Tepinkapsikuumi - Satoa hinnalla millä hyvänsä (1st season)

Aloittaja TepinKapsikuumi, huhtikuu 26, 2009, 22:25:18 ip

« edellinen - seuraava »

TepinKapsikuumi

kesäkuu 25, 2009, 20:44:57 ip #60 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 26, 2009, 23:22:34 ip käyttäjältä TepinKapsikuumi
Lainaus käyttäjältä: tonttu - kesäkuu 25, 2009, 14:47:00 ip
Lainaus käyttäjältä: TepinKapsikuumi - kesäkuu 25, 2009, 11:35:23 ap




Pihalle pensaan varjoon viety Tepin.


Bolivian Rainbow sunbathing. Ei vaan värjäänny millää noi lehdet....


Kun ei BR:n lehdetkään väriä saa niin kaipa se näkyy myös kukan hailakassa värissä?



Aika erikoisia noi kaks. Ensinnäki, miten tepinissä on noin isot lehdet? Mulla tekee semmosia pikku hiirenkorvia. Ja sit toisekseen, mulla bollet on ottanu yleensä väriä jo sisällä taimina, miten ne saa muka arskassa noin isoks vihreenä?

Oisko risteytyny, vai mitä kummaa



Tollasia isompia lehtiä noi mun paremmin kasvavat Tepinit tekee. Yksi kitukasvuinen joka on myös nykyään puun alla tekee semmosia pieniä lehtiä. Mä vissii kärvensin sen jo varhain auringossa kunnes lueskelin että ne kasvaa luonnossa puiden alla tai kivien yms. vierellä - ei siis täyden auringon alla.

Toi BR on tosiaan outo. Yhdistyksen siemenistä idättelin ja pari sain itämään, toinen tekee selvästi tummempia lehtiä kuin tämä yksilö, koetan nyt grillata sitä tossa eteläseinällä. Näinä päivinä siinä tosiaan on kuuma eikä se ole moksiskaan. Pieni mahdollisuus on että se tekisi jopa podin niin siitä sitten voisi jotain taas pähkiä että mikä se oikee onkaa.

TepinKapsikuumi

Kamera kävi taas...


Ja molempien pitäisi olla Bolivian Rainbow.


Vain Aji White Wax on tehnyt mulla useilla kasveilla tälläistä latvakuolemaa...Ideoita mistä voisi johtua?...Niin vesiviljelyssä kuin mullassakin.


Osaa se Aji White Wax kukkiakin tehdä.


Surinam taitaa tehdä palkoa myös mullassa.

TepinKapsikuumi

Jonkinlaista pohdiskelua ja opittua voisi tässä vaiheessa kautta suoltaa tekstinä.
Aeroflon Chinenset kasvoivat keväällä kivasti. Kukintavaiheen ilmeisesti kusin jotenkin kun 7:stä kasvista on tällä hetkellä tulossa 2 podia. Toivon todella että uusi kukintavaihe pääsee käyntiin vielä...
EBB&Flood systeemiin Aeroflosta siirretyt Chinenset kukkivat tällä hetkellä eikä kasvu ole ollut niin rajua missään vaiheessa, ehkäpä hyvä niin, jospa niitä kiinnostaa enemmän se palkojen tuotanto kuin klorofylli.
Monia multakasveja olen ylihoitanut monia aivan liikaa ts. liikaa vettä ja nyt ne ovat yhä todella onnettoman näköisiä rääpäleitä. Pääsyy mokailuun taitaa olla tuo hämäävä ruukkusorakerros mullan pinnalla ja suihkuttelu.
Ruukkusora toimii kuin kondomi - kosketuspinta multaan katoaa ja kosteus pysyy sisällä. Kaipa senkin kanssa pitäisi osata kasvattaa.
Kaksi lajia on tällä hetkellä selkeesti yli muiden. Lemon Drop ja Aji Cristal. Niiden kanssa tälläinenkin tumpelo näyttää saavan satoa. Cristallia on jo päässyt ääntä kohti viemään.
Selkeä pettymys on tähän mennessä ollut PI441551F4...hitonmoinen pituuskasvu eikä kukkiminen ole oikein kiinnostanut...nyt vasta nupunalkuja näkyvissä.
Aji White Wax on mädättänyt latvojen kärkiä oudosti ja muutenkin ollut hankala. Waterfarmissa on kuitenkin tällä hetkellä lupaavinta kukintaa.
Tepin ei varmaan satoa tänä kesänä tee. Täytyy yrittää talvettaa niitä.
Turbo Pubet ainakin kukkivat...toivottavasti edes muutama kapseli tulisi.
Champion puskee nuppuja, se olikin todella myöhään idätetty.
Monet Chinenset ovat mullassa jääneet kohtuullisen pieniksi tai sitten tuo referenssinä toimiva vesiviljely sotkee mun ajatuksia, monet kuitenki kukkivat ja nyt odotellaan josko natsaisi.

