tammikuu 09, 2025, 22:48:55 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Fataliin "staggered harvesting"

Aloittaja Kekishero, toukokuu 14, 2009, 19:00:06 ip

« edellinen - seuraava »

Kekishero

Eli jos tuota staggered harvestingia käyttää, niin miten on ravinteiden ja makujen laita? Kun chilit tarvitsevat ravinteita niiden podien kehitykseen mutta jos haluaa hyvän makuisia niin vaan vettä?

Kiitos vastauksista etukäteen!

snu

Kyllä niitä ravinteita voi antaa, vaikka hyvää satoa haluaakin. Ainoat makuongelmat taitavat tulla runsaasta typen määrästä.
Eksyminen on suotavaa.

Herra 47

muistaakseni... Saa korjata jos vääräs olen niin fosfori ja kalium parantaa makua...
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

naga morich

Lainaus käyttäjältä: herra 47 - toukokuu 14, 2009, 22:06:00 ip
muistaakseni... Saa korjata jos vääräs olen niin fosfori ja kalium parantaa makua...

niin minunkin muistaakseni.

muistaakseni jos on liian vähän raviteita niin mausta tulee mauton ja vetinen korjailkaa jos olen väärässä.

ja ei typpi pilaa makua, paitsi jos vetää lannoite annokset moninkertaisiksi.
Ilman kahvia, chiliä  ja salmiakkia ei voi elää

MasaT

Mun mielestä taas tuo fosfori parantaa kukintaa ja kalium parantaa makua sekä hedelmien kasvua.
Tuota kaliumia (potassium) on aika runsaasti melassissa. Olikohan nyt melassiuutetta jota nuo kurpitsan kasvattajat suihkuttaa kurpitsoilleen hedelmävaiheessa. Itse en tosin uskalla kokeilla chileille, ennen kuin joku muu kokeilee ensin. ;) ;D

Endalion

Itse meinasin korjata satoa tällä menetelmällä. Poimitteko yleensä muutaman suurimman raakileen alkuvaiheessa vai miten sadonkorjuussa kannattaa toimia? Heti vaan puskasta pois kun on kypsä?

Kekishero

En viitsinyt uutta ketjua aloittaa niin kysympä tässä.
Minulla on alkanut noita nuppuja tulemaan vaikka kasvi on vasta 26cm pitkä, eli kysymykseni on että tuleeko siihen podeja jos annan noitten olla?
Lajikkeet joissa nuppuja ovat limon ja habanero pointed yellow.

naga morich

tuskin. kasvit harjoitelee joskus kukkimistä vaikka ei ole siihen valmiita. eli tiputtaa kukat jossain vaiheessa.

snu

Lainaus käyttäjältä: Kekishero - toukokuu 15, 2009, 19:18:51 ip

Olikos tuo Limonikin chinense? Sitten voi olla vähän heikkoa, ellei valoa ole todella runsaasti. Voihan siitä pari podia tulla.
Eksyminen on suotavaa.

Doc Evil

En viitsinyt uutta ketjua aloittaa niin kysympä tässä.
Minulla on alkanut noita nuppuja tulemaan vaikka kasvi on vasta 26cm pitkä, eli kysymykseni on että tuleeko siihen podeja jos annan noitten olla?

Habanero Pointed Yellow on kasvina aika pieni, että en ihmettelisi vaikka tuon kokoisena alkaisi jo ensimmäisiä podeja pukkaamaan, kunhan olosuhteet ovat muuten kunnossa.

naga morich

toukokuu 16, 2009, 23:29:16 ip #10 Viimeisin muokkaus: toukokuu 16, 2009, 23:31:01 ip käyttäjältä naga morich
o

naga morich

Fudurez

Kato tuo fataliin kasvatusopas ja sieltä harvesting ni sielt löytyypi tuommonen termi kuin staggered harvesting.

snu

Eli siis kerätään satoa sitä mukaa kun kypsyy, eikä odoteta, että kaikki on kypsiä ja kerätä kaikkea kerralla.
Eksyminen on suotavaa.

naga morich

Lainaus käyttäjältä: snu - toukokuu 16, 2009, 23:55:06 ip

Eli siis kerätään satoa sitä mukaa kun kypsyy, eikä odoteta, että kaikki on kypsiä ja kerätä kaikkea kerralla.

Tuleeko tollein enemmän satoa? vai mitä hyötyä tost on?

Endalion

Tulee enemmän satoa, ainakin näin Fatalii sanoo ja minun järkeni on siitä samaa mieltä. Kasvi voi aloittaa uusien podien tekemisen kun vanha paino on saatu pois oksilta roikkumasta. Turha niitä kypsiä podeja on siellä roikuttaa.

Filago

Lainaus käyttäjältä: naga morich - toukokuu 16, 2009, 23:58:29 ip
Lainaus käyttäjältä: snu - toukokuu 16, 2009, 23:55:06 ip

Tuleeko tollein enemmän satoa? vai mitä hyötyä tost on?

