tammikuu 24, 2025, 21:33:49 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Miten taitava kasvattaja olet?

Aloittaja Aji Inferno, toukokuu 22, 2009, 16:49:26 ip

« edellinen - seuraava »

Katsotko olevasi chilin kasvattajana:

Ekspertti.
10 (1.9%)
Hyvä - tulosta tulee!
33 (6.3%)
Varmaan normaali
83 (15.8%)
Vielä opettelemassa...
365 (69.7%)
Kerrassaan toivoton.
33 (6.3%)

Äänestäjiä yhteensä: 510

wille

Lainaus käyttäjältä: Legoinsinööri - syyskuu 24, 2010, 09:16:08 ap
70% opettelemassa? Nöyrää porukkaa :p

Voiko tätä tunnustaa osaavansa sataprosenttisesti ikinä...? Aina oppii uutta, siinäpä yksi tämän harrastuksen hienous.  ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Legoinsinööri

Nöyrä osuus taiskin olla siinä että vielä myöntääkin asian.

futuristi

Eikös parempi kysymys olisi, miten taitava kasvi on kasvamaan?  ;)

Murderado

Lainaus käyttäjältä: futuristi - syyskuu 28, 2010, 17:38:58 ip
Eikös parempi kysymys olisi, miten taitava kasvi on kasvamaan?  ;)

Onko ihan välttämätöntä viljellä noita viisauksia ihan joka ikisessä topicissa?

itachi

Viime vuonna vastasin "kerrassaan toivoton", vaikka syksyllä sain jopa satoakin. Tänä vuonna ei herunut satoa omista puskista, mutta kasveja riittäisi! Taidan silti pitäytyä kerrassaan toivottomana.

Neuvoillani on kuitenkin tänä vuonna saatu satoa, sillä keväällä annoin mummolle syntymäpäivälahjaksi chilinsiemeniä viimesyksyn sadosta. Kaikki itivät. Mummo harvensi taimikkoa ja lahjoitteli taimia eteenpäin muille sukulaisille. Minä neuvoin puhelimitse ja sähköpostitse, kun sukulaisilla ei ollut aavistustakaan chilinpidosta. Kaikki isoiksi päätyneet kasvit tuottivat satoa vähintään muutaman pompulan verran, mummon kasvit paljon enemmän. Tämän perusteella olen siis hyvä etäkasvattaja.

Legoinsinööri

Ne jotka ei osaa, opettaa. tms. ;p

Apinamakina

Aika vasta-alkaja olen. Tuossa syyskuun alussahan pistin elämäni ensimmäiset chilin siemenet multiin, ja hyvin ovat lähteneet kasvamaan. Ensimmäiset lehdetkin(ei sirkka-lehdet) ovat jo melko komean näköiset.

Jomppe

eipä tässä harrastuksessa voi pitää itseään experttinä.. kasvatusmetodeja löytyy vaikka mihin malliin, muistikirjat täynnä jos meinaa kaikkia noudattaa  :D multakasvatuksen suhteen pidän itseä ihan normaalina kasvattajana, pikku tapista asti kasvatellut jos minkälaisia, kuusia ja mäntyjä myöten  ;) vanhassa kotipaikassa vielä muistona itse siemenestä asti kasvatetut kuuset pystyssä..  ;D

JaloPena

Koska yhden sadon sain kasvatettua kypsäksi ja kaikki tulivat mielihyvällä syödyiksi, voin katsoa olevani tällä hetkellä innokas opettelija.  :)
Opettelijahan sitä on joka tapauksessa siitä asti kun ensimmäisen siemenen multaan pistää. Itse asiassa minusta se on se nolla- tai lähtötaso. Täysi toope on sitten -1 -taso, se että mämmää kaiken. Siemeniä ensi kertaa multaan pistäessään ei vielä voi olla tunari, myöhempi toiminta vasta antaa tämän kyseenalaisen kunnian. Nyt siis meillä jännätään, ollaanko opettelijan tasolla (mistä ei tule koskaan olemaan edes tarve päästä ylöspäin) vai pilataanko tuleva sato ja päästään mämmikoura-asteelle.

