Tepinkapsikuumi - Satoa hinnalla millä hyvänsä (1st season)

Aloittaja TepinKapsikuumi, huhtikuu 26, 2009, 22:25:18 ip

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: wille - kesäkuu 02, 2009, 12:30:12 ip
Mulla on kanssa Tepin erittäin kitukasvuinen.


Kannattaisi ehkä tutkia, millainen maaperä siellä Sonoran autiomaassa, vai missä ne nyt kasvavat, on. Happamuus voi olla aivan väärä. Siellähän voi olla kalkkista maaperää tai sitten ei.

Joka tapauksessa minä olen saanut erittäin rohkaisevia kokemuksia Perun vuoriston Rocotojen kasvattelusta happamessa turpeessa. Olen lisännyt sitä 1/3, parhaassa kasvussa olevalle jopa 1/2 mullan joukkoon. pH mittaria ei ole, mutta lienee selvä, että jos puolet mullasta on alle 4 ja toinen puoli 6,5, se menee reippaasti alle kuuden. Siellä vuoristossa on mitattu jopa alle 4:n pH - perunapellolta.

cola

Lainaus käyttäjältä: TepinKapsikuumi - kesäkuu 01, 2009, 23:04:21 ip

Aikaisempi seos: 40 litraa vettä, 100ml diamond nectaria, 130ml floramatoa, 55ml floramicroa ja 120ml topmax

Nyt: 50 litraa vettä, 100ml diamond nectar, 150ml floramatoa, 100ml floramicroa ja 250ml topmax.
EC 1.6



Siis HÄÄÄÄH Laitatko noin paljon lannoitteita?????? Eiks toi nyt ole aika paljon :P  Minä laitoin suomessa ollessani 40litraan matoa about 20ml ja microa 20ml. Ehkä kerran laitoin 30ml.  Minä sain paljon podeja noillakin määrillä. Siis minun mielestä toi sinun määräsi on ihan älytön. Ehkä kannattaisi vähentää lannoitteita ja katsoa uudelleen.
Sulla on varmaan mennyt jo kalliit lannoitteet 2-3 kk ;)
Mitä muut ovat mieltä?

cola

Ai niin muista että kasvi pudottaa myös kukkansa liialla lannoittamisella  ;)

snu


Mä olen laittanut 1ml/l molempia lannoitteita ja TopMaxia 2ml/l
#419
Eksyminen on suotavaa.

TepinKapsikuumi

Lainaus käyttäjältä: cola - kesäkuu 02, 2009, 16:14:33 ip
Lainaus käyttäjältä: TepinKapsikuumi - kesäkuu 01, 2009, 23:04:21 ip

Aikaisempi seos: 40 litraa vettä, 100ml diamond nectaria, 130ml floramatoa, 55ml floramicroa ja 120ml topmax

Nyt: 50 litraa vettä, 100ml diamond nectar, 150ml floramatoa, 100ml floramicroa ja 250ml topmax.
EC 1.6



Siis HÄÄÄÄH Laitatko noin paljon lannoitteita?????? Eiks toi nyt ole aika paljon :P  Minä laitoin suomessa ollessani 40litraan matoa about 20ml ja microa 20ml. Ehkä kerran laitoin 30ml.  Minä sain paljon podeja noillakin määrillä. Siis minun mielestä toi sinun määräsi on ihan älytön. Ehkä kannattaisi vähentää lannoitteita ja katsoa uudelleen.
Sulla on varmaan mennyt jo kalliit lannoitteet 2-3 kk ;)
Mitä muut ovat mieltä?


Tuo annostelu on kyllä ihan matopullon kyljestä medium feeder annos..Topmaxia laitoin maksimit 5ml/l.
Olisi juu kiva kuulla muidenkin mielipiteitä että onko annosteluni liian jyrkkää. Lehtiä karisi ja karisee vieläkin sen aikaisemman laimeamman liuoksen jäljiltä, näin otaksun. Opettelemassa tässä kuitenkin olen.

Ja näille chinenseille sitä aeroflo suihkii. Semmosia puoltoistametrisiä ovat ja vaikeita kuvattavia, ois tosi kiva kun kukkisivat menestyksekkäästi.

TepinKapsikuumi

Lainaus käyttäjältä: snu - kesäkuu 02, 2009, 21:10:13 ip

Mä olen laittanut 1ml/l molempia lannoitteita ja TopMaxia 2ml/l


Chinenseille? Minkä kokosia ja sisällä vai kasvihuoneessa?

LemieuX

Mä oon hydrossa antanut nyt reilusti enemän matoa kun microa ja kukat pysyy paremmin ja tekee niitä palkoja. ehkä 3-4ml/l matoa 1-1,5ml/l microa. Menee sillee mututuntumalla.

TepinKapsikuumi

Lainaus käyttäjältä: LemieuX - kesäkuu 03, 2009, 09:18:19 ap
Mä oon hydrossa antanut nyt reilusti enemän matoa kun microa ja kukat pysyy paremmin ja tekee niitä palkoja. ehkä 3-4ml/l matoa 1-1,5ml/l microa. Menee sillee mututuntumalla.


