Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

despo

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - marraskuu 02, 2010, 21:56:31 ip
Lainaus käyttäjältä: despo - marraskuu 02, 2010, 20:49:46 ip
Olisi hieman kysymistä. Uudet taimet ovat nyt olleet kasvamassa muutaman viikon ja yksikään ei ole mielestäni oikein täysin terveen näköinen.

Liikaa vettä ja liian vähän ravinteita kertoo keltaisuus.
Tummuus lehdessä johtunee liiasta UV-säteilystä. Kasvi kyllä tottuu siihen. Ruskeat pilkut voisivat viitata ripsiäiseen, mutta en minä niitä kuvissa huomannut.

Mikä on mullan laatu ja lannoitus? Onhan noissa purkeissa reiät pohjissa?

Multa on itse sekoitettua kukkamultaa, kaktusmultaa ja lecasoraa. Lannoitusta en ole vielä hirveästi uskaltanut antaa, mutta kerran olen lorauttanut Puutarhan Kesää ohjeen mukaan muiden kasvien lannoituksen ohella.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Azukki - marraskuu 02, 2010, 21:50:07 ip
Joidenkin lajikkeiden lehdet värjääntyy liiloiksi, tosin en tiedä että mikään habanero tuollaista tekisi(viisaammat korjatkoon).

Tuossa Habaneron tummentunut lehti, kun sitä valaisi läheltä huonolaatuisella ESL-lampulla, joka ilmeisesti tuotti aika lailla UV-säteilyä.  Ei tästä ongelmia aiheutunut, kasvi tottui säteilyyn.
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg39404#msg39404

Mieli%

Aika veikeetä, itsellä on samasta boliviasta otetut pistokkaat.
Toinen kivivillassa ja toinen sorassa, sama valo samat ravinteet.
Kivivillassa olevassa violetit lehdet, sorassa vaaleat.
Kaipa siinä on vielä jokin muukin muuttuja?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: despo - marraskuu 02, 2010, 22:05:08 ipMulta on itse sekoitettua kukkamultaa, kaktusmultaa ja lecasoraa. Lannoitusta en ole vielä hirveästi uskaltanut antaa.

No sitten äkkiä reipas annos lannoitusta noille keltaisille.
Kun multa on jo liian märkää, voit myös ripotella sitä pinnalle tai käyttää ravinnepuikkoja.

CyberDog

Joo lannoitetta ja kastelu alakautta. Eli reijät purkkien pohjaan ja kastelu tuon aluslautasen kautta. Ja lannoitetta kannattaa antaa eka mietona seoksena että ei tule shokkia.

ChiliK

marraskuu 04, 2010, 15:22:16 ip #2245 Viimeisin muokkaus: marraskuu 04, 2010, 15:40:36 ip käyttäjältä ChiliK
Eikös omakotitalon pannuhuone (n. 25°C) olisi juuri passeli siementen idätykseen?

tonttu

Lainaus käyttäjältä: ChiliK - marraskuu 04, 2010, 15:22:16 ip
Eikös omakotitalon pannuhuone (n. 25°C) olisi juuri passeli siementen idätykseen? Onko Habanero Red Savina vaikea laji kasvattaa?

Pannuhuone on jokseenkin tyydyttävä paikka lopputuotteen kuivaukseen, mutta en idättäisi siellä. Ilma vaihtuu tehokkaasti ja on kuuma, joten saattaa idut kuivahtaa aika tehokkaasti.

Red Savina ei ainakaan omien kokemuksien mukaan ole hankala, päinvastoin helpoin chinese mitä tarhasta löytyy. Ja aivan mielettömän herkullinen ja hyväntuoksuinen chili. Tekee satoa mulla loistareidenkin alla ympäri vuoden. Suosittelen.

Legoinsinööri

Kai tuota pannuhuonetta mahdollistaisi se että pitäisi esim. idätyslaatikossa niin ettei kaikki kosteus poistu?

