lokakuu 07, 2024, 02:31:07 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Colazon Kreikka Chilit

Aloittaja cola, toukokuu 17, 2009, 17:56:42 ip

« edellinen - seuraava »

cola

Hello viimeinkin ollaan päästy kreikkaan kasvattelemaan chilejä. Sain onneks tuotua matkalaukussa lannoitteet ym tarvikkeet joista en oikeen ollut varma olisko niitä koneeseen saanut laittaa.
Tuomani pistokkaat ikävä kyllä kuolivat laukussa mut sain hengissä tuotua pieniä taimia. Laitoin ne pihalle 10 harsokerroksen alle ja silti ne paloivat :( Nyt pitäisi keksiä parempi keino saada kasvit totuteltua tähän lämpöön.

Kävin ostamassa ebbi tarvikkeet ja nyt pitää odotella jotta siemenet itävät. Olen myös etsinyt takapihalta hyvän paikan johon ilmeisesti rakennan kasvihuoneen. Onko kenelläkään tietoa mitä mä voisin käyttää hydrosoran tilalla? Täällä Rodoksella niitä ei nimittäin näytä olevan.
Tossa on kuva itävistä siemenistä:


ja tuossa on kuva podeista jotka otin mukaan suomesta(ovat kyl suurin osa viel raakoja :( )


No mut nyt pitää lähteä uimaan :)
Hyvää kesää kaikille Ciao

cola

Hmmmmm Eli ei mitään pysty käyttämään hydrosoran tilalla ??? 

esanssi

Eikös perliittiä käytetä myöskin samoihin tarpeisiin kuin lecaa..? Löytyiskö sitä? Itsellä ei ole mitn kokemusta kyseisestä aineesta, mutta näin olen kuullut.

hessi

hej Cola, olet sitten vihdoin päässyt koti saarelle :)
oikein mukavaa aikaa sinne ja menestystä kasvatukseen !

ps, en unohda kutsua jonka olen saanut ;)

voi hyvin ja iskälle terkut myös ;)
hessi

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Niabo

oon kuullu myös kookoskuidun käytöstä hydroilussa... vissiin toimii hyvin

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: esanssi - toukokuu 18, 2009, 22:23:06 ip
Eikös perliittiä käytetä myöskin samoihin tarpeisiin kuin lecaa..? Löytyiskö sitä? Itsellä ei ole mitn kokemusta kyseisestä aineesta, mutta näin olen kuullut.


Itselläni oli perliitti kokeilussa ebbissä, enpä menisi itse suosittelemaan ainakaan tuohon tarkoitukseen sillä kosteus pysyi tuossa useita päiviä eikä päässyt kuivahtamaan kunnolla ja vielä kolmen vuorokauden päästäkin oli kosteutta jäljellä ihan liiallisesti. Toki jos raekoko olisi yhtä suurta kuin hydrosoralla niin saattaisi toimiakin paremmin, mutten siltikään usko sen olevan kovinkaan hyvä ratkaisu ebbiin ja tuo tuntui myöskin ajan kanssa jauhautuvan pienemmäksi pölyseokseksi jolloin pumput tukkeutuivat.

esanssi

Lainaus käyttäjältä: Herpiili - toukokuu 18, 2009, 22:40:48 ip
Lainaus käyttäjältä: esanssi - toukokuu 18, 2009, 22:23:06 ip
Eikös perliittiä käytetä myöskin samoihin tarpeisiin kuin lecaa..? Löytyiskö sitä? Itsellä ei ole mitn kokemusta kyseisestä aineesta, mutta näin olen kuullut.


Itselläni oli perliitti kokeilussa ebbissä, enpä menisi itse suosittelemaan ainakaan tuohon tarkoitukseen sillä kosteus pysyi tuossa useita päiviä eikä päässyt kuivahtamaan kunnolla ja vielä kolmen vuorokauden päästäkin oli kosteutta jäljellä ihan liiallisesti. Toki jos raekoko olisi yhtä suurta kuin hydrosoralla niin saattaisi toimiakin paremmin, mutten siltikään usko sen olevan kovinkaan hyvä ratkaisu ebbiin ja tuo tuntui myöskin ajan kanssa jauhautuvan pienemmäksi pölyseokseksi jolloin pumput tukkeutuivat.


