tammikuu 09, 2025, 23:28:10 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Altakasteluruukku

Aloittaja TurboPuberteth, toukokuu 13, 2009, 20:18:11 ip

« edellinen - seuraava »

kuje

Ketään mitään mieltä?

jeQQ

Sittenku se chili nuupahtaa, niin lisää vettä. Pitäis toimia. ;)

Sihijuoma666

Nostetaas tällästä vanhankoa ketjua.  ::)

Jos ja kun tässä pääsee noita poikasia laittamaan ensimmäisiin oikeisiin ruukkuihin niin käykö niihin ihan jotkut noin 20cm altakasteluruukut? Vai olisiko suositeltavampaa vaihtaa ensin johonkin pienempään, josta myöhemmin taas suurempaan? Entäs kuinka monta kasvia viitsisi laittaa tälläiseen altaaseen ettei tule liian ahdasta? http://www.chilitarvike.fi/pauliina_kukka-allas

Ja kuinkas tuo altakasteluruukku laitetaan asumiskuntoon? Chilit kasvamassa turvebriketeissä ja kivivillakuutioilla. Briketteineen päivineen suurempaan ruukkuun ja lecasoraa päälle ja pohjalle?

Seppo

maaliskuu 14, 2013, 22:48:59 ip #23 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 14, 2013, 22:52:44 ip käyttäjältä Seppo
Minä teen niin, että taimet siirtyvät taimiruukusta välimallin ruukkuihin, joina saavat palvella entuudestaan jemmassa olevat 17 cm Pauliinat & Mimosat ja Ortex 16x16 sekä 18x18. Niistä jälkimmäiset lienevät tilavuudeltaan jokseenkin 20 cm Pauliinan kokoisia. Niissä saavat kasvaa ja vahvistua. Nyt on ihan hyvä kasvuvauhti päällä näissä olevilla taimilla. Sitten kun on kasvien aika päästä ulos, siirrän ne 30 cm Pauliinaan, jossa kasvutilavuutta pitäisi riittää ihan kunnon kasvuun, ja kastelutarve pysyy kuitenkin aisoissa niin että pärjäävät kohtalaisen pitkään ilman lisäveden tarvetta. Käytän aina kookoskuitua, jonka olen havainnut toimivaksi. Monia muitakin kelvollisia väliaineita on: hydrosora, turve jne. Jotain huokoisaa ainetta kuitenkin, jolloin välttyy monelta ongelmalta. Tuolla systeemillä ei tarvitse kovin montaa uudelleenruukutusta, mutta eivät joudu liian isoon ruukkuun kerralla. Baccat pärjäilevät ainakin, eikä tällä tyylillä kasvatetuilla chinense-sorteillakaan viime kesänä näyttänyt murheita olevan muuta kuin mitä nyt kylmä kesä tärveli sadon tuoton. Pienemmissä 16x16 ja 18x18 Orthex Edeneissä kasvaneet baccat näkyivät satoavan niissäkin kohtalaisen hyvin.

Niin ja siirto isompaan ruukkuun sellaisenaan. Turvebriketteineen taimiruukkuun, sieltä kookoskuitumöykkyineen isompaan jne. Hajotan juurimöykkyä hieman aina ennen uudelleenruukutusta, jospa se vaikka stimuloisi juurten kasvua. Turvebrikettiä en toki ala pilkkomaan tietenkään.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Sihijuoma666 - maaliskuu 14, 2013, 22:14:27 ip
Nostetaas tällästä vanhankoa ketjua.  ::)

Jos ja kun tässä pääsee noita poikasia laittamaan ensimmäisiin oikeisiin ruukkuihin niin käykö niihin ihan jotkut noin 20cm altakasteluruukut? Vai olisiko suositeltavampaa vaihtaa ensin johonkin pienempään, josta myöhemmin taas suurempaan? Entäs kuinka monta kasvia viitsisi laittaa tälläiseen altaaseen ettei tule liian ahdasta? http://www.chilitarvike.fi/pauliina_kukka-allas

Ja kuinkas tuo altakasteluruukku laitetaan asumiskuntoon? Chilit kasvamassa turvebriketeissä ja kivivillakuutioilla. Briketteineen päivineen suurempaan ruukkuun ja lecasoraa päälle ja pohjalle?

Puhutko nyt Pauliinoista, eli säiliöruukuista, jossa erillinen tila vedelle ja tilan ja mullan välissä irrotettava pohja, vai altakasteluruukuista, elikkäs ruukku jossa on reijät pohjassa?

