tammikuu 08, 2025, 22:09:00 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Vilahon ensikokeilut

Aloittaja vilaho, toukokuu 28, 2009, 20:36:42 ip

« edellinen - seuraava »

vilaho

Moi kaikille!

Ajattelinpa kirjautua tännekin, kun tuossa aikaisemmin tällä viikolla tuli liityttyä tuohon chiliyhdistykseenkin.

Kasvatushommissa olen päässyt alulle, vaikkakin aikalailla myöhässä olen kasveineni. Itämään laitoin vasta 26.3, eli
kasvit ovat n. 2kk vanhoja.

Keittiössä etelä/länsi-suunnassa olevalla ikkunalla Orange Habaneroja, PI-152452:ia ja keskellä vas. Chinese Five Color

Olkkarin itäikkunalla lisävalon alla: pari Chilly Chiliä, pari PI-152452:sta ja Orange Habanero

Noita Orange Habaneroja löytyy vielä toiselta keittiön ikkunalta, kuten myös Aji Benitoa 2kpl ja pari pienehköä Jalapeno Mildiä.
Purkit on uusiokäyttöön otettuja partajugupurkkeja, joihin olen liimannut alapäästä reijitetyn sähköputken sisälle kylkeen -> eli
tehnyt niistä altakasteluruukkuja. Pohjalla noissa purkeissa on 3-4cm kevytsoraa. Multana on kaktusmullan ja tavallisen kukkamullan
sekoitus.

Täytyy nyt toivoa että noista jotakin satoa tulisi ennen sydäntalvea, ettei tarvi enää syödä niitä kaupan nahistuneita habaneroja.  :-X

LemieuX

Taidat pitää turkkilaisesta jukurtista:) Hyvältä näyttää. Toivottavasti saat satoa täksi kesäksi..

vilaho

Lainaus käyttäjältä: LemieuX - toukokuu 29, 2009, 12:49:21 ip
Taidat pitää turkkilaisesta jukurtista:) Hyvältä näyttää. Toivottavasti saat satoa täksi kesäksi..

Heh joo.. Onhan tuota jukurttia tullu popsittua.. Ihan hyvää aamupalana, kun sekottelee marjoja ja pähkinöitä yms. sekaan!!

Sitten hieman päivitystä...

Saattaapi olla että olen kastellut chilejäni hieman liikaa, koska nyt kun olen vähentänyt aika reilusti tuota kastelumäärää, niin
tuntuu että kasvuvauhti vaan kiihtyy. Lannoitteena olen käyttänyt Substralin BIO-versiota NPK 3-1-5, ja siihen saman merkin merilevää
sekaan. Näyttää siltä että haaroittuminen on lähtenyt aika kiivaasti käyntiin, melkein joka kasvupisteestä pukkaa lehtiparia ulos.

Orange Habanero haaroittuu.

PI-152452 lähti haaroittumaan alusta alkaen.

Chilly Chili haaroo ihan villinä

Sama Chilly Chili ylhäältä. Näppäsin siitä pari nuppua pois tuosta kärjestä, nyt se pukkaa ainakin kolmea haaraa siitä.

Näillä mennään... Tuntuu vaan ettei ne kasva ollenkaan, kun vartin välein käy niitä tutkiskelemassa.

vilaho

Onkohan tuo jokaisesta kasvupisteestä haarautuminen normaalia, kun katselee noita muiden kasveja niin
ne kasvaa vaan kiltisti ylöspäin?? Minulla taas pituuskasvu tuntuu pysähtyneen ja haaraa pukkaa joka raosta.

vilaho

Nyt näkyy että on ruvennut noita nuppuja tulemaan useampiin kasveihin, vaikka ne eivät ole vielä edes 20cm pitkiä. Kannattaakohan noiden antaa olla, vaiko nyppiä pois??

Nuppuileva PI-152452

Sama kasvi läheltä

Toinen PI-152452 nuppuilee myös

Toinen nuppuileva läheltä

Chinese 5 Coloriin nuput tulossa

vilaho

Pientä kuvapäivitystä ja muutama kysymys!!

Aji Benito & Orange Habanero

Orange Habanero & Aji Benito

Orange Haba, PI-152452, Chinese 5 Color, PI-152452, Chilly Chili & PI-152452

Jalapeno, PI-152452, Orange Haba & PI-152452

Orange Haba, Jalapeno & 2 Chilly Chiliä

Kysymyksiä kokeneemmille:

1. Kasvit ovat aika lyhytkasvuisia ja tuuheita, johtuneeko valosta/lannoitteiden vähyydestä? Ovat kuitenkin aika hyvävointisia, eikä
lehdissäkään ole paljoa virheitä, laikkuja tms. Varmaankin voisi kokeilla hieman nostaa tuota lannoitteen määrää. Käytän siis tuota
Substralin Ekologista ravinnetta ihan ohjeen mukaan 5ml/litra, ja siihen sekaan 10ml/litra Substralin merileväuutetta.