Jos käyttää chiliä tuoreena ruoanlaitossa niin mitä pitempi kausi missä tuoretta saa puskasta, sen parempi. Kausi luonnollisesti pitenee siitä, että satoa korjataan sitä mukaa kun syödään ja hedelmiä on kaikissa vaiheissa. Jos taas haluaa koota kaikki kerralla savustukseen tms., sitten ehkä kantsii odotella kunnes kunnon erä kypsä. Yleisesti ottaen chili säilyy pitkäänkin puskassa kiinni kypsänä, niin sen voi sitten poimia sieltä kun tarvitsee.

Olen katsellut maailmalta meksikolaisten sadotustapoja, ja tavallisilla annuumeilla yleinen viljelytapa näyttää olevan seuraavanlainen: Samana vuonna istutettujen chilien taimet saavat rauhassa alkaa kukkia ja puskea hedelmää heti kun niin tekevät. Tämä eka sato kootaan kaikki puskat tyhjiksi, kun suurin osa sadosta on vielä vihreänä, ja tyyliin 10-20% punaisena. Tällöin ne vihreätkin ovat suurimmaksi osaksi täysikokoisia. Tyhjennetyt puskat ampaisevat uuteen kasvuun ja kukintaan, ja Meksikon oloissa kasvatukselle otollisen kauden pituus menee siten, että toinen hedelmäerä saa sitten kypsyä puskissa rauhassa kaikki punaisiksi. Nämä sitten taas kerätään yhdellä kertaa, eikä kasvejakaan jätetä enää peltoon. Satoa tulee enemmän kuin ekaa erää, koska puskat ovat jo isompia. Sato kuivataan jne, ja porukka selviää sillä sitten taas yli vaiheen missä tuoretta on vähempi saatavilla...

Suomessa kasvukausi on senverran lyhyt, että ainakaan ulkosalla tuota kahden sadon systeemiä ei voi suoraan kopioida. Mutta kun me kasvatamme puskia talven yli, niin voihan sitä jotain osviittaa saada siitä, millainen kasvu-korjuu-rytmi on käytössä siellä, missä varmaan pyritään myös optimoimaan sadon määrää.

Filago, jonka eka hedelmä Limossa on kokonaan keltainen ( vihreitä rapiat 10), pääsen siis maistamaan ennenkuin päätän saako hän isomman ruukun vai sangon. Nagoja on punaisena jo suunnilleen kaikki tämän talvikierroksen sadosta, reilu kymmenen niitä tuli ikäänkuin bonuksena vaiheesta missä oli tosi hyvä, että kasvu ei punkenut kiinni lamppuun vaan kypsyteltiin vähän maistiaisia. Molemmat ovat juuri aloittaneet tuon "uutta kasvua joka oksanhaarasta" -vaiheen, sopivasti kun aikomuksena onkin piakkoin tehdä ruukunvaihdot isoimpiin kokoihin.

TepinKapsikuumi

toukokuu 19, 2009, 17:38:48 ip #17 Viimeisin muokkaus: toukokuu 19, 2009, 17:47:10 ip käyttäjältä TepinKapsikuumi
Minua kiinnostaisi erityisesti tuo vesiviljelylannoituksen koostumus tuossa "asteittaisessa sadonkorjuussa". Kun liemiä kuitenkin on vaihdettava niin millaisilla liemillä tuota sadontuotantoa ylläpidetään?

wille

Lainaus käyttäjältä: TepinKapsikuumi - toukokuu 19, 2009, 17:38:48 ip
Minua kiinnostaisi erityisesti tuo vesiviljelylannoituksen koostumus tuossa "asteittaisessa sadonkorjuussa". Kun liemiä kuitenkin on vaihdettava niin millaisilla liemillä tuota sadontuotantoa ylläpidetään?

Viimekesän kokemuksien mukaan (hydrokasveina Lemon Drop ja C. lanceolatum / lannoitteena flora tripack ja TopMax):
Vaihdoin normaalisti kukitusliemiin (+ TopMax), kun kasvi osoitti tahtovansa sadota. Sitten vaan annettiin hedelmien kasvaa ja tuoreita kävin nipistämässä aina kun pari kypsää podia roikkuin oksilla. Samoilla lannoitteilla koko ajan. Ja niin pitkään kun kasvi satoa antoi. Kun kasvi alkoi lopetella satokautta, vaihdoin taas varovaisesti kasvulitkuun. Ihan OK sadot molemmista. Sama rumba on käynnissä tälläkin hetkellä...
Lemon Drop kyllä kasvaa kohisten sadotessaankin.  ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Kekishero

Lainaus käyttäjältä: snu - toukokuu 16, 2009, 20:41:49 ip

Olikos tuo Limonikin chinense? Sitten voi olla vähän heikkoa, ellei valoa ole todella runsaasti. Voihan siitä pari podia tulla.

600w natikalla päristellään koko vuosi.