Kannattaa ensin istuttaa pienempään ruukkuun välissä, ennen kun laitat sen lopulliseen ruukkuun. Asumiskuntoon kun laitat niin istuta kasvi ruukunvaihdossa syvemmälle kun se edellisessä ruukussa ollut. Jos laitat suoraan idätysruukusta loppuliseen isoon ruukkuun, on ruukku liian iso=juuret eivät yllä kovinkaan syvälle=altakastellessa ne eivät pääse ottamaan vettä. Itse kun vaihdoin loppuliseen ruukkuun, viritin pinnalta pari putkea, jotka upotin siten, että yltävät vähän yli puolenvälin. Kastelin niiden kautta ja hivenen myös päältä käsin ihan varren juuresta. Näin vettä pääsee juurille asti, ja myöskin valumaan syvemmälle. Taimi saa siis vettä ja samalla pääsee kasvattamaan juuria syvemmälle. Nyt juuret ovat kasvaneet pohjan reijistä alustalle asti, joten voin hyvin kastella alakautta pelkästään.

Itsellä on 11L altakasteluruukkuja, eli ruukku alustalla, ja reijät ruukun pohjassa. Yksi kasvi yhteen ruukkuun. Yksi Datil elelee 18cm Pauliinassa ja ihan hyvin kasvaa, joten ihan ok, sen pienempää tuskin kannattaa käyttää lopullisena ruukkuna. Isompi ruukku mahdollistaa isomman juuritilan ja kasvi kasvaa paremmin.

skobe

Itse meinasin istuttaa osan chileistä seuraavaksi 20cm Pauliinoihin, jotka ovat myös lopulliset ruukut. Ei ole vielä tullut käytettyä altakasteluruukkuja, niin mietin että mitenhän tuo lannoitus kannattaa niissä järjestää? Olen tällä hetkellä antanut PK:ta joka toisella kastelukerralla ja muuten vain vettä. Kasteluväli ollut noin 2-3 päivää. Kannattaako tonne Pauliinaan laittaa jokaisen täytön yhteydessä lannotetta tasaiseen tahtiin vai antaa välillä pelkkää vettä?

Aku

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - maaliskuu 15, 2013, 10:14:04 ap

Puhutko nyt Pauliinoista, eli säiliöruukuista, jossa erillinen tila vedelle ja tilan ja mullan välissä irrotettava pohja, vai altakasteluruukuista, elikkäs ruukku jossa on reijät pohjassa?

Pauliina on vain yksittäinen tuotemerkki. Altakasteluruukuilla tarkoitetaan yleensäkin ruukkuja, joissa on erillinen tila vedelle, josta se nousee kapillaarisesti multaan. Säiliöruukku on synonyymi sanalle altakasteluruukku  ;)

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: skobe - maaliskuu 16, 2013, 15:48:53 ip
Kannattaako tonne Pauliinaan laittaa jokaisen täytön yhteydessä lannotetta tasaiseen tahtiin vai antaa välillä pelkkää vettä?

Kyllä meikä laitta lähes jokaisella kerralla BioBizzit veden seassa mukaan. Anna säiliön kuivua kokonaan ennen veden lisäämistä. Eli siis älä pidä siellä koko ajan vettä, muuten juuret mätänee. Välillä sitten käytän kerran pari pelkkää vettä, ettei pohjalle kerry mitään lannoiteliejua.

Seppo

Eivät juuret altakasteluruukussa mätäne, vaikka vettä olisikin koko ajan säiliössä - kunhan vain pitää huolen, että ruukussa oleva väliaine on huokoisaa ja hengittävää, esim. kookoskuitu, turve, hydrosora jne. Multaa jos käyttää, voi ehkä ollakin vaara siitä että multa pysyy liian kosteana jos ei anna säiliön tyhjentyä. Oleellista kuitenkin on se, millä sen ruukun täyttää. Minkäänlaista multaa en käyttäisi itse altakasteluruukussa chilien kanssa, vaan ennemmin noita hengittävämpiä ruukuntäytteitä.

Laitan joka kasteluveteen PK:ta itse.

Miquel

Lainaus käyttäjältä: Seppo - maaliskuu 16, 2013, 22:56:44 ip
Eivät juuret altakasteluruukussa mätäne, vaikka vettä olisikin koko ajan säiliössä - kunhan vain pitää huolen, että ruukussa oleva väliaine on huokoisaa ja hengittävää, esim. kookoskuitu, turve, hydrosora jne. Multaa jos käyttää, voi ehkä ollakin vaara siitä että multa pysyy liian kosteana jos ei anna säiliön tyhjentyä. Oleellista kuitenkin on se, millä sen ruukun täyttää. Minkäänlaista multaa en käyttäisi itse altakasteluruukussa chilien kanssa, vaan ennemmin noita hengittävämpiä ruukuntäytteitä.

Laitan joka kasteluveteen PK:ta itse.

