tammikuu 09, 2025, 22:51:02 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Jewen chilit 2009

Aloittaja jewe, maaliskuu 14, 2009, 22:28:33 ip

« edellinen - seuraava »

jewe

Lainaus käyttäjältä: MasaT - toukokuu 09, 2009, 11:27:19 ap
Siirtäisin sijassasi nuo molommat jo huomattavasti isompiin ruukkuihin ja tuon Turbo puben mielellään vielä oikeinkin reilun kokoiseen astiaan. Voi olla juurilla vähän ahdasta jo. ;)

Näin olin vähän ajatellut tehdä. Riittääkö tuolle Turbolle n. 10 litran astia ?

MasaT

toukokuu 09, 2009, 13:57:37 ip #61 Viimeisin muokkaus: toukokuu 09, 2009, 14:13:43 ip käyttäjältä MasaT
Melkeenpä pistäisin vieläkin isompaan. Aika isoissa astioissa näitä näkyy kasvatettavan, jopa saaveissa.
Kasvatin viime vuonna aivan liian pienissä purkeissa. Kyllä niissäkin kasvoi mutta isommassa olisi kasvanut varmaan vieläkin paremmin. Isommassa on huolettomampi kasvatella, ei tarvitse kastella niin useasti.
Itse aion tänään siirtää tuon orange rocoton 50 litran pyykkisaaviin. Luulis ainakin riittävän tilavuuden puolesta. :D

wille

Lainaus käyttäjältä: jewe - toukokuu 09, 2009, 11:21:08 ap
Turbo Pube. Lehdet nuokkuu kummasti. Onkohan lajikkeelle ominaista  ? tai saanut liikaa lannoitusta, muuten on kyllä hyvinvoivan näköinen ja lehdet tumman vihreät ja ensimmäiset kukkanuputkin ovat myös muodostumassa.

Jeps, omani tekee ihan samaa... Lehdet ei ole veltot, mutta roikkuvat silti. Eli eiköhän tuo vaan ole tyypillistä Turbolle. Jostainhan se saattaisi kertoa, tietäisi vaan mistä. Mutta kun kasvuakin tapahtuu, niin ei toi kovin vakavaa ole!
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

jewe

Lainaus käyttäjältä: wille - toukokuu 10, 2009, 09:12:23 ap
Lainaus käyttäjältä: jewe - toukokuu 09, 2009, 11:21:08 ap
Turbo Pube. Lehdet nuokkuu kummasti. Onkohan lajikkeelle ominaista  ? tai saanut liikaa lannoitusta, muuten on kyllä hyvinvoivan näköinen ja lehdet tumman vihreät ja ensimmäiset kukkanuputkin ovat myös muodostumassa.

Jeps, omani tekee ihan samaa... Lehdet ei ole veltot, mutta roikkuvat silti. Eli eiköhän tuo vaan ole tyypillistä Turbolle. Jostainhan se saattaisi kertoa, tietäisi vaan mistä. Mutta kun kasvuakin tapahtuu, niin ei toi kovin vakavaa ole!

Hyvä tietää että Turbo käyttäytyy noin ja tosiaan minullakin lehdet ei ole veltot vaikka nuokkuukin alaspäin.

Tuo Turbo Pube on muutenkin ihan erilainen kuin muut chilini. Pyöreähköt karvaisen tuntuiset lehdet. Aluksi kasvi kasvaa varsin kapeana pituutta ja sitten kun haaroittui niin lähteekin kasvi levenemään kummasti.
Eilen olikin varsinainen uudelleenruukutuspäivä ja mm. Turbo sai isomman ruukun ja yksi hydroista muutti kasvariin.

Aji Cristalissa kasvarissa eka hedelmä jo tulossa ;D

hessi

heh, mitäs oikein surkuttelit ;)
kun sinulla on noin komea kasvihuone ?
jos sieltä ei tule satoa niin sitten vika on puutarhurissa ;)
menestystä uudelle kasvarille joka on kadehdittavan komea ! :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

jewe

Kyllä tämä puutarhuri ainakin on saanut Aji Cristalin kukoistamaan ja podeja pukkaa uusia koko ajan. ;D

Ajin podi kasvanut viikossa hurjasti

Chili Leek

Paprikaa....

Mikähän tätä kaveria vaivaa, ylälehdet käpristelee mutta muuten voi hyvin ?

jewe

Nämä minulla sitten lasiterassilla.
Ylinnä vasemmalla Bolivian Rainbow kasvaa passiivissa ihan surkeasti vaikka blusanan lannoitteet. :-\
Vasemmalla vielä pieni Caribbean Red Habanero ja oikealla jo rehevä Hungarian Hot Cherry. ;D

Turbo Pube, taitaa kasvaa vielä liian pienessä purkissa.

