Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Kärsä Babar

Lainaus käyttäjältä: welho - syyskuu 20, 2009, 21:14:24 ip
ok... tuli vähän sekaannusta näiden nimien kesken. Millä sitte tekiski jotain?

Ruukkuja ja multaa. Jokin valokin olis hyvä olla jos talvella meinaa kasvattaa, esim. esl tai loisteputki.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

welho

LainausRuukkuja ja multaa. Jokin valokin olis hyvä olla jos talvella meinaa kasvattaa, esim. esl tai loisteputki.

Ok. Just niin ku mulla jo on :)

Kärsä Babar

Eiköhän niillä rupee jo pärjäämään, vai mitä olet oikein vailla?
www.chilitarvike.fi

Linda

Tulipas tuossa mieleen, että kun Jalapenohan on ilmeisesti vihreänä (eli raakana) parhaimmillaan makunsa kanssa. Mitenkäs sitten jos niitä siemeniä haluaa talteen, pitäiskö antaa vaikka parin podin kypsyä ihan punasiks ja napata niistä sitten siemenet? Vai millaset itämismahdollisuudet on vihreistä jalapenoista otetuilla siemenillä? Sainkohan mä selitettyä tarpeeks monimutkaisesti :D Ei sen puoleen, siellä oli jemmassa yks päässy livahtamaan oikein kirkkaan punaseks, niin voinhan mä siitäkin ne siemenet kerätä talteen :)

Haa, sain tossa just viikonloppuna faijalta jotain käyttämätöntä raksakivivillaa (hukkapaloja), eli nyt sitten odottelen vuodenvaihdetta, että pääsen tekemään tieteellistä tutkimusta ;D
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

Kärsä Babar

Vihreistä otetut ei kyl yleensä idä. Toki kannattaa punaiseksi kypsyttää ja maistaa ennenkuin tuomitsee vihreän paremmaksi.
Raksavillassa saattaa olla jotain haitallisia aineita, kannattaa toki selvittää ennen käyttöä.
www.chilitarvike.fi

Einari

"Rockwool-vuorivillatuotteet eivät vahingoita muita tuotteita, joiden kanssa ne joutuvat kosketuksiin. Ne eivät edistä metallien korroosiota eivätkä ne sisällä terveydelle haitallisia aineita. Niistä ei myöskään palotilanteessa irtoa myrkyllisiä kaasuja.

Rockwool-vuorivillatuotteita valmistetaan diabaasikiven, koksin ja kalkin sekoituksesta, joka sulatetaan suurissa kupu-uuneissa noin 1500 °C:een lämpötilassa. Sula kivimassa ohjataan linkojen läpi, joissa on pieniä reikiä. Se linkoaa sulan massan pieniksi langoiksi, joiden keskimääräinen läpimitta on noin 0,005 mm. Lankoihin lisätään sidesaineita jolloin kuidut tarttuvat toisiinsa muodostaen vuorivillamaton.

Sen jälkeen vuorivilla kuljetetaan erityisten karkaisu-uunien läpi, joissa sidosaine muuttuu bakeliitiksi ja maailman yleisimmin käytettyihin eristeisiin kuuluvan vuorivillan perusaine on valmis jatkojalostusta varten."

tommosta löysin tuolta rockwoolin sivuilta nopealla googlettamisella. tuota rockwoolia ite tulin pummanneeksi noilta naapuri talonyhtiön remppamiehiltä, ainut miinus tuossa saamassani palassa tosin taitaa olla sen tiiviys ja kovuus.. on eristelevynä aika kovaa kamaa, vaikka kuinka yritin puristella veden alla pehmeemmäksi.
itellä on nyt kokeena pari siementä tuossa itämässä ollut viikon.
Computer games don't affect kids. I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive music!

