Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

narttu

Saiskos vanha narttu kysyä semmosta että, onko kaikissa habaneroissa kukan emi tumman violetti vai olenko ymmärtänyt jotain ihan väärin.
"Sometimes you have to be a bitch to get things done." <br />― Madonna

ecoist

Milloinkas ihmiset täällä pääkaupunkiseudulla olis laittamassa chilit lopullisesti ulos. Vielä tällä hetkellä
Näyttäs säätiedotus lupaavan parin viikon päästäkin lähes nollaa yöllä. Lisäksi oma ulkokasvari on vain lasittamaton länsiparveke. Ko. parvekkeella ei ehkä ole muuta hyvää kuin 7 metrin pituus. Mullassa kasvavia kasvejani olen jo viikon verran roudannut edes takas partsin ja teltan väliä, ilta-auringon takia. Kannattaisiko parvekkeelle laittaa sisäseinustalle mylaria jotta kasvit sais maksimaalisesti valoa? Ja onko kasviharso todellakin tarpeen ilta-auringossa paistatteleville kasveille? Ainakaan tähän mennessä ei ole kasveihin tullut minkäänlaisia auringonpolttamia vaurioita.

Huru-ukko

Kasviharso ei ole pakollinen, se on valinta.
Jos pystyt ulkoiluttamaan niitä tosiaankin niin etteivät ole liian pitkään auringossa niin mikäs siinä ilman harsoakin ???.....

Joka vuosi tässä samassa threadissa on muuten aika paljon kasvattajia, jotka kyselee mitä se valkoinen on jota on ilmestynyt lehtiin, eikä öttiäisiä näy  :o.

ponu83

Osaakos kukaan neuvoa miten taimet saa helposti irrotettua NFT:n kuitukankaasta? 3 taimea siis samassa NFT:ssä ja nyt pitäisi siirrellä niitä loppullisiin kasvualustoihin.

kasvi

Mitäs sanotte kannattaako noihin pauliina altakasteluruukkuihin heittää päälle vielä ruukkusoraa? Tosi kosteeta tuo multa kyllä jo ilman ruukkusoraaki, että oisko parempi et multa pääsis vähän paremmin kuivumaan?

0lli

Itse oon laittanut siihen pinnalle myös ruukkusoraa, eikä ole tullut ongelmia, lähinnä miellyttävämmän ulkonäön takia tosin :D
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: ponu83 - huhtikuu 21, 2014, 13:02:20 ip
Osaakos kukaan neuvoa miten taimet saa helposti irrotettua NFT:n kuitukankaasta? 3 taimea siis samassa NFT:ssä ja nyt pitäisi siirrellä niitä loppullisiin kasvualustoihin.

Repimällä kuitukangas rikki. Juuret sitten saa jos niitä on paljon sotkeutuneena toisiinsa vesiastiassa sormilla nyppimällä kuin silakkaverkon pesiä auki.

Helposti ei saa.

Miquel

Itse olen tylysti vaan kiskonut. Juuret melkohyvin luistaa kankaan lävitse ja kestävät ihmeen hyvin katkeamatta. Rohkeasti vain, ei ainakaan täällä ole tuntunut kasveja haittaavan vaikka juuria vähän operaatiossa katkeileekin.

Tätäkin yksilöä sai sitten ihan oikeasti vetää että irtosi. ;D
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

PP

Edellisiin vielä lisäyksenä ettei kaikkea kuitukangasta tarvi välttämättä repiä irti. Pieni määrä, eikä ehkä isompikaan pala, ei haittaa mitään jatkossa olipa kasvi hydrossa tai väliaineessa.

sorrii

LainausTosi kosteeta tuo multa kyllä jo ilman ruukkusoraaki, että oisko parempi et multa pääsis vähän paremmin kuivumaan?

Epä se kasvia haittaa sinänsä jos multa on pinnasta kosteaa. Se vaan houkuttelee silloin ötököitä. Ruukkusoralla estetään sitä. Ja mun käsittääkseni ruukkusora estää haihtumista jolloin kasteluntarve vähän vähenee.
Ihanteellistahan kasville on että multa on kosteaa kokoajan, edellyttäen että juuret saavat happea. Säiliöruukku on siinä juuri hyvä, että juuritilan alla on aina ilmaa - pitäisi siis olla: Säiliötä ei saa pitää tietenkään täynnä. Jos multa on ihan kuivaa, niin säiliön voi vetää täyteen ja vähän ylikin, kun multa imee melkein kaiken ja säiliössä on ilmaa.

Ruukkusora pinnalla on niin ärsyttävää, kun sitä varisee aina lattialle kun kasveja vähänkin siirtelee. Muuten mä käyttäisin sitä aina. Nyt oon pitänyt joillakin kookoksessa eläville, koska kookoksella on taipumus hahduttaa vähän liikaakin ja se houkuttelee ötököitäkin ehkä enemmän kun multa.

