Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

sorrii

Mä vähän samantaipaisissa ongelmissa: Mietin miten saisin pidettyä kasvua kurissa, kun menee vielä hetki että saan tilaa parvekkeelle ja kasvihuoneen kasaan: 48m2 -kämpässä on yli 130kpl kasveja, joista toki osa vielä ihan sirkkalehdillä. Maaliskuun taimet kuitenkin jo huitelee ½ metrissä ...
Eikös pienen astian pitäisi itsessään vähän hillitä kasvua??
Probleemi tulee vaan, kun kasvit liian pienissä astioissa ei pärjää kastelematta oikein enää yli viikonlopun, kun oon menossa.

Jotenkin toimiva jippo on ollut se, että laitoin kaikkiin astioihin 2cm soraa pohjalle, jolloin voin lisätä alustarjottimelle sen 2cm (2l.) vettä. Osa janoisimmista on sittenkin 2 päivän päästä lerpallaan.

Isommilla ruukuilla taas helposti kai(?) kasvu sitten kiihtyy niin ettei kohta mahdu ... Kesäkuun alkuun pitäisi iso osa pitää kotona, ja sitten siirtää auton perässä 40km mökille kasvariin ja pihalle.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vsq

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 12, 2011, 13:40:48 ip
Lainaus käyttäjältä: Vsq - toukokuu 12, 2011, 12:20:27 ip... onko haittaa kun juuria alkaa pukata ulos purkin alakulmiin leikellyistä rei'istä?

Kyllähän se selvä ilmoitus on, että kasvi haluaa lisää elintilaa.
Yleensä tuossa vaiheessa myös maitopurkki alkaa hajoamaan käsiin. Ne eivät montaa kuukautta kestä. Jos edes vähän isompaan vaihtaisit?

Juu tiedostin kyllä että elintilaa kaipaisi lisää, vaan kun on pieni käytännön mahdottomuus.. Täytynee vaihdella vähän isompaan sitten jossain vaiheessa ellei saa tutuille hyviin hoiviin. Paha ongelma kyllä, kun tilaa on erittäin rajallisesti eikä malttaisi yhdestäkään luopua, vaikka kaikista halutuista lajikkeista jo sai edustajat lopullisiin ruukkuihin :P

Whili

Taitaa olla yleisin ongelma tuo tilanpuute.
Ei muuta kuin taimia jakamaan kavereille ja houkutteleen heitä hienon harrastuksen (=elämäntapa) pariin. ;D

RedRave

Teinpä mielenkiintoisen huomion, kun olin vapauttamassa ruukkua hyötykäyttöön. Olin heittänyt chilipuskan lopun roskiin epäonnistuneen elvytyksen jälkeen, ja sivusilmällä huomasin multaa kipatessa roskiin, että perhana tuohan juuri liikkui just! Homma seis kuin kaupungissa hommissa konsanaan ja lähempää tutkimusta kehiin, kun paakun varovasti avasi, niin kastematohan se sieltä paljastui!

Multa oli kieltämättä kosteaa elvytyksen jälkeen, mutta mistä toi mato oli tiensä ruukkuun löytänyt? Käytetystä mullasta ei ole tarkkaa muistikuvaa. Puhelinta ei ollut mukana ulkona jotta olisi voinut kuvan ottaa, mutta puolueeton silminnäkijä löytyy.

Wahi

Mitä muita syitä kuin jano ja juurimätä on lehtien roikkumiselle?

Yksi annuumi roikuttaa todella paljon kaikkia paitsi yläpään lehtiä. Puska on about 40cm korkea, haaroittunut ja muutenkin muuten ihan hyvävointisen näköinen mutta kummasti vaan roikuttaa. Yksi kukkakin on avautunut. Onko sillä oikeasti vaan niin jano? En ole kauheasti uskaltanut kastella kun tuntuu että vaikka antaa vettä niin silti roikuttaa. Kaipaako se vaan isompaa ruukkua? Ruukku on kyllä muutenkin menossa kohta vaihtoon isompaan kun meinaa tulla jo pohjareiästä juuret. Lasitetulla parvekkeella majailee ja suoraa aurinkoa on saanut parisen tuntia päivässä (ja olen totuttanut asteittain aurinkoon).

