Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Rampe

Eli multa aiheinen kysymys. Koska en haluaisi alkaa ostamaan erillisiä lannoitteita, niin mikä olis sopivinta multaa tälläseen toimintaan? Entä minkä kokosena, tai monennenko lehtiparin aikana mun kannattaa siirtää toi kasvi isompaan ruukkuun ja minkä kokoiseen? KIITOS!

Fat Ali

Epäilisin että jää kasvu ja sato aika niukaksi ilman lannoitteita, isossa ruukussa tai avomaalla voi tietty onnistua jollain tavalla.
Kannattaisi kuitenkin sijoittaa muutama euro esim. puutarhan kesä - lannoitteeseen
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Välillä kun lukee näitä juttuja, niin tuntuu, että helpompaa olisi lentää kuuhun ja takaisin käyttäen apuna vanhoja reinoja ja teippirullaa.

Tzili

Mutta älä sentään substraliin sijoita!

Kärsä Babar

Lainaus käyttäjältä: Quini - maaliskuu 11, 2012, 11:58:32 ap
Kauanko noi vesiviljelylannoitteet säilyy? Löysin kaappiin unohtuneen vanhan lannoitteen, joka näyttäisi olevan ihan ulkoisesti ookoo mutta sen väri on hieman tummentunut alkuperäisestä. Onko vielä voimissaan vai nakkaanko mäkeen? Menettääkö tai muuttaako ominaisuutensa ajan kanssa?

Ei pitäisi mennä miksikään. Käytä pois vaan.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Juhoa

Vieläköhän ehtii idättelemään, jotta ehtisi satoa tekemään kesän aikana? En muista yhtään kuinka kauan nuilla viimevuonna kesti tuottaa jotain :) Tällä hetkellä vain talvehtinut Aji Christal mullissa.

disturbed833

C.annuum ja varmaa baccatumit ehtii. Nyt on varmaan liian myöhäistä C.chinenseille ellei ole lisävaoa syksyllä PALJON saatavilla. C.Pubescenseja ei enää kannata laittaa.
Korjatakaa tietävämmät jos olen väärässä.

Ja kannattaa katsoa tuo Kalat69:n taimienmyynti palsta tori- osiolta. Hyviä taimia hyvään hintaan ;)

PP

Lainaus käyttäjältä: Morso - maaliskuu 12, 2012, 15:36:25 ip
C.annuum ja varmaa baccatumit ehtii. Nyt on varmaan liian myöhäistä C.chinenseille ellei ole lisävaoa syksyllä PALJON saatavilla. C.Pubescenseja ei enää kannata laittaa.
Korjatakaa tietävämmät jos olen väärässä.

Noin se kutakuinkin on. Nopeimmat chinenset voi vielä ehtiä, mutta riippuu paljon olosuhteista ja tuurista, miten käy.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Rampe - maaliskuu 11, 2012, 17:59:13 ip
Eli multa aiheinen kysymys. Koska en haluaisi alkaa ostamaan erillisiä lannoitteita, niin mikä olis sopivinta multaa tälläseen toimintaan? Entä minkä kokosena, tai monennenko lehtiparin aikana mun kannattaa siirtää toi kasvi isompaan ruukkuun ja minkä kokoiseen? KIITOS!

