Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Jani M

Usein myös kaupan vihannestiskillä olevat chilit ovat jotain mystisiä hybridejä, ihan tavallista, että kypsymässä olevat Jalapeñot vaihtavat väriään keltaiseksi siellä hyllyssä.

Edit: Jalapenot ei nyt liity silti kovin vahvasti asiaan, koska vihreät jallut on raakoja ja niistä ei saa itämään yhtään mitään. Mutta noin esimerkkinä, jopa tollaset tavalliset voi olla jotain ihan muuta.

sorrii

LainausSen siemenistä sitten istutin taimeja jotka nyt ovat aika pitkiä ja muutenkin ihan erinäköinen kuin "äitinsä". Mistähän se johtuu?

Kaupan taimet on kasvatettu lisäksi tietysti kunnon kasvihuoneessa jossa on päivänvaloa ja viileää, öisin ainakin. Viileässä taimista kasvaa hitaasti mutta varmasti tukevia ja matalia. Kotioloissa jossa jatkuvasti on yötäpäivää yli 20 astetta ei oikeestaan saa mitenkään sellaisia tanakoita pötiköitä kuin kaupan taimet ... Heikommassa valossa ja lämpimässä tyynessä ilmassa tulee väkisinkin hujoppitaimia, ja vaikka olisi ledit, natikat ja monimetallilamput, niin luonnollisiin olosuhteisiin verraten taimet on mitä on...

Harvassa on paikat maailmassa, jossa on ulkona öisinkin yli 20 astetta - ja kuivaa sekä hämyisen varjoista ..  ::)

PS. Oon usein miettinyt noita hybridilajeja joita myydään simenkaupoissa ja tiet taminakin: Mitenkähän jatkuvasti saadaan hallitusti risteytettyjä siemeniä aikaan?? Mä olettaisin että teollisessa mitassa se on mahdollista vain jotenkin sopivasti ajoittamalla haluttujen isä- ja äitikasvien kukkiminen "sopivasti" ...
Kivittelisin sen olevan kuitenkin paljon kalliimpi järjestely, kuin vain idätellä kotipuutarhureille "jotain kivan mietoa chilipaprikaa" tyhjässä kasvarissa jolla ei ole muutakaan käyttöä nyt ....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

humanpro

kesäkuu 21, 2014, 09:23:46 ap #8402 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 21, 2014, 09:53:14 ap käyttäjältä humanpro
Pistänkin tuonne ruoka-alueelle. Taidan olla sokea.

San-M

Voiko "saman lajin" kaksi eri kasvia tehdä näin erilaista hedelmää?
Molempien kasvien siemenet on kerätty viime syksynä samasta podista. Kasvualustoissa on vähän eroa, ja ne kasvavat eri huoneissa.
Voiko pelkät ulkoiset muuttujat vaikuttaa näin paljon podien ulkonäköön?

unenkuva

kesäkuu 21, 2014, 20:20:39 ip #8404 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 21, 2014, 20:22:19 ip käyttäjältä unenkuva
Lainaus käyttäjältä: San-M - kesäkuu 21, 2014, 20:08:52 ip
Voiko "saman lajin" kaksi eri kasvia tehdä näin erilaista hedelmää?
Molempien kasvien siemenet on kerätty viime syksynä samasta podista. Kasvualustoissa on vähän eroa, ja ne kasvavat eri huoneissa.
Voiko pelkät ulkoiset muuttujat vaikuttaa näin paljon podien ulkonäköön?

Jos samasta podista tullut ja noin erinäköistä tekee, niin todennäköisempi vaihtoehto on, että päässyt risteytymään. Kasvaako sinulla vieressä useampia eri lajikkeita?

EDIT: siis kasvoiko siinä vaiheessa kun tuo chilit kasvanut, jonka siemenistä nuo idätetty

San-M

Joo, "äitikasvin" vieressä kasvoi ainakin toinen annuumi, baccatum ja pubescens. Nämähän ovat "mysteerichilejä" joten tarkempia lajimäärityksiä ei näille chileille ole.

Risteytyminen on erittäin mahdollista. Mietin vain, että voiko yhdestä ja samasta podista tulla erilailla risteytyneitä siemeniä?