Leevi22

Sopiikos pannuhuone vesiviljelyyn? Ois suunnitteilla, että tekisin muutaman bubblerin pannuhuoneeseen.

chilihardhead.fi

Lainaus käyttäjältä: Leevi22 - marraskuu 04, 2010, 17:11:39 ip
Sopiikos pannuhuone vesiviljelyyn? Ois suunnitteilla, että tekisin muutaman bubblerin pannuhuoneeseen.

Kyllähän sekin käy kun muistaa että, lämmin pilaannuttaa nopeammin veden, valoa tarvitsee enemmän sekä kosteus tätyy pitää yllä.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Leevi22

Mistäs nettikaupasta sais tilattua hyvät 2/3x 36w/58w loisteputkirungot?

En ite oo löytäny kun noita IP65 ja ne ei kuulemma sovellu kasvien kasvatukseen.

chilihardhead.fi

marraskuu 04, 2010, 18:25:59 ip #2251 Viimeisin muokkaus: marraskuu 04, 2010, 18:39:40 ip käyttäjältä chilihardhead.fi
Taitaa olla paras etsiä halpahallit ja sähköliikkeet niin saat paremman käsityksen siitä mitä olet kiinnittämässä.
Kyllä se ip65 luokan valaisin käy hyvinkin, siinä vaan saattaa maksaa turhan tiiviistä valaisimesta enemmän, tosin nykyään saattavat olla halvempiakin. Suojakuvun voi ottaa pois, jos ei ole pelkoa, että valaisimeen pääsee vettä tai joku sörkkimään(omalla vastuulla).
Joissakin valaisimissa kupu saattaa jopa auttaa valon suuntaamisessa.

Muista varmistaa mitä asennuspaikan vaatimukset on, oikeat sähköliikkeet auttavat tässä.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Revenant

Moikka! Lannotteista kyselisin: Kannattaako multakasveille ostaa BioBizz vai GHE lannotteita?

Itse olen katsellut BioBizz tuotteita, kun niistä on paljon hyvää puhuttu, mutta löydän vain 4 tuotetta: Grow, Bloom, Topmax (eivätkö nämä 2 ole melkein sama asia?) ja alg-a-mic (eikös tämä ole periaatteessa samaa kamaa kuin biolan merileväuute?). GHE:lla taas on erilaisia hydro-lannotteita, joissa tosin lukee että käytettävissä myös multaan laimeina liuoksina..

Enintään 300 merkkiä, jäljellä: 265

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: Revenant - marraskuu 05, 2010, 16:04:22 ip
Moikka! Lannotteista kyselisin: Kannattaako multakasveille ostaa BioBizz vai GHE lannotteita?

Itse olen katsellut BioBizz tuotteita, kun niistä on paljon hyvää puhuttu, mutta löydän vain 4 tuotetta: Grow, Bloom, Topmax (eivätkö nämä 2 ole melkein sama asia?) ja alg-a-mic (eikös tämä ole periaatteessa samaa kamaa kuin biolan merileväuute?). GHE:lla taas on erilaisia hydro-lannotteita, joissa tosin lukee että käytettävissä myös multaan laimeina liuoksina..

Jos multaan nimenomaan etsit, niin noista kahdesta valitse se BioBizz:n sarja. Itsekin myös tykkään, että ovat periaatteessa samaa sarjaa nuo merileväuute ja alg-a-mic.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Kärsä Babar

GHElläkin on multalannoite nimeltään BioSevia.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

AV

Chilivaari on blogiinsa laatinut taulukon jossa vertaillaan monen eri ravinteen NPK-suhdetta. Otin taulukosta kiinnekohdiksi chili focuksen ja puutarhan kesän. Skaalasin muutaman Substralin tuotteen siten, että typpi on samalla tasolla kuin vertailukohteissa. Taulukon mukaan Substral naturen tomaatti- ja yrttiravinne on NPK-suhteiltaan lähempänä chili focusta kuin mikään muu aiemmin listattu ravinne.

