Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Radikal

Mitäs tuolle ensihoidoksi, omaa laiskuutta huonosti ripustettu koekäytössä ollut 45W ESL oli "tipahtanut" ja pääs liian lähelle lähintä chiliä, kerkes grillata tota ehkä max. 6tuntia, kai se tosta viel selviää? :)
se ESL on nyt pois käytöstä ja tuokin chili ihan vaan loisteputkien alla ja annoin sille vähän vettä altakasteluna kuten aina ennenkin, mitä muuta sen hyväks vois nyt tehdä?

niko.m

Selviää. Älä murehdi  :)

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: Radikal - tammikuu 31, 2015, 16:14:11 ip

Mitäs tuolle ensihoidoksi, omaa laiskuutta huonosti ripustettu koekäytössä ollut 45W ESL oli "tipahtanut" ja pääs liian lähelle lähintä chiliä, kerkes grillata tota ehkä max. 6tuntia, kai se tosta viel selviää? :)
se ESL on nyt pois käytöstä ja tuokin chili ihan vaan loisteputkien alla ja annoin sille vähän vettä altakasteluna kuten aina ennenkin, mitä muuta sen hyväks vois nyt tehdä?

Kuten niko.m totesi niin selviäähän tuo, jos haluat mielenrauhaa niin merileväuutteella vaikka hieman suihkuttelet niin on kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan...  ;)
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Whili

Ei tuo pahalta näytä. Ja jos jokunen lehti tippuu, niin tilalle tulee kahta sitkeämpiä uusia lehtiä.

zarmo

Heittäkääs vinkeä nopeasti satoavista lajikkeista.

Tänä vuonna meininki taitaa olla jokseenkin sellainen, että siemenet itämään sitten, kun parvekelit alkaa häämöttää ja syksyllä puskat kompostiin. Jotain satoa olisi silti kiva saada, eli nopeus olisi valttia. Ainakin Lemon dropia ajattelin laittaa. Muita ideoita?
Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys

chipe

helmikuu 01, 2015, 14:10:35 ip #8845 Viimeisin muokkaus: helmikuu 01, 2015, 14:12:42 ip käyttäjältä chipe
Lainaus käyttäjältä: zarmo - helmikuu 01, 2015, 13:38:03 ip

Tänä vuonna meininki taitaa olla jokseenkin sellainen, että siemenet itämään sitten, kun parvekelit alkaa häämöttää ja syksyllä puskat kompostiin. Jotain satoa olisi silti kiva saada, eli nopeus olisi valttia. Ainakin Lemon dropia ajattelin laittaa. Muita ideoita?

Omissa suunnitelmissa on yrittää saada (varsinaisten satokasvien lisäksi lähinnä huvin ja urheilun vuoksi) edes joku hedelmä minimiesikasvatuksella peltoon kylvettynä ja siitä syystä olen myös etsiskellyt mahdollisimman nopeasti satoavia lajikkeita. Kyllä sellaiset taitaa löytyä lähinnä annuum-osastolta. Oma lista sisältää ainakin nämä:

Hungarian Hot Wax (ensimmäinen joka sai podinalun aikaan tänä vuonna)
Alma (Hyvin nopeaksi väitetty)
Fire/Orange/Star/Sun Flame (kaksi ensimmäistä olivat viime vuonna nopeimmat)
Cayenne (Long Slim)
Jalapeno Early (jonka aikaisuudesta tosin on aika ristiriitaista tietoa)
Leek
Lombardo (viime vuonna sai vielä vähän satoa ensimmäisen sadon siemenistä)

Villeinä kortteina ajatuksissa myös baccoista:

Lemon Drop (sitkeähenkinen, pärjäsi syksyn kylmillä pitkään)
Starfish (nopeakasvuinen, satokone, kylmänkestävä, mutta luultavasti aloittaa satoamisen liian myöhään)
Aji Cristal (tätäkin on nopeaksi ja sitkeäksi väitetty)