Joo toi mun reilun kahen viikon takainen kukitusyritys-liuos oli suunnillee tuota: 3.3 ml/l matoa ja 1.45ml/l microa ja 3ml/l topmaxia ja lopputulos oli minusta pelottava. Kukat ja lehdet lähti lentoon. (Aikaisemmin olivat saanee jo tuota medium feeder annostelua eli 3ml matoa ja 2ml microa.)
Päättelin että nyt microa on sitte jo liian vähän ja lisäsin microa kuten myös topmaxia.
Noh nää mun päätelmät voi olla vääriä, mutta kasvien vointi alko olla sellaista että pakko jotain oli tehdä. Nyt olen vaan pari päivää seuraillut että mitä tapahtuu.
Kyl tää vesiviljely osaa olla välillä työelämätermein - haasteellista.

cola

No Fatte on ainakin sanonut että ei missään nimessä kannata antaa lannoitteita ohjeiden mukaan vaan aina vähemmän. Sen mukaan itse ole lannoittanut ja hyvin olen satoa saanut. Viime kesänä laitoin reilusti lannoitteita(eka vuosi ja kasvi vaan kasvoi eikä yhtään hedelmää tullut. Podeja alkoi ilmaantumaan vasta kun tulin tänne kreikkaan lomalle 3viikoksi jolloin kasvi ei saanut yhtään lannoitteita. Eli minun mielestä sinun pitäisi nyt lopettaa tuo lannoittaminen ainakin 3viikoksi ja katsoa sitten uudestaan.

snu

Lainaus käyttäjältä: TepinKapsikuumi - kesäkuu 02, 2009, 22:51:43 ip
Lainaus käyttäjältä: snu - kesäkuu 02, 2009, 21:10:13 ip

Mä olen laittanut 1ml/l molempia lannoitteita ja TopMaxia 2ml/l


Chinenseille? Minkä kokosia ja sisällä vai kasvihuoneessa?


Chinenseille, rocotoille ja baccoille kaikille samaa settiä. Puskat ovat tämän kokoisia:

Ikkuna on jotain 1,5m leveä ja se on itään päin. Suoraa auringon valoa kasvit saavat siis heti sen noususta puolille päivin.
#419
Eksyminen on suotavaa.

TepinKapsikuumi

cola: olen lueskellut tuota fataliin lontoonaksentin puolta ja minusta fatalii siellä antaa keskimääräisenä arviona tuon 3ml matoo ja 2ml microa ja tein juuri uuden satsin ja nyt tarkkaillaan...jos sekään ei tuota tulosta ni sitten raavitaan hilsettä taas. Tänään on kuitenkin optimismia ilmassa...

Kukkia tulee muutamaan kasviin nyt mukavasti. Aikaisemmin ne kaikki kuivui ja tippui. Täytyy nyt seurailla näitä. Lehtien variseminenkin on vähentynyt huomattavasti. On siellä sellaisia kuitenkin joukossa joissa ei ole nyt yhtään kukkaa.

snu: Kivat kasvit sulla. Onks noi tän talven idätyksiä? Ebbissähän noi vissii on? Miten muutit lannoitusta kukittaaksesi? Pelkkä lisänä topmax vai lisäsitkö matoa?
Mulla on EBB itäikkunalla. Sitäkin pitäisi alkaa kukittamaan tässä kohtapuoleen. Jotenki tuntuu että Ebb ja toi aero elää omaa elämäänsä noiden annostelujen suhteen. Aerossa kasvaa samalla annostelulla paljon ripeämmin, toki valaistuseroja on ja ebbiinhän mä siirsin pienimmät taimet aerosta.
Niin ja Ebbiin tuntuu tulevan parempi lehtimassa kun taas aero tekee vartta. En mä näistä mitää tajua, kunhan tarkkailen.

snu

Viime vuoden toukokuussa siirretty noihin ebbeihin noin 20cm korkeina ja huonosti voivina. Talven ne viettivät noin ikkunan puoleen väliin yltävinä loistarin alla. Kukkimaan alkoivat, kun aurinko alkoi taas paistaa. Voisi sitä matoa kokeilla enemmänkin antaa. Taisivat aloittaa kukkimisen ennen TopMaxin lisäämistä. Ja juu, ebbissä ovat.
#419
Eksyminen on suotavaa.

TepinKapsikuumi

Tilanneraporttia.


Bolivian Rainbow harjoittelee.


TurboPubekin alkaa valmistelemaan showtaan.


Lemon Dropista taitaa tulla satoakin.


Aji Cristallissa lupaavannäköistä actionia.

Ebbin ja aeron chinenset tiputtelevat yhä kukkiaan. Kaipa sitä typpeä on sitte kuitenki liikaa...
Jos ensiviikolla vielä tilanne jatkuu huonona niin sitten laimenee litkut kunnolla...perkama.

cola

No niin pikkuhiljaa sulla rupee olemaan oikeat lannoitteet kehissä ;) Minulla oli ekana vuonna samat ongelmat :)

TepinKapsikuumi

Valoa synkkyyteen...