Turbon ensimmäinen kukkanuppu.

Naga hydrossa

Talvehtineet Hot Lemonit. Onkohan noille joku toinen nimi kun kaupan siemenpussissa luki tuo Hot Lemon.

Lisäksi vielä kasvarihydro joka tainnut saada jo vähän liikaa aurinkoa. 8)

jewe

Tänään sai minun chiliperheeni yhden jäsenen lisää kun Hessiltä sain Nagan ja se sai kodin kasvihuoneen nurkasta. Istutin sen tuollaiseen 38x38 senttiseen ruukkuun. Toivottavasti on tilaa tarpeeksi kasvaa ja nyt voi sitten verrata miten tämä kasvaa verrattuna muihin chileihin jotka on kaikki omia tuotoksia. Vieressä Aji Cristal kukkii ja podeja ilmestyy koko ajan ja muutenkin tuntuu että chilit jotka siirsin pari viikkoa sitten kasvihuoneeseen kasvaa ihan mukavasti. Kuvan etualalla ruskeassa ruukussa Leek ja sinisessä ruukussa joku keltainen paprika jonka siemenet otettu jo pari vuotta sitten jostain kaupan paprikasta.
Kiitokset vielä Hessille taimesta ja chili-infosta tällaiselle vasta-alkajalle.

jewe

toukokuu 28, 2009, 23:46:44 ip #68 Viimeisin muokkaus: toukokuu 28, 2009, 23:49:04 ip käyttäjältä jewe
Pikkaisen kuvapäivitystä ja omassa hydrossa Naga ja neljän hydrossa mm.De Arbol, Habanero Yellow Pointed, Omnicolor ja Caribbean Red Habanero.
Ruukuissa paprikaa.

Aji Cristal ja podeja tulee jo mukavasti. Kohta pääsee jo varmaan pian ensimmäistä maistelemaan.

Chilit kasvualustassa. Naga tuolla vielä kovin pieni, mahtaako koskaan tuottaa satoa. ::)

jewe

Kovin on epätasaista kasvu näissä hydroissa. Vasemmalla alareunassa Starfish tuntuu viihtyvän hyvin kuten samassa valkoisessa hydrossa oikealla ylhäällä Aji Cristal. Starfishin yläpuolella Malawi Bird Eyes edelleen ihan onneton kuten mustassa hydrossa Short Yellow Tabasco.

Turbo Pube näyttää leviävän ihan tolkuttomasti....kohta loppuu tila.

Cayenne Long Slim, nimensä veroinen...pituutta tasan 10 senttiä. Eka podi Hungarian Hot Cherryssä.

Aji Cristal kasvarissa ja podeja pukkaa edelleen.

jewe

Chilirintamalla mulla ollut vähän hiljaista. Puskat kasvaa ja podeja kehittyy mutta kypsiä ei ole vielä tullut. Yksi Aji Cristalin podi on tosin jo syöty keltaisena. ;D

Sen sijaan kasvihuoneeseen tuli hankittua lattialämmityksen lisäksi BioGreen Expert -lämmitin syksyä varten jo nyt kun hinnasta sain tingittyä.
Lämmittimen pohjalta lähtee kaksi säädettävää putkea joista lämmin ilma puhalletaan huoneeseen. Kasvihuoneen harjalla oleva isompi putki taas imee ylös nousevan lämpimän ilman. Testiajon perusteella ilma kiertää huoneessa hyvin ja luulisi toimivan hyvin sitten kun lämmitystä taas joskus tarvii. Lämmittimen teho on max. 2000W ja sitä voi käyttää myös pelkkään ilman kierrättämiseen ilman lämmitystä joten voi olla käyttöä jo kesälläkin.

Tämän 65 litran paljun olisi tarkoitus hoitaa kasvihuoneen kastelu loman aikana ja huomenna olisi tarkoitus asentaa Blumatin tippukastelujärjestelmä. Tippusuuttimia järjestelmässä on 40 kpl. Mitään pitkiä lomareissuja ei ole tiedossa mutta ehkä vajaan viikon poissaolon tuo säiliö mahdollistaa.

jewe

Chilinurkkaus kasvihuoneelta. Kovin ovat kasvualustaan istutetut chilit vielä pieniä vaikka kasvuvauhti onkin ollut nyt ihan hyvä. Seemnemaailmasta Tartosta hankittu Leek tosin pukkaa ekaa podia. Ruukussa olevassa Aji Cristalissa podeja tulossa jo yli 20

Chili Leek

Aji Cristal

jewe

Hot Lemon = Lemon Drop = Kellu Uchu, chilivaarin päiväkirjan ja chilemanin tietokannan kautta nyt selvinnee mikä on tämä minun Hot Lemon, eli taitaa sitten olla sama kuin monen kasvattama Lemon Drop.
Hot Lemonista kypsyy minun vuoden ensimmäinen podi, tämä on yksi kolmesta talven yli selvinneestä chilistä. Mielenkiintoista että tuo vänkyrä podi oli varmaan kuukauden vihreänä ja pari päivää sitten kun rupesi vaihtamaan väriä niin nyt onkin jo lähes kokonaan keltainen.