San-M

Maaliskuussa kylvetyt mysteeriannuumit satosi kivasti puolison äidin terassilla. Tosin kylmä tuli ennenkun kaikki ehti punaisiksi asti. Varmaan puolet jäi vihreänä oksille.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: zarmo - helmikuu 01, 2015, 13:38:03 ip

Mulla on Inca Berry ollut todella nopea, syyskuussa siemenen laitoin lautalle ja nyt oksilla killuu parikymmentä chiliä :)

chipe

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 01, 2015, 19:06:10 ip
Padron on siitä hyvä, että sitä voi syödä vihreänä:
http://chilivaari.blogspot.fi/2010/07/parasta-annuumia-mita-olen-maistanut_07.html

Nyt jo harmittaa ettei tullut otettua tuon siemeniä ketjukirjeestä. Se oli harkintalistalla, etenkin kun sitäkin on nopeaksi väitetty, mutta ennen kirjettä luin Padronista muutamia vähemmän kehuvia kommentteja ja päätin sitten jättää sikseen. Ei voi olla huono jos kaltaisesi asiantuntija otsikoi tuon parhaaksi annuumiksi.

Tuo käyttökelpoisuus raakana on tosiaan hyvin merkittävä etu jos satokausi oletettavasti loppuu kesken joka tapauksessa. Joku Bolivian Rainbow saattaisi kanssa toimia tuosta syystä, siinä kun käyttöarvo tuntuu olevan jokseenkin sama jo violetista lähtien. Tuli joskus maisteltua eri värit läpi. Eipä se nyt varsinainen herkku ole mutta kyllä sillä tulisuutta ruokaan saa.

sorrii

Mä ostin joskus Padronia Prismasta. Thompson&Morgan -merkkisenä ne oli nimetty Chili Padron, ja ohjeessa kehoitetaan poimimaan vihreinä "juuri ennen kypsymistä"
Mulla ne tuottivat runsasta satoa ekalla kerralla makuuhuoneeni itä-ikkunalla loisteputkilla valaistuina. En raaskinut silloin ekakerralla poimia yhtään vihreänä, vaan annoin kaikkien kypsyä: ja kyllä olivat pahoja: kitkeriä ja ikävän terävällä tavalla tulisia ...
Toisella yrityksellä kasvattelin ulkona muovitunnelissa ja satoa pukkasi reippaasti: Silloinkin ne olivat aika tulisia kaikki, ja sanoisin että tottumattomalle tosi tulisia jo vihreinä. Maku oli kyllä kohdallaan. Olin pari viikkoa sitten Kanarilla reissussa ja tuli otettua useamman kerran ravintoloissa Pimetos de Padron -annos, ja NE olivat taas täysin tulettomia: rasvaisia appos-herneitä, lähinnä ... Maku ja muoto ihan sama.

Siemeniä on muistaakseni iso varasto: alkuperäisiäkin jonkun verran [4v vanhoja]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

akselsson1

Mullakin on muistaakseni hollannista tuotuja Padronin siemeniä iso pussillinen. En ole varma kun en pääse nyt tarkistamaan.
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

chipe

Jos nyt jättää kuitenkin Padronin kokeilun ensi vuoden puolelle. On jo muutenkin noita lajikkeita hiukka paljon liikaa ja kasvatustila kortilla...

J.J Chili

Moro,

mulla kasvaa jokunen chilin alku turpeessa raejuustopurkissa,ihan pieniä ovat vielä,niin nyt on parin purkin pinnalle ilmestynyt sellaista vihreää mönjää. Onko tämä vaarallista chileille? Se näyttää vähän jonkin sortin levältä. Eilen niiden parin purkin pinnalta sitä lusikalla kaavin pois. Sitä ei ollut kuin parisssa purkissa,ei siis läheskään kaikissa mitä mulla siinä kasvaa. Voiko se johtua huonosta ilmanvaihdosta ja turpeen kosteudesta,vai mistä sitä siihen kehittyy?

chipe

Lainaus käyttäjältä: J.J Chili - helmikuu 04, 2015, 11:20:11 ap
Moro,

mulla kasvaa jokunen chilin alku turpeessa raejuustopurkissa,ihan pieniä ovat vielä,niin nyt on parin purkin pinnalle ilmestynyt sellaista vihreää mönjää. Onko tämä vaarallista chileille? Se näyttää vähän jonkin sortin levältä. Eilen niiden parin purkin pinnalta sitä lusikalla kaavin pois. Sitä ei ollut kuin parisssa purkissa,ei siis läheskään kaikissa mitä mulla siinä kasvaa. Voiko se johtua huonosta ilmanvaihdosta ja turpeen kosteudesta,vai mistä sitä siihen kehittyy?