Liikaa tekstiä jo ilman kuvia...

Raahasin Bih Jolokian pihalle...Semmonen reilu metrinen kasvi. Tarkkaan kun katsoo niin pieniä nuppuja on...elän toivossa.


Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: TepinKapsikuumi - kesäkuu 29, 2009, 13:54:58 ip... Raahasin Bih Jolokian pihalle...Semmonen reilu metrinen kasvi. Tarkkaan kun katsoo niin pieniä nuppuja on..


Ihan referenssiksi: Oma Bhut Jolokiani on saanut kasvaa takarivissä 13 cm ruukussa. Se on nyt 45 cm korkea ja siinä on viitisentoista ryppyistä pikku paholaista kasvamassa.

Eli voisi olla, että olet lannoittamalla saanut vihreää kasvua aikaiseksi. Kyllä tuollaisesta isosta vielä satoakin irtoaa, mutta paljon sen pitäisi tuuhentua ensin. Minä olen hydrolannoksesta vähentänyt salpietarin puoleen, kun suotuisa koko sadon tuotantoon on saavutettu. Tukevuus ja haarautuneisuus lähinnä vaikuttavat siihen. Korkeus on vain haitaksi.

Hessi on varsinainen Nagamestari. Häneltä sinun kannattaisi udella vinkkejä, miten noita lannoitetaan vesiviljelyssä. Typen suhde kaliumiin ja fosforiin lienee oleellinen tieto, jos lehtivihreän kasvattamisesta haluaa siirtyä chilien kypsyttelyyn.

TepinKapsikuumi

heinäkuu 14, 2009, 15:11:08 ip #64 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 14, 2009, 18:14:59 ip käyttäjältä TepinKapsikuumi
Näköjään tuli vähän pidempi tauko päivityksiin. Osaltaan johtuen siitä ettei oikein ole löytänyt mitään ihmeellistä ja uutta tapahtumaa noissa kasveissa. Vesiviljelykasveille pusken härkäpäisesti vaan kukituslannoitetta ja odotan ihmettä.
Muutama kuva.

Vesiviljelyssä aeroflossa alkaa pikkuhiljaa ilmaantua parin ensimmäisen podin kaveriksi muitakin (Surinam)


Tää ois nyt semmonen Turbo Pube...eka valmistuva pod. (Passiivihydrossa vain Blusanalla ja Topmaxilla.)


Pink Habanero virittää.


Bolivian Rainbow on ollu kyl yksi nopeimmista jos ei nopein. Siemenestä podiksi.


Mullassa kasvava Surinam näyttäisi nyt alkavan tekemään podeja. Kuvassa ensimmäinen ja suurin. Aika hailakan värinen vrt. vesiviljelyn vastaavaan, mutta eiköhän se johdu valaistuseroista.

cola


TepinKapsikuumi

Lainaus käyttäjältä: cola - heinäkuu 15, 2009, 19:53:04 ip
No niin tuleehan niitä podeja sinullekkin ;)

Jep!

Aika jännä homma että kesän ensimmäinen pod joka näyttää siltä miltä pitääkin eli kypsän väriseltä on Chinense suvun Surinam aeroflossa. Onhan noita Cristallei popsittu raakana ja lemon drop raakileita on ollut jo todella kauan muttei vaan väri vaihdu.
Milloinkas toi ois paras korjata? Tänään tuo väri vaihtui kokonaan. Pitäskö potkua olla heti vai vieläkö annan roikkua?

TepinKapsikuumi

Pikkuhiljaa alkaa podeja roikkua yhdessä sun toisessa kasvissa. Mistään lajikkeesta ei mitää supersatoa ole odotettavissa mutta eiköhän noita podeja nyt omiks tarpeiksi kuitenkin tule.


Surinam podeja.


Pikkuhiljaa korjauskypsiä Lemon Droppei


Tämän  pitäisi olla Pink Habanero mutta hieman on alkanut tuo podin muoto epäilyttää.


Tää ois Bolivian Rainbow


Tämänkin piti olla Bolivian Rainbow, mutta lehdet ei tummu vaikka kuinka ulkona eteläseinällä majailee kuukausikaupalla ja onhan nuo poditkin hieman erimuotoisia. Outo kasvi.

wille

Hyvältähän tuo näyttää! Kyllä tuo Pink Habaneron podi ihan oikean mallinen on. Habanero-tyyppisissä podeissa on aika laaja kirjo. Kutakuinkin tuon muotoinen oli myös täällä Pink Habaneron eka podi.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Mape

Lainaus käyttäjältä: wille - heinäkuu 29, 2009, 20:42:41 ip
Hyvältähän tuo näyttää! Kyllä tuo Pink Habaneron podi ihan oikean mallinen on. Habanero-tyyppisissä podeissa on aika laaja kirjo. Kutakuinkin tuon muotoinen oli myös täällä Pink Habaneron eka podi.


