Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

RedRave

Taisipa tulla mokailtua/hätäiltyä taasen.  :-[

Nostin itäneet siemenet pieniin purkkeihin ja osan minikasvariin, ja toissa päivänä ajattekin antaa sirkkalehtisille taimille pienen merileväuute&vesi-hörpyn, josta vissiin ottivat nokkiinsa. Sirkkalehdet käpristyivät, ja kahdesta on jo toinen lehti  pudonnut pois.

Lähteekö ne tuosta enään jollain tavalla nousuun vai laitanko uudet siemenet itämään?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: RedRave - helmikuu 26, 2012, 13:02:26 ip... ajattekin antaa sirkkalehtisille taimille pienen merileväuute&vesi-hörpyn,...

Voisihan ne vielä siirtää puhtaaseen multaan, jos juurista on jotakin jäljellä.

Aivan pienet taimet ovat herkkiä kaikenlaisille muutoksille ja merilevä varmaan muuttaa mullan johtolukua ja ehkä pH:takin.

chilinoob

Kiitoksia vinkeistä, antaapi olla ilman vettä nyt sitten jokusen päivän. Täytyy toivoa, etten ole niitä jo tappanut. Lehdet toki vielä on ja ihan virkeiltä näyttääkin. Komeaa auringonpaistetta pukkaa eli sekin jo varmaan auttaa asiaa :)

vilei

Olin viikonlopun töissä toisella paikkakunnalla ja palatessani home & levä oli vallannut naga morichin ja duke pequinin. Minkälaisia toimenpiteitä suosittelisitte..

Kuvassa Naga, näyttää pahemmalle toiselta sivulta.

Ryhis

Märkä kivilla vetää "homeeseen", tiedä sitten mikä siinä kasvaa. Itse olen antanut olla.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

mohla

Antasin homeisen kivivillan päällisen kanssa olla. Jos mielenrauha vaatii tekoja, niin ehkä tarjoaisin sille valoa ensin suoraan jonkin aikaa, jos tarjolla olisi maltillinen uv-säteilevä lamppu. Tai sitten vain laittaisin katteeksi jotain: hydrosoraa, muovilevyä tai heijastuskalvoa.

Eipä liene vaarallista vaikka vähän jotain kasvaisikin, kun kuitenkin jossain vaiheessa tuo kuutiosi pääsee johonkin kasvamaan, missä koko kuutio peittyy. Esim. ebbissä kokonaan soran sekaan tai sitten multakasvatuksessa tietty multaan.

vilei

Lainaus käyttäjältä: mohla - helmikuu 26, 2012, 15:51:49 ip
Antasin homeisen kivivillan päällisen kanssa olla. Jos mielenrauha vaatii tekoja, niin ehkä tarjoaisin sille valoa ensin suoraan jonkin aikaa, jos tarjolla olisi maltillinen uv-säteilevä lamppu. Tai sitten vain laittaisin katteeksi jotain: hydrosoraa, muovilevyä tai heijastuskalvoa.

Eipä liene vaarallista vaikka vähän jotain kasvaisikin, kun kuitenkin jossain vaiheessa tuo kuutiosi pääsee johonkin kasvamaan, missä koko kuutio peittyy. Esim. ebbissä kokonaan soran sekaan tai sitten multakasvatuksessa tietty multaan.

Selevä, kiitän. Siirtyy myöhemmin isompaan kuutioon ja soran alle.

calm

Lainaus käyttäjältä: vilei - helmikuu 26, 2012, 14:26:30 ip
Olin viikonlopun töissä toisella paikkakunnalla ja palatessani home & levä oli vallannut naga morichin ja duke pequinin. Minkälaisia toimenpiteitä suosittelisitte..

Elä panikoi, t. http://calm.iki.fi/chilikuvat/vieraita.jpg

Jokseenkin kaikki tämän vuoden kuutiotkin näkyy olevan ihan tummanvihreitä pinnaltaan taas. Kyllä se leväytyminen siitä lopahtaa vesiviljelyissäkin kunhan kasvaa niin paljon juuria, ettei tarvi pitää koko ajan kuutioita vedessä asti.

Wonka

No jopas on elämää. :o
Näyttää sammmaleiselta. ;D
Lainaus käyttäjältä: calm - helmikuu 28, 2012, 18:39:50 ip

Elä panikoi, t. http://calm.iki.fi/chilikuvat/vieraita.jpg

Jokseenkin kaikki tämän vuoden kuutiotkin näkyy olevan ihan tummanvihreitä pinnaltaan taas. Kyllä se leväytyminen siitä lopahtaa vesiviljelyissäkin kunhan kasvaa niin paljon juuria, ettei tarvi pitää koko ajan kuutioita vedessä asti.

partsi

n. 2vko vanhoista Aji Cristal taimista sirkkalehdet menee pikku hiljaa keltasiksi ja käpertyy vähän. Onko ihan normaalia?  ???

Mulla paria muutakin tainta mutta ei niissä mitään erikoista oo näkyny. Oisko mahdollista että noi AC:t olis vähän "palanu"? Valaisimena mulla on kaksi 15w loisteputkea tommoselle pikkuselle idätysalustalle. ::)

PP

Lainaus käyttäjältä: partsi - helmikuu 29, 2012, 18:09:17 ip
n. 2vko vanhoista Aji Cristal taimista sirkkalehdet menee pikku hiljaa keltasiksi ja käpertyy vähän. Onko ihan normaalia?  ???

