Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

ParturjzCoxsone

nii no onha siinä useempi kukka auki ja varmaa 20-30 puhkeemassa

Apinamakina

huhtikuu 12, 2011, 16:37:49 ip #2881 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 12, 2011, 16:40:34 ip käyttäjältä Apinamakina
Jos nuorta taimea kastelee liikaa, voiko sen pituuskasvu pysähtyä? Meinaan vaan kun mun yksi Cayenne on vielä melko pieni, mutta se on pysynyt tuollaisena jo kolme viikkoa ainakin. Ja valoa annan vähintään 12h päivässä 50W eslillä. Mutta tosiaan oon innostunut kastelemaan sitä vähintään kolmen päivän välein.  ;D Noita ensimmäisiä lehtiä kyllä tulee, mutta pituutta ei...

Räyh! Habanerot rupesivat taas kukkimaankin tuossa, mutta taas nuo kukat vaan tippuu. Lannoitetta oon antanut niille kerran viikossa puutarhan kesää. Ja samat valot kuin tuolle Cayennellekkin. Pitääkö tässä tosiaan odottaa vaan kesää... Oon kyllä kateellinen niille jotka on satoa jo saaneet tänä keväänä, kun nuo mun Habanerot on viime syksyllä istutettuja.  :P

Nikodeemus

Tuolla toisaalla jo kyselinkin, muttei kukaan viitsinyt vastata. Kypsyykö Malawi Bird's Eyessä podit keltaisen kautta, vaiko suoraan vihreästä punaiseksi?
Mikään ei ole niin tärkeää, kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeää.

masaiman

Lainaus käyttäjältä: ParturjzCoxsone - huhtikuu 11, 2011, 23:24:25 ip
arvelinpa kysellä kun tuossa yks jalapeno kukkii jo ja kiinnostas laittaa se isompaan astiaan, niin mahtaako kukinta tms häiriintyä jos sitä rupee nyt siirtelee isompaan ?


Palatakseni Vielä vanhaan aiheeseen: Istutin tänään uusiksi suurimman ja komeimman puskani (lemon drop), joka majaili aikaisemmin 23-senttisessä Pauliina-ruukussa. Istutin kasvin melko syvälle 24-litraiseen saaviin. Saavin pohjalle laitoin sellaisen irtona myytävän altakasteluvälipohjan. Tais maksaa paikallisella Tokmannilla oikeen kaks euroa. Täytin astian 20 litralla aurinkomultaa. Tämä siis tapahtui n. klo 14.00-15.00. Näin aurinkoiselle ikkunalle jätetyn kasvin seuraavan kerran n. tunti sitten. Kasvissa oli ennen ruukunvaihtoa pari-kolme aukinaista kukkaa ja suuri määrä kiinni olevia nuppuja. Tunti sitten jok`ikinen nuppu oli auennut! En ole kuunaan nähnyt niin monta aukinaista kukkaa omassa chilissä aiemmin. Että ei se ruukunvaihto aina huonoa tee. Melkein harmittaa antaa tuo puska lauantaina pois kun se on itseasiassa siskoni kasvi, jota olen hänelle esikasvattanut. No, tiedänpähän että pääsee paraatipaikalle koko seinän kokoiselle eteläikkunalle. Otin sen häneltä alkukeväästä hoitoon kun lähtivät ulkomaille. Oli kovin ylpeä aikaansaamastaan ~30 cm hyvin kitukasvuisesta taimesta. Tokkopa odottaa likemmäs metristä puskaa takaisin. 8)

Apinamakina

Kuinka kauan yleensä kestää kun Cayennen kukka muuttuu kypsäksi chiliksi? Kun nypin Cayennen kukasta terälehdet pois, mutta kukka ei ole vieläkään irronnut (mikä on vaan hyvä juttu) ja tuo vihreä pallukka tuossa keskellä (chilin alku?) näyttää vaan kasvavan. Eli kuinka nopeasti ton pallukan pitäisi olla kypsä hedelmä? Oon vähän innoissani kun tää olisi mun eka kypsä chilini. Habaneroissa kaikki kukat on vaan tippuneet.
Ja valona toimii 50W eslit.

