Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

C.chinense

Tätäkin on joku joskus jossain ketjussa kysynyt, mutta kysynpä vielä kerran aloittelijaketjussa.

Pitääkö passiivihydroon laitettaessa juurien osua veteen vai riittääkö, että vesi on riittävän lähellä ja taimi kasvattelee juurensa sitten perille asti? Kysyn siksi, että omassa maitotölkkipassiivissani on lecasoraa ja verkkoruukun päällä jiffyssä taimi. Kyseisen taimen sisar on kasvanut multaruukussa jo n. kaksi kertaa suuremmaksi samassa ajassa. Nesteenä on laimeahlo PK liuos n. verkkorukun tasalla, jossa korkeudessa about ylivuotoreikä.

Miquel

Juuret kasvaa säiliöön saakka ja vesi kipuaa väliainetta myöten juuriin jotka eivät vielä pohjaan asti ulotu. Tosin käyttämäsi lecasora toimii kapillaarikatkona eikä nosta mitään, voisiko siitä löytyä syy toimintahäiriöön?
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

C.chinense

Laitanpa pohjalle jotain muuta hienorakeisempaa tavaraa... Kiitos nopeasta vastauksesta.

kenpo

maaliskuu 29, 2014, 20:58:46 ip #7683 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 29, 2014, 22:59:30 ip käyttäjältä kenpo
Mikäköhän mahtaa olla pielessä kun kaikki muut kuusi kasvattamaani lajia (minipaprika orange, jalapeno mild, Aji Fantasy, Naranga, black naga ja Moruga scorpion) ovat nousseet jokainen omaa tahtiaan lukuun ottamatta kahta lajia: Peito de Moca ja Aji Ovo. Jokaista lajiketta olen kohdellut "tasapuolisesti", mutta nämä kaksi em. eivät ole muuttuneet kahdessa viikossa (idätys alkoi 15.3.) yhtään. Hitaita lajikkeita? Huonot siemenet? Mikä mahtaa olla vikana?

Kuvassa Peito de Moca ja Aji Ovo ovat vasemmanpuolimmaisissa "lohkoissa".

omahurju

Lainaus käyttäjältä: kenpo - maaliskuu 29, 2014, 20:58:46 ip
Mikäköhän mahtaa olla pielessä kun kaikki muut kuusi kasvattamaani lajia (minipaprika orange, jalapeno mild, Aji Fantasy, Naranga, black naga ja Moruga scorpion) ovat nousseet jokainen omaa tahtiaan lukuun ottamatta kahta lajia: Peito de Moca ja Aji Ovo. Jokaista lajiketta olen kohdellut "tasapuolisesti", mutta nämä kaksi em. eivät ole muuttuneet kolmessa viikossa (idätys alkoi 15.3.) yhtään. Hitaita lajikkeita? Huonot siemenet? Mikä mahtaa olla vikana?

Itse epäilen, että Fataliilla on tapahtunut jotain hassua. Minulla ei itänyt Aji Ovoista yksikään, kahdestakymmenestä Omnicolorista yksi ja kahdestakymmenestä Goat's Weedistä nolla. Jälkimmäisiä on idätetty sekä mullassa että lautalla nyt seitsemättä viikkoa.

Samaa tuntuu olevan kaikilla muillakin Fataliilta tilanneilta Omnicolorien, Goat's Weedien ja Aji Ovojen suhteen. Myyntierässä täytyy olla jotain vikaa, muuta en keksi. Vaikka ovatkin hitaita itämään, eivät prosentit näin huonoja voi olla kaikilla.

Rikkaruoho

Lainaus käyttäjältä: omahurju - maaliskuu 29, 2014, 21:17:40 ip
Mikäköhän mahtaa olla pielessä kun kaikki muut kuusi kasvattamaani lajia (minipaprika orange, jalapeno mild, Aji Fantasy, Naranga, black naga ja Moruga scorpion) ovat nousseet jokainen omaa tahtiaan lukuun ottamatta kahta lajia: Peito de Moca ja Aji Ovo. Jokaista lajiketta olen kohdellut "tasapuolisesti", mutta nämä kaksi em. eivät ole muuttuneet kolmessa viikossa (idätys alkoi 15.3.) yhtään. Hitaita lajikkeita? Huonot siemenet? Mikä mahtaa olla vikana?

Itse epäilen, että Fataliilla on tapahtunut jotain hassua. Minulla ei itänyt Aji Ovoista yksikään, kahdestakymmenestä Omnicolorista yksi ja kahdestakymmenestä Goat's Weedistä nolla. Jälkimmäisiä on idätetty sekä mullassa että lautalla nyt seitsemättä viikkoa.

Samaa tuntuu olevan kaikilla muillakin Fataliilta tilanneilta Omnicolorien, Goat's Weedien ja Aji Ovojen suhteen. Myyntierässä täytyy olla jotain vikaa, muuta en keksi. Vaikka ovatkin hitaita itämään, eivät prosentit näin huonoja voi olla kaikilla.