Huru-ukko

Itselläni on kokemusta että on mahdollista että voi. Samasta podista (muistaakseni) otetut siemenet teki kolmea eri variaatiota.

narttu

APUVA.Olen koittanut hakea kuvia Chenzon kukista ja ainoa minkä löysin oli chiliwikissä.Omassa "chenzossani" on aivan tumman violetit kukat joissa on hivenen valkoista keskellä.(chiliwikin kuvassa valkoinen kukka jossa vaalean violettinen reunus) Onko mahdollista että kukkien väri voi vaihdella? tai onko tapahtunut jonkinlainen risteytymä?
"Sometimes you have to be a bitch to get things done." <br />― Madonna

Chilivaari

Chenzohan on aika tuore risteytys Englannista, joten olisi kai mahdollista, että se vielä muuttaa muotoaan uusissa sukupolvissa. Wikin kuvat ovat minun kahden kasvin kasvatuksestani, ei niistä voi tehdä lopullista määrittelyä. Samat kuvat ovat blogissanikin:
http://chilivaari.blogspot.fi/search/label/Chenzo

Netistä kyllä löysin parilta sivustolta omiani vastaavia kukkakuvia, esimerkiksi tämä:
https://www.pimentas.org/forum/viewtopic.php?f=8&t=11588#p222404

narttu

Taitaa olla mun Chenzoni sittenkin Bolivian rainbow, koska podi on valmiiksi tumman violetti eikä vihreä.Kiitoksia tiedosta, katselen minkä kokoinen podi tulee, siitä ainakin saan varmistuksen epäilyilleni.
"Sometimes you have to be a bitch to get things done." <br />― Madonna

chipe

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - kesäkuu 21, 2014, 20:53:28 ip
Itselläni on kokemusta että on mahdollista että voi. Samasta podista (muistaakseni) otetut siemenet teki kolmea eri variaatiota.

Mites noitten hedelmöittyminen nyt toimiikaan eli voiko useampi siitepölyhiukkanen hedelmöittää saman kukan ja syntyykö sinne podiin silloin vuorostaan jotain useampia vaihtoehtoisia geneettisiä kombinaatioita uusien siementen lähteiksi?

Veron

Laitoin neljää lajiketta (cajamarca, cheiro roxa, aji fantasy ja aji amarillo) itämään 3.6. neljä siementä kutakin kivivillaan sekä vielä kaksi siementä kutakin laudalle 11.6. Vielä yksikään ei ole itänyt. Missä vika? Vai olenko vain liian hätäinen?

Lämpötila kivivillassa on ollut n. 23 astetta ja laudalla n. 30 astetta. Viimeiset pari päivää olen pitänyt lämpöä päällä 12h. Kertaakaan siemenet ei ole pääse kuivamaan. Siement tilasin Fataliiltä.

Työkaveri esitteli pöydällä kasvavia chilejään ja ajattelin että tommosen pöytäkasvin voin työpöydälleni ottaa :) Tästä johtuu myös myöhäinen idätys ajankohta. Alkaa hermo menemään kun ensimmäistä kertaa chilejä yritän idättää.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Veron - kesäkuu 22, 2014, 18:40:20 ip... itämään 3.6. neljä siementä kutakin kivivillaan sekä vielä kaksi siementä kutakin laudalle 11.6.

Kyllä tuo alkaa jo epäilyttävältä näyttää.
Parissa viikossa pitäisi jotakin itää ja Cajamarcat minulla ovat itäneet yleensä muutamassa päivässä. Lähinnä epäilyttääkin tuo lämmitys. Jossakin menee raja, että siemenet alkavat kypsyä eikä itää. Minä olen idättänyt lautalla aina huoneenlämmössä. Vetoisella ikkunalla homma hidastuu, mutta tavallinen 21° riittää kyllä. Lautalla tosin pitää olla kansi tai kelmu kevyesti päällä, muuten haihtuminen jäähdyttää siemenetkin.

Veron

Laitoin nyt kokeeksi vielä yhden siemenen kutakin lautalle huoneenlämpöön. Katsotaan mitä niille käy. Tuo 30 astetta on veden lämpötila astiassa. Luulen että se on matalampi siementen kohdalla.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: chipe - kesäkuu 22, 2014, 15:19:45 ip
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - kesäkuu 21, 2014, 20:53:28 ip

Mites noitten hedelmöittyminen nyt toimiikaan eli voiko useampi siitepölyhiukkanen hedelmöittää saman kukan ja syntyykö sinne podiin silloin vuorostaan jotain useampia vaihtoehtoisia geneettisiä kombinaatioita uusien siementen lähteiksi?

Hyvä kysymys. Oma tietämys chilienkin risteymistä yms. on surkea, podeista oikeastaan vain maku kiinnostaa.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Veron - kesäkuu 22, 2014, 19:54:35 ip
Laitoin nyt kokeeksi vielä yhden siemenen kutakin lautalle huoneenlämpöön. Katsotaan mitä niille käy. Tuo 30 astetta on veden lämpötila astiassa. Luulen että se on matalampi siementen kohdalla.