InkRose

Onnea raakileesta! Siitä se kasvaa kyllä, kunhan ei nyt häiriinny lähipäivinä. Esim. rajut muutokset valon määrässä saattavat käsittääkseni pienen raakileenkin pudottaa.

Minulla on juuri kypsymässä ensimmäinen itse kasvatettu marjahedelmä, mallia Short Yellow Tabasco. Tänä viikonloppuna päässen sen korjaamaan pois sieltä. Täysikokoinen raakile on killunut oksalla nyt viitisen viikkoa. Chiliwikin tietojen mukaan SYT:llä menisi noin kuukausi kukasta kypsäksi, eli viikko-pari ollaan tuosta yli. Omalla kohdallani se ero selittyy lähes varmasti valoilla, tuo SYT kun on viimeisen ehkä kuukauden verran jäänyt Nagan varjoon 2x18W loistarin alla. Hedelmä alkoi heti kypsyä kun siirsin nyt alkuviikosta kasvin keittiön ikkunalle, johon ilta-aurinko paistelee jo nykyään noin 16-21. 50W ESL toiminee aika paljon paremmin kuin nuo loistarit, ainakin jos kasvi ei ole vielä kovin iso.

Chiliwikistä puuttuu "perus" Cayennen merkintä, mutta Long Slim mainitaan nopeaksi kypsymään. Tarkoittanee jotakuinkin luokkaa 4-6 viikkoa kukasta?

Jagemon

Kysymys Kärsälle, tai kenelle tahansa joka osaa vastata. Ostin siis tuollaisen resun pumpun ja tuosas tuli jonkinlainen ilmaletku mukana. Kysymys kuuluu että kun olen rakentelemassa ebbiä, niin onko tuo tarpeellinen antamaan ilmaa pumpulle vai onko kyseessä turha letku.

Pahakeijo

Lainaus käyttäjältä: Jagemon - huhtikuu 15, 2011, 14:16:55 ip
Kysymys Kärsälle, tai kenelle tahansa joka osaa vastata. Ostin siis tuollaisen resun pumpun ja tuosas tuli jonkinlainen ilmaletku mukana. Kysymys kuuluu että kun olen rakentelemassa ebbiä, niin onko tuo tarpeellinen antamaan ilmaa pumpulle vai onko kyseessä turha letku.


Itsekin pähkäilin ihan samaa. Testi osoitti että näköjään toimi ilmankin, mutta voikohan tehdä pahaa moottorille tms.? Mukana tulleessa manuaalissa se ainakin neuvottiin laittamaan paikoilleen.

sorrii

Ostitko ilmapumpun vai vesi- ? Ei vesipumpuissa mitään ilmaletkuja pitäis tulla ellei oo joku ihmemalli joka samalla vaikka hapettaisi vettä (se ois kätevä!), mutta joissain puutarha/suihkulähde-pumpuissa tulee niitä suihkulähdesuuttimia ja -putkia.

PS. Tuli taas mutuiltua ...  :scyth: :'( 8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

PP

Lainaus käyttäjältä: Jagemon - huhtikuu 15, 2011, 14:16:55 ip
Kysymys Kärsälle, tai kenelle tahansa joka osaa vastata. Ostin siis tuollaisen resun pumpun ja tuosas tuli jonkinlainen ilmaletku mukana. Kysymys kuuluu että kun olen rakentelemassa ebbiä, niin onko tuo tarpeellinen antamaan ilmaa pumpulle vai onko kyseessä turha letku.


Ilmaletkun voi jättää hyvin pois. Se on tarkoitettu lähinnä akvaariokäytössä sotkemaan vesivirtaukseen ilmaa veden hapettamiseksi. Ebbissä sillä ei tee mitään.

disturbed833

Mites tommonen altakastelu ruukun home ongelma? eli jos nyt teen selllaisen niin miten voin välttää tuon homeen?

