Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

chilihardhead.fi

Tai sitten laittaa sitä oikeaa PK lantaa, eli syyslannoitteen nimellä kulkevaa
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Soggoth

Kiitoksia vastauksista! Täytyypä hakea kaupasta tänään puutarhan syksyä. Tämä ensimmäinen chilikesä on tullut otettua aika rennosti ja kaikkiin virheisiin tulee reagoitua vähän viiveellä minkä takia monissa chileissä on sato venynyt liian myöhäiseksi. Näistä virheistä on hyvä ottaa oppia ensi kesään :)

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Soggoth - elokuu 03, 2011, 12:10:58 ip
Kiitoksia vastauksista! Täytyypä hakea kaupasta tänään puutarhan syksyä. Tämä ensimmäinen chilikesä on tullut otettua aika rennosti ja kaikkiin virheisiin tulee reagoitua vähän viiveellä minkä takia monissa chileissä on sato venynyt liian myöhäiseksi. Näistä virheistä on hyvä ottaa oppia ensi kesään :)

Seitsemäs kausi menossa ja elellden tuntuu, että mun sato valmistu viimeisenä. ;)

sorrii

Vastahan kesä on puolessa välissä!! ...noo, vähän yli, ehkä.
Mulla ei ulkona tahi kasvihuoneessa oo kypsynyt vielä juuri mitään. Muutamia yksittäsiä podeja on tullut jotka oli raakileita jo kotona sisällä taimivaiheessa.

Toisaalta söin viikonloppuna ensimmäisen kypsän Rocoto Red'in [peru]! Oli kyllä vähän pettymys kun ei meinannut poltetta löytyä ollenkaan. Annoin sitten ruokapöydässä wanhalle äitilleni maistiaisiksi reilun siivun: "Maista nyt tästä - ei tää oo väkevää ..." ....  :scyth:

Hah! Sitten alkoi polttelemaan omassakin suussa. Syömisen jälkeen tuntui kuin olisi ollut juurihoidossa; huulet oli tunnottomana kuin olisi puudutettu yläleuka ...

Tiiäsitten onko toleranssi kehittynyt jotenkin, kun on tänä kesänä kaikki ollut aika mietoja: lemon droppejakin oon mutustellut puskista namipalana. Jalapenoissa oli poltetta vähemmän kuin vihreässä paprikassa [jalapeno early].

Tänään laitoin 250W natikan parvekkeelle, kun on se pusikko aika varjoinen jo ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

atni

Eli päivän aiheena ois magnesium. chililleni tuli oireita jotka selailtuani tunnistin että ne voisivat olla magnesiumin puutos oireita. joten miten saisin tätä magnesiumia lisäyttyä kasveille, kun sitä tuossa mun käyttämässä lannoitteessa ei näytä olevan?
Lainaus käyttäjältä: Starwhite - syyskuu 07, 2009, 19:55:41 ip
Vapautuisi niitä poliisejakin tutkimaan murhia, raiskauksia, talousrikoksia yms pahuutta maailmassa kun ei tarvitsisi puskassa kytätä koska joku on erehtynyt ostamaan Substralia maustekasveilleen.

CyberDog

Lainaus käyttäjältä: atni - elokuu 03, 2011, 20:09:21 ip
Eli päivän aiheena ois magnesium. chililleni tuli oireita jotka selailtuani tunnistin että ne voisivat olla magnesiumin puutos oireita. joten miten saisin tätä magnesiumia lisäyttyä kasveille, kun sitä tuossa mun käyttämässä lannoitteessa ei näytä olevan?

Magnesiumsulfaatista esimerkiksi. (löytyi helposti searchilla magnesium aiheisia keskusteljua ja sitten syötät vaan googleen magnesiumsulfaatti niin jo löytyy tavaraa)

Annostuksesta en osaa sanoa minuutin haun perusteella vielä mitään mutta noita aikasempia keskusteluja lukien varmasti löytyy tietoa ja esimerkiksi noista lannoiteista löytyy purkeista yleensä käyttöohjeet.

