Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

sorrii

Mehiläiset ja muutkin öttiäiset pölyttelee varmaan aika kaukaakin. Tuuli voi kuljettaa siitepölyä vaikka kuinka kauas: tiet todennäköisyys että osuu pöly sopivaan kukkaan pienenee matkan päässä.
Sisätiloissa niin kauan kun ei amppareita näy, ei ristiinpölytystä tapahdu jollei kukat ole ihan sikinsokin ja ristiin. Tuuletus tietysti taas voi pölistää vähän kauempaakin ... Ja karvaisen puutarhurin sormetkin voi siittää varomattoman puskan.

Minäitse en ole välittänyt käytännössä ollenkaan! Enkä ole havainnut tai kuullut että olisi mun siemenistä tullut ylläreitä. Hyvinkin paljon olen niitä jaellut!
Mä elän turvallisessa luulossa ettei ristetymiä tule kovin helposti kuitenkaan.

Toisaalta oon kyllä itse saanut jotain yllätyksiä esim. Fataliinkin siemenistä. Ketjukirjeiden siemenistä on tullut joskus ihan ihmeellisiä mutantteja. Ja varmaan on idätyslautallakin käynyt joku siirtelemässä joskus siemeniä  ;D ..
Mua ei ole haitannut että on elämässä yllätyksiä: Valtaosa idätyksistä on kuitenkin muistuttanut sitä mitä odotin.

JOS haluaa olla ihan varma, niin voihan noita pussitella. Ja pussinsuu vielä tikuasti kiinni vaikka teipillä, ettei joku ötökkä pääse ...
Yksi tapa vähän varmistella on tietysti se että poimii ne siemenpodit valikoiden sellaisista paikoista jossa on pienin riski: esim. latvoista. Ja jos on samaa lajia monta kasvia, niin siitä joka on kauimmaisena samansukuisista.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MiM

Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

unenkuva

Eikä se ristiinpölytys nyt haittaa jos pelkästään ruuaksi laitat. Vaikka pölyttyisi ristiin, niin aluksi podit ovat täysin emäkasvin kaltaisi, siemenistä vasta kasvatellassa risteymä näkyy. Eli ellet kasvata omista siemenistä uusia chilejä, ei ristiinmenolla ole väliä

sorrii

Mitä v___ua!?!

En oikein tiedä mihin ketjuun tällainen kuuluisi, kun kummalisten mutanttien ketjua en ole löytänyt ... Mikä tänään naurattaa?!?

Tämä kasvi on 2v vanha piri-piri joka teki kesällä 2012 ison sadon 2-4cm pitkiä tulisiä piri-piri-pippureita  ??? ???
Viime kesän tuo muistaakseni kasvoi samanlaisessa muovitunnelissa plantaasillani keskellä peltoa, mutta ei tehnyt juurikaan satoa: olin kait leikannut vähän liian rajusti sitä ...

Ei kyllä mahdu mitenkään mun päähäni mitä tälle on tapahtunut?? Jälkiristeytymä BigJimin kanssa ehkä ? ...  ??? ;D
Enkä keksi mihin kasviin olisin sen edes sekoittanut, kun tuon näköisiä, kokoisia ei juuri ole ollut. Greek Peperoni ja Peter Pepper ehkä lähinnä. Ensimmäistä en varmasti ottanut talvehtimaan: Jälkimmäinen kasvaa tuon vieressä!

Ekana kesänä noita pikkuchilejä tuli aika paljon ja kasvi tuntui viihtyvä erinomaisesti kasvutunnelissa. Chilit olivat kipakan tulisia ja minä kyllä uskoin että ovat itseään Piri-piriä ..
Sellaisen havainnon tein ekanakin kesänä, että yksittäiset podit paksujen oksien haarakohdissa olivat ihmeen isoja ollakseen Piri-piriä. Siltikin suurimmat olivat ~5cm pitkiä.
Nyt tämä yksinäinen hedelmä on yli 10cm pitkä. Saapa nähdä onko vielä yhtä kipakan tulinen  :)

Ehkä tämä voisi olla mainos LedFinlandin 100W ledille! Sillä sain viime talvena Tabasco-pensaasta satoa puurolautasellisen tammikuussa! Ja pieniä, nestetäytteisiä, aitoja ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

chili noob

maaliskuu 12, 2014, 15:40:00 ip #7544 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 12, 2014, 15:54:02 ip käyttäjältä chili noob
tervehdys! kaikille chilin kasvattajille/ystäville!  ;)
aloitin helmikuussa 2014 chilin kasvatuksen. itävyys oli fataliin siemenissä n. 100% ja olen onnistunut tappamaan 70% taimista eli 12 taimesta on enää 4 hengissä viimeisen viikon aikana kuoli taas taimi. vikakin löytyi kun hankin pH mittarin mun kraana veden pH on huikea 8,5 ja GHE liuoksen pH on n. 7.
kysymys kuuluu:
voinko laskea ph:ta koti konstein eli sitruuna-/viinihapolla taikka etikalla?
onko kellään kokemusta ja jos on niin millä suhteella mitäkin voi käyttää?