Kun sanotaan että multa saa kuivua ennekuin kastellaan on kysymys lähinnä siitä että kuivasta pintamullasta näkee että se kuivuu. Pinnan alla voi olla hyvinkin kosteaa, jos on sellainen multalaatu joka "pidättelee" vettä. Paremmin sen kuivumisen tuntee käsillä, kun nostaa ruukkua. Sen oppii helposti tuntemaan painosta. Painavalla saviruukulla voi olla vähän totuttelemista ...

Ja aina kun multa kuivuu, kuolee myös juuria siinä kuivassa mullassa. Jos sitten taas kastelee päältä mullan märäksi, kasvattelee kasvi uusia juuria pintamultaan, ja tuhlaa voimia. Samat juuret sitten taas kuolevat kun multa kuivuu. Ihanteellista siis voisi olla että multa on aina kosteaa, muttei märkää. Pinnassa soraa tms. estämässä haihtumista.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilinaama

Kookoskuidussa kasvattelusta lisäinfo olisi tervettullutta... Elikkäs itselläni tällä hetkellä muutama taimi kookos kokeilussa (taimet 1kk -2kk vanhoja, n. 10-20cm korkeita). Taimet siirretty kookokseen 3vkoa sitten. Ruukkujen koko 15 cm x 15 cm x 15 cm.. Ruukun pohjalla yksi n.10mm halkaisijalla oleva reikä keskellä ja pohjalla 2cm huuhdeltua ruukkusoraa. Päällä kookoskuitua ja seassa n.10 % soraa. Olen lannoittanut joka / joka toisella kastelu kerran yhteydessä ph tarkistetulla ravinneliuoksella / vedellä. Ravinteet vesiviljelyyn tarkoitettuja lannoitteita, jolla kasteltu 1/3  vesiviljelyyn tarkoitetusta ohjeistuksesta. Ph- arvot kuitenkin heittelevät alhaalta lautaselle valuneesta nesteestä, jolle en keksi selitystä. Chilit sinäänsä voi kuitenkin suhteellisen hyvin aloittelijan toimista huolimatta. Mutta kysymys kuuluukin, että mikä olisi mielestänne paras tai hyvin toimivaksi todettu kastelu väli, kastelun määrä, alta vai päältä? Lannoituksen määrä / lannoitus väli ? Jostain muistan lukeneeni myös kookoksen kyvystä puskuroida lannoitteita itseensä ja pidemmällä aikavälillä aiheuttavan harmia väärin tehdyn kastelun pohjalta. Mittareita en toistaiseksi omista ellei hankinta välttämätöntä. Valoa ja aurinkoa chileille on saatavissa hyvin. Kertokaas kokemuksianne kookoskuidussa kasvattelusta ym mitä kookos aiheeseen liittyen mieleen tulee.

sorrii

Mä olen aika paljon kasvatellut kookoksessa. En ole sekoitellut soraa. Joskus laittanut pohjalle, muttei sekään ole välttämätöntä ellei halua pitää alusastiassa jatkuvasti lientä. Kookoksesta valuu vesi ihan riittäväti ilman salaojaa. Taimia olen juuri noin kasvattanut isommmalla alustalla 9x9cm neliöruukuissa ja varsinkin ollessani viikonloppuja pois laitoin alustalle jopa pari senttiä lientä.

Mä olen käyttänyt kookoslannoitteita: Atami B'Cuzz sekä Canna Coco. Molemmilla tulee ohjeen mukaan jopa väkevämpi liemi kuin esin. GHE'n ohjeissa Micro+Mato. EC siis noin 2.0 joka vastaa vaikkapa Nutriforten Tomaatti&Mansikka-lannoitteen ohjetta lisättynä ~20%. Mä en ole huomannut mitään ongelmia että olisi ravinteita liikaa kerääntynyt esim. Joissakin ruukuissa joissa on ollut samat "taimet" jo yli vuoden on reunoilla paksu kerros suolaa; kuin huurteessa, ja kasvit voivat paksusti ... Viimevuotisia chinensejä ym. on jäänyt vuodeksi odottelemaan pikkuruukkuihin kookoskuituun. Aika monesta on tullut ja nytkin tulossa hedelmää, mutta kasvit pysyneet aika pieninä: Niitä on 10kpl hyllyssä jonka mitta 40x100cm...

Mä olen kastellut kookosta enimmäkseen päältä. Joitakin vanhoja kasveja Pauliinaruukuissa kastelen välillä vain säiliöön, mutta niitäkin useimmiten huuhtelen ainakin osittain myös päältä.