Turpeen kanssa tuppaa ainakin olemaan vähän sellaista ongelmaa ettei koskaan tiedä mitä ylimääräistä siitä kasvaa... Omistani on ainakin joskus kasvanut jotain vihreän levän/sammaleen näköistä, jotain ylimääräistä rikkaruohoa, sieniä, ...

Kosteus nyt ainakin vaikuttaa asiaan. Itse olen kastellut pienet taimet ihan päältäkasteluna käytännön syistä ja se on varmasti helpottanut noiden ei-toivottujen extrojen kasvua.

Eipä noista itselleni ole isompaa haittaa ilmaantunut mutta olen kyllä ylimääräiset pyrkinyt poistamaan.

sorrii

Taitaa olla unohtunut lecasoran tai -mursekeen käyttö nykyään ...  ;)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

chipe

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 04, 2015, 11:51:46 ap
Taitaa olla unohtunut lecasoran tai -mursekeen käyttö nykyään ...  ;)

Kun on niitä taimia kasvamassa sen verran runsaasti ettei sitä enää jaksa hienostella mitään erillisiä pintakerroksia jokaisen ruukunvaihdon tai mullanlisäyksen yhteydessä. Ja toisekseen kun joka tapauksessa lopulta suurin osa noista päätyy suoraan maahan kylvettäväksi.

MiM

Lainaus käyttäjältä: J.J Chili - helmikuu 04, 2015, 11:20:11 ap
Moro,

Levä/home/mikä lie. Tuskin on sinänsä haitaksi, mutta viittaa ehkä ylikasteluun. Eli kannattaa antaa mullan kuivua pinnalta kokonaan (tai lähes kokonaan, jos kovin pieniä ovat), ennen kuin antaa seuraavan kerran vettä.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

J.J Chili

Ok,

eli ei siis syytä huoleen. Näihin pariin purkkiin missä sitä mönjää oli,niin on saattanut vähän reilulla kädellä vettä hurahtaa... Pitää jatkossa olla vähän tarkempi. Kiitokset avusta kaikille vastanneille!

sorrii

LainausKun on niitä taimia kasvamassa sen verran runsaasti ettei sitä enää jaksa hienostella mitään erillisiä pintakerroksia jokaisen ruukunvaihdon tai mullanlisäyksen yhteydessä

On siinä vaivansa. Lisähankaluus on sekin ettei voi niin helposti kokeilla sormella kosteutta.
Mä olen silti roiskinut rutiinilla halpaa rautakaupan lecasoraa taimiruukkujenkin päälle. Se ehkä tasaa kosteutta ettei pinta kuivu niin koppuraksi, ja estää ehkä vähän ötököitä. Varsinkin kookoskuidulla tuo tuntuu hyvältä. On tullut fiilis että se kookos vasta on oikea ötökkämagneetti, ja ainakin harsosääsket viihtyy siinä liian hyvin!

Mä käytän rutiinilla kaikki käytetyt mullat ja kookokset maanparannusaineena plantaashillani tuolla Rukkamäessä, joka on vanhaa savista peltomaata. Varmasti tekee lecasora hyvää siellä ainakin...

Aika vähällä vaivalla sen kourallisen siihen ruukun päälle laittaa, kun on rutiini. Samoin mä sikseen laitan myös ruukun pohjalle sitä. Aina on ämpäri lecaa esillä kun jotain istuttelen ...

Yksi haittapuoli on kyllä saanut harkitsemaan koko soran hylkäämistä: niitä papanoitahan sitten rohisee aina lattialla ...  ???