Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

PP

Lainaus käyttäjältä: Marsmaybe - syyskuu 29, 2012, 19:45:55 ip
No mitkä lajit ois hyviä bonchin kasvatukseen?  :D Jos haluan paksun rungon annanko paljon vai vähän valoa? Kastelu? Ja laitanko chilin heti sirkkalehti vaiheessa isoon ruukkuun?  :D

Paksun run gon aikaansaaminen vaatii paljon valoa, lannoitusta, tilaa kasvaa ja ennenkaikkea aikaa. Parisenttistä runkoa et saa aikaan syksyllä tai talvella vaan kesällä auringonvalolla ajoissa esikasvatetusta taimesta. Perehdy aiheeseen syksyn ajan ja aloita projekti vuodenvaihteessa.

Jos välttämättä haluat bonchin nyt syksyllä, hanki joltakin tämän kesäinen kasvi ja muokkaa siitä bonchi.

Wahi

Mites se nyt sitten lopulta oli, oliko Heinä tämän vuotisilla festeillä myymä Madame Jeanette tosiaan Madame Jeanette vaiko Surinam Red, vaiko C) joku muu, mikä?

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Wahi - lokakuu 02, 2012, 19:06:12 ip
Mites se nyt sitten lopulta oli, oliko Heinä tämän vuotisilla festeillä myymä Madame Jeanette tosiaan Madame Jeanette vaiko Surinam Red, vaiko C) joku muu, mikä?
Jotkut veikkaavat Red Adjoemaa ja jotkut Surinam Red:ia. Mää oon tyytynyt nimeen: Vale MME. Älyttömän hyvänmakuinen on ja voi kulua mun ensivuotisiinkin kasvatuksiin.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

syötävän hyvä

Otinpa luultavasti jo kuolleelta chili puskasta ainoan pienen chilin ja päätin että otanpa siement talteen sillä chili oli kesällä varsin kaunis. Lajike on siis fataalin ylläri joten ei mitään tietoa. Avasin chilin ja sisällä ei mitään siementä tai simenen alkua tai semmoista. Mahdollinen risteytyminen on voinnut tapahtua kasvimökissä kesällä. Mistä johtuu että ei siemenen siementä? Itse chili oli kyllä aivan täydellinen syötävä, vähän vahamainen pinta ja yhtään niin hyvän makusta chiliä en ole ikinä syönnyt ja tulisuus semmoista ihanan tulista jonka arvosanaksi antaisin 10. Chlilin sisällä siementen tilalla oli muuten jotain moskaa, pieniä mustia hitusia.

Kikimauri

Lainaus käyttäjältä: syötävän hyvä - lokakuu 02, 2012, 21:33:14 ip
Otinpa luultavasti jo kuolleelta chili puskasta ainoan pienen chilin ja päätin että otanpa siement talteen sillä chili oli kesällä varsin kaunis. Lajike on siis fataalin ylläri joten ei mitään tietoa. Avasin chilin ja sisällä ei mitään siementä tai simenen alkua tai semmoista. Mahdollinen risteytyminen on voinnut tapahtua kasvimökissä kesällä. Mistä johtuu että ei siemenen siementä? Itse chili oli kyllä aivan täydellinen syötävä, vähän vahamainen pinta ja yhtään niin hyvän makusta chiliä en ole ikinä syönnyt ja tulisuus semmoista ihanan tulista jonka arvosanaksi antaisin 10. Chlilin sisällä siementen tilalla oli muuten jotain moskaa, pieniä mustia hitusia.

Jos mä jotain chileistä tiedän niin ne mustat moskat oli ne siemenet jotka olivat mätiä.

PP

Lainaus käyttäjältä: syötävän hyvä - lokakuu 02, 2012, 21:33:14 ip
Mistä johtuu että ei siemenen siementä? Itse chili oli kyllä aivan täydellinen syötävä, vähän vahamainen pinta ja yhtään niin hyvän makusta chiliä en ole ikinä syönnyt ja tulisuus semmoista ihanan tulista jonka arvosanaksi antaisin 10. Chlilin sisällä siementen tilalla oli muuten jotain moskaa, pieniä mustia hitusia.

Ensimmäisissä podeissa on usein vähän tai ei lainkaan siemeniä etenkin, jos podit on pieniä. Ihan normaalia siis.

ChIlIDoG

Onhan nuita lajeja, missä on mustat siemenet

PP

Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - lokakuu 03, 2012, 08:27:10 ap
Onhan nuita lajeja, missä on mustat siemenet

On, mutta kun kysyjä sanoo "jotain moskaa, pieniä mustia hitusia" ei ole kyse siemenistä.

JN

Apuva!

Leikkelin vähän aikaa sitten(26.8) osan taimista n.5cm mittaisiksi tapeiksi ja vein porukoitten autotalliin ikkunalle. Mutsi on pitänyt ne kuivina, mutta silti ne kasvaa melkoisesti. Yksi taimista rupeaa jo puskemaan kukkaa. Katkonko raa`asti vain kaikki uudet kasvustot pois vai miten toimin?

Maradoona

Ehdoittaisin pois leikkaamista paitsi jos sinulla ei ole kiirrettä kasvun kanssa. Eli tuo kukkiminen vie kasviltasi energiaa joten kasvu hidastuu, toisaalta se voi olla hyvä tähän aikaan vuodesta ettei sinulla ole joulunaikaan metristä puskaa huoneessasi. Mutta asia riippuu sinusta, leikkaa jos haluat ,että chili kasvaa nopeammin :D Toivottavasti sait jotain selvää.
Kerran luulin olleeni väärässä, onneksi olin erehtynyt.