Eli jos esittelystä ymmärsin oikein, niin taimet on nyt kivivillassa.Pelkällä vedellä ne ei kauan kasva ja kun ekat sirkat on isot, niin siirto (kouliminen) taimimultaan olisi paikallaan. Ruukkuna voi olla vaikka kertakäyttömuki, kunhan siellä pohjassa on reikiä että jos vettä lurahtaa liikaa, juuret ei mätäne. Muutenkin veden kanssa tarkkana, ei liikaa. Taimimullassa on niukasti ravinteita, eli seuraava ruukunvaihto tulee viimeistään 3-4viikon kohdalla. Multana kasvuturvetta käytetään aika paljon. Tämä ruukkuruljanssi pieni ruukku/taimimulta tapahtuu siksi, että taimen juuret kehittyisi nopeammin kuin vahvasti lannoitetussa mullassa. Sitten kun taimi on kasvanut siellä turpeessa isomassa ruukussa (1-2l) niin aika nopeasti sieltäkin ne ravinteet loppuu. 3-4 viikossa. Huomaat kyllä kun ruukku käy liian pieneksi ja ravinteet on loppu. Kasvu loppuu siihen.....10 litran ämpärissä taitaa olla se viimeinen ruukku, kun satoakin haluaa. Tietysti siinä pienemmässäkin niitä podeja tulee.
Mutta aika paljon se sato, ruukun koko, oikea lannoitus ja valaistus kulkee käsi kädessä.
Luulisin, että parissa kuukaudessa  Puutarhan Kesä on taas löytänyt uuden kodin... ;).

k0nu

Heipähei, nyt ois sellasta kysyttävää nuista mun chileistä että ko tässä tänää laittelin ne ruukkuihin ku olivat turvebriketeissä olleet ja oli ne varret päässy venähtää ja näi. Varret sain aika hyvin mullan alle että ollaan siinä sirkkalehtien tasolla mutta ne chilit perskele sojottaa iha vinoon ne jotku. Onko tästä jotenki haittaa?

Fat Ali

Ei pitäisi olla mitään haittaa, jos tuossa vaiheessa kasvi sojottaa hiukka vinoon. Chilillä, kuten muillakin kasveilla on taipumus kasvaa valoa kohti, eli kyllä niiden pitäisi siitä suoristua. Olettaen tietysti, että saavat tarpeeksi valoa, etteivät kasva uudestan rimpulavartisiksi.
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Välillä kun lukee näitä juttuja, niin tuntuu, että helpompaa olisi lentää kuuhun ja takaisin käyttäen apuna vanhoja reinoja ja teippirullaa.

blakk

Mikä mahtaa vaivata joitain chilejäni, lehdet ovat menettäneet "ryhtinsä" lähes koko kasvista(sormella rutistaessa lehteä se on kuin makaroonia), alaspäin mentäessä ongelma pahenee, myös muutamia lehtiä on tippunut?
Ensin veikkasin liikakastelua, johonka itselläni on yleensä taipumusta, mutta neljän päivän kuivattelun jälkeenkään ei tilanne ole muuten muuttunut, lukuunottamatta että lehtien tiputtelu on loppunut.

Kiitos jo etukäteen!

Tyttii

maaliskuu 13, 2012, 03:03:19 ap #4611 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 13, 2012, 03:13:31 ap käyttäjältä Tyttii
Lainaus käyttäjältä: blakk - maaliskuu 13, 2012, 00:00:50 ap
Mikä mahtaa vaivata joitain chilejäni, lehdet ovat menettäneet "ryhtinsä" lähes koko kasvista(sormella rutistaessa lehteä se on kuin makaroonia), alaspäin mentäessä ongelma pahenee, myös muutamia lehtiä on tippunut?
Ensin veikkasin liikakastelua, johonka itselläni on yleensä taipumusta, mutta neljän päivän kuivattelun jälkeenkään ei tilanne ole muuten muuttunut, lukuunottamatta että lehtien tiputtelu on loppunut.

Kiitos jo etukäteen!

Ruukun/kasvin koko? Veden määrä, multa aina märkää? Valaistus? Chilien ikä? Kasvualusta? Mahdollinen lannoitus? Ötökät? Vastata osaa viisaammat, minulla on vain kysymyksiä. Vähän taustatietoa kaipaavat varmaan hekin, muuten tämä kasvattelu olisi yhtä helppoa kuin kalan ampuminen ämpäriin.