Kilpailutermein ilmaistuna (käytän tätä vertausta jatkuvasti erilaisissa kisoissa) tavoitteeni on, etten jää viimeiseksi. Ja jos sitten sattuu, että jäänkin viimeiseksi, lohduttaudun sillä että jäin vain yhden sijan päähän tavoitteestani. Tässä kasvatusasiassa tavoite on, etten täystunariksi tipahtaisi.  Tällä hetkellä ollaan nippa nappa tavoitteessa ;)
Meillä kaikki päätökset tehdään demokraattisesti äänestäen. Yleensä kuitenkin häviän äänin 0-1

timppa84

helmikuu 08, 2011, 18:50:41 ip #69 Viimeisin muokkaus: helmikuu 08, 2011, 18:54:43 ip käyttäjältä timppa84
Vielä opettelemassa olen.
Vuosi sitten koitin laittaa kaupasta ostettujen habanerojen siemeniä itämään ja lähes kaikki alkoivat itämään. Tosin osa iti parissa kolmessa viikossa ja osalta meni lähemmäs pari kuukautta. Taimia oli kasvamassa lähemmäs 30 kpl joista poimin parhaiten kasvaneita keskikokoisiin ruukkuihin. Alku kesästä innostus hiipui ja lähes kaikki chilit oleilivat lännen puoleisella ikkunalla sisätiloissa. Muutaman laitoin kokeilumielessä pihalle etelän seinustalle, ja ne kituivat liian kylmissä oloissa.

Jossain kesä-heinäkuun paikkeilla sain innostuksen takaisin ja värkkäsin: trukkilavasta, pleksistä ja lastulevystä mini kasvihuoneen johon laitoin muutaman chilin kasvamaan. Samalla vaihdoin niitä isompiin ruukkuihin ja aloitin ravinteiden antamisen. Chilit pistin ilman hallaversoja raakasti aurinkoon ja huomasin kyllä vaikutuksen. Osa tiputti lehtensä viikon parin sisällä, mutta uutta lehteä rupesi pukkaamaan nopeasti ja chili muuttui puskamaisemmaksi. Loppusyksystä pääsi vielä halla yllättämään ja useampi hedelmän alku kuihtui ja tipahti.

Kantapään kautta olen oppinut monta asiaa, mutta seuraavalla kerralla tietää paremmin. Koska kaikki chilit olivat samaa kaupan habaa, niistä pystyi uhraamaan useampia kappaleita erilaisiin kokeiluihin esim. hallan kestävyys yms. On noista nyt kuitenkin 5 hedelmää tullut, vaikka aika kaltoin kohdeltuja ovatkin. Ensi kesänä luulisi onnistuvan jo hieman paremmin, kun moni perus asia on edes jotenkin hallussa (lannoitus, ruukun vaihdon vaikutus, lämpötila/valoisuus, yms)

E. pääsi niihin tuholais ötökköihinkin tutustumaan, mutta sain karkotettua ne.

ps. Mitä lajikkeita suosittelisitte näin aloittelijalle? Kaverin kanssa ajattelin puoliksi tilailla Fatalii's Complete Chile Collection!:nin. Ainakin yksi mitä haluaisin kokeilla on pink habanero, mutta ainakaan fataliissa sitä ei näyttänyt olevan.

boozeman

Viime satokausi oli ensimmäinen ns. vakaata harkintaa sisältänyt chilin kasvattamisessa. Lajeina oli helppoja perus annuumeja ja kaverilta saadut Lemon Dropin siemenet. Emokasvi porskuttaa jo neljättä vuotta ja tuottaa hedelmää välillä kehnossakin valaistuksessa ympäri vuoden. Wanhukseksi tuo raakku on nimetty.