Tän kevään taimia on edelleen paljon Jiffyissä [=kookos- tai turvebriketti] sekä pikkukuutioissa. Samoilla alustoilla on sekaisin sovussa sekä kivivillaa että noita brikettejä. Oon niitä kastellut sattumanvaraisesti välillä kookoslannoitteella ja välillä Nutrifortella. Vahvuuden olen pitänyt siinä EC:2 kieppeillä lähes alusta asti. Komeasti viihtyvät nuokin taimet. [liittyy sikäli kookokseen, että ne piti istuttaa ajat sitten kookoskuituun, mutta on ollut muita kiireitä ...  ;) ]

Mä kokeilin viime keväänä kasvattaa taimia kookoksessa rinnan mullan kanssa. Nuo kaikki olivat menossa kesäksi ulos maahan eli multaan. Kookoksessa kasvua oli arviolta tuplaten verrattuna multaan! Maahan istutettuina molemmat lähtivät yhtä sujuvasti kasvamaan. Nyt on muuten tomaatteja sekä tomatilloja valaistussa kaapissa. Laitoin 1/3 kuutioihin/jiffyihin; 1/3 kookokseen taimikennoon; 1/3 taimimultaan [Green Care grobioottimulta] Näkyy nyt jonkun viikon jälken eroja kivasti: Kuutiossa sekä kookoksessa taimet ovat 15-20cm; mullassa alle 10cm kaikki. Multaa kasteltu pääasiassa Alg-A-Mic-vedellä; kuutioita ja kookosta coco- tai tomaatti&mansikka-lannoitteella. Alussa annoin multaankin laimeata starttilitkua.

Kookos tuntuu olevan tehokas ja huoleton kasvatustapa. Ötököistä en kyllä päässyt eroon kuten luulin. Kookosruukkujen ympärillä lentelee itikoita enemmänkin kuin multaruukkujen!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

McPunk

Terveppä terve. Ois semmosta asiaa että mikähä mahtaa olla vikana ku omat aji cristallit ei oo ruukutukse jälkee kasvanu pituutta melkeen ollenkaa mutta sit lehdet senku kasvaa vaa, pari kasvia näyttää et Nii ei ois ollenkaa vartta vaa jättimäiset lehet?!? Lueskelin täältä et voi olla joko lannotteen puute/liika kastelu. Missä menny vikaa ;-€

Sent from my RM-875_eu_finland_208 using Tapatalk
Jos ei koita niin ei voita.

Jame

Lainaus käyttäjältä: McPunk - huhtikuu 22, 2014, 04:08:33 ap
Terveppä terve. Ois semmosta asiaa että mikähä mahtaa olla vikana ku omat aji cristallit ei oo ruukutukse jälkee kasvanu pituutta melkeen ollenkaa mutta sit lehdet senku kasvaa vaa, pari kasvia näyttää et Nii ei ois ollenkaa vartta vaa jättimäiset lehet?!? Lueskelin täältä et voi olla joko lannotteen puute/liika kastelu. Missä menny vikaa ;-€

Ruukun vaihdon jälkeen kasvit tuppaavat hetken aikaa keskittymään juurien kasvattamiseen. Tämän jälkeen alkaa taas normaali kasvu.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

0lli

Mulla teki ihan samaa, ihmettelin kun lehteä vaan puskee muttei vartta, ei mitenkään epänormaalia, otat nyt vaan rauhassa äläkä hätäile :D
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

chili noob

Lainaus käyttäjältä: Boonusmies - huhtikuu 22, 2014, 08:46:02 ap

Mulla teki ihan samaa, ihmettelin kun lehteä vaan puskee muttei vartta, ei mitenkään epänormaalia, otat nyt vaan rauhassa äläkä hätäile :D

sama vika täällä alle 0,5 mc lehti väli ja lehdet ovat jättimäiset painaa rungon mutkalle habaneroissa. en hätäilen sen vuoksi runko kuulemma singahtaa jossain vaiheessa. tuentaa pitää vain alkaa harkittemaan. :P

kenpo

Tänään uskalsin laittaa taimeni takapihalle, jossa ne saavat paljon enemmän valoa kuin keittiöni ikkunalla. (Mahdollisena) ongelmana on vain tuuli, joka puhaltaa pihalle korkeista aidoista huolimatta. Voiko tuulesta olla jotakin haittaa taimien kasvulle?  Tuuli ei ole erityisen voimakasta, mutta kyllä se chileihin saa liikettä aikaan.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: kenpo - huhtikuu 22, 2014, 14:17:25 ip
Tänään uskalsin laittaa taimeni takapihalle, jossa ne saavat paljon enemmän valoa kuin keittiöni ikkunalla. (Mahdollisena) ongelmana on vain tuuli, joka puhaltaa pihalle korkeista aidoista huolimatta. Voiko tuulesta olla jotakin haittaa taimien kasvulle?  Tuuli ei ole erityisen voimakasta, mutta kyllä se chileihin saa liikettä aikaan.

Ei ole haittaa jos varsi/lehtien varret ei mene poikki.

höppänä

Apua, mitähän nyt oikein tapahtuu....?
Habanero ja perus paprika näyttävät "kuivuvan" NFT:ssä. PH noin 6.6 ja EC vähän yli 1.

Millä tuota voisi yrittää auttaa?

niko.m

Jaaha, luulin jo että 4x1h riitti totutteluksi auringon suhteen. Nyt on kolmessa puskassa palojälkiä lehdissä. Mutta kun samaan aikaan puskee uutta lehteä, niin nuo uudethan ovat sitten uv-valoon tottuneita ja toimenpiteitä ei tarvitse tehdä?