Edit. Itse olen kastellut isompia kasvejani vasta, ku lehdet roikkuu. Älä nyt ainakaan kastele yhtään ainakaan hetkeen. Juurimätä tulis liikakastelusta mieleen, infoa siitä löytyy foorumin hausta. Mutta odota proffien kommentteja. Osaavat kysyä oikeita kysymyksiä =)
Päiväkirja: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10978.0
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

blakk

maaliskuu 13, 2012, 14:53:12 ip #4612 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 13, 2012, 15:02:03 ip käyttäjältä blakk
Lainaus käyttäjältä: Tyttii - maaliskuu 13, 2012, 03:03:19 ap
Lainaus käyttäjältä: blakk - maaliskuu 13, 2012, 00:00:50 ap

Kiitos jo etukäteen!

Ruukun/kasvin koko? Veden määrä, multa aina märkää? Valaistus? Chilien ikä? Kasvualusta? Mahdollinen lannoitus? Ötökät? Vastata osaa viisaammat, minulla on vain kysymyksiä. Vähän taustatietoa kaipaavat varmaan hekin, muuten tämä kasvattelu olisi yhtä helppoa kuin kalan ampuminen ämpäriin.

Edit. Itse olen kastellut isompia kasvejani vasta, ku lehdet roikkuu. Älä nyt ainakaan kastele yhtään ainakaan hetkeen. Juurimätä tulis liikakastelusta mieleen, infoa siitä löytyy foorumin hausta. Mutta odota proffien kommentteja. Osaavat kysyä oikeita kysymyksiä =)

15l neliöruukkuja kasvit karkeasti 30cm kieppeillä, multa ehtii kuivahtamaan pinnasta muutaman sentin, valona 250w natikka, itäneet joulukuun alussa, kasvualustana turve, biobizzin grow bloom alg-a-mic ja topmax, ötököitä ei ole näkynyt.

e. Tilanne on nyt huomattavasti parantunut kun kastelin yhtä chiliä kaksinkertaisella lannoitemäärällä, eli ilmeisesti en ole antanut vain tarpeeksi lannoitusta chileilleni.  ::)

Lisäkysymyksenä; minkä puutosta mahtaa kieliä lehtisuonien muuttuminen vaaleaksi?

murina

Onko monella tullut vastaan tällaista?

Eli bubblerissa kasvavissa kasveissa on näkynyt tällaista juurien pään "mustumista" joissakin kasveissa on miltei joka juuren pää tummunut noin millin matkalta. Osassa kasveista vain muutamia juuria sieltä täältä. Lannoitteena pk ja ph mitattu liemistä 6,9.
Kasvit sen sijaan kasvaa ja voi hyvin.

Siku

Lainaus käyttäjältä: blakk - maaliskuu 13, 2012, 14:53:12 ip15l neliöruukkuja... ...multa ehtii kuivahtamaan pinnasta muutaman sentin...

Kastelukin vaikuttaa vähän turhan runsaalta, eteenkin tuon kokoluokan ruukussa.
Koitapa jollain kasvilla, että kuinka kuivaksi voit päästää ennen, kuin alkaa lehdet selvästi lerpattaa. Sen perusteella sitten kastelet hivenen kevyemmällä kädellä.
Liikakastelu on ehkä yksi inhottavimmista asioista. Jotenkin hankala aina tajuta, että ongelmat voisivatkin johtua liiasta vedestä.

Muli

Lainaus käyttäjältä: blakk link=topic=5592.msg1963quote author=blakk link=topic=5592.msg196342#msg196342 date=1331589650]
15l neliöruukkuja kasvit karkeasti 30cm kieppeillä, multa ehtii kuivahtamaan pinnasta muutaman sentin, valona 250w natikka, itäneet joulukuun alussa, kasvualustana turve, biobizzin grow bloom alg-a-mic ja topmax, ötököitä ei ole näkynyt.

e. Tilanne on nyt huomattavasti parantunut kun kastelin yhtä chiliä kaksinkertaisella lannoitemäärällä, eli ilmeisesti en ole antanut vain tarpeeksi lannoitusta chileilleni.  ::)

Lisäkysymyksenä; minkä puutosta mahtaa kieliä lehtisuonien muuttuminen vaaleaksi?