nyt pitäisi saada äkkiä ph:t alas, sillä kaikissa chilin taimissa on latvat uudet lehdet aivan valkeita :(
osa siis on vesi viljelyssä ja osa turpeessa.. hätääntyneenä idätin uusia chilejä ja ne voivat toistaiseksi kohtalaisesti ja ovat sirkalehdellä. kitu kasvuisia ovat kaikki ja syy on nyt selvä :)

joseplluissans

Lainaus käyttäjältä: chili noob - maaliskuu 12, 2014, 15:40:00 ip
tervehdys! kaikille chilin kasvattajille/ystäville!  ;)
aloitin helmikuussa 2014 chilin kasvatuksen. itävyys oli fataliin siemenissä n. 100% ja olen onnistunut tappamaan 70% taimista eli 12 taimesta on enää 4 hengissä viimeisen viikon aikana kuoli taas taimi. vikakin löytyi kun hankin pH mittarin mun kraana veden pH on huikea 8,5 ja GHE liuoksen pH on n. 7.
kysymys kuuluu:
voinko laskea ph:ta koti konstein eli sitruuna-/viinihapolla taikka etikalla?
onko kellään kokemusta ja jos on niin millä suhteella mitäkin voi käyttää?

nyt pitäisi saada äkkiä ph:t alas, sillä kaikissa chilin taimissa on latvat uudet lehdet aivan valkeita :(
osa siis on vesi viljelyssä ja osa turpeessa.. hätääntyneenä idätin uusia chilejä ja ne voivat toistaiseksi kohtalaisesti ja ovat sirkalehdellä. kitu kasvuisia ovat kaikki ja syy on nyt selvä :)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=3097.0
Bassoa länkyttävä chilinsyöjä Tampereelta.

sorrii

Jotenkin luulen ettei se Ph taimia tapa kuitenkaan. Jos GHE'n litkujen Ph on 7 niin se on ihan ok vielä...

Jos lannoitus menee yli niin se ennemmin tappaa. Pikkutaimet mullassa ei lannoitusta kaipaa välttämättä ollenkaan... Vedessä saa alussa olla annos 1/4-osa "normaalista" ohjeen mukaisesta. Sitten kun on uusia oikeita lehtiä sirkkaleihtien lisäksi voi alkaa nostamaan. Ohjeissa ei ihan pikkutaimia välttämättä huomioida.

Samoin ehkä liika kastelu, vaikka taimet tykkääkin aika märästä. Ne tykkää myös hapesta. Eri lajeilla on vaihtelua...

Itsellä kuoli joskus kaikki Birds Eye Babyt ja huomasin viime keväänä [ja tänäkin] samantapaisella pikkuchilillä että se ei siedä märkää alustaa.

Ph'ta voi laskea millä vaan hapolla kait, kunhan ei hirveitä myrkkyjä käytä. Mittari kuitenkin on aika pakko silloin. Ph-down ei kauheita maksa kaupassakaan ja riittää piiiitkään ...
Itsellä on 5v sitten ostetut Ph-Down Grow ja Bloom -versiot. ½ litraa ~60% fosforihappoa[bloom] tai ~40% typpihappoa[grow] maksaa ~10€. Mulla Bloomia on jäljellä ½ pulloa; Grow on melkein täynnä edelleen  ;) vaikka oon säätänyt useamman tuhannen litraa jo litkuja ...

Mä olen lamentanut noita molempia 10% liuokseksi, jolla 1ml/l pudottaa Ph'ta ~1 pykälän. Ei mene ihan lineaarisesti. Kokeilla pitää ja siihen tulee näppituntuma sitten. Täys väkevää ei oikein voi käyttää alle 10l satseihin ollenkaan ...