Satoa tuli Lemon Dropista ja Padronista sen verran että edelleenkin on 2.5dl kumpaakin jauheena. Apachen ja Cayennen jauhetta on myös jäljellä. Padronia raiskasi pitkin kesää ripsiäiset, Apacheen ja Cayenneen iski vihannespunkit. Lemon Drop sai olla öttiäisiltä vapaana koko kesän. Totesin vihannespunkkien torjunnassa parhaaksi keinoksi viedä koko kasvi haalean voimakkaan suihkun alle. Siinä sai punkit passituksen kohti jätevedenpuhdistamoa ja chili noin 2 viikkoa punkkivapaata.

Tänä kautena meinasi lähteä jo lapasesta mutta ehkä mulla on vielä sen verran kova itsehillintä, ettei parvekkeelle ole tulossa 2 kerroksista viemäriputkihydroa. Onhan tässä tosin vielä aikaa repsahduksiin. Yhtään annuumia ei tänä vuonna multiin ole päätymässä.

Voiko koskaan olla täysin oppinut missään asiassa? Eiköhän tämäkin siis mene läpi elämän sinne opettelun puolelle :)
https://viinanen.org - Ei se siitä... - #1213

Hyde

Alullaan vasta tämä kasvattelu. Toinen kausi aluillaan vuoden paussin jälkeen.Eka kaudella sain kasvateltua muutamia haboja ja jalapenoja ihan maistiaisiksi,joten toiveikkain mielin eteenpäin!

Vate

Opettelua vielä on, mutta kyllä varmaan saadaan Lemon Drop-jauhetta ainaskin ensvuonna ;D

Sabai

Vasta alkaja tässä olen, jos onnistuu kasvattelu eka kerralla niin pidän itseäni edelleen vasta alkajana. Täältä löytyy toddella paljon tietoa ja tietäviä harrastajia, heistä oppia yritän ottaa. Toivottavasti saan talvella ensimmäisiä maistiasia omista chileistäni.

Afasa

Vasta alkaja,
ekat siemenet laitoin joskus maaliskuussa multiin ja kaiken mahdollisen tehdyn väärän jälkeen saatan saada satoa, 1 jallun  ;D

MegaRatt44

syyskuu 13, 2011, 17:39:19 ip #75 Viimeisin muokkaus: syyskuu 16, 2011, 14:12:55 ip käyttäjältä MegaRatt44
Ihan raaka chilipää vielä! Täällä oppii koko ajan uutta, kiitos mahtaville tyypeille kuten InkRoselle, Räyhikselle, Toni.A:lle, Chilivaarille, PP:lle sekä monelle muulle!   :)

e: Eikä saa unohtaa ylläpitoa!  ;)
Kauden 2012 päiväkirja alotteilla:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11388.0

Pawni

Ensimmäinen yritys alkoi 31.8. laittaessa fataliilta tulleet siemenet itämään ja nyt on paljon pieniä taimia 250W ESLin alla.
Lamputhan tässä kuukauden sisällä on muuttunut myös radikaalisti:
30W ESL -> 2x 30W -> 4x 30W -> 4x30W + 2x18W Loistarit -> 250W ESL :D

Mutta niin, äänestykseen laittelin että tosiaan opettelemassa vielä :)
Mahdollisimman paljon teoriaa koitettua imeä päähän, mutta käytännön kokemusta ei ole vielä juuri yhtään joten katsotaan mitä tästä tulee  ;)
Ensimmäistä satoa odotellessa... :)

Tzili

Eikös olisi ollut helpompaa ottaa heti loistarit tai 250w esl? Nojuu. Mutta olen siis vasta-alkaja, mutta kukkia tulee mulla ihan 20w eslin kanssa ok:sti. Loistarit tai spna tulossa pian. Sitä odotellessa...

blakk

Vasta toinen vuosi potkaistu käyntiin chilien puolella, eli opettelemassahan tässä vielä ollaan ja pitkään.

mexx

Neljäs kausi ja opetteluahan tämä on koko ajan. Villien kasvatus ei kiinnosta yhtään, koska käsittääkseni marjat eivät ole kovin hyvän makuisia. Koetan muutenkin vältellä turhaa hifistelyä.
Kasvatan turpeessa ja ebbissä, ulkona ja kasvarissa ja olen ollut satoihin ihan tyytyväinen.