Einari

tuohon villa asiaan vielä sen verran että, pistin tossa sähköpostia Rockwoolin tekniseen tukeen  8)
vastaus oli että ei ossoo sanoa miten toimii tuossa julkisivueristeessä mitä olin saanut, tosin Rockwool kuulemma tekee erikseen myös kasvihuoneisiin tarkoitettuja vuorivilloja.
"perusero näillä villoilla on se, että jälkimmäinen sitoo itseensä kosteutta ja niiden mukana ravinteita, edellinen ei."

tiedä sitten onko tästä mitään apua kenellekkään :)
Computer games don't affect kids. I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive music!

chilimieli

Kyssäri: Onko normaalia, että osa lajikkeista tiputtaa lähes kaikki lehtensä podeja kypsyttäessään vai onko kyse ravinnevajeesta?

Itsellä osalle käynyt näin, kellastuvat ja tippuvat.Aika harva kylläkin ja kaikilla samat ravinteet.. :-\

kuje

Pistetääs tää tännekkin.

Oletteko pitäneet taukoa vesisäiliön täytössä vai lykänneet aina lisää vettä kun säiliö on tyhjä?
Ite oon pitäny päivän pari taukoa ja antanut chilin imeä lopun veden turpeesta.
Nyt kuitenkin kattelin tonne vesisäiliöön, niin noi juuret tummuu ja rapistuu päistä.
Ne siis kuivuu ja kuolee(?). No se ei varmaan ole hyvä, mut ei viittis ylikastellakkaan.

chilimieli

Lainaus käyttäjältä: chilimieli - syyskuu 24, 2009, 17:22:04 ip
Kyssäri: Onko normaalia, että osa lajikkeista tiputtaa lähes kaikki lehtensä podeja kypsyttäessään vai onko kyse ravinnevajeesta?

Itsellä osalle käynyt näin, kellastuvat ja tippuvat.Aika harva kylläkin ja kaikilla samat ravinteet.. :-\

Unohdin kertoa aika olennaisen asian, kyseessä siis kaupan siemenistä kasvatetut yksilöt. Epäilen itse perimää ja kaupallisen lajikkeen huonoja ominaisuuksia, jotka näkyvät jälkeläisissä, mutta onko näin?

james007

Hello,

Minullakin ensimmäinen kirjoitus tällä forumilla ja oikeestaan eka millään vastaavallakaan..
No, joo. Chiliharrastus on nyt ihan alussa. Kävi niin, että sain Chinese Five Colour taimen kaverilta 2 vkoa sitten ja siinä olikin jo kymmenkunta hedelmää.
Olen tässä tunnin verran yrittänyt etsiä tietoa sen tulisuusluokasta, mutta en ole löytänyt. Sain myös yllättäen toissapäivänä toisenkin pensaan: oranssinvärisen Santos Flamen. Sekin taitaa olla hyvin mieto lajike.

Kysymykseni on siis: mistä näkisi kätevästi näiden lajikkeiden tulisuusluokat?

biblo

Lainaus käyttäjältä: james007 - syyskuu 26, 2009, 16:34:28 ip
Hello,

Minullakin ensimmäinen kirjoitus tällä forumilla ja oikeestaan eka millään vaskaavallakaan..
No, joo. Chiliharrastus on nyt ihan alussa. Kävi niin, että sain Chinese Five Colour taimen kaverilta 2 vkoa sitten ja siinä olikin jo kymmenkunta hedelmää.
Olen tässä tunnin verran yrittänyt etsiä tietoa sen tulisuusluokasta, mutta en ole löytänyt. Sain myös yllättäen toissapäivänä toisenkin pensaan: oranssinvärisen Santos Flamen. Sekin taitaa olla hyvin mieto lajike.

Chinese 5 Colorista lisää-> http://davesgarden.com/guides/pf/go/119446/ .Näyttää olevan jonkinlaisia tietoja myös tulisuudesta jos oikein käsitin.

"Grow food, not lawns"

tonttu

Lainaus käyttäjältä: james007 - syyskuu 26, 2009, 16:34:28 ip
Hello,

Minullakin ensimmäinen kirjoitus tällä forumilla ja oikeestaan eka millään vastaavallakaan..

Se on muuten yllättävän tulinen tapaus. Just maistoin torstaina ensimmäisen punaiseksi ehtineen. Polte semmoista ikävän sorttista pistävää. Maku ihan kohtuu ok. Menee mulla ainakin talvetukseen, sen verran hyvää stuffia se kuivattavaks on, mutta en nyt tuoreena pidä kovin huippuna. Nätti ku mikä.