Hot Lemon kukka

wille

Mulla on kanssa omassa Lemon Dropissa roikkunut raakile jo useamman viikon vihreänä. Viime yön aikana oli sitten muuttunut kauttaaltaan keltaiseksi... Ripeää toimintaa, kun sille päälle sattuu.  ;)
Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit

Chilivaari

Saattaa noissa jotakin eroa olla. Tuon näköistä kukkaa en Kellussa ole tavannut. Pilkut ovat yleensä vihreitä, mutta muuntelua kieltämättä tapahtuu. Terälehtien muoto on aika erilainen:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5272.msg61149;topicseen#msg61149

Kuukausi ja viikko aivan pienestä raakileesta kypsäksi menee minun muistiinpanojeni mukaan, mutta tietysti lämpötila vaikuttaa siihen.

jewe

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - kesäkuu 14, 2009, 12:40:17 ip
Saattaa noissa jotakin eroa olla. Tuon näköistä kukkaa en Kellussa ole tavannut. Pilkut ovat yleensä vihreitä, mutta muuntelua kieltämättä tapahtuu. Terälehtien muoto on aika erilainen:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5272.msg61149;topicseen#msg61149

Kuukausi ja viikko aivan pienestä raakileesta kypsäksi menee minun muistiinpanojeni mukaan, mutta tietysti lämpötila vaikuttaa siihen.

Tosiaan kukka on kyllä erilainen tuossa chilivaarin Kellussa ja varsinkin terälehdet terävämpiä, mulla ehkä pyöreämpiä.
Ota tuosta nyt selvää onko nuo kaikki samoja vai jotain muunnoksia.
Hot Lemonin nimellä ainakin hankin omat siemenet joskus pari vuotta sitten.

wille

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - kesäkuu 14, 2009, 12:40:17 ip

Tarkoitinkin itse värin vaihtumisen nopeutta. Yleensä kun chilit vaihtavat väriä pikkuhiljaa. Oma Lemonini tosiaankin oli vielä eilen illalla täysin vihreä ja tänä aamuna kokonaan keltainen. Muutoinhan tuo kypsymisaika vastaa muistiinpanojasi lähes täydellisesti.

Kukka tosiaankin on erilainen tuossa jewen kasvissa. Vaikka vaihtelua tosiaan esiintyy esimerkiksi terälehtien määrässä ja pienissä määrin myös värissäkin, ei kuitenkaan kukan muodon pitäisi vaihdella ihan noin paljoa. Jewen kasvissa kukka on ikäänkuin yksi yhtenäinen terälehti, kun taas sinun kuvissasi (kuten omassa kasvissanikin) on selkeät toisistaan erottuvat terälehdet. Kaippa nämä hiukan eri kasveja ovat... ota näistä selvää...  ;)
Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit

jewe

LainausOma Lemonini tosiaankin oli vielä eilen illalla täysin vihreä ja tänä aamuna kokonaan keltainen.

Erikoista tuo nopea värin vaihtuminen. Vaikka mun podi ei willen lemonin vauhdissa ihan olekaan niin nyt on jo varmaan 80 prosenttisesti keltainen. :D

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: jewe - kesäkuu 14, 2009, 12:56:00 ipTosiaan kukka on kyllä erilainen tuossa chilivaarin Kellussa ja varsinkin terälehdet terävämpiä, mulla ehkä pyöreämpiä.

Tuo ei näköjään kelpaa tuntomerkiksi.
Tänään katselin Omnicolorin kukkia ja samassa oksassa oli vierekkäisissä kukissa teräväkärkiset ja pyöreäkärkiset terälehdet. Ne "pyöreät" kääntyvät kärjestä taaksepäin ja siksi näyttävät pyöreiltä. Tuo voi johtua mistä vain; ilman kosteudesta, kasvin kosteudesta, paisteesta, ties mistä, mutta se on muuttuva ominaisuus.

jewe

Kasvarichileillä alkaa olemaan jo ahdasta. Rungotkin rupeaa olemaan jo yli sentin paksuisia. Kohta pääsee varmaan jo kukittamaan.

Fataliin Cristalia ei vielä löytynyt täältä kaupasta, mutta kyllä näillä pärjää....podeja tulee jo useita kymmeniä, useimmat vielä pieniä.

Leek puskee podia ylöspäin.