Kyse oli kait säiliöön asti yltävistä juurista jotka mätänevät jos jatkuvasti ovat upoksissa.
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

MrJones

Lainaus käyttäjältä: Aku - maaliskuu 16, 2013, 17:54:21 ip
Lainaus käyttäjältä: unenkuva - maaliskuu 15, 2013, 10:14:04 ap

Pauliina on vain yksittäinen tuotemerkki. Altakasteluruukuilla tarkoitetaan yleensäkin ruukkuja, joissa on erillinen tila vedelle, josta se nousee kapillaarisesti multaan. Säiliöruukku on synonyymi sanalle altakasteluruukku  ;)

Eikös ne ruukut jossa on reikä/reikiä pohjasssa ole altakasteluruukuja ja ne jossa on erillinen tila vedelleniin säiliöruukkuja? :o

Huru-ukko

Reiälliset ruukut on vain ruukkuja. Esim. niihin tarkoitet aluslautaset on niin pieniä, ettet niihin tarvittavaa vesimäärää saa. Tietysti jos laitat sinne jonkun isomman astian sinne ruukun alle voit kastella sitä alakautta.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - maaliskuu 17, 2013, 09:01:31 ap
Reiälliset ruukut on vain ruukkuja. Esim. niihin tarkoitet aluslautaset on niin pieniä, ettet niihin tarvittavaa vesimäärää saa. Tietysti jos laitat sinne jonkun isomman astian sinne ruukun alle voit kastella sitä alakautta.

Kyllä minä oikein mainiosti kastelen chilit alakautta. Ja käytän siis altakasteluruukkuja, eli niistä jossa on vain reiät pohjassa, ei siis erillistä säiliötilaa (millä nimellä nyt kukainenkin haluaa sanoa) ja minulla on alulautanen alla, jonka halkaisija on hivenen pohjaa isompi. Ei mitään ongelmaa etteikö saisi laitettua tarpeeksi vettä. Kun kastelen niin vedet imeityy nopeasti multaan, anna olla päivän tai kaksi ja kastelen uudestaan... Oikein mainiosti onnistuu.

Huru-ukko

Olen pyrkinyt kastelemaan 4-5 päivän välein. Voihan niitä kastella vaikka tippapullolla 10 min välein  ;).

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - maaliskuu 17, 2013, 19:26:41 ip
Olen pyrkinyt kastelemaan 4-5 päivän välein. Voihan niitä kastella vaikka tippapullolla 10 min välein  ;).

Pipetillä kastelee 24/7  ;D ;D
Itse kastelen joka päivä, tai joka toinen päivä

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - maaliskuu 17, 2013, 19:26:41 ip
Olen pyrkinyt kastelemaan 4-5 päivän välein.
Jep, ja tällä tavalla chilit ehtivät välissä saada kaipaamaansa kuivuuttakin. Useammin en suosittelisi missään nimessä chilejä kastelemaan. Jos joutuu parin päivän välein kastelemaan, koska chilin lehdet lerpattavat, on ruukku liian pieni.

Toki pikkutaimille <10 cm voi antaa useamminkin vettä, mutta pieniä määriä kerralla..
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

unenkuva

Minulla tosiaan lehdet kyllä nuupahtaa kahdessa päivässä jos ei kastele. Eli annan siis liian vähän vettä kerralla. Tällä hetkellä pari chiliä 11-litran ruukuissa (yksi chili siis yhdessä ruukussa) ja yksi n.8,5-litrasessa ja yksi 18cm Pauliinassa. Mikä olisi sopiva vesimäärä kerralla, noin suurin piirtein? 2-3 desiä menee nyt arviolta kerralla ja yleensä kyllä imasee sen veden tosi nopeasti.

jaolsten

No ruukkujen koko riittää varmasti! Ylivuotisen kasvin toisaalta kannattaa tässä keväällä siirtää uuteen kasvualustaan.

Vesimäärä riippuu tosi monesta asiasta. Jos laitat kuvan, niin päästään ehkä arvioimaan määriä tarkemmin. Itse laitan isolle rocotolle isoon ruukkuun n. 0,5 litraa 1-2 viikon välein.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Huru-ukko

Puoli litraa viikossa on mennyt noille 10l ruukussa oleville pubeille. Päiväkirjastani löytyy sivulta 2 kuva liian pitkästä kasteluvälistä.... ;)

skobe

Voisko joku vielä selventää tuota kasvualustan sopivuutta? Ilmeisesti jotain kuohkeaa pitäisi olla, mutta iteltä löytyy tällä hetkellä vain puutarhan turvemultaa (biolan) ja ruukkusoraa. Tuleeko sopiva alusta jos laittaa soraa tuohon sekaan vaikka 1/3? Jos ei, niin mitähän sitä kannattaisi hankkia?

Hankintalistalla Pauliinoita tai Edeneitä, johon istutan chilit kun ehdin.