen on voinut tulla kukkakaupalle pieni mittavirhe tai epätasainen sekoittuminen ja olet saanut liikaa kalkittua turvetta.
Taimimullan kanssa saat olla lannoittamassa jo muutaman viikon jälkeen, kunhan ne ovat juurtuneet kunnolla.

joo kiitos vinkistä.. nyt näyttää kyllä hyvältä ja kokemus karttuu :)

Michilin

Lainaus käyttäjältä: HotVelo - maaliskuu 17, 2014, 07:57:26 ap
Lainaus käyttäjältä: Michilin - maaliskuu 17, 2014, 07:41:02 ap
... P04321 kasvaa sellasta kyytiä että on pakko nostaa vähän väliä ja lamppu menee vaan kauemmaksi muista  :-\

Minulla on täsmälleen sama kokemus tuosta PO4321:stä. Jouduin niitä eilen illalla maalta palattuani siirtelemään uusiin paikkoihin, jotta matalakasvuisemmat saisivat valoa edelleen samoin kuin ennen. Latvominenkaan ei ollut PO4321:sten pituuskasvua hillinnyt juuri lainkaan.

Mä en oo kehannu ees latvoa sitä :P Mites muuten P04321 makupuoli?

HotVelo

Lainaus käyttäjältä: Michilin - maaliskuu 17, 2014, 17:02:36 ip
Mä en oo kehannu ees latvoa sitä :P Mites muuten P04321 makupuoli?

Ei ole PO4321:stä minulla ennen ollut. Jos hyvin käy, niin keski- tai loppukesällä voin antaa oman arvioni. Odotukset ovat tietysti hirmuiset.  ;D

ricardo

Terve,
mulla on nyt neljättä vuotta chilejä kasvamassa, olen istuttanut siemenet turvepelletteihin jonka jälkeen siirtänyt ruukkuihin joissa on kasvuturvetta. Kasvu on sujunut melko verkkaisesti, kukinta alkanut kesäkuussa ja satoa päässyt korjaamaan heinä-elokuussa.
Tänä vuonna vaihdoin tuohon Greencare Grobiootti luomutaimimultaan ja kasvu on ollut räjähdysmäistä edellisvuosiin verrattuna. Lähes kaikki kasvit ovat jo nupuilla ja onpa muutama jo puhjennut kukkaan.
Onko muilla kokemuksia tästä Grobiootti mullasta? Missä vaiheessa chilit yleensä kukkivat multakasvatuksessa?

Huru-ukko

Niinkuin nimikin sanoo, niin se on tarkoitettu nimenomaan taimikasvatuksiin. Ja verrattuna väkevään turpeeseen, sopii paremmin pienille taimille, ja oman kokemuksesikin mukaan kasvoivat hyvin.
http://www.nettimyynti.fi/tuote/taimimulta-luomu-greencare-grobioot-8-l/6414504610353/

Tuote itsessään on sen verran hintava, etten sitä enää taimivaiheen jälkeen käyttäisi vaan siirtäisin kasvit sitten turpeeseen.
Ravinteitahan tuossa ei paljoa ole, mutta jos siinä vältämättä haluaa kasvattaa pidempään, niin ei sille ole mitään estettä. Lannoitetta vain tarpeeksi, niin sillä se hoituu. Esim. kookoskuidussa ei ole ravinteita yhtään, ja sitäkin käytetään jonkun verran.

Uutustuotehan tuo on, joten tuskin kovin monta kasvattajaa löytyy, joilla kokemuksia siitä olisi, ainakaan pidemmältä aikaväliltä  ;).

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: ricardo - maaliskuu 18, 2014, 09:46:39 apOnko muilla kokemuksia tästä Grobiootti mullasta? Missä vaiheessa chilit yleensä kukkivat multakasvatuksessa?

Kukkimisaika riippuu paljon lajikkeesta ja kasvatusoloista, kuten lämmöstä. Kolme kuukautta riittää useimmille, mutta nopeat annuumit kukkivat kuukaudessa.

Paljon lupaavan esittelysivun ovat laatineet tuolle taimimullalle. Voi siinä olla jotakin perääkin. Jonkun pitäisi tehdä vertailutesti, pari taimimultaa ja pari muuta multaa sekä saman ikäiset saman lajikkeen sirkkalehtitaimet niihin ja sitten katsoa samoissa oloissa (valo, lämpö, kastelu), onko eroa. Ei olisi kovin vaikea operaatio, mutta minulle ei nyt mahdu.

Vapaaehtoisia testaajia? Jos ero normaaliin kasvuun on todella niin iso, kuin mainos väittää, testaaja tekisi palveluksen ihmiskunnalle (chilinkasvattajille ainakin) kertoessaan sen puolueettomasti.

niko.m

Voisin periaatteessa tuon tehdä jos löydän jostain Raumalta tuota taimimultaa. Tosin vain perus-annuumeilla, mutta sillä ei kaiketi väliä ole. Perinteinen kukkamulta (muistaakseni) vastaan tuo grobioot.

M

Tuossa edellisessä linkissä oli tuo pikkupaketti joka tulee kohtuu hintavaksi. Tätähän myydään 20 litran ja jopa 40 litran paketeissakin. Esim 20l maksaa noin 5.20e, joka on ihan kohtuullinen hinta. Pitäisi löytyä myös AgriMarketeista tai KodinTerrasta.

Whili

Lainaus käyttäjältä: ricardo - maaliskuu 18, 2014, 09:46:39 ap
...Onko muilla kokemuksia tästä Grobiootti mullasta?

Kävin hakemassa tuon pikkupussin (20 l). Seuraavassa ruukutusvaiheessa voisi tehdä testiä..
Epäilen kyllä hieman tuon tehoa, mutta koitetaan. Ei luulisi ainakaan huonompaa olevan.

Oon syöttänyt tänävuonna pikkutaimille Nutriforten starttilannoitetta ja täytyy sanoa, että toimii !!
Mahtava juuristo pikkukasveilla ja rehevää kasvua. Mitenkähän kasvu vielä kiihtyy kun saavat tuota roopiotti-multaa  ;D ;D

niko.m

Onko kukaan koittanut saada paksumpaa vartta ripustelemalla vaikka pyykkipoikia chilin oksille? Tuonhan pitäisi kaiken järjeen mukaan aiheuttaa chilille tarpeen lisätä varren paksuutta, kun oksilla on enemmän painoa