Hyvä tieto! Eipähän itse sitten tarvi kokeillakaan. Taitaapi sitten olla joihinkin muihin hydroihin kuin ebbiin se aine.

Luulisi sieltä Rodokselta nyt löytyvän jotain laavakivihöttöä, joka ajaa saman asian kuin leca. Jos kapillaariominaisuudet, raekoko ja ph ovat sinne päin, niin luulisi käyvän. Niin no, ei saisi liikaa varastoida ravinteitakaan. Pölyksi jauhautuvien aineiden kanssa kannattaa pitää pumppu irti pohjasta ja laittaa ylivuotoputki niin, ettei sieltä valuva vesi pääse pöllyttämään reson pohjaa.

CyberDog

Eikös siihen kävis periaatteessa mikä tahansa hieman huokoinen, rae kooltaan oikea materiaali mikä olisi riittävän stabiili. Luulis sieltä tosiaan jotain löytyvän. Esimerkiksi just noita laavakivijuttuja. Niiden kanssa kannattaa sitten hieman tarkkailla pH:ta. Muistaakseni Rodoksen magma on melkoisen hapanta. Saattaa hieman happamoittaa liuoksiakin. Mutta chilithän tykkää happamasta :P Joten ei muuta kun kovaa hakua vaan. Ilmottele tänne mitä löytyy niin koitetaan kommentoida.

Kookoskuidusta on ilmeisesti jossain sellaisia kokemuksia että virheellistä lannoitusta on tosi vaikea korjata kun imee ravinteita. Ja saattaa ebbiin varastoida vettäkin liikaa?

cola

Kiitoksia vastauksista ja MOI HESSI ! Täällä ollaan viimeinkin ;) Kutsu on myös vielä voimassa joten ei kun tänne vaan :)
Mä oon nyt käyny muutamassa liikkeessä eikä ole löytynyt mitään jota voisi käyttää hydrosoran tilalla :(  Pitää kohta käydä etsimässä tuota laavakivihöttöä jostain ;)  Jos ei muuta niin pitää tilata ateenasta. Kasvejen parissa on mennyt muutama päivä ja sain putsattua suuremmat rehut takapihalta. Oli muuten aika rankkaa hommaa.

Vielä pitäis saada noi loput revittyä pois. Pitää käydä katsomassa jos jollain sukulaisella olis lainata jotain laitetta jolla noi lähtis.

Mitä te olette mieltä olisiko mitään järkeä rakentaa kasvihuone tonne pihalle? Mä sitä vaan et kesällä tääl tulee olemaan niin kuuma et pieni suoja vois tehdä ihan hyvää.

Oli eilen pakko käydä ostamassa paprikan, tomaatin ja vesimenonin taimia kun ei jaksa odotella siementen itämistä :) Kävin myös kurkkimassa naapurin pihalla ja oli muuten aikamoiset viljelmät taas hänellä.

Oliko niistä pienistä punaisista hämähäkeistä vaaraa kasveille? Muistaakseni luin täältä foorumilta että ne söisivät kirvoja mutta en ole varma. Niitä nimittäin löytyy tuolta pihalta aika paljon enkä tiedä mitä niille tehdä?

Oli kuvien kanssa tänään ongelmia enkä saanut kun tän yhden laitettua :( No mut yritän lisäillä kuvia myöhemmin.

Ciao

Watt

toukokuu 21, 2009, 18:08:58 ip #9 Viimeisin muokkaus: toukokuu 21, 2009, 18:12:45 ip käyttäjältä Watt
En usko että kasvihuonetta kannattaa kasvaa, koska vaikka suojaa saisi niin silti se kuumenisi aivan tajuttoman paljon.

Itse tekisin korkehkon puukehikon minkä kattaisin vihreällä suojaverkolla (sellaisella joka suojaa kasveja uvsäteiltä),
sitten vielä jotenkin viisaasti suunnittelee että saa tarpeen tullen vähemmän suojaa ja enemmän valoa.

:)

http://www.tarha.fi/7_1_viljely.htm

Varjostus- ja tuuliverkko

Pienisilmäinen verkko, joka suojaa arat kasvit liialta
auringonpaisteelta sekä vaimentaa tuulen voimakkuutta
istutus-, viljely- ja oleskelualueilla. Varjostusverkko
kannattaa laittaa kasvien suojaksi ajoissa keväällä ennen
polttavan auringonsäteilyn alkamista, mieluiten jo talvella.