Allekirjoitan tämän. Mikäli olet Fataliilta tilannut Aji Ovot, niin tuskin sieltä mitään nouseekaan (valitettavasti). Minulla ei itänyt yksikään. Goat's weedit, mitä laitoin, itivät. Mutta nyt alkaa näyttää siltä, etteivät ole lähelläkään Goat's weediä (2 kpl taimia kasvattelin ja molemmat mysteerejä).

MiM

Kuvassa Peito de Moca ja Aji Ovo ovat vasemmanpuolimmaisissa "lohkoissa".

Ihan aluksi kannattaisi tarkistaa kalenteria. Tässä maailmakolkassa on nyt 29.3, eli kaksi viikkoa kulunut. Jos sinulla on  kulunut jo kolmea, niin Nasa lienee varsin kiinnostunut siitä miten kasvit kehittyy lähes valonnopeudessa.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

kenpo

Jooh, näköjään tul kirjoitusvirhe. Kaksi viikkoa siis kulunut, mutta ottaen huomioon muiden kasvun verrattuna nuohon kahteen em. niin vähän kyllä pohdituttaa, että onko jokin pielessä.

Minbaari

Allekirjoitetaan täälläkin Aji Ovon itämättömyydestä. Ei niin lautalla, eikä mullassa itänyt yksikään siemen. :(

sorrii

maaliskuu 30, 2014, 09:20:55 ap #7689 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 30, 2014, 09:23:11 ap käyttäjältä sorrii
LainausLaitanpa pohjalle jotain muuta hienorakeisempaa tavaraa... Kiitos nopeasta vastauksesta.

Ei se hienous, vaan oikea alusta: Lecasora on tarkoitettu kapillaarikatskoksi, eikä ime tai nosta vettä kapillaarisesti. [oon kuullut väitettävän että Lecaakin olisi kahta lajia, joista toinen olisikin kapillaarista!?] Hydrosora imee vettä; suurin osa sorasta uppoaa veteen, kun lecasora yleensä kelluu.

Aidossa hydrosorassa ei juurien tarvitse eikä pidä ylettyä veteen; sora pysyy märkänä ihan pintaa lukuunottamatta. Kyllä lecasorassakin hydro toimii jotenkin, mutta pitää alussa kastella päältä päivittäin, kunnes tietää [jostain?] että juuret ovat kasvaneet tarpeeksi.

Hanki oikeaa hydrosoraa: Kaupunkipuutarhureiden kaupoista ~1€/l ja 50l säkki ~25€ : Voi uusiokäyttää loputtomiin, ja on kivaa puuhaa pestä sitä  ;)
HalpaHallissa, Vapaavalinnassa, Tokmannilla ym. myydään kelvollista hydrosoraa 3l pusseissa 2-3€/pussi. Hydrosora on isompirakeista kuin rukkusora esim. joka on Weberin Leca -merkkistä rakennusmateriaalia ...
Passiivihydron voi toki tehdä myös perliitillä ja kookoskuidullakin. Idea on sama: Kasvin juuret viihtyvät väliaineen siinä osassa joka ei ole märkää, vaan ilmavaa ja kosteaa. Väliaine imee senverran hyvin vettä, että riittää kun alaosasta on kosketuksissa veteen. Pauliinaruukuissa riittää että sora siellä välipohjan kupissa on märkää ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

chili noob

kaipaisin vähän nyt selvennystä täällä foorumilla käytetyistä lyhenteisä ja termeistä. monelle ne on varmaan täyttä hepreaa. minulla on siis ajastettu hydro joka käytää veden neljä kertaa vrk:ssa hydrosorassa. vesi nousee niin että kivivilla palojen pohja hipoo vettä ja kastuvat kunnolla. paluu putkea pitkin vesi laskeutuu ala säiliöön takaisin.
(ks. malli päiväkirjassani kuvattuna)

kysymys kuuluu millä nimellä/lyhenteellä tälläistä kutsutaan foorumeilla? helpottaisi kovasti kun vertailee järjestelmiä.

vai onko niin että jokainen soveltaa oman version ja kehittää sille hienon lyhenteen?   :o

olen tässä huomannut että kun puhutaan vesiviljelystä niin se kattaa aika laajan käsitteen eri järjestelmistä.

niko.m

sorrii

Lainausminulla on siis ajastettu hydro joka käytää veden neljä kertaa vrk:ssa hydrosorassa. vesi nousee niin että kivivilla palojen pohja hipoo vettä ja kastuvat kunnolla. paluu putkea pitkin vesi laskeutuu ala säiliöön takaisin.

Ebbihän tuo on. Suurin osa vedestä kyllä palaa takaisin samaa letkua josta tuleekin: Kun pumppu sammuu, pääsee vesi takaisin. Toinen putki on vain ylivuotoa varten.
Mun käsittääkseni teho perustuu paljolti siihen, että laskeva vesi vetää tuoretta ilmaa [happea] juurille. Muuta hapetusta ei tarvita. Väliaine senverran huokoista että pidättää vettä.