Mieli%

Lainaus käyttäjältä: PP - huhtikuu 15, 2011, 14:39:09 ip
Ilmaletkun voi jättää hyvin pois. Se on tarkoitettu lähinnä akvaariokäytössä sotkemaan vesivirtaukseen ilmaa veden hapettamiseksi. Ebbissä sillä ei tee mitään.


Itse lisäsin ebbin pumppuun ilmanottoputken vedenottoaukon yhteyteen. Hyvin hapetti veden pumppausten yhteydessä.
Ei minusta ihan turha viritys. Pumppausaikaa se ainakin lisää, ja pumpun käyttöikää laskee :D
Mutta joo,  oli tuntuma että ravinteet kelpasi kasveille ihan eri tavalla letkun lisäämisen jälkeen.

disturbed833

Mikä on ebbi entä mistä noita letkuja ja pumppuja saa ja mitkä pitää hankkia? ;:D

Azukki

Lainaus käyttäjältä: disturbed833 - huhtikuu 15, 2011, 22:43:09 ip
Mikä on ebbi entä mistä noita letkuja ja pumppuja saa ja mitkä pitää hankkia? ;:D


http://fatalii.net/growing/index.php?option=com_content&task=view&id=118&Itemid=69

Tuossa Fataliin ohje Ebb&Floodin tekemiseen. Itse en ole tuommoisia väsäillyt joten en tiedä mistä ostella tavaroita :)

Tuolla tee-se-itse osastolla on myös eri käyttäjien rakentamia ebbejä ohjeineen.

Kärsä Babar

Lainaus käyttäjältä: disturbed833 - huhtikuu 15, 2011, 22:43:09 ip
Mikä on ebbi entä mistä noita letkuja ja pumppuja saa ja mitkä pitää hankkia? ;:D



Meiltä saa ainakin joitain pumppuja ja letkuja. www.chilitarvike.fi
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Zabi

Lainaus käyttäjältä: Nikov - huhtikuu 14, 2011, 15:41:39 ip
Tuolla toisaalla jo kyselinkin, muttei kukaan viitsinyt vastata. Kypsyykö Malawi Bird's Eyessä podit keltaisen kautta, vaiko suoraan vihreästä punaiseksi?

itsellä ainakin kypsyy suoraan vihreästä punaisiksi.
<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

Nikodeemus

Lainaus käyttäjältä: Zabi - huhtikuu 16, 2011, 10:12:36 ap
Lainaus käyttäjältä: Nikov - huhtikuu 14, 2011, 15:41:39 ip
Tuolla toisaalla jo kyselinkin, muttei kukaan viitsinyt vastata. Kypsyykö Malawi Bird's Eyessä podit keltaisen kautta, vaiko suoraan vihreästä punaiseksi?

itsellä ainakin kypsyy suoraan vihreästä punaisiksi.

Kiitos. Täytyypi sitten ruveta mietiskelemmään mikäs perkule hän voisi olla.
Mikään ei ole niin tärkeää, kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeää.

ChiliK

huhtikuu 16, 2011, 11:29:02 ap #2897 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 16, 2011, 11:51:39 ap käyttäjältä ChiliK
Onko podi kypsä silloin, kun on vaihtanut väriä alkuperäisestä vihreästä lopulliseen oranssiin? Vai pitääkö antaa killua puskassa vielä?


E:Kiitoksia nopeesta.

wille

Lainaus käyttäjältä: ChiliK - huhtikuu 16, 2011, 11:29:02 ap
Onko podi kypsä silloin, kun on vaihtanut väriä alkuperäisestä vihreästä lopulliseen oranssiin? Vai pitääkö antaa killua puskassa vielä?


Kypsä on. Maku tosin saattaa muuttua vielä, jos podin jättää roikkumaan puskaan.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Jahvetti

Kannattaako kuinka kauan pitää kypsää podia puskassa kiinni, maun parantamiseksi?

Riippuu tietenkin lajikkeesta, mutta noin yleensä?
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013