Yakuza

Tälläistä aloittelijan varmistelua kysyisin

että tarvitseeko siemenet kivivillassa idätysvaiheessa kuinka paljon ravinne aineita ja jos niin mitä
olen surffaillut ja koittanut lukea melkein kaikki alta mutta mistään ei löytänyt kerralla selkeää vastausta
kun vielä vähän epävarma tuon asian suhteen

Kiitos jo etukäteen

biblo

Lainaus käyttäjältä: Yakuza - syyskuu 26, 2009, 22:23:51 ip
Tälläistä aloittelijan varmistelua kysyisin

että tarvitseeko siemenet kivivillassa idätysvaiheessa kuinka paljon ravinne aineita ja jos niin mitä
olen surffaillut ja koittanut lukea melkein kaikki alta mutta mistään ei löytänyt kerralla selkeää vastausta
kun vielä vähän epävarma tuon asian suhteen

Kiitos jo etukäteen

Siemenet sisältää oleellisen,älä päästä villaa kuivaksi.

(itse idätän kyllä talouspaperilla kaikki siidut)
"Grow food, not lawns"

Kärsä Babar

Lainaus käyttäjältä: chilimieli - syyskuu 24, 2009, 17:22:04 ip

Ei ole normaalia, ainakaan ise en ole kokenut vastaavaa. Jos kellastuu ja tippuu, kuulostaa kylläkin ravinnevajarilta.
www.chilitarvike.fi

Kärsä Babar

Lainaus käyttäjältä: kuje - syyskuu 25, 2009, 07:40:11 ap
Pistetääs tää tännekkin.

Oletteko pitäneet taukoa vesisäiliön täytössä vai lykänneet aina lisää vettä kun säiliö on tyhjä?
Ite oon pitäny päivän pari taukoa ja antanut chilin imeä lopun veden turpeesta.
Nyt kuitenkin kattelin tonne vesisäiliöön, niin noi juuret tummuu ja rapistuu päistä.
Ne siis kuivuu ja kuolee(?). No se ei varmaan ole hyvä, mut ei viittis ylikastellakkaan.

Taukoa voi kyllä pitää. Itse en ainakkaan jaksa kytätä koko aikaa veden määrää altakastelussa.
www.chilitarvike.fi

Azul

syyskuu 27, 2009, 14:43:55 ip #677 Viimeisin muokkaus: syyskuu 27, 2009, 14:47:53 ip käyttäjältä Azul
Millaista lamppua suosittelisit, jos kriteerit ovat halpa, jalallinen eikä ihan älyttömiä kuluttava? Ja mistä sellaisen löytää? Sadon suhteen en ole kärsimätön, mutta olisi ihan mukavaa, jos saisivat edes vähän lisää kokoa talven aikana.

Heinäkuussa idätettyjä chilejä on kuusi, joista tosin yksi taitaa olla kompostia vaille. Onnistuin mokailemaan kastelun ja kai lannoituksenkin kanssa, joten ovat melko pieniä ja hentovartisia, mutta tuuheita. Tällä hetkellä viihtyvät kivasti aurinkoisella ja lämpimällä lasitetulla parvekkeella 60x40x40 kokoisessa häkissä turvassa kissoilta, eli ainakaan vielä ei ole kovin kiire saada niitä sisälle. Mutta eiväthän ne jouluun astikaan voi tuolla majailla  :)

Ymmärrykseni lampuista rajoittuu sitten siihen, minkä näköinen lamppu sopii kivasti minkäkinlaiseen sisustukseen, joten saa selittää kuin idiootille  :P

Kärsä Babar

Loisteputki ja energiansäästölamput käyvät kasvatukseen. Niissä on varaa valita koon ja värisävyn puolesta itselle sopivaksi.

www.chilitarvike.fi

Yakuza

Toista kysymystä utelisin

Tuo usein mainittu FloraMato&micro combo niin tuotetta Flora micro ei löytynyt"ainakaan viherpeukusta
niin onko kyseinen tuote kenties     "" Advanced Hydroponics Micro 1.0 L  ?""
vai onko ihan oma tuotteensa tuo  mato+microssa käytetty aine