Tuollaista, tai sitten varmaankin vielä peittävämpi olisi parempi... ;)
Mainokset, grafiikka, suunnittelu, logot, bannerit, ulkoasuntoteutus...
watt@gmx.com

cola

Morjens ja terveisiä kreikasta. Lämmintä on ollut ja chilit tykkää :)
Kävin etsimässä jotain hydrosoran tilalle mut aika hiljaselta näyttää. Rakensin sängynaluslaatikosta bublerin johon tyrkkäsin n 40 chiliä mut jo muutaman päivän jäkeen alkoi kalkkeutumaan aika pahasti. Täällä tää vesi on aika kalkkista ;)
Eikös sitä ole jotain ainetta jolla sitä sais poistettua? (vahingoittamatta tietysti kasveja). Pitääkö tässä ruveta pullovedellä bubleri täyttämään ;)

Täällä maksaa kaikki ämpärit ym muovi purnukat aika paljon. Etsin isoa 50l muovitynnyriä ebbiä varten niin niillä on hintaa 40€ ylöspäin. Taidan vaan pitää kasveja muutaman viikon bublerissa ja sit multiin  :(

Pitäis käydä myös ostamassa jotain myrkkyä ötököitä varten. Niitä nimittäin on tuolla pihalla PALJON.


Noi ötökät on tuhonneet tuon ruusupuskan täysin.

On myös ötököitä joista en tiedä kannattaako niitä tappaa vai ei


Esim tämä. Tuo on todella ruman näköinen ötökkä mut se näyttäis syövän noita kirvoja (tai mitä onkaan)

Hämähäkkejä myös löytyy montaa eri sorttia ?

Eikö hämikset kannata jättää rauhaan?

Huomenna pitää käydä katsomassa noita varjostusverkkoja jotta sais pientä suojaa kasveille.
Ciao

hessi

hej Cola !
kysy siltä naapurilta jos sillä olis joku jyrsin jolla voisit jyrsiä maan :)
ja niin kuin Watt en suosittele kasvihuonetta vaan juuri tuollaista varjostusverkkoa,
jottei liika kuumuus nouse, voisi olla jopa ala osasta auki jotta tuulikin tuivertaisi :)
kosteus taas olisi hyväksi! ja laita ihmeessä multiin eikös sillä naapurillakin ollut ? ja hyvin voivat.
menestystä kasvatuksillesi :) t hessi

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

CyberDog

Tuholaismyrkyissä on ulkokasvatuksessa se huono puoli että tappaa sitten noi hyviksetkin. Ehdottaisin että koittaisit hommata Neemiä sinne kun se ei tapa elukoita. Ainoastaan karkottaa ne.

cola

Morjens kaikille. Nyt on taas muutama päivä äherretty ja on kädet niin ruvilla  :(
Mä nyt sit pystytin semmosen pikku kasvarin jossa kasvit voi totutella polttavaan aurinkoon. Alko nimittäin menee hermot kun palavat niin helposti pelkän harson alla. Kuumahan siellä kasvarissa on mut onneks sen saa avattua helposti.

Tänään mittasin maan ph joka oli  8. Osaako kukaan sanoa onko toi 8 hyvä?

Kävin muuten tuol naapurin luona taas ja kyllä käy kateeks  ;) sillä on ihan himo puskat kasvamassa. Pitää joku päivä ottaa kuvia ja pistää tänne. Olivat muuten ihan ihmeissään kun sanoin laittavani lähes pelkästään chiliä kasvamaan :)

Neemiä löytyi ateenasta :( joten täytyi tyytyä muihin myrkkyihin.

Täällä kahvilassa rupee olemaan niin paljon ihmisiä ettei pysty yhtään keskittymään.



hessi

heips vastasin kysymyksiisi tuolla omalla sivullani :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

cola

Tänään oli yksi C. Chacoensen siemenistä itänyt. Chilivaarin kelluva styroksi näyttäis toimivan koska sain siemenet siinä itämään 4 päivässä. Kivivillassa olevat Chacoensen siemenet eivät ole vielä 2 viikon jälkeenkään itäneet.