PP

Mistä päättelit, että kyse on juuri magnesiumin puutteesta? Olisiko kuvaa kasvista?

atni

Lainaus käyttäjältä: PP - elokuu 03, 2011, 23:48:21 ip

Mistä päättelit, että kyse on juuri magnesiumin puutteesta? Olisiko kuvaa kasvista?

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7180.0 tuolta lueskelin noita puutosoireita ja magnesium pisti silmään koska chilissä alimmat lehdet ovat aivan vaaleanvihreä keltaisia ja osa käpristyy ylöspäin. sekä kukinnon väri on ollut hieman haalea ja tahti hidasta. lannoituskin on jäänyt kyllä vähemmälle mutta ku oireita alkoi tulla aloin puutarhan kesää antamaan. voi tietenkin olla että olen  väärässä mutta päätin kokeilla
ps. ei ole kuvaa ainakaan vielä.
Vapautuisi niitä poliisejakin tutkimaan murhia, raiskauksia, talousrikoksia yms pahuutta maailmassa kun ei tarvitsisi puskassa kytätä koska joku on erehtynyt ostamaan Substralia maustekasveilleen.

PP

Lainaus käyttäjältä: atni - elokuu 04, 2011, 00:03:32 ap
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7180.0 tuolta lueskelin noita puutosoireita ja magnesium pisti silmään koska chilissä alimmat lehdet ovat aivan vaaleanvihreä keltaisia ja osa käpristyy ylöspäin. sekä kukinnon väri on ollut hieman haalea ja tahti hidasta. lannoituskin on jäänyt kyllä vähemmälle mutta ku oireita alkoi tulla aloin puutarhan kesää antamaan. voi tietenkin olla että olen  väärässä mutta päätin kokeilla
ps. ei ole kuvaa ainakaan vielä.

Tuo voi olla magnesiumin puutetta tai jotain muuta. Alalehdet kellastuu ja tippuu vanhemmiten joka tapauksessa ja jotkut lajikkeet käyristää lehtiä lähes aina. Kerro vähän kasvista: lajike, koko, olosuhteet, kastelu, valoa, yms.

Soggoth

Mitenkäs porukka on annostellut tuota Syyslannoitetta? Purkin ohje on aika suuntaa antava, kun puhutaan 20-50g/m^2. Ripottelin rakeita kevyesti mullan pinnalle ennen kastelua..

chilihardhead.fi

elokuu 04, 2011, 09:24:42 ap #3330 Viimeisin muokkaus: elokuu 04, 2011, 09:27:09 ap käyttäjältä chilihardhead.fi
Aika mutuna sitä yleensä viskotaan, kun sillä ei ole niin helppo saada aikaan övereitä.
Teelusikallinen puskaa kohden saattaa olla hyvä alkuun. Marjapensaillehan yleensä annetaan kourallinen, eli jotain siitä väliltä.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

atni

Lainaus käyttäjältä: PP - elokuu 04, 2011, 01:00:02 ap

Tuo voi olla magnesiumin puutetta tai jotain muuta. Alalehdet kellastuu ja tippuu vanhemmiten joka tapauksessa ja jotkut lajikkeet käyristää lehtiä lähes aina. Kerro vähän kasvista: lajike, koko, olosuhteet, kastelu, valoa, yms.

Kyseessä on reilu 30cm apache. kasvilla on kiertävä ilma ja on etelä ikkunalla, välillä saa myös lisävaloa. kastelun puolella on hyvinkin virheitä voinu tapahtua kun olen kastellut reilusti mutta harvemmin, sillon tällöin lisään kasteluveteen merileväuutetta tai puutarhan kesää.

InkRose

Onko kauankin ollut samoissa mullissa? Sehän voi olla ihan yleistä ravinnepuutosta jos vain silloin tällöin lannoitat.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: atni - elokuu 04, 2011, 00:03:32 aphttp://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7180.0 tuolta lueskelin noita puutosoireita ja magnesium pisti silmään koska chilissä alimmat lehdet ovat aivan vaaleanvihreä keltaisia...

Yleisen lannoituksen puutteen tai runsaan kastelun lisäksi saattaa kyseessä olla myös punkit:
http://chilivaari.blogspot.com/2011/07/punkin-tuhoja-tamakin.html
Kannattaa tarkistella suurennuslasin kanssa lehtien alapinnat. Tuohon ei magnesium auta.

atni

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 04, 2011, 11:27:02 ap
Lainaus käyttäjältä: atni - elokuu 04, 2011, 00:03:32 aphttp://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7180.0 tuolta lueskelin noita puutosoireita ja magnesium pisti silmään koska chilissä alimmat lehdet ovat aivan vaaleanvihreä keltaisia...

Yleisen lannoituksen puutteen tai runsaan kastelun lisäksi saattaa kyseessä olla myös punkit:
http://chilivaari.blogspot.com/2011/07/punkin-tuhoja-tamakin.html
Kannattaa tarkistella suurennuslasin kanssa lehtien alapinnat. Tuohon ei magnesium auta.

jonkun näköisiä pisteitä oon huomannu lehissä ja sitäkin yrittäny selvittää mutta voihan ne oireet johtua siitä. merileväuutetta olen myös lehdille sumutellut vähän niitä ötököitä ajatelllen.

Waldhar-

AAAAPUVA

eli olen huomannut yhdessä bolivian rainbow kasvissa outoja
laikkuja lehdissä jotka alkavat leviämään aina lehden reunoilta.
ps.ekassa kuvassa uusi upea ebbini :D

Onko kyseessä mosaikkivirus  tai jokin muu tauti ?
"The trouble with quotes on the internet is
that you can never know if they are genuine."
-Abraham Lincoln

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: Biohazard- - elokuu 04, 2011, 14:59:38 ip
AAAAPUVA

Onko kyseessä mosaikkivirus  tai jokin muu tauti ?
Minusta näyttää selkeesti, että olisi ollut loisteputkessa kiinni ja palanut tuollaiseksi, eikä mistään vakavemmasta kyse olisi. Itselläni on samanlaista jälkeä putkista tullut lehtiin, kun on kerennyt kasvaa pituutta ennen valojen nostoa.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Waldhar-

Minusta näyttää selkeesti, että olisi ollut loisteputkessa kiinni ja palanut tuollaiseksi, eikä mistään vakavemmasta kyse olisi. Itselläni on samanlaista jälkeä putkista tullut lehtiin, kun on kerennyt kasvaa pituutta ennen valojen nostoa.
[/quote]

Kyllä joo samaa epäilin itse mutta kun noita läikki on ollu jo ennen kuin sain ne loisteputken alle...
"The trouble with quotes on the internet is
that you can never know if they are genuine."
-Abraham Lincoln

sorrii

Joo. Putken kuivaama. Vaihtelee näköjään paljon eri lajeilla kuinka ne kestää loistareitten lämmöt...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ropocoo

elokuu 04, 2011, 22:52:14 ip #3339 Viimeisin muokkaus: elokuu 05, 2011, 07:31:48 ap käyttäjältä Ropocoo
Millon fresno on "syöntikuntoinen" on malkein kokonaan punainen.. tekisi mieli vetästä huiviin, mutta onko maku jo kohdallaan vai pitääkö odotella, että on täysin helakan punainen?

samantyylinen kysymys aji cristallista.. pituutta on pisimmässä jo 9cm.. väri sellanen perus kuultavan vihreänkeltainen... joko voi maistella vai kannattaako odottaa, että muuttuu keltaisemmaksi -> vai minkä väriseksi nyt seuraavaki sit muuttuukaan?  ;D
"Chuck Norris voittaa sinut 400m juoksussa kahdella kierroksella."