Varmaan onkin ja kyllä niiden 30° pitäisi kestää, vähän ylikin, kunhan lämmittimesi ei ole tehnyt virheliikkeitä. Kivivillassahan sinulla on viileämpää, eikä sieltäkään ole noussut mitään. Olisi jo noin monesta siemenestä jonkun pitänyt.
Oli se ensimmäisen idätyksen odottelu tuskallista minullekin, kuten niin monelle muullekin. Kärsivällisyyttä nyt vain. Ei ne kaikki voi olla itämättömiä.

Kermin

Noniin, podien määrä kasvaa, kuten myös itse podit. Puhuin myös äidilleni tästä orastavasta chiliharrastuksestani ja hän oli ostanut minulle 2 uutta taimea, mitkä kotiutan viikonloppuna :D. Toinen taimista on kuulemma "mustia marjoja tekevä keskitulinen" ja toinen "20-25cm pitkiä ja ohuita marjoja tekevä" chili. Mökiltä löytyi myös vanhoja ikkunanpokia mistä saan kasvihuoneen tehtyä tuossa viikonloppuna. Mutta asiaan, sillä yksi ihmettelynkin asia on taas mielessä, nimittäin tuo kastelu. Olin selvästi kastellut kasveja aivan liian vähän ja tuo lemon drop olikin jo selvästi nuupahtanut, kun seurasin mullan pintakosteutta liian tarkasti. Ostin noiden purkkien alle lautaset ja kastelin vhilejä nyt altapäin ja ne "hotkaisivat" kaiken antamani puolikkaan lautasellisen vettä hetkessä. Toistin annoksen ja sekin meni muutamassa minuutissa parempiin suihin. Onko siis tuon kastelun suhteen mitään vinkkejä, tai kysytään näin päin, että miten paljon te kastelette chilejänne? Lehdet ovat tosiaan vieläkin alaspäin selkeästi, tuolla lemon dropilla jopa suoraan lattiaa kohti, joten olettaisin että lisää voi antaa? Tuon ruukunvaihdon meinasin jo tehdä, mutta epäröin noiden juurten leikkaamisten kanssa, kun pirulaiset ovat melko tiukkaan väkertyneet jo ruukun ympärille. Yritänkö varovasti "kammata" juuria alaspäin ja vetää ruukusta läpi?

unenkuva

Multakasvatuksessa kastele mielummin liian vähän kuin liikaa. Kasteluvälin ja määrät kyllä opit kokemuksella. Mitään sääntöä ei voi sanoa, koska kastelu riippuu haihtuneen veden määrästä, joka taas riippu kasvuolosuhteista, eli kuinka paljon valoa ja lämpöä tarjolla. Ihan hyvä neuvo on, että kastele sitten kun chili hieman nuupahtaa. Muista lannoittaa!

Ruukunvaihdossa isompaan en itse leikkele juuria, jos vaihdat pienempään ruukkuun talvetusta varten, on juurien leikkely paikallaan. Kun olen vaihtanut isompaan ruukkuun, olen varovasti juuripaakkua avannut varovaisella puristelulla/ravistelulla, mutta ei liikaa! Älä hätäile, että kasvu pysähtyy aina hetkeksi ruukunvaihdon jälkeen, se on ihan normaalia, koska chili aina hieman kärsii vaihdosta. Jos juuria menee paljon rikki, leikkaa myös lehtiä vähän pois. Tämä siksi, että jos lehtien haihdutuspinta-ala on paljon suurempi juuriin nähden (jos niitä menee paljon rikki) niin chili ei saa otettua vettä niin paljon kuin haiduttaa.

Vixu

Hei!
Minulla olisi tuossa Purple Tiger ja Apache ruukuissa. Haluaisin laittaa isompaan ruukkuun molemmat, mutta olen hyvin epävarma kasvualustasta. Käykö lannoittamaton turve & mustamulta (tai kesäkukkamulta) 1:1 noille chileille? Ja voiko enää uudelleen ruukuttaa jos Apache kukkii (kukkia tosi paljon) ?

chipe

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - toukokuu 25, 2014, 13:24:46 ip
Niin kauan kun on lämpöasteita niin chilit pärjää kyllä. Chinenseillä taas alle 15 asteen yölämpötilat aiheuttaa pienipodisuutta. Jokainen varmaan joka on Habanero Orangea kasvatellut, on saanut herneen kokoisia podeja.
Eli jos on mahdollisuus siirtää, niin ainakin chinenset sisälle jos haluaa isompia podeja. Öitten sitten lämmetessä podienkin koko kasvaa.

Onko kokemuksia onko Rocato yhtä herkkä tuolle pienipodisuudulle kuin nuo habat? Alkaa olla huolta tuosta pääsatokasvista kun ne nyt on vihdoin saaneet kukat edes nupulle. Tänä "kesänä" kun tuo 15 astetta tuottaa ongelmia ihan päivällä kasvihuoneessakin...