InkRose

Onko ne lehdet sitten hengettömän tuntuiset/näköiset? Ainakin minulla nuo isommat annuumit pitävät lehtiään näin (tässä Homera, joka on aamupäivästä tänään kasteltu eli ei ainakaan janoaan roikota):

Wahi

Lainaus käyttäjältä: InkRose - toukokuu 18, 2011, 18:08:59 ip
Onko ne lehdet sitten hengettömän tuntuiset/näköiset?

Suhteellisen normaalilta nuo roikkuvat lehdet tuntuvat. Ehkä se vaan kuuluu asiaan ja ei pidä turhaan huolestua.

Mutta jos kyseessä on juurimätä niin miten pitäisi toimia?

InkRose

Tämä ei nyt sitten perustu omiin kokemuksiin vaan foorumilta luettuun...

Juurimädän tunnistaa hajun lisäksi siitä että juuret ovat ruskeat ja limaiset. Terveet juurethan ovat valkeita, kuten varmasti tiedät. Hapen puutehan se on pääasiallinen syy, eli mullassa liikaa vettä pitkään, tai bubblerissa ilmapumppu rikki tms. Vetyperoksidi on ollut yleensä ase nro. 1, mutta sen pitoisuuksia en nyt ala muistinvaraisesti arvaamaan. Apteekin hyllytavara on kuitenkin vesiviljelyssä tarvittaviin määriin nähden liian laihaa.

nirvana

Tervehdys!

Tämmönen asia askarruttaa minua eli:

Osa chileistä on itsestään pölyttäviä?

Onko risteytyksen "vaara" kun eri lajikkeita asustelee vierekkäin?(Kerään talteen hedelmän sisälta siemeniä) ja haluan varmistua että esim. red habaneron siemenistä tulisi jatkossa red habaneroa? ??? ???

mikään ei ole pysyvämpää kuin väliaikainen

PP

Lainaus käyttäjältä: nirvana - toukokuu 19, 2011, 00:38:05 ap
Tervehdys!

Onko risteytyksen "vaara" kun eri lajikkeita asustelee vierekkäin?(Kerään talteen hedelmän sisälta siemeniä) ja haluan varmistua että esim. red habaneron siemenistä tulisi jatkossa red habaneroa? ??? ???

Kaikki chilit on itsepölyttyviä, mutta ristipölytyksen vaara on olemassa. Mutua: siitepöly ei ihan tuosta vaan siirry kasvista toiseen ilman apua eli ristipölytys tapahtuu lähinnä hyönteisten toimesta.

wille

Lainaus käyttäjältä: PP - toukokuu 19, 2011, 00:49:16 ap
Lainaus käyttäjältä: nirvana - toukokuu 19, 2011, 00:38:05 ap
Tervehdys!

Kaikki chilit on itsepölyttyviä, mutta ristipölytyksen vaara on olemassa. Mutua: siitepöly ei ihan tuosta vaan siirry kasvista toiseen ilman apua eli ristipölytys tapahtuu lähinnä hyönteisten toimesta.

Ja ristipölytyksen voi estää eristämällä tietyt kukat vaikkapa teepussilla jo nuppuvaiheessa. Näistä eristetyistä kukista kasvaneista hedelmistä sitten nappaa lajikepuhtaat siemenet jemmaan. Puolenkymmentä hedelmää/lajike riittää melko varmasti siementuotantoon, jos tarkoitus on saada itselleen ensikauden siemenet.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: PP - toukokuu 19, 2011, 00:49:16 apMutua: siitepöly ei ihan tuosta vaan siirry kasvista toiseen ilman apua eli ristipölytys tapahtuu lähinnä hyönteisten toimesta.

Tuuli, tuuletus, tuuletin myös riittää ja kasvit saattavat kasvaa ahtaudessa toistensa kanssa lomittain, jolloin pölyä menee naapureillekin, kun sitä varisee.

En kyllä ole tämän alan asiantuntija, mutta muutaman chilin kukista olen huomannut, että heteet avautuvat vasta muutaman päivän kukan avautumisen jälkeen, eli kukka odottaa ensin vierasta pölyä ja jos sitä ei tule, pölläyttää itse. Tältä näyttävät lähinnä jotkut chinensen kukat.

Wahi

Lainaus käyttäjältä: InkRose - toukokuu 18, 2011, 22:33:06 ip
Tämä ei nyt sitten perustu omiin kokemuksiin vaan foorumilta luettuun...