chili noob

kiitos oikein paljon näistä tiedoista... siis vesi viljelyssä ei ole muuta kuin vaaleat lehdet ongelmana joka johtunee valon puutteesta, mutta suurin ongelma on turve kasvatusessa jossa lähes kaikki on kuolleet ja uudet lehdet aivan valkeat.
siis olen kastellut pelkällä vedellä turpeessa olevat chilit ja on käyneet reilusti kuivahkona välillä annan vettä n. 25-50ml per taimi joka toinen tai kolmas välillä neljäskin päivä.. ihmetys onkin ettei "muka" ole oikein chilien mielestä :) mutta jos turvetta on 3-4dl ja kastelen 25-50ml 8,5 ph arvoisella vedellä ja aikaa on kulunut n. 7 viikkoa voi pH nousu olla aika kova. tänään vasta sain pH mittarin ja samalla tiedon kasteluveden pH:sta.
piti mitata useampaan otteeseen ennen kuin uskoin että veden pH on 8,5 oli aika järkytys itsellekin koska olen olettanut suomessa veden pH:n olevan 5-6. :-[

sorrii

Musta kuulostaa tuo kastelu jo liiankin vähäiseltä.
Tietysti jos ei ole paljoa valoa ja on viileää, niin eipä vettäkään kulu. Eikä ravinteita. Valonpuutetta ei voi korvata lisäämällä lannoitusta tai kastelua  ???
Sitten jos kaikkea on liian vähän, niin tietysti kasvi voi huonosti ...

Mä olen kyllä varoituksesta huolimatta pitänyt taimilla mullankin aika märkänä jatkuvasti. Itsellä on käsitys että liikakastelun aiheuttama juurimätä ja happikato on isompien ruukkujen/kasvien ongelma. Kotonani on kuitenkin tosi lämmintä ja kosteaakin, kun kasveja ja lamppuja on paljon. Tällaisessa sademetsässä voi kyllä kastella ja lannoittaakin sitten huolettomasti ...

On vaan ihmisillä niin erilaisia olosuhteet, että on vaikea edes ajatella kaikkia vaihtoehtoja mikä voisi mennä pieleen.

Mä huomasin tänään että mun wanhapaska Ph-mittarini näytti aivan vääriä lukemia. Kokeilin kalibrointinesteillä, niin näytti 6,9 -litkulla ~8
Tarkistin sitten isoista ämpäreistä jossa on valmiiksi sekoitettuja litkuja, niin hydroliemissä oli Ph 4,9 ja kookoslitkuissa 5,1
Näillä mä olen kastellut joka päivä, enkä tiedäkään koska on alkanut mennä mittari pieleen. Oon kyllä jo pitkään ihmetellyt että vesijohtoveden Ph on ollut aika korkealla ...  :D
Ja kyllä mun taimet ja isommatkin kasvit näyttävät voivan ihan paksusti ... Eip Ph5 ainakaan ole vielä ongelma.

Chilivaari

maaliskuu 12, 2014, 17:38:37 ip #7549 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 12, 2014, 17:43:01 ip käyttäjältä Chilivaari
Enpä oikein saa käsitystä tilanteestasi. Informaatio on puutteellista tai ristiriitaista.
Lainaus käyttäjältä: chili noob - maaliskuu 12, 2014, 17:07:35 ipolen kastellut pelkällä vedellä turpeessa olevat chilit...

Etkö siis ole lainkaan lannoittanut turpeessa? Minkälaisessa turpeessa? Ei kai luonnonturvetta?
Voisi olla yksinkertaisesti ravinnon puute ja liian MATALA  pH, jos pahat aavistukseni pitävät paikkansa.

Lainaus käyttäjältä: chili noob - maaliskuu 12, 2014, 17:07:35 ip...veden pH on 8,5 oli aika järkytys itsellekin koska olen olettanut suomessa veden pH:n olevan 5-6.

Ei pitäisi olettaa mitään. Tietoakin on saatavissa. Suosittelen Wikipediaa.

Pohja- ja kaivovesi saattavat olla lähellä 7, siis neutraaleja, mutta kraanavesi aina käsitellään jo pelkästään bakteerien tappamiseksi ja putkiston kestävyyden vuoksi pH nostetaan monilla paikkakunnilla yli 8. Se ei normaalioloissa aiheuta ongelmia kukkien kastelussa.

chili noob

jeps ohjeetkin on aika kirjavia, mut kysymys olikin vain että miten saan pH:ta alas kotikonstein näin ensi hätään. hankin kyllä oikeat aineet mutten saa niitä ku joskus tulevaisuudessa ja tilanne kasveilla on aika krittinen tarvii välitöntä apua.. sain vastaukseksi että happo kuin happo käy ens hätään kun on varovainen niiden kanssa.

kiitos vielä kerran avusta :)

pasilan

Itse olen käyttäny marketeista saatavaa sitruunahappoa (veteen sekoitettuna). Tosi varovainen täytyy olla annostelussa. Ruokasoodalla olen tarvittaessa säätäny ylöspäin.
Paprikankasvatusta jo vuodesta 2013

M

Kaupalliset PH-Down nesteet taitaa olla jotain  typpi- ja fosforihappoa. Eiköhän kaikki hapot laske ph:ta alas.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: chili noob - maaliskuu 12, 2014, 18:47:24 ip... kysymys olikin vain että miten saan pH:ta alas kotikonstein näin ensi hätään.

Sait vastauksen kysymykseesi, mutta pointtini olikin, onko kysymys oikea?
Turvetta on myös hyvin hapanta, pH alle 5 ja siinähän ei chilit kasva. Monetkin aloittelijat ovat hankkineet sitä, kun sillä on niin luomu-nimikin: luonnonturve.

chili noob

turve on ihan kasvatus turvetta... ostin lähimmästä kukkakaupasta valmiiksi sekoitettua ja peruslannoitettua sis. turvetta, humusta, hiekkaa ja jne.. erittäin ilmavaa ja vettä imevää. suhteita en tiä mutta hortonomi/floristi sen mulle myi ja itse hän siinä kasvattaa kaiken kaupassaan myytävät kukat. kai se ihan käypää tavaraa on :)

hehee löysin kaapin perältä rainbownin kalkinpoistoainetta joka sisältää vain fosforihappoa 15% ja sitruunahappoa 5% eikä mitään muuta. käy oikein hyvin varmaan. hinta oli joskus jotain 2 euron luokkaa 0,5 l pullosta

PP

Jaa-a. Kemin ja lähiseutujen vesi on suomalaiseksi kovaa vettä, mikä tarkoittaa, että sillä on enemmän puskurointikysyä pH:n laskua vastaan kuin useimpien paikkakuntien pehmeällä vedellä. Tämä on ihan mutua, mutta voi olla, että vesi tekee pitemmän päälle turpeenkin pH:n liian korkeaksi. Ei ole ainakaan haittaa, jos kokeilet kastella jonkin aikaa vedellä, jonka pH on 5,5-6,0.

En käyttäisi kelkinpoistoainetta eli siinä ole täydellistä ainesosaluetteloa. "Sisältää xxx" ei kerro kaikkea vaan siinä voi olla mukana paljon muutakin.

chili noob

voi olla mut kokeillaan heikoimpaan kasviin sit nähdään jääkö henkiin :) meinaan kuolee se kuitenki on jo niin huonossa kunnossa.

Jaava

maaliskuu 13, 2014, 06:54:03 ap #7557 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 13, 2014, 07:19:58 ap käyttäjältä Jaava
Onkos nyt niin, että "varkaista" ei kasva hetelmää?

Mulla Pimenta da Neyde ja Habanero Caribbean Red idätetty vuoden alussa, nyt korkeutta n. 30-40cm. Ovat kasvaneet 2x18w loistarien alla aurinkoisella ikkunalaudalla muutaman muun kasvin kanssa. Anyways, eivät siis olleet haarautuneet lainkaan, joten latvoin ne tuossa 2vk sitten napsasemalla latvasta n. 3 lehden verran runkoa poikki. Iloisesti lähti kasvit työntämään uutta vartta/lehteä nyt 3 ylimmän lehden varren ja rungon välistä. Eli eikös nuo ole nyt niitä varkaita? Olisiko haarautuminen kuulunut lähteä tuosta mistä pätkäisin, eli kasvamaan tuolta rungon sisältä? Eli tuleeko näistä satoa lainkaan?

Varsinkin PdN on melko korkea, mutta vähälehtinen, joten valonpuutteestahan tuo kertoo. Ei kuitenkaan ole mahdollisuuksia tarjota muuta kuin tuo aurinkoinen ikkunalauta + 36w loistareita. Partsille sitten lapset pääsevät kun sää vain sallii.

Edit: kasvu lehtien haaroista muistuttaa ihan uuden kasvin alkumetrejä, eli haaroista kasvaneiden lehtien tyvistä puskee uutta lehteä.

niko.m

Kannattaa odottaa vastausta viisaammilta, eli tämä on omaa pohdintaa. Jos varkaasta kasvaa ns. normaali oksa, se tuottaa mitä luultavammin satoa. Jos se jää yhden/kahden lehden nysäksi ja jää muiden lehtien varjoon, siitä ei silloin taida ihmeemmin hyötyä olla ihmisen näkökulmasta (paitsi jos esteettisyys lasketaan mukaan).

Eli niin kauan kuin varkaat saavat valoa, asioiden pitäisi olla hyvin ja niistä voi tulla satoa tuottavia oksia.

Joku saa kyllä vielä varmistaa tämän, mutta itse kuvittelen asian menevän näin.

Moose

Ihan normaaleja oksia sieltä kasvaa ja normaalista paikasta. Lajikkeesta ja yksilöstä riippuen haarautumista voi tapahtua latvomisen jälkeen todella monestakin kasvupisteestä. Varkaiksi noita kutsutaan tomaateissa, joissa ovat yleensä epätoivottuja. Poikkeuksena ainakin amppelitomaatit, joissa halutaan pensasmaisempaa kasvua korkeuden sijaan.