Millasella ml/l suhteella olet muuten biobizzin tuotteita kasteluvedessä käyttänyt, siis ennen ja nyt? Ite otin grown ja bloomin käyttöön vastikään, annostelu on hieman mysteeri vielä minulle. Pitkä lemon drop on roikottanut lehtiään ja rullaillu niitä alaspäin jo pitkään, eikä syy voi olla liika/liian vähäinen kastelu, siitä olen varma, voiskohan lannan puute olla syy nuupahtamiselle.

Lehtisuonien vaalenemisesta minulla ei varsinaista kokemusta ole, mutta suonten välit on cherry bobin lehdissä vaalentuneet hieman. Syyksi epäilen magnesiumin puutetta ja kasvi onkin kuosittumassa puutarhakalkin toimesta. Lehtien vaaleneminenhan on yksi liikakastelun oireista.

Tzili

Mulla on ollu tota ruskeaa juurta hydrossa, voiko olla juurimätää?

blakk

Lainaus käyttäjältä: Muli - maaliskuu 13, 2012, 23:55:43 ip
Lainaus käyttäjältä: blakk link=topic=5592.msg1963quote author=blakk link=topic=5592.msg196342#msg196342 date=1331589650]

Millasella ml/l suhteella olet muuten biobizzin tuotteita kasteluvedessä käyttänyt, siis ennen ja nyt? Ite otin grown ja bloomin käyttöön vastikään, annostelu on hieman mysteeri vielä minulle. Pitkä lemon drop on roikottanut lehtiään ja rullaillu niitä alaspäin jo pitkään, eikä syy voi olla liika/liian vähäinen kastelu, siitä olen varma, voiskohan lannan puute olla syy nuupahtamiselle.

Lehtisuonien vaalenemisesta minulla ei varsinaista kokemusta ole, mutta suonten välit on cherry bobin lehdissä vaalentuneet hieman. Syyksi epäilen magnesiumin puutetta ja kasvi onkin kuosittumassa puutarhakalkin toimesta. Lehtien vaaleneminenhan on yksi liikakastelun oireista.

Aikalailla maksimiannoksia olen antanut, eli noin 3-5ml/l/per pullo. Kasvuvaiheessa olevalle Growia 4-5ml/l ja Alc-A-Mic 4-5ml/l, kukkivalle/podia tekevälle kasville Growia 1-2ml/l, Bloomia 4-5ml/l, TopMax 4-5ml/l ja alc-a-mic 4-5ml/l, TopMaxin olen jättänyt pois jos kasvi on lopettanut kukintansa. Pääsääntöisesti joka toinen kastelukerta vesi/ravinneseoksella ja joka toinen pelkällä vedellä.
Tällä hetkellä vuorossa on testi antaa Biobizzejä joka kastelukerralla, ja vain satunnaisesti pelkällä vedellä, koska näyttää siltä että lannotteiden lisäys auttoi tuohon lehtien vetelöitymiseen. Tämä on tietenkin hyvin yksilöllistä riippuen valonmäärästä (itselläni 250w natikka), lajikkeesta jne jne.. annuumeille tulee annettua hiukan vähempi ravinneseosta ja perään hiukan vettä.

Tzili

Lainaus käyttäjältä: murina - maaliskuu 13, 2012, 16:59:44 ip
Onko monella tullut vastaan tällaista?

Eli bubblerissa kasvavissa kasveissa on näkynyt tällaista juurien pään "mustumista" joissakin kasveissa on miltei joka juuren pää tummunut noin millin matkalta. Osassa kasveista vain muutamia juuria sieltä täältä. Lannoitteena pk ja ph mitattu liemistä 6,9.
Kasvit sen sijaan kasvaa ja voi hyvin.

Olisikohan kasvien kuolio? Tässä pieni infopläjäys kasvien kuoliosta:

LainausIf calcium is deficient, pectin cannot be synthesized, and therefore the cell walls cannot be bonded and thus an impediment of the meristems. This will lead to necrosis of stem and root tips and leaf edges.

disturbed833

Jotain mistä huolestua? Ovat pieniä kelta-valkoisia pisteitä chili taimieni varsissa.

Anteeksi suuri kuva  :-[