Juurimädän tunnistaa hajun lisäksi siitä että juuret ovat ruskeat ja limaiset. Terveet juurethan ovat valkeita, kuten varmasti tiedät. Hapen puutehan se on pääasiallinen syy, eli mullassa liikaa vettä pitkään, tai bubblerissa ilmapumppu rikki tms. Vetyperoksidi on ollut yleensä ase nro. 1, mutta sen pitoisuuksia en nyt ala muistinvaraisesti arvaamaan. Apteekin hyllytavara on kuitenkin vesiviljelyssä tarvittaviin määriin nähden liian laihaa.

Kiitos jälleen kerran avusta. Oireet ei taida ihan täsmätä mutta kai sitä voisi kipata ruukku ympäri ja vilkaista juuria tarkemmin.

ParturjzCoxsone

osaisko joku kertoo tietoo tämmösestä lajikkeesta ku aji naranja ? fataliilla oli siemeniä myynnissä aikasemmin ja täti oli noita hankkinu, saan siltä taimen tänään. kiinnostas vähän tietää tosta ku en oo mistää oikein löytäny tietoo et mimmonen kasvi mahtaa olla kyseessä..

sorrii

Aika vaikeen heitit: Googlekin suurimmaksi osaksi löytää sivuja jossa reseptejä ruoasta jossa käytetään paprikaa (aji) ja appelsiiniä (naranja) ..
Facebook-sivulla jollain profiilikuvana Aji Naranja ( http://www.facebook.com/media/set/?set=pa.123597254324244 )
Näyttäis tyypilliseltä baccatumilta jonka väri oranssi .... näyttää herkulliselta! Jospa maistuisikin appelsiinille samaan tapaan kuin aji lemondrop ja limon maistuu sitruunalle.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

ParturjzCoxsone

joo ihmettelen vaa ku hävinny fataliin sivuiltaki kaikki tiedot eikä chilemanissakaa oo tollasta.. joskus 3-4kk sitte kuiteski tilattu fataliilta. muistan ku kattelin sieltä sivuilta himoiten tota lajiketta, tollasta oranssia podia se vissii tekee ja kohtuu tulista ja maukasta, mutta muuta en muistakkaan.

Whili

kyseleppä suoraan fataliilta

wille

Lainaus käyttäjältä: ParturjzCoxsone - toukokuu 19, 2011, 15:58:13 ip
osaisko joku kertoo tietoo tämmösestä lajikkeesta ku aji naranja ? fataliilla oli siemeniä myynnissä aikasemmin ja täti oli noita hankkinu, saan siltä taimen tänään. kiinnostas vähän tietää tosta ku en oo mistää oikein löytäny tietoo et mimmonen kasvi mahtaa olla kyseessä..

Voisikohan kyseessä olla Naranga (PI 446900). Varmaankin.

Mullakin sitä kasvoi tuossa kaudella -09. Satoisa ja hyvän makuinen bacca on kyseessä.
Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit

sorrii

On aika hienoisia erot lajikeilla: Mä katsoin ton Narangan TheChilemanilta ja tuli kyllä kuvasta mieleen Inca Berry; Perusta sekin ..
Jos nyt tuon risteyttäisi vaikka Aji Cristalin kanssa, niin MINÄ voisin antaa tulevalle lapselle nimeksi Aji Naranja ... Niin nuo chile-farmarit Ameriikoissa takevät. Joka kylässä syntyy uusia "lajikkeita" varmaan vuosittain. Ne ei varmaan ole kovin vakaita nuo lajikkeet seuduilla, jossa on monia lajikkeita ja amppareita sekä mehiläsiä ... Laji siis on Capsicum Baccatum!//

wille

Lainaus käyttäjältä: sorrii - toukokuu 20, 2011, 10:28:14 ap
On aika hienoisia erot lajikeilla: Mä katsoin ton Narangan TheChilemanilta ja tuli kyllä kuvasta mieleen Inca Berry; Perusta sekin ..
Jos nyt tuon risteyttäisi vaikka Aji Cristalin kanssa, niin MINÄ voisin antaa tulevalle lapselle nimeksi Aji Naranja ... Niin nuo chile-farmarit Ameriikoissa takevät. Joka kylässä syntyy uusia "lajikkeita" varmaan vuosittain. Ne ei varmaan ole kovin vakaita nuo lajikkeet seuduilla, jossa on monia lajikkeita ja amppareita sekä mehiläsiä ... Laji siis on Capsicum Baccatum!//

Aika valheellinen on tuo Chilemanin kuva Narangasta. Se on tosielämässä muodoltaan hiukka pitkulaisempi ja sen kärki on terävä.
Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit