Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

mohla

Lainaus käyttäjältä: X-stream - syyskuu 09, 2011, 20:04:27 ip
Mistä johtuu että kun otin 5 chiliä ulkoa sisälle nii yksi rupes tiputtelee lehtiä, 2v vanha habanero jossa on paljon podeja ja alkuja niin mistä johtuu että pudottelee lehtiä ja kukkia? Muut chilit tuntuvat normaalisti kasvavan mutta tämä ikään kuin kuolee????  :-\

Tuskin se siihen kuolee, jos puolet tms. pudottaa lehdistään. En lähtisi antamaan ensiapua kovin herkästi. Niitä lehtiä kasvaa kyllä lisää. wille tuossa jo vastasikin, että ihan normaalia käytöstä chileille.

Omat sisälle ottamani Locato, 7Pot ja C04896 ovat kaikki pudottaneet lehtiään. Lisäksi itse olen saksinut ja nyppinyt kellastuneita lehtiä sekä "turhia" podittomia oksia pois melkoisesti. Keskittyypähän kypsyttelemään podejaan paremmin... Tämä siis Wahwaa-mutu-uskoa. ;D

Sabai

Ilmapumpuissa lukee usein että pidettävä vedenpinnan yläpuolella tai käytettävä takaisku venttiiliä. Onko tämä tarpeellista myös aquafarmissa? Onko siinäkin mahdollista että se letku hörppää vettä ja alkaa valuttamaan vaikka se ilmaletkun pää josta se ilmaa työnnetään systeemiin on niinkin ylhäällä kuin lähes tiputusrankaan tasolla. Ilmaletku ei siis mene reson pohjalle ollenkaan.

mohla

Lainaus käyttäjältä: Sabai - syyskuu 10, 2011, 10:57:39 ap
Ilmapumpuissa lukee usein että pidettävä vedenpinnan yläpuolella tai käytettävä takaisku venttiiliä. Onko tämä tarpeellista myös aquafarmissa? Onko siinäkin mahdollista että se letku hörppää vettä ja alkaa valuttamaan vaikka se ilmaletkun pää josta se ilmaa työnnetään systeemiin on niinkin ylhäällä kuin lähes tiputusrankaan tasolla. Ilmaletku ei siis mene reson pohjalle ollenkaan.

Ei se liemi sieltä ruukunpohjalta nouse niiden putkien välistä sinne ilmaletkuun asti. Tuossahan on kaksi sisäkkäin olevaa putkea, joiden väliin ilmaa syötetään ylhäältä ja sisempää putkea pitkin se liemi sitten nousee kastelurenkaalle. Voit kokeilla vaikka imaista siitä ilmaletkusta ja todeta kuinka vaikea sitä kautta on se liemi saada nousemaan ruukusta pois...

sorrii

Mikäköhän järki on nostaa vettä ilmapumpulla?? Siis miksi ei vesipumpulla, joka on äänetön?

Lienee jonkun pellepelottoman "hieno" keksintö, että näinkin voi tehdä, ja pitäähän hienoa keksintöä hyödyntää, vaikke mitään järkeä siinä olsikaan!
Mitä tulee veden hapettumiseen tuossa nostossa, niin joissakin [esmes Kärsän myymissä] vesipumpuissa on ylimääräinen "hapetusletku" juuressa, joka vedetään pinnan yläpuolelle, ja siitä sitten imee ilmakuplia veteen ...

Kyä ihmisiä huijataan.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

mohla

Lainaus käyttäjältä: sorrii - syyskuu 10, 2011, 13:10:02 ip
Mikäköhän järki on nostaa vettä ilmapumpulla?? Siis miksi ei vesipumpulla, joka on äänetön?

Lienee jonkun pellepelottoman "hieno" keksintö, että näinkin voi tehdä, ja pitäähän hienoa keksintöä hyödyntää, vaikke mitään järkeä siinä olsikaan!
Mitä tulee veden hapettumiseen tuossa nostossa, niin joissakin [esmes Kärsän myymissä] vesipumpuissa on ylimääräinen "hapetusletku" juuressa, joka vedetään pinnan yläpuolelle, ja siitä sitten imee ilmakuplia veteen ...

Onhan tuossa paljonkin järkeä. Ihan yhtenä esimerkkinä toimintavarmuus huomattavasti parempi kuin liemessä uivalla pumpulla, joka lannoitteesta tai juurenpalasista tukkeutuu jossain vaiheessa varmasti. Tuo waterfarmin tekniikkahan on 26v. vanhaa ja varsin laajalti käytetty kasvatustekniikka. Mielestäni hieno keksintö kaikenkaikkiaan.

Siku

Melko yksinkertainen tuo ilmapumppu systeemikin on ja mukana toimitettava pumppu on sen verran hiljainen, että peittyy tippuvan veden lorinaan. Tukkeutumisriskihän on perinteisiä perusteluja kisassa ilmapummpu vs. vesipumppu. Ilmapumpun kuvittelisin myös pitkäikäisemmäksi jatkuvassa käytössä.

Minun ajatuksianihan nämä vain ovat...

atni

Varmistetaan nyt tämä asia kun kasvualusta alkaa loppumaan ja turvetta ostamassa. Eli http://www.kodinterra.fi/market/kodinterra?a_Visit:tuote=msp2wghwvis0iefq&kategoriaTunniste=MULTATURVE&path=Puutarha%2FPuutarhanhoito%2FMULTATURVE&myymala=Kodin+Terra+Rovaniemi&paikkakunta=ROVANIEMI&osuuskauppa=ARINA&hakusana=Turve*&pageName=Hakutulos  tuohan on tavallista kasvuturvetta eli ei tarvitse mitään lannoitusta tai parantelua että saa sopivan kasvualustan vai olisiko parempi vaihtoehto Biolanin puutarhan turvemulta?
Lainaus käyttäjältä: Starwhite - syyskuu 07, 2009, 19:55:41 ip
Vapautuisi niitä poliisejakin tutkimaan murhia, raiskauksia, talousrikoksia yms pahuutta maailmassa kun ei tarvitsisi puskassa kytätä koska joku on erehtynyt ostamaan Substralia maustekasveilleen.

Siku

Turveasia herätti itseä vaivanneen kysymyksen. Löytyykö kasvuturvetta pienissä <10l säkeissä?
Itse en ole nähnyt kuin 50l ylöspäin. Esikasvatuksia varten pitäisi saada, mutta ei jaksaisi ottaa mitään 50l säkkiä kämpän nurkkiin pyörimään.

Sabai

Lainaus käyttäjältä: Siku - syyskuu 10, 2011, 13:23:04 ip
Melko yksinkertainen tuo ilmapumppu systeemikin on ja mukana toimitettava pumppu on sen verran hiljainen, että peittyy tippuvan veden lorinaan. Tukkeutumisriskihän on perinteisiä perusteluja kisassa ilmapummpu vs. vesipumppu. Ilmapumpun kuvittelisin myös pitkäikäisemmäksi jatkuvassa käytössä.

Minun ajatuksianihan nämä vain ovat...

Minä olen myös yllättynyt ilmapumpun pienestä äänestä joka tosiaan peittyy veden lorinan alle (jos letku ei pääse mihinkään nykimään ja hakkaamaan). Täällä on moitittu  ilmapumppuja äänekkäiksi, mutta onhan niissäkin varmaan eroja. Tietysti vesipumppu on vielä äänettömämpi, mutta ero ei ole kovin suuri. Kärsän pumppu joka farmeihin tulee on miellyttä mielestäni.

sorrii

Nojoo; onhan noita hiljaisia ilmapumppuja; itsellä yksi Sera 2-lähtöinen 400l/min?h?! joka oli halpakin; 24€ ... portaaton säätö nupista! Paras ostos tänä vuonna ...

Eipä ole vesipumputkaan mulla kyllä tukkeutunut tai muutenkaan pettänyt. Sensijään ilmapumput: Mouse-400[?][=2-lähtöinen] lakkasi toimimasta ja kun avasin sen niin oli virtajohto hiertynyt irti! Tärinästä?? Korjasin tinaamalla... [oikeesti en osaa juottaa ;) ]
Pienempi Hailean ilmapumppu taas hieroi sen kumimännän puhki; korjasin LiquiSole'lla, ja on kestänyt sitten ½ vuotta ... [varaosia en oo löytänyt]
Mulla on ollut kokeiluna keväästä yksi oma "waterfarm" jonka tein 25cm Mimosaruukusta, johon tein 3cm korotusrenkaan [-> vettä mahtuu 6l kaikkineen]; laitoin pienen Jebao-vesipumpun pohjalle ja tein tihkurenkaan jäykästä ilmaletkusta pistelemällä neulalla reikiä. Vesipumpun päälle ompelin Prisman maanrakennuskankaasta [=tummaa, ohutta, halpaa suodatinkangasta] pussin. Näyttääpä siellä olevan säiliössä juuria ihan mukavasti, mutteivat ole mitenkään tukkineet pumppua. Aji Cristal siinä kasvattelee syksyn satoa vähän ahtaassa paikassa sisällä olohuoneen nurkassa ;)

Ehkäpä nuo ammattilaisten valmiit vehkeet on hyviä ja luotettavia; mulla vaan puolet mielenkiinnostuksesta kaikissa harrasteissa liittyy tohon rakentamiseen ja säätämiseen.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

mohla

Lainaus käyttäjältä: Sabai - syyskuu 10, 2011, 14:22:42 ip
Minä olen myös yllättynyt ilmapumpun pienestä äänestä joka tosiaan peittyy veden lorinan alle (jos letku ei pääse mihinkään nykimään ja hakkaamaan). Täällä on moitittu  ilmapumppuja äänekkäiksi, mutta onhan niissäkin varmaan eroja. Tietysti vesipumppu on vielä äänettömämpi, mutta ero ei ole kovin suuri. Kärsän pumppu joka farmeihin tulee on miellyttä mielestäni.

Mulla miellyttävin ääneltään on ollut tollanen Eheim 200 ilmapumppu, mutta jostain syystä meni särki ilmeisesti tuosta 15min on / 15min off syklistä ajastimen päässä tai jostain muusta johtuen. Välillä toimii ja useimmiten ei.

Nyt tuossa puolen metrin päässä pörisevä Hailean ACO-9602 on kipurajalla äänekkyydeltään, mutta onneksi portaattomalla säädöllä saa hiljaiseksi aina, kun on tässä lähellä.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: atni - syyskuu 10, 2011, 14:03:29 iphttp://www.kodinterra.fi/market/kodinterra?a_Visit:tuote=msp2wghwvis0iefq&kategoriaTunniste=MULTATURVE&path=Puutarha%2FPuutarhanhoito%2FMULTATURVE&myymala=Kodin+Terra+Rovaniemi&paikkakunta=ROVANIEMI&osuuskauppa=ARINA&hakusana=Turve*&pageName=Hakutulos  tuohan on tavallista kasvuturvetta eli ei tarvitse mitään lannoitusta tai parantelua...

Tuo onkin kinkkisempi tapaus.
Aivan samoissa säkeissä myydään eri lajit, myös lannoittamaton. Minulla oli joskus molempia, eikä edes säkistä saanut selvää, mikä oli mitä, ellei löytänyt sivulle leimattua koodia. Nuo ovat ammattituotteita, siksi ei kai tarvitse välittää kuluttajansuojasta tai pakkauksen selkeydestä.

Kekkilä on taas vaihtanut koodeja, mutta jos oikein tulkitsen, tuo on vanhaa B2-tyyppistä ja Kekkilän sivuilla vain A0 on luokiteltu happamaksi pH 3,5. Tuo B2 olisi 5,5 ja lienee lannoitettukin, koska sitä taimille suoositellaan.
http://www.kekkila.fi/ammattilaiset/ammattiviljelija/tuotteet/kasvuturpeet

Siku

syyskuu 10, 2011, 15:31:25 ip #3592 Viimeisin muokkaus: syyskuu 10, 2011, 18:13:52 ip käyttäjältä Siku
Itse olen saanut vesipumpun tukkoon käyttämällä vedessä bio ravinteita. Noh tuo jääköön vaietuksi episodiksi ja aloittelun piikkiin. Waterfarmini keräsi pohjalle hiekkamaista hydrosoramurskaa, jota en kyllä olisi halunnut vesipumpun sisuksiin (sora oli pestyä).

Täytyypä myöntää, että onpa minullakin ilmapumppu rikkoontunut. Seran 4-lähtöinen kapistus ja lohjennut palje. Akvaariosilikoonia oli käsillä, joten sillä korjasin. Avatessa totesin, että oli muutoinkin kaikki kumiosat melko kuivan näköisiä, joten vetäisin silikooni sprayllä läpi. Sittemmin on toiminut oikein mukavasti ja ehdottomasti 35€ arvoisesti. Uudempi malli on ostoslistalla ensi kesäksi.  :)

Edit: Tämän viestin seurauksena tuli tarkastettua pumpun palkeet, niin kaikkihan siellä on revenny. Täytynee uusi käydä hakemassa -.-

atni

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - syyskuu 10, 2011, 15:20:28 ip
Lainaus käyttäjältä: atni - syyskuu 10, 2011, 14:03:29 iphttp://www.kodinterra.fi/market/kodinterra?a_Visit:tuote=msp2wghwvis0iefq&kategoriaTunniste=MULTATURVE&path=Puutarha%2FPuutarhanhoito%2FMULTATURVE&myymala=Kodin+Terra+Rovaniemi&paikkakunta=ROVANIEMI&osuuskauppa=ARINA&hakusana=Turve*&pageName=Hakutulos  tuohan on tavallista kasvuturvetta eli ei tarvitse mitään lannoitusta tai parantelua...

Tuo onkin kinkkisempi tapaus.
Aivan samoissa säkeissä myydään eri lajit, myös lannoittamaton. Minulla oli joskus molempia, eikä edes säkistä saanut selvää, mikä oli mitä, ellei löytänyt sivulle leimattua koodia. Nuo ovat ammattituotteita, siksi ei kai tarvitse välittää kuluttajansuojasta tai pakkauksen selkeydestä.

Kekkilä on taas vaihtanut koodeja, mutta jos oikein tulkitsen, tuo on vanhaa B2-tyyppistä ja Kekkilän sivuilla vain A0 on luokiteltu happamaksi pH 3,5. Tuo B2 olisi 5,5 ja lienee lannoitettukin, koska sitä taimille suoositellaan.
http://www.kekkila.fi/ammattilaiset/ammattiviljelija/tuotteet/kasvuturpeet

Vai oistaisinko suoraan turvemultaa enkä sikaa säkissä :D
Vapautuisi niitä poliisejakin tutkimaan murhia, raiskauksia, talousrikoksia yms pahuutta maailmassa kun ei tarvitsisi puskassa kytätä koska joku on erehtynyt ostamaan Substralia maustekasveilleen.

Hubert

Tuollaista isoa 320L säkkiä ei ainakaan kannata ostaa, kun hintaero kuluttajapakkaukseen eli tuohon 85L säkkiin on aivan olematon...

jewe

Itse ostin 5 paalia tuota Kekkilä White 420 -turvetta  (320 litraa) paikallisesta prismasta kun olisi tarkoitus kauden päätyttyä vaihtaa kasvihuoneen kasvualustat. Samaa tavaraa ajattelin myös käyttää ensi talven idätyksissä kun sitä on nyt yli kuution verran jemmassa.
Täälläpäin tuo oli vielä halvempaa (alle 12 euroa) niin kannatti ostaa vähän enemmänkin.
Miksiköhän S-ryhmä on nyt tänä vuonna tuonnut tuon ammattituotteen kuluttajamyyntiin kautta maan. Ehkä kauppa sitten käy paremmin.

atni

Lainaus käyttäjältä: hubert - syyskuu 10, 2011, 20:54:56 ip
Tuollaista isoa 320L säkkiä ei ainakaan kannata ostaa, kun hintaero kuluttajapakkaukseen eli tuohon 85L säkkiin on aivan olematon...

Kerroppas lisää tuosta "kuluttajapakkauksesta" mennyt ohi :D

Mbk90

Itääköhän tommosista kaupan jalopenoista otetut siemenet, kun ne jalopenot olivat vihreitä?

mohla

Lainaus käyttäjältä: Mbk90 - syyskuu 11, 2011, 00:07:34 ap
Itääköhän tommosista kaupan jalopenoista otetut siemenet, kun ne jalopenot olivat vihreitä?

Aika huonosti tai ei ollenkaan. Kypsästä ne siemenet pitäisi ottaa eli punaisesta Jallusta tässä tapauksessa. Lisäksi itävä chili voi tuottaa ihan erilaisia podeja kuin se Jallu mistä siemenet otit. Kaupan Jallut voivat olla hybridejä, joiden kanta ei ole vielä vakaa.

Hubert

syyskuu 11, 2011, 09:13:51 ap #3599 Viimeisin muokkaus: syyskuu 11, 2011, 09:20:46 ap käyttäjältä hubert
Lainaus käyttäjältä: atni - syyskuu 11, 2011, 00:05:25 ap
Lainaus käyttäjältä: hubert - syyskuu 10, 2011, 20:54:56 ip

Kerroppas lisää tuosta "kuluttajapakkauksesta" mennyt ohi :D

Linkittämsätäsi kaupasta 320 litran säkki
hintaa 16,95€ eli turpeen litrahinta 5,3 senttiä ja
85 litran säkki
hintaa 4,70€ eli litrahinta 5,5 senttiä.

Niin onhan nuo 85 litran säkit aika paljon kuluttajaystävällisempiä kuin 320 litran paalit. Jos noihin jewen hintoihin löydät jostain, niin alkaa jo kannattaa ison pakkauksen osto, vaikkei jotain 30 neliön pihavarastoa löytyisikään.