Bubleri on hydro jossa kasvit yleensä verkkoruukuissa kannessa ja juuret roikkuu vedessä. Ilmakivi pulputtaa vettä, ja reson ilmatilassa pisaroi vettä ilmassa roikkuviin juuriinkin: Sikäli matala astia on hankala: juuret lilluu kokonaan vedessä eivätkä saa happea.

Ämpärihydro on samanlainen kuin yleisin bubleri, eri ämpärin kannessa on vekkoruukku. Vettä hapettaa vain vesipumppu resossa [=vesisäiliö, resevoir]. Siinäkin voi vesipumpun laittaa roiskimaan vettä myös ilmaan.

NFT on "nutrient film technology" jossa kasvit ovat yleensä kivivillakuutioissa kaltevalla pinnalla kuitukankaan päällä, jossa valuu ohut kerros litkua, joka valuu alla olevaan säiliöön.
Putkihydro on kai NFT'n periaatteella toimiva systeemi joka on rakennettu putkista johon on upotettu ne verkkoruukut: Putkissa lirisee vesi joka kiertää resosta vesipumpun avulla ...

Muitakin "drip feed" ym. systeemeitä on. Ja uusia keksitään. Varsinkin noita nimiä ja lyhenteitä.

Passiivihydro on vesiviljelysysteemi, jossa vettä ei kierrätetä pumpuilla eikä hapeteta muutenkaan aktiivisesti. Yleensä hydrosoraan istutettu kasvi, ja hydrosoran alaosa on vedessä ja pysyy kapillaarisesti märkänä ...

Chilipäähydro voi olla mikä vaan viritys jossa on chilejä ja lannoitelientä jossain jotenkin ja tulee chilejä  8) 8) 8) Voi olla yhdesitelmä kaikista edellisistä, tai ei, ehkä ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

chili noob

kiitos selvennyksestä. nyt olen taas hitusen viisaampi. ;)

C.chinense

Kiitokset myös sorriille. Päädyin myös omin päin tuohon mainitsemaasi perliittiin. Nyt on tosin hydrosoraa ja kookostakin ostettuna. Saapahan vertailla eri alustoja oikein urakalla tulevien viikkojen aikana.

San-M

Onko suositeltavaa siirtää pikkutaimet taimipoteista (3kpl taimia per potti) ensin johonkin vähän isompaan ruukkuun ja sitten vasta joskus isompana siihen lopulliseen isoon ruukkuun? Vai voiko taimen istuttaa suoraan isoon ruukkuun?

Kysymys kuulostaa kyllä erittäin vaikeaselkoiselta, mutta jospa joku ymmärtäisi...

Miquel

Suurenna ruukkua vähitellen. esim. 1dl-3dl-1l-3l-10l
Suoraan liian isoon ruukkuun laitetun kasvu pysähtyy parhaillaan viikkokausiksi.
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Jaava

Eikös kasvu sitten pyrähdä senkin edestä kun on laaja juuristo? Eli pidemmällä juoksulla olisi ihan sama kuinka isoon ruukkuun laittaa. Mutuiluahan tämä, itse olen aina taimiruukusta siirtänyt vähintään 5L ruukkuihin ja kasvu on kyllö pysynyt yllä "alkushokin" jälkeen.

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk

M

Mihin perustuu että liian isoon ruukkuun siirrettynä kasvu pysähtyy? Mistä kasvi tietää että kuinka pitkä matka juuren päistä on ruukun seiniin? Tällä perusteella luonnossa kasvien pitäisi kasvaa tosi hitaasti koska joutuvat jo pienenä taimeja todella suureen "ruukkuun".

sorrii

Sisällä esikasvattaessa tuo hidas kasvu olisi hyvä vaan, jos kasvi kuitenkin kasvattelee juuria. Tila, valo ...

Mun kokemukseni mukaan ei se kasvu juuri ole hidastunut. Kyllä vain kasvit valtaa kaiken tilan kuitenkin aina.
Mä olen päinvastoin harrastanut hyvinkin pieniä ruukkuja, eli pitänyt ison osan kasveista taimiruukuissa kesään asti, jolloin olen niitä istutellut ulos - kasvutunneleihin lähinnä. Kummasti kesä-heinakuun aikana pikkutaimistakin tulee 80cm - 120cm puskia kunnon valossa keskellä peltoa  8)

Muutamia valittuja kasveja oon kyllä istutellut isompiin tai esikasvattanut aktiivisilla vesisysteemeillä, jotka ovat tulleet parveke-ebbiin, autopotteihin kasvihuoneeseen tai joille on varattu erityinen iso esim. Airpotti ja paikka auringossa.

Toki nyt taas muistetaan että kysymys on pikku kaksiosta jossa ikkuna itään: Kaikki kasvit vaativat paikan jossa on lisävaloa ja tilaa on hyvin rajatusti!
Tottatoki tehokasvatuksessa kun halutaan iso sato on hyvä kasvatella kasvit isoiksi ennen sitä kesää. Mulla tulee yleensä ~15-20 isoa taimea ja muutaman kymmentä pientä kokeilulajia joista on tavoite saada lähinnä maistiaisia jatkoarviointia varten ..