heinäkuu 03, 2024, 04:02:01 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kasvatuslämpötila?

Aloittaja Ara_l, maaliskuu 29, 2009, 22:27:04 ip

« edellinen - seuraava »

Ara_l

Terve kaikille!

Nyt sitten kyselisin, että missä lämpötilassa kannattaisi pitää taimia. Ja kun ne ovat kasvaneet vähän isommiksi niin pitäisikö yrittää jotenkin vaihtaa lämpötilaa? Itse tällä hetkellä kasvatan Bhut jolokiaa ja Habaneroa, ja pidän niitä noin 24 asteen lämmössä. Eli pitäisikö olla korkeampi vai alhaisempi lämpötila ???
Aloittelija. Ei juuri kokemusta (vielä).

Endalion

Itselläni taimet, ja koko muukin kämppä, on myös 24 asteen lämpötilassa. Aloittelijana en tosin osaa sanoa mikä niille on parhaaksi, mutta kesäksi kämppä lämpenee 28-30 asteen lämpötilaan runsaan auringonvalon aiheuttaman kuumenemisen vuoksi.

Aji Inferno

Tässä on eroja eri lajeilla. Chinenset pitävät lämpimästä ja aurinkoisesta. Eräät annuumit menevät äärimmäisyyksiin ja rakastavat suoranaista porotusta sekä kuumaa ilmaa. Frutescensit ovat pitkälti kuin chinense. Baccatumit keskimäärin viihtyvät hyvin, kunhan saavat jonkin verran valoa ja lämpötila on yli 15 asteen. Pubescens on ainoa jalostettu chililaji, joka viihtyy selvästi muita viileämmässä - helteistä se ei tykkää ollenkaan... Lienee loogista, onhan se korkealta Andeilta. :)

kakara

riittääkö 21Celssiusta tabascolle ja jalopenolle? kun koko talon lämpötila on vain 21-22 astetta.entäs auttaako jos laittaa lämpöpatterin päälle ja pienelle lämmölle.siis tällä hetkellä 3 siementä tabascoa ja 3 jalopenoa kookoskuidussa. sitten 1 hungarian hot wax ja 1 anaheim kinder-munan isommissa puolikkaissa kekkilän puutarha mullassa kelmu jossa pieni reikä ja ne ovat nyt patterin päällä.laitoin ne patterille vasta tänään

hyeena

Itsellani on lammot alle 15, satunnaisesti livahtanut 25 puolelle kun ei ole mitaan automaattisaatoa..
Chinenset ovat kasvaneet heikosti, mutta muut ovat menestyneet kohtalaisesti.
Joka kerta kun lammot paasee pariksi paivaksi tuonne 25 tuntumaan on otokat iskeneet, viileammassa ei ole nakynyt..

sik

Idätysvaiheessa lämpötilan kanssa suositellaan tarkkuutta parhaimman tuloksen saavuttamiseksi. Itsellä nyt taimivaiheessa kasvanut hyvää vauhtia ainoastaan lampun lämmöllä. Lehtien alla varjossa näyttäisi olevan noin 22 ja latvojen korkeudella 28 astetta. Yöllä vaihtelevasti 19-21, kun ei ole kämpässä muuta lämmitystä.

Lufei

Itse idätin siemenet mullassa ja kaikista kuudesta lajikkeestani on itänyt jo useita siemeniä, ensimmäiset tulivat ulos toisena päivänä ja nyt kahdeksantena päivänä mulla on noin. 20 kpl 5-7cm korkeita sirkkalehdillä olevia taimia. Lämpötila pysyi tarkasti 28-29 koko ajan. Jos jollakin on talossa öljypoltin ja suljettu huone jossa se on niin sieltä löytyy loistava idätyspaikka. Heti kun olivat itäneet ja kasvaneet hieman pituutta lisävalon alla niin siirsin omiin salaojitettuihin kippoihin ja nyt ne saavat auringonvaloa n. 6-7 tuntia per päivä ja näyttävät rakastavan sitä.

PETEBJ75

Tervehdys,
Lainataan vanhaa topikkia, kun kysymys on samansuuntainen.

Hilejä (erinlaisina annumeita) on laitettu kasvamaan ja asustelen lämpöisemmässä paikassa ja toive olisi saada puskat pysymään hengissä puutarhan puolella (ulkona).
Ongelma, (tai onko se nyt ongelma) on että lämpö nousee kesän aikaan tuonne +48-49 asteen tietämille ja epäilyttää kestääkö nuo puskat kuinka tuommoista lämpöä. Tällä hetkellä lämpöä on vielä alle +40 ja toistaiseksi kypäränsä pudottaneet alut ovat vielä hengissä.
Kasvupaikkaan paistaa suora aurinko vain aikaisin aamulla, joten en sen osalta usko probleeman tulevan.

Whili

Mukaellen ylläolevaa kysymystä.

Kuinka korkeita lämpöjä chilit kestää ? ? ?
Onko yli 40 liikaa

wille

Lainaus käyttäjältä: Whili - kesäkuu 24, 2011, 11:19:33 ap
Mukaellen ylläolevaa kysymystä.

Kuinka korkeita lämpöjä chilit kestää ? ? ?
Onko yli 40 liikaa


Kyllä mulla ainakin kasvihuoneessa lämmöt on käyneet reippaasti yli 50oC:n. Joskus kiikkuneet niillä rajoilla pitkänkin tovin. Chilit ovat kuitenkin melko sopeutuvaisia otuksia, eivätkä mitenkään itseensä tuosta ole ottaneet. Veden kulutus vain lisääntyy.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Whili

Tänks tiedosta

Löyty vintiltä käyttämätöntä eteläikkunaa...
ja lämmintä on.

PETEBJ75

Mulla kapistukset menetti henkensä parinviikon ulkoilun jälkeen. Ei senpuoleen että sisällä olleet ois selvinny sen paremmin.
Syyksi epäilen virolaista pussimultaa, koska kasvu loppu kuin seinään ruukkuun siirron jälkeen..

wille

Lainaus käyttäjältä: PETEBJ75 - elokuu 04, 2011, 08:37:50 ap
Mulla kapistukset menetti henkensä parinviikon ulkoilun jälkeen. Ei senpuoleen että sisällä olleet ois selvinny sen paremmin.
Syyksi epäilen virolaista pussimultaa, koska kasvu loppu kuin seinään ruukkuun siirron jälkeen..


Totutitko noita kasveja auringonvaloon laisinkaan?
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

PETEBJ75

Lainaus käyttäjältä: wille - elokuu 04, 2011, 22:10:58 ip
Lainaus käyttäjältä: PETEBJ75 - elokuu 04, 2011, 08:37:50 ap
Mulla kapistukset menetti henkensä parinviikon ulkoilun jälkeen. Ei senpuoleen että sisällä olleet ois selvinny sen paremmin.
Syyksi epäilen virolaista pussimultaa, koska kasvu loppu kuin seinään ruukkuun siirron jälkeen..


Totutitko noita kasveja auringonvaloon laisinkaan?

En varsinaisesti, mutta sama kohtalo oli niillä mitkä jäi sisälle...