Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

jamppa1

Mitähän minun täytyisi tehdä, kun siirsin habanero chilejäni ulos pari viikkoa sitten ja nyt lehdet alkaneet kellastumaan päistä. Tarviiko ne lisää vai vähemmän valoa vai mitä? :-[

Nizo

Lainaus käyttäjältä: jamppa1 - kesäkuu 16, 2011, 08:41:02 ap
Mitähän minun täytyisi tehdä, kun siirsin habanero chilejäni ulos pari viikkoa sitten ja nyt lehdet alkaneet kellastumaan päistä. Tarviiko ne lisää vai vähemmän valoa vai mitä? :-[

Saattaapi olla että on saanut palovammoja. Piditkö mitään harsoa päällä?

PP

Lainaus käyttäjältä: jamppa1 - kesäkuu 16, 2011, 08:41:02 ap

Jos lehdet kellastuu vain päistä ja on muuten ok, ei hätää. Ne voi olla palovammoja, mutta parissa viikossa kasvit on jo tottuneet aurinkoon eikä uusia tule. Kyseessä voi myös olla lehtien yleinen ikääntyminen, joka näkyy ensimmäisenä kärjissä.

jamppa1

Ok, kiitos informaatiosta. Ne ovat kellastuneet vain päistä, muuten ovat hyväkuntoisia. En ole käyttänyt harsoa.

Waldhar-

Lainaus käyttäjältä: Biohazard- - kesäkuu 08, 2011, 21:20:40 ip
Hei

Nyt on ollut hieman yli 2kk Bolivian rainbown ja pwh idättämisestä ja mitä olen kuvia kahtellu ni jostain syystä
ei näytä samalta tuo minun bolle kuin mitä pitäisi kertokaa siis te arvon chilistit mikä mättää.

kuvassa siis pitkät kasvit ovat bollea(3kpl) ja matalat leveät pwhta (2kpl)

Niin ja Btw ovat kaikki juuri alkaneet puskea nuppua ei oikein raaskis nyppiä vaikkakin sen ajattelin kohtapuoliin tehdä. :D

Hei en vieläkää ole saanut vastausta kysymykseeni eli siis mikseivät Bolivian rainbowni näytä siltä kuin pitäisi ?
"The trouble with quotes on the internet is
that you can never know if they are genuine."
-Abraham Lincoln

PP

Lainaus käyttäjältä: Biohazard- - kesäkuu 16, 2011, 20:52:25 ip
Hei en vieläkää ole saanut vastausta kysymykseeni eli siis mikseivät Bolivian rainbowni näytä siltä kuin pitäisi ?

Kuvat on aika huonot tunnistamiseen, mutta väittäisin ettei nuo ole Bolleja. Sen pitäisi kasvaa huomattavasti tuuheammin ja lehtien pitäisi olla pienempiä. Oliko siemenet tosi pieniä? Bollen siementen pitäisi olla.

MaXXer

Voisitko ottaa parempia kuvia vaikka poispäin ikkunasta niin näkisi tarkemmin.
Oliko kukat kokonaan valkoisia tai violetteja, jos on auenneet vielä?
Bolivian rainbow ei tunnu tummuvan kaikilla, ja sopivalla valolla kyllä saattaa kasvattaa kokoa tuollainkin.

jamppa1

Lainaus käyttäjältä: Biohazard- - kesäkuu 08, 2011, 21:20:40 ip
Hei

Nyt on ollut hieman yli 2kk Bolivian rainbown ja pwh idättämisestä ja mitä olen kuvia kahtellu ni jostain syystä
ei näytä samalta tuo minun bolle kuin mitä pitäisi kertokaa siis te arvon chilistit mikä mättää.

kuvassa siis pitkät kasvit ovat bollea(3kpl) ja matalat leveät pwhta (2kpl)

Niin ja Btw ovat kaikki juuri alkaneet puskea nuppua ei oikein raaskis nyppiä vaikkakin sen ajattelin kohtapuoliin tehdä. :D

Kysympäs tähän väliin tyhmän kysymyksen: Miksi käytät purkkien pinnassa alumiinifooliota? Nopeuttaako se kasvien kasvua?