Samanlaisia podeja tääläkin on piik Habassa tulossa
---

TepinKapsikuumi

Lainaus käyttäjältä: Mape - heinäkuu 29, 2009, 20:58:52 ip
Lainaus käyttäjältä: wille - heinäkuu 29, 2009, 20:42:41 ip
Hyvältähän tuo näyttää! Kyllä tuo Pink Habaneron podi ihan oikean mallinen on. Habanero-tyyppisissä podeissa on aika laaja kirjo. Kutakuinkin tuon muotoinen oli myös täällä Pink Habaneron eka podi.


Samanlaisia podeja tääläkin on piik Habassa tulossa



No kyllä se sit on uskottava. Toi podin pituus vaan alkoi epäilyttää kun toinen pink haba teki pallomaisempaa podia ja ei se ole niin sanottua etten olisi voinut sählätä idätyksissä ja jonkin verran sitä teinkin.

Eilen huomasin aivan mahtavan näyn. Bih Jolokiassa on podin alkuja. Se on ollut mulle yksi suurista tavoitteista (Turbo Puben ohella) että saisin sen kasveistani kaikkein tulisimman satoa maistaa.
Tosin hieman jo pelottaa kun tänää maistoin Surinamia raakana, ja tuntuu potkivan, (pitäähän noita kaikkia raakana maistaa) kun kerran on kasvatettu. Irrottelin siemenkeskuksen ja ajattelin antaa sen kuivamaan talouspaperin päällä jos vaikka noita siemeniä ottais talteen kaikista.
Onnistuukohan vai mätäneekö tuolla tavoin?

wille

Lainaus käyttäjältä: TepinKapsikuumi - heinäkuu 29, 2009, 21:32:45 ip
No kyllä se sit on uskottava. Toi podin pituus vaan alkoi epäilyttää kun toinen pink haba teki pallomaisempaa podia ja ei se ole niin sanottua etten olisi voinut sählätä idätyksissä ja jonkin verran sitä teinkin.

Eilen huomasin aivan mahtavan näyn. Bih Jolokiassa on podin alkuja. Se on ollut mulle yksi suurista tavoitteista (Turbo Puben ohella) että saisin sen kasveistani kaikkein tulisimman satoa maistaa.
Tosin hieman jo pelottaa kun tänää maistoin Surinamia raakana, ja tuntuu potkivan, (pitäähän noita kaikkia raakana maistaa) kun kerran on kasvatettu. Irrottelin siemenkeskuksen ja ajattelin antaa sen kuivamaan talouspaperin päällä jos vaikka noita siemeniä ottais talteen kaikista.
Onnistuukohan vai mätäneekö tuolla tavoin?


Kyllä ne siemenkiinnikkeesäkin kuivaa. Ei pitäisi homehtua.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

TepinKapsikuumi

elokuu 01, 2009, 12:46:32 ip #72 Viimeisin muokkaus: elokuu 01, 2009, 12:48:31 ip käyttäjältä TepinKapsikuumi
Joo tänään tuli tehtyä taas niitä elämän hölmöjä valintoja. Irrottelin noita Surinamin siemeniä paljain käsin siemenkiinnikkeistään...hieraisin silmää sitten...ja tietenkin sain sen levitettyä molempiin silmiin...muutaman minuutin oli sellainen epäilys että näenkö enää koskaan...silmät tulessa....no onneksi ohimenevää ja toivon että siperia opettaisi.

Kuvia.

Aji white wax, jonka kanssa en ole oikein onnistunut, tekee ainakin yhden podin....taitaa viihtyä paremmin ulkosalla.


Bih Jolokiassa ainakin seitsemän podin alkua.


Turbo Puben paksukainen.


Ensimmäinen Red Savinan havaittu pod.


Pink Habaneroja multakasvatuksessa.


Championin lehdessä outoja mustia täpliä. Onkohan liikaa jotaa ravinnetta vai oisko aurinko poltellu vesipisaroiden avulla?


Habanero Big Sun, matalaksi jäänyt, mutta ulkona eteläseinustalla viihtyvä kasvi.


Yllä olevan Big Sunin alta kuvattu... elämää on


Mysteeri Chinense. Sijoitin alunperin vaan kymmenen litran ämpäriin johon porasin reikiä pohjaan...näytti taimelta josta ei oikee tuu mitää.


Mysteeri Chinensen podeja. Voisiko olla Fatalii?