Foorumilla on usein mainittu Substralin olevan kuolemaksi chilille. "Perus-Substraalin" typpi onkin tosi korkealla. 

Mikähän tuossa on tärkein: NPK-suhde vai tuoteselosteessa mainittujen usean muun vähäisemmän pitoisuuden omaavan aineen määrä?

Voisiko tuo tomaatti/yrttiravinne olla se nenä päähän vai onko Substraalin ravinteissa jokin iso puute: puskuroimattomuus tai joku muu jota en ole edes ajatellut?

N   P   K
Chili focus         2.98   0.97   4.39   16-5-24      10ml / 1l
Puutarhan kesä         16   9   22   16-9-22      1kg / 2000l
Substral orkidearavinne      4   2   6.6   16-8-26      7ml / 1l
Substral kasviravinneneste                6   1.3   5   16-3-13      multa 7ml / 1l, vesi 7ml / 6l
Substral naturen tom/yrt ravinn   3   0.9   4.9   16-5-26      14ml / 1l
Substral naturen luonn hed/vih   6   3   9   16-8-24
GHE flora mato         1   2   5   16-32-80
GHE flora micro         4   0   1   16-0-4

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: AV - marraskuu 05, 2010, 21:48:00 ipTaulukon mukaan Substral naturen tomaatti- ja yrttiravinne on NPK-suhteiltaan lähempänä chili focusta kuin mikään muu...

Eiköhän noilla kasva, ellei jotakin oleellista hivenainetta puutu. Tuskin puuttuu.

Huomioi kuitenkin myös hinta. Kun tuo on aika laihaa, ravinnekilolle voi tulla hintaa. Vielä yksi pointti. Tuoteselosteessa sanottiin, että se haisee, jos sitä jää laimennettuna kannuun. Ei kovin kiva.

chilihardhead.fi

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - marraskuu 05, 2010, 23:08:05 ip
Tuoteselosteessa sanottiin, että se haisee, jos sitä jää laimennettuna kannuun. Ei kovin kiva.

Se on sitä elämää, mutta ainakin normi subilla kasvaa kyllä hyvin ja tulee aivan hirveän makuisia podeja.

masaiman

Mitäs on kansa mieltä, kannattaako kukkivaa ja satoa tekevää kasvia alkaa siirtelemään eri ruukkuun? Olis tässä viikonloppuna sen verran aikaa, että ehtisi nuo ruukuttamaan kun olisi tarvittava määrä pauliinoitakin vapaana. Saisi nuo samalla altakasteleviin. Askarruttaa vain tuo sadottamisen häiriintyminen. Onko odotettavissa esim. kukkien pudotus? vai kannattaisiko ne nyppiä pois ihan omatoimisesti että kasvi sopeutuisi paremmin isompaan ruukkuun?

Lajeina:
-Aji cristal (2 isoa palkoa,pari nupun alkua)
-Lemon Drop (3 pikku palkoa ja pirusti kukkia)
-sekä Starfish (ei kumpiakaan)

Kaikki kasvit olen joutunut pitämään 40 senttisinä. Nyt pääsisi laskemaan hyllyä alemmas-> lisäämään kasvatustilaa ja alkavat nuo 13x11 ruukut näyttämään aikas pikkuruisilta. Tyrkyllä vaihtoon on 23cm purkit.

ChiliK

Pistin ensimmäiset chilisiemeneni kasvamaan. Haluaisin tietää, että teinkö kaiken nytten oikein? :

1. Pistin multaa viilipurkkeihin, ja jokaiseen purkkiin kaksi siementä.
2. Pistin siemenien päälle n.2mm multaa.
3. Suihkutin suihkepullolla mullan kosteaksi.
4. Pistin _reijitettyä_ elmukelmua viilipurkkien päälle, ja toivoin parasta.

Kertokaa toki, jos joku mättää..?