Maradoona

Serranon kypsyminen .. Kauankos muilla on kestänyt noitten kypsyminen? Minulla on tuo puska 23 w eslin alla omassa huoneessa ja ovat killuneet jo toista kuukautta samankokoisina muuttamatta väriään..

Yuzzi

Lainaus käyttäjältä: Chilinkalastaja - lokakuu 06, 2012, 18:51:34 ip
Serranon kypsyminen .. Kauankos muilla on kestänyt noitten kypsyminen? Minulla on tuo puska 23 w eslin alla omassa huoneessa ja ovat killuneet jo toista kuukautta samankokoisina muuttamatta väriään..

Vähän luulen että tolla valolla voi odottaa rauhassa vielä jonkun aikaa.

Maradoona

Ikkunanlaudalla on joten aurinkokin antaa oman avustuksensa :D

sorrii

lokakuu 07, 2012, 18:00:08 ip #5713 Viimeisin muokkaus: lokakuu 07, 2012, 18:02:02 ip käyttäjältä sorrii
LainausSerranon kypsyminen .. Kauankos muilla on kestänyt noitten kypsyminen?

Huomasin juuri tänään ekan podin joka alkaa punertaa:

Nää mun kasvit on idätetty maaliskuun loppupuolella ja ovat kesän paistatelleet osa mökillä kasvarissa [aika varjoinen paikka] ja kasvutunnelissa palantaashillani Peltolammin viljelypalstalla. Ulos kämpästä sain vietyä vasta juhannuksen alla joten raakiletta alkoi kunnolla pukata vasta elokuussa ... [edit: heinäkuussa]

Mökiltä toin kasveja pois 3 viikkoa sitten ja toisen puskani toin sieltä plantsalta 2 viikkoa sitten - toisen jätin paleltumaan ettäs näen mitä kestää [serranohan kasvaa vuoristossa kuitenkin, vaikkakin Meksikossa ...]

Arvelisin siis tästä, että normaalina kesänä jos parikuukautiset taimet saisi ulos kesäkuun alussa niin kypsää tulisi elokuun lopussa ...

Mulla tossa ikkunalla on noita 2kpl ja pari muuta; päällä 3x36W putket ja yleensä edessä [huoneeseen päin!] lämpöfolioverho. [Cals Ohlsonin lämpöpeitosta]
Se folio lisää lämpöä ja tiet valoa päivisin ja myös viilentää öisin. Ikkunat on ihan uudet joten ei vedä ...

Varmaan kypsyminen on kestänyt ekoista raakileista pari kuukautta!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

EdwinwonHerb

Helou, jokin mystinen tauti riivaa lapsukaisiamme, ohessa linkki kuviin, osaisiko joku tunnistaa mistä on kysymys?

Kuvat otettu mikroskoopin kautta halpiskameralla säveltäen, joten kuvat eivät ole ihan labralaatua, mutta saattaisivat antaa jotakin osviittaa ilmiöstä.

Kiitän ajastanne arvon puutarhurit.

http://420365.pp.fi/Varasto/Chilit_sairastaa/

PS. En valitettavasti ole it osaajien kärkeä, niin en noita kuvia osaa värkätä näkymään täällä suoraan.  :P

Kärsä Babar

Olisko semmoisia kuvia mitkä ei ole otettu mikroskoopin kautta?
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

EdwinwonHerb

Onhan noita.

http://420365.pp.fi/Varasto/Chilit_sairastaa/Chili%20jonka%20nime%e4%20en%20muista/PICT0015.JPG

http://420365.pp.fi/Varasto/Chilit_sairastaa/Chili%20jonka%20nime%e4%20en%20muista/PICT0019.JPG

http://420365.pp.fi/Varasto/Chilit_sairastaa/Chili%20jonka%20nime%e4%20en%20muista/PICT0026%20(2).JPG

http://420365.pp.fi/Varasto/Chilit_sairastaa/Chili%20jonka%20nime%e4%20en%20muista/PICT0027.JPG

Whili

Lainaus käyttäjältä: EdwinwonHerb - lokakuu 09, 2012, 21:30:53 ip
Helou, jokin mystinen tauti riivaa lapsukaisiamme, ohessa linkki kuviin, osaisiko joku tunnistaa mistä on kysymys?

Ödeemaltahan tuo vaikuttaa, elikkäs kasvit ovat saaneet liian tiukkaa lannoitetta ja "hikoilevat" ylimääräisen tavaran ulos.

Fredrik-flugarn

Minulla iski "syysödeema". Ei voi lannoitella yhtä rajusti kuin kesällä. Vettä kyllä puskien läpi kulkee mutta ravinteet jäävät käyttämättä valonpuutteen takia.
-Kaikki selvinneet hengissä kuitenkin kun sai miedommat litkut.
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

EdwinwonHerb

Kiitokset, tuo "ödeema" ajatus vaikuttaisi aika loogiselta, kun ajattelee, miten kidemäisenä tuo staffi lehdillä hengailee.

Täytynee harkita ensiaputoimia, kuten kunnon huuhtelu, tilannehan on se, että ystäväni sai veljeltään kasvit ja ilmeisesti lannoitus on tapahtunut jollakin "omalla" reseptillä.  :)