CyberDog

Semmoinen huomio sitten että raakojen podien siemenet ei idä. Pitääpi olla kypsää.

TepinKapsikuumi

Lainaus käyttäjältä: CyberDog - elokuu 01, 2009, 14:39:26 ip
Semmoinen huomio sitten että raakojen podien siemenet ei idä. Pitääpi olla kypsää.

Kyllä olen yrittänyt tuon seikan ottaa huomioon. Eikös sen luulisi riittävän kun on viimeinen väri podissa ollut jo esim. 10 päivää. Vai milloin podia oikein pidetään kypsänä ja siemeniä talteenottokelpoisina? Aloittelijalle kelpaa kaikki vinkit...

hessi

Hyvin tuulettuneena, eli kypsänä.
mielestäni 10pvä kypsänä puskassa on aika hyvä aika,
itse annan parhaat olla pariviikkoa joista kerään sitten siemenet,
jotka kuivaan ihan huoneenlämmössä ja sitten säilytän tiiviissä rasiassa.

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

wille

Lainaus käyttäjältä: TepinKapsikuumi - elokuu 01, 2009, 15:41:57 ip
Lainaus käyttäjältä: CyberDog - elokuu 01, 2009, 14:39:26 ip
Semmoinen huomio sitten että raakojen podien siemenet ei idä. Pitääpi olla kypsää.

Kyllä olen yrittänyt tuon seikan ottaa huomioon. Eikös sen luulisi riittävän kun on viimeinen väri podissa ollut jo esim. 10 päivää. Vai milloin podia oikein pidetään kypsänä ja siemeniä talteenottokelpoisina? Aloittelijalle kelpaa kaikki vinkit...


Mun mielestä hedelmä on kypsä kun se on kauttaltaan vaitanut värinsä lopulliseen.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

TepinKapsikuumi

Lainaus käyttäjältä: wille - elokuu 01, 2009, 18:58:33 ip
Lainaus käyttäjältä: TepinKapsikuumi - elokuu 01, 2009, 15:41:57 ip
Lainaus käyttäjältä: CyberDog - elokuu 01, 2009, 14:39:26 ip
Semmoinen huomio sitten että raakojen podien siemenet ei idä. Pitääpi olla kypsää.

Kyllä olen yrittänyt tuon seikan ottaa huomioon. Eikös sen luulisi riittävän kun on viimeinen väri podissa ollut jo esim. 10 päivää. Vai milloin podia oikein pidetään kypsänä ja siemeniä talteenottokelpoisina? Aloittelijalle kelpaa kaikki vinkit...


Mun mielestä hedelmä on kypsä kun se on kauttaltaan vaitanut värinsä lopulliseen.


Jos oletetaan että siemenet on itämiskykyisiä kun podissa on vimonen väri pinnassa, niin tänään korkkasin yhden kypsän lemon dropin, jossa osa siemenistä oli pienehköjä ja väriltään valkeita. Mun "järki" sanoi heittämään ne hylkyyn ja säilyttämään vain kullankeltaiset yksilöt

wille

Lainaus käyttäjältä: TepinKapsikuumi - elokuu 01, 2009, 19:31:29 ip
Lainaus käyttäjältä: wille - elokuu 01, 2009, 18:58:33 ip
Lainaus käyttäjältä: TepinKapsikuumi - elokuu 01, 2009, 15:41:57 ip
Lainaus käyttäjältä: CyberDog - elokuu 01, 2009, 14:39:26 ip
Semmoinen huomio sitten että raakojen podien siemenet ei idä. Pitääpi olla kypsää.

Kyllä olen yrittänyt tuon seikan ottaa huomioon. Eikös sen luulisi riittävän kun on viimeinen väri podissa ollut jo esim. 10 päivää. Vai milloin podia oikein pidetään kypsänä ja siemeniä talteenottokelpoisina? Aloittelijalle kelpaa kaikki vinkit...


Mun mielestä hedelmä on kypsä kun se on kauttaltaan vaitanut värinsä lopulliseen.


Jos oletetaan että siemenet on itämiskykyisiä kun podissa on vimonen väri pinnassa, niin tänään korkkasin yhden kypsän lemon dropin, jossa osa siemenistä oli pienehköjä ja väriltään valkeita. Mun "järki" sanoi heittämään ne hylkyyn ja säilyttämään vain kullankeltaiset yksilöt


Muistan jonkun, jossain, joskus sanoneen että hedelmä on "sukukypsä" kun se aloittaa värin vaihdon... tiedä sitten näistä. Mutta varmaan parempi katsoa kuin katua...  ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

CyberDog

En mä ole koskaan päiviä laskeskellut. Mutu tuntumalla mennyt :P Oon mä joskus oottanut että podi on alkanut jo "rypistymään" eli antanut olla todella kauan puskassa :D