Surinam

Vielä hetki sitten tuntui siltä että chinensejä ei tässä talossa imeskellä tänä kesänä...niin aamun tarkastuskierros tuotti lupaavan näyn. Hymyilyttää.
Ei noita montaa vielä ole mutta suunta on oikea.

TepinKapsikuumi

Tänään vein pari Tepiniä kylmästi ruukuissaan ulos puiden alle kasvamaan. Eteläseinustalla kasvavat kolme chinenseä ovat olleet yli viikon pihalla ja eipä ne ainakaan liian kärsineiltä näytä.
Pari Pink Habaneron pistokasta laitoin multaan myös kun näyttivät juuria tekevän.
Tällä hetkellä palkoja olisi tulossa Surinamista, Lemon Dropista ja Aji Cristallista - saisivat muutkin lajikkeet osallistua kilohinnan alentamiseen.
Taidan mennäkin tästä vääntämään kunnon kukitusliemiä noille vesiviljelykasveille mutu pohjalta....

TepinKapsikuumi

Ei Chinensejä voi parhaalla tahdollakaan sanoa aloittelijalle sopiviksi, helpposatoisiksi ym. muuten suositeltaviksi. Ainoat Chinense podit on tällä avauskaudella ja tällä hetkellä nyt tässä:


Surinam Pods

Sen sijaan Aji Cristal on ylivoimainen ykkönen sadontuotannossa ja sen aikaisuudessa.

Aji Cristal capsules. Oisko jotain hyvää tuntomerkkiä tai muuta signaalia mistä tietäisi koska nuo Kristallit olisivat sopivan raakoja ja parhaimmillaa?

Lemon Drop on myös kiitettävän nöyrä tuotantokone.

Lemon Drops

Tepin kasvaa ja haarautuukin.


Pelottava Bih Jolokia kokeilee jos sais pullan uuniin.


Tästä tähän...

snu


Mun mielestäni Aji Cristalit ovat parhaimmillaan kun ovat lähes täysin punaisia. Käsittääkseni ainakin vihreät jalapenot usein kerätään siinä vaiheessa kun alkavat korkkaantumaan, eli niihin tulee sellaista pientä halkeamaa pintaan. Tosin kaikki Aji Cristalin podit eivät tee sitä, mutta jotkin tekevät.
#419
Eksyminen on suotavaa.

TepinKapsikuumi

Lainaus käyttäjältä: snu - kesäkuu 22, 2009, 22:41:36 ip

Mun mielestäni Aji Cristalit ovat parhaimmillaan kun ovat lähes täysin punaisia....


No ensimmäinen Cristalli on nyt popsittu vastoin suositustasi. Kalan päälle silputtuna.Tuo kun oli suurin ja kasvin ensimmäinen pod niin ei sitä poltetta kamalasti ollut vielä.. Kaipa noista jokunen ehtii punaiseksikin asti ni pääsee senkin testaamaan.

Ixus pokkari sai kyytiä...

Scotch bonnet kukka ebbissä. Unelma Chinense-sadon määrän lisääntymisestä elää...


Pihalle pensaan varjoon viety Tepin.


Bolivian Rainbow sunbathing. Ei vaan värjäänny millää noi lehdet....


Kun ei BR:n lehdetkään väriä saa niin kaipa se näkyy myös kukan hailakassa värissä?


Pihalla viikkotolkulla majaillut Habanero Big sun. Jännä homma miten korkeutta ei tule mutta tulee tuuhee puska.
Saapi aurinkoa eteläseinustalla.


Turbo Puben kukka. On se komia.

tonttu

Lainaus käyttäjältä: TepinKapsikuumi - kesäkuu 25, 2009, 11:35:23 ap
Lainaus käyttäjältä: snu - kesäkuu 22, 2009, 22:41:36 ip

Mun mielestäni Aji Cristalit ovat parhaimmillaan kun ovat lähes täysin punaisia....


No ensimmäinen Cristalli on nyt popsittu vastoin suositustasi. Kalan päälle silputtuna.Tuo kun oli suurin ja kasvin ensimmäinen pod niin ei sitä poltetta kamalasti ollut vielä.. Kaipa noista jokunen ehtii punaiseksikin asti ni pääsee senkin testaamaan.

Ixus pokkari sai kyytiä...

Scotch bonnet kukka ebbissä. Unelma Chinense-sadon määrän lisääntymisestä elää...


Pihalle pensaan varjoon viety Tepin.


Bolivian Rainbow sunbathing. Ei vaan värjäänny millää noi lehdet....


Kun ei BR:n lehdetkään väriä saa niin kaipa se näkyy myös kukan hailakassa värissä?


Pihalla viikkotolkulla majaillut Habanero Big sun. Jännä homma miten korkeutta ei tule mutta tulee tuuhee puska.
Saapi aurinkoa eteläseinustalla.


Turbo Puben kukka. On se komia.


Aika erikoisia noi kaks. Ensinnäki, miten tepinissä on noin isot lehdet? Mulla tekee semmosia pikku hiirenkorvia. Ja sit toisekseen, mulla bollet on ottanu yleensä väriä jo sisällä taimina, miten ne saa muka arskassa noin isoks vihreenä?

Oisko risteytyny, vai mitä kummaa