InkRose

Eiköhän se ole estämässä valon pääsyä resoon eli ehkäisemässä levän kasvua. Heijastaahan se myös valoa ja lämpöä, mistä saattaa pientä hyötyä olla myös.

Hegu

Mites on C. Pubescens kukinta?. Itsellä kasvaa Red peruvian ja turbo pube mutta kukkimaan ei rupea. Molemmat on ikkunalaudalla ja kasvavat todella hyvin mutta on vain 1 - 3 nupun alkua jotka tippuvat jo ennen kuin avautuvat.

PP

Lainaus käyttäjältä: Hegu - kesäkuu 19, 2011, 12:44:42 ip
Mites on C. Pubescens kukinta?. Itsellä kasvaa Red peruvian ja turbo pube mutta kukkimaan ei rupea. Molemmat on ikkunalaudalla ja kasvavat todella hyvin mutta on vain 1 - 3 nupun alkua jotka tippuvat jo ennen kuin avautuvat.

Pubet saattaa vaatia viileitä öitä kukkiakseen. Minulla oli näin ja olen lukenut samanlaisia kokemuksia, mutta kyllä jotkut saa pubet kukkimaan sisälläkin.

Tunari

Itsellä kaikki pubet pudottivat kaikki kukat viime kesänä sisällä... Kun siirsin ulos, niin alkoi satoakin pukkaamaan ja hyvin.. Nää lajikkeet tuntuvat tykkäävän lämpötilanvaihteluista sadon kannalta...

Waldhar-

Lainaus käyttäjältä: MaXXer - kesäkuu 16, 2011, 21:54:26 ip

Voisitko ottaa parempia kuvia vaikka poispäin ikkunasta niin näkisi tarkemmin.
Oliko kukat kokonaan valkoisia tai violetteja, jos on auenneet vielä?
Bolivian rainbow ei tunnu tummuvan kaikilla, ja sopivalla valolla kyllä saattaa kasvattaa kokoa tuollainkin.

Siinäpä ihan järkkärillä muutama kuva. Nyt tunnistajat tunnistamaan----->
"The trouble with quotes on the internet is
that you can never know if they are genuine."
-Abraham Lincoln

mohla

Lainaus käyttäjältä: Biohazard- - kesäkuu 19, 2011, 18:39:54 ip
Siinäpä ihan järkkärillä muutama kuva. Nyt tunnistajat tunnistamaan----->

Kyllä noi mun silmään näyttää ihan Bolleilta ja muutenkin hyvinvoivilta chililäisiltä. Haaroittui ainakin juuri noin mullakin viime kaudella ja muistaakseni väri mulla vaihtui vasta, kun alkoi saada kunnolla aurinkoa osakseen. Portailla Bolle sai mulla auringonnoususta puolille päivin suoraa paistetta (silloin kun sitä oli) ja lehtien väri oli lopulta aivan violetti. Kukkien myötä ja tuon auringossa tummumiskäyttäytymisen perusteella saat varmuutta lisää tunnistukseen. Viimeisenä varmuuden tuo sitten podit. =)

Juseq

colt45

kesäkuu 23, 2011, 14:06:35 ip #3135 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 23, 2011, 14:16:38 ip käyttäjältä colt45
Mikäköhän on kun lehdet tippuu kovaa tahtia ja kehittää jotain mustaa lehtien keskellä?
Edit: Haulla löytyi samanlainen ongelma: lemon drop ja lannoituksena puutarhan kesä yli 1kk vanha. Mut ei selvää ratkaisua tai syytä.