Chilini ovat nyt taas kasvaneet ja puolet olen siirtänyt kasvariin. Hyvin ovat siellä pärjänneet vaikka aluksi pelkäsin niiden siellä nuukahtavan. Kasvarissa lämpö on nimittäin 40 hujakoilla vaikka kummatkin päädyt ovat auki.

Kuvia on otettu mutta ei niitä vieläkään saa tänne lisättyä :(

Kohta pitää mennä taas käymään puutarhaliikkeessä jos sieltä löytyis jotain kivaa ;)

cola

Taas ollaan kahvilassa ja päätin päivitellä päiväkirjaa samalla. Olen saanut paljon aikaan parin päivän aikana.
Sain lainattua faijan broidilta semmosen jyrsimen jolla sain koko pihan myllerrettyä. Sain häneltä myös 100metriä automaatti letkua niin ei tarvitse itse kastella. Tänään löysin yhdestä puutarhamyymälästä turvetta 300l 18€ sain sieltä myös about 50kpl ruukkuja ilmatteeks. Siellä oli myös lekasoraa ja oli muuten myynnissä myös chilejä. Mä en oikeen ole varma mitä lajiketta on (muistuttais pikkasen jotain habaa) olivat n 10cm ja hedelmiä oli 3-6 kpl.
Nyt pitäis alkaa siirtämään kasveja pois kasvarista ulos.
Onko kenelläkään tietoa miten voin laittaa tänne kuvia kun ei noi imageshackit ym näytä toimivan :(

zenx

Lainaus käyttäjältä: cola - kesäkuu 06, 2009, 16:35:32 ip
Onko kenelläkään tietoa miten voin laittaa tänne kuvia kun ei noi imageshackit ym näytä toimivan :(


Jos pelkästään ImageShack ei toimi, niin kokeile vaikka KuvatON , xs.to ja Aijaa.com. Jos taas on niin, että kyseisten sivujen käyttö on estetty sieltä päin, niin välityspalvelimen eli proxyn kautta sivustot luultavasti toimivat. Tässä on pientä listaa ilmaisista välityspalvemista, mutta noiden kautta toiminta on yleensä hidasta, joten varaa aikaa isompiin operaatioihin. ;)

cola

No niin sain siirrettyä muutamia kuvia puutarha.nettiin.
Tuossa on naapurin kasveista muutama kuva :https://puutarha.net/scripts/image.asp?kuva=1&id=78819
https://puutarha.net/scripts/image.asp?kuva=1&id=78818 ja tuossa on kuva chilikasvista jonka tänään ostin https://puutarha.net/scripts/image.asp?kuva=1&id=79482 Hintaa kasvilla oli 1,5€ Jos joku tietää lajikkeen niin kertokaa ihmeessä.

cola

Tänään oli tarkoitus istuttaa kasveja ulos mut ei siitä tullut mitään kun oli/on niin kuuma. Uutisien mukaan nyt on minihelteet 38 astetta ja päätin tulla nettiin kun tiesin ihmisten olevan uimassa ja saan käyttää kahvilan nettiä yksin ;)  Yritän nyt laittaa muutamia kuvia minun kasvarista ja siellä olevista kasveista. Kasvari ei sit todellakaan ole mikään hieno HAHAHAHAHAHAHAHAH no mut kyl se hoitaa asiansa.   Tossa on eka viel kuva chilistä jonka eilen ostin ja jonka nimeä ei ole vieläkään tiedossa. https://puutarha.net/scripts/image.asp?kuva=1&id=79649

No jo on vaikea saada muutamaa kuvaa näytille  >:(

Tossa nyt on viimein kun hieno kasvari ;)
http://puutarha.net/scripts/image.asp?kuva=1&id=79665
Alue oli ihan heinän peitossa mitä näyttää olevan viel tuolla perällä ja ei ollut helppoo saada niitä rehuja pois. Viel olis kyl tekemistä jotta sais ton alueen kokonaan puhtaaks.

Tossa on viel kuva etupihalta. Sitäkin puolta pitäis ruveta siistimään kun rupee kasvamaan vaikka ja mitä.
https://puutarha.net/scripts/image.asp?kuva=1&id=79693