Mulla paria muutakin tainta mutta ei niissä mitään erikoista oo näkyny. Oisko mahdollista että noi AC:t olis vähän "palanu"? Valaisimena mulla on kaksi 15w loisteputkea tommoselle pikkuselle idätysalustalle. ::)

Ei se normaalia ole, varsinkaan kellastuminen. Loisteputkilla ei saa poltettua taimia ellei putket ota kiinni lehtiin, joten siitä tuskin on kyse. Eihän multa ole koko ajan läpimärkää?

Kasvaako taimet edelleen? Onko näkynyt harsosääskiä?

ihis81

Lainaus käyttäjältä: vilei - helmikuu 26, 2012, 14:26:30 ip

Kuvassa Naga, näyttää pahemmalle toiselta sivulta.

Jos tossa on puinen/bambutikku niin vetää varmasti homeeseen....
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

http://www.youtube.com/watch?v=MLWSb6h6ltk

partsi

Lainaus käyttäjältä: PP - helmikuu 29, 2012, 18:23:25 ip
Ei se normaalia ole, varsinkaan kellastuminen. Loisteputkilla ei saa poltettua taimia ellei putket ota kiinni lehtiin, joten siitä tuskin on kyse. Eihän multa ole koko ajan läpimärkää?

Kasvaako taimet edelleen? Onko näkynyt harsosääskiä?

Itse asiassa multa on märkää koko ajan mutta ei kasvitsentään "ui" ja kyllä on pari havaintoa noista ötyköistä.

Paha on sanoa vielä kasvaavatko, kun on niin lyhyessä ajassa (muutaman päivän aikana) ilmennyt tuo juttu, mutta ei nuo kuolleita ainakaan ole.

PP

Lainaus käyttäjältä: partsi - helmikuu 29, 2012, 19:15:21 ip
Itse asiassa multa on märkää koko ajan mutta ei kasvitsentään "ui" ja kyllä on pari havaintoa noista ötyköistä.

Paha on sanoa vielä kasvaavatko, kun on niin lyhyessä ajassa (muutaman päivän aikana) ilmennyt tuo juttu, mutta ei nuo kuolleita ainakaan ole.

Öttiäiset ei ole hyvä merkki tuossa vaiheessa. Huonolla tuurilla sääsket on munineet multaan ja toukat syöneet juuret, mikä tietää pienille taimille hidasta kuolemaa. Kaivele multia pinnasta ja katso, onko siellä läpikuultavia toukkia.

Voi hyvin olla, että syy on joku muu kuin toukat.

partsi

Lainaus käyttäjältä: PP - helmikuu 29, 2012, 19:29:06 ip
Öttiäiset ei ole hyvä merkki tuossa vaiheessa. Huonolla tuurilla sääsket on munineet multaan ja toukat syöneet juuret, mikä tietää pienille taimille hidasta kuolemaa. Kaivele multia pinnasta ja katso, onko siellä läpikuultavia toukkia.

Voi hyvin olla, että syy on joku muu kuin toukat.

Paljaalla silmällä en ainakaan nähny yhtään tuokkia eli varmaan oon liikaa kastellu.  :-\

Moose

Mikähän ihme tätä rawitia vaivaa? Sisaruksensa ovat hyvinvoivia, mutta tämä työnsi ensimmäiset lehtensä käpertyneitä ja sama on jatkunut muidenkin lehtiparien kohdalla. Tämä päätti myös haaroittua ennen aikojaan. Kaikki ovat olleen samojen valojen alla ja samoissa mullissa ilman ylimääräistä lannoitusta.

ihis81

Oma mielipiteeni on että välillä joukossa on niitä heikompia yksilöitä jotka ei pärjää tässä julmassa maailmassa.
Tämän vuoksi idättelen pari kolme siementä per lajike ja valitsen joukosta ne parhaimmat ja heikot saa lähteä....
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

http://www.youtube.com/watch?v=MLWSb6h6ltk

Muli

Mikähän nuorta nagaa vaivaa, kun yhden lehden reunassa on ruskea kohta, josta lehti on ikäänkuin vetäytynyt sisäänpäin/muu osa lehdestä kasvanut sen ympärille. Lehdet ovat myös hieman vaaleita ja yhdessä tuoreessa lehdessä on selvästi läpinäkyvä kalvomainen kohta, ei kuitenkaan reikää?

Tzili

Tahvonainen

Tullaiselta näyttää bubblerissa oleva AC tällä hetkellä. Käytiin tuossa avovaimokkeen kanssa Ruotsissa ja kotiin tullessa näky oli karmaiseva. Normaalisti ollut 90w ledin alla, mutta siirsin sen sitten aurinkoruokintaan matkan ajaksi. Oli myös ollut 2 viikkoa ilman vesien vaihtoa ja oli sinä aikana juonut 2/3 ämpäristä tyhjäksi. Kummastakohan mahtaa johtua, vai olisiko joku tauti? Juuret ainakin näytti terveen valkoisilta. Pitäisiköhän nuo käpristyneet lehdet nyppiä irti?