33M3L1

kesäkuu 25, 2011, 20:15:01 ip #3136 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 26, 2011, 15:39:57 ip käyttäjältä 33M3L1
Aloittelevana kasvattajana tiesin että lemon drop antaa satoa kohtuudella ja heitin pellillisen kuivumaan just uuniin, pelkästään yhdestä kasvista tuli kiva määrä. Kuivuttuaan teen kastiketta sauvateharilla pienen määrän kerrallaan. Mun maku on kesy, juuri ja juuri kipukynnyksen ylittävä soosi on sopiva. No, muu perhe tosin pitää sitäkin liian tulisena.

Minkä tähden uuninluukku pitäisi olla auki, vesihän höyrystyessään laajenee moninkertaisesti ja takuulla poistuu uunista tehokkaasti. Antaa luukun olla kiinni vaan ja sähköä säästyy.

Nää kaikki on idätetty tammikuussa.

Red Rocoto ei edes kuki, aji amarillo ja aji cristal tekee kivasti marjaa myös ja maku on kohtuu hyvä, mutta enpä tiedä pidänkö niitä kuitenkaan kuviossa. Amarillossa oli rutkasti enemmän potkua kuin odotin, juuri ja juuri pystyin syömään.  Ehkä pidän ja kokeilen mihin se pystyy isossa purkissa kunnon juuristolla ja varrella. Koekappaleet pienessä maitopurkissa tekee aika paljon palkoja.

Naga ei edes kuki, vaikka on useampi purkki. Naga ei ole mun juttu myöskään, koska tavaraa pitäisi saada eikä vaan lehtiä.

Thai ei kuki joten sekään ei ole mun chili.

Jamaica bells oli vihreänä varmaankin kypsymättä, mutta maistoin kuitenkin, ihan hyvä mutta odotusten mukaan vailla potkua.

Pientä vaaleaa plänttiä on ollut koko ajan ulkona ollessa melkein kaikkien kasvien lehdissä, mutta yksikään ei ole menehtynyt niihin. Taudinkestossa ei vielä ole siis valittamista. Lemon drop menetti suuren osan lehdistä kastelun puutteen takia mutta uusii
kastelun palattua itseään nopeesti, siitäkin hyvä lajike, mulle hällä-väliä-kasvattajalle sopiva.

-V-

Lainaus käyttäjältä: 33M3L1 - kesäkuu 25, 2011, 20:15:01 ip
Minkä tähden uuninluukku pitäisi olla auki, vesihän höyrystyessään laajenee moninkertaisesti ja takuulla poistuu uunista tehokkaasti. Antaa luukun olla kiinni vaan ja sähköä säästyy.

Kuivaushommissa nimenomaan tehokas ilmanvaihto on sitä lämpöä tärkeämpää. Itseasiassa uunissa tuppaa lämpötila karkaamaan helposti liian korkeaksi (ellei nimenomaan halua vähän paahtaa niitä samalla), kun luukku on kiinni. Itse avaan luukun täysin ja pistän vielä tuulettimen vähän puhaltamaan viereen. Ei kyllä mikään varsinainen ekoteko.

n-a-l-l-e

moro...koska tiedää että koska chili on valmis poimittavaksi...kun mulla on toi vihree chili ja ensimmäinen kasvi...

InkRose

Aika monet ovat käyttökelpoisia jo vihreinä eli raakoina, mutta yhtään vihreänä kypsää lajiketta en tiedä. Yleensä polte on miedompaa vihreänä, mutta myös maussa tapahtuu usein ihan tuntuvasti muutosta kypsyessään, lähes aina parempaan päin. Useimmat kypsyvät punaiseksi, keltaiseksi tai oranssiksi, muutamat ruskeaksi - joskus useammankin värinvaihdon jälkeen - ja Pimenta da Neyde taitaa olla ainoa joka on violetti läpi kypsymisen. Yleensä kukasta kypsäksi menee 4-8 viikkoa jos olosuhteet on suurin piirtein kohdillaan, tosin jotkut lajikkeet ovat kyllä huomattavasti hitaampiakin kypsymään, etupäässä pubescensit ja jotkut baccatumit.