2. Kasvit tekevät nuppuja ensimmäisiin haarakohtiin, niitä ei varmaan kannata jättää. Vai kannattaako??

3. Olen huomannut että nuo annuumit juo hieman enemmän, kuin chinenset ja baccat. Onko muilla samanlaisia havaintoja??

Chilivaari

Hyvinhän nuo sinulla kasvavat.
Tukevuus ja pienenä haarautuminen yleensä kertovat riittävästä valosta ja ravinteista.

Kun sinulla on useita taimia samaa lajia, olisi kiinnostavaa (ainakin minun mielestäni) kasvattaa niitä eri tavalla.
- Yhdelle annat normaalin lannoituksen, toiselle tupla-annoksen.
- Yhdestä nypit nuppuja, toisen annat pudotella ne itse.

Pieniähän nuo ovat chilejä kantamaan. Sato on pieni, jos se noille oksille tulee, mutta kasvavat ne kukkiessaankin. Eli anna mennä täysillä ainakin muutaman kasvin kanssa.

vilaho

Vähän kuvapäivityksiä:

Keittiön ikkunalaudalla kasvua havaittavissa.  ;D Etualan Aji Benito on pyrähtänyt valtavasti.
Keskellä olevassa Chilly Chilissä on kymmeniä nuppuja..

Kasvua ja haarautumisia toisellakin ikkunalla. Keskellä oleva Chinese 5 Color kasvaa hurjaa vauhtia.

Olkkarin chilit kasvavat myös, vaikkakin eivät samaa tahtia hyvää luonnonvaloa saavien kanssa.

Toinen kuva olkkarista.

Chinese 5 Colorin nuppu

PI-152452:n nuppu

Aji Beniton nuppu

Kasvit ovat saaneet siis substralin ekologista kasvuravinnetta 3-1-5, pari viimeistä kertaa
olen antanut 50% suurempaa annostusta kuin ohjeessa sanotaan. Eikä vielä ainakaan ole övereitä
näkyvissä, saa nähdä pysyykö nuput...

snu

Kun saat sitä typpeä multaan niin paljon, että nuput alkavat putoilemaan, niin kestää kauan ennen kuin kasvi on käyttänyt typpeä niin paljon, että poditkin pysyvät puskassa.
Eksyminen on suotavaa.

Herpiili

Itse en lähtisi lannoitteiden annosteluja ylittämään varsinkaan chileillä, mullassa kestää todellakin äärimmäisen kauan kunnes mahdolliset typpiöverit korjautuvat ja itsekin olen ylilannoittamisella onnistunut saamaan aikaan kauniilta näyttäviä kasveja jotka satoavat vasta kahden vuoden kitkuttelun jälkeen. Annuumit saattavat mullassakin kestää paremmin ylilannoitusta, chinenset taas ovat omien kokemusten äärimmäisen herkkiä liiallisen lannoituksen kanssa. Kasvisi näyttävät myöskin olevan sisätiloissa jossa ne eivät käytä lannoitusta yhtä tehokkaasti kuin ulkona/kasvihuoneessa.

vilaho

Kiitos kommenteista!

Täytynee palata alkuperäiseen annosteluun, vaikkakin ei se haittaa jos ensimmäiset nuput putoilee.

Missä vaiheessa nuo nuput yleensä tippuu, jos ovat tippuakseen??

/Ville

mpp

Mulla ei oo nupuja tippunu oikeastaan ollenkaan, vasta kukintavaiheessa ovat pudonneet.

vilaho

Heippa taas!!

Pari aurinkoista päivää sai taas ihmeitä aikaan. Kasvuvauhti/nuppuilu on ihan hirvittävää. Ja onpa ensimmäiset kukatkin
ilmestyneet muutamaan kasviin.

Yleiskuvaa keittiöstä

Toinen kuva keittiöstä

Ja olkkari...

Aji Beniton kukka ja nuppu

Chinese 5 Colorin kukat

Chilly Chilin muutamat(kymmenet) nuput, ja yksi kukka keskellä alaosassa.

Onkohan noita kukkia tarpeellista pölytellä esim. pumpulipuikolla, vai hoitaako kasvit sen itse.
Jos on tarpeellista, niin missähän vaiheessa?? Kuinka kauan nuo kukat pysyvät ennen kuin alkavat
muuttumaan hedelmäksi, jos alkavat??  ::)

cola

No sinä se tykkäät partajugurteista ;)

vilaho

Lainaus käyttäjältä: cola - kesäkuu 23, 2009, 17:59:34 ip
No sinä se tykkäät partajugurteista ;)

No hiivatti, onhan se parasta jugurttia!! Ei mitään kevytkuraa... (Jos jossain näkyy niitä 3,5% purkkeja, ne on vaimon jäljiltä...)  ;D ;D

Ja asiaan!

Kukkiminen on päässyt vauhtiin noiden Aji Benitojen ja Chinese 5 Colorin osalta, ja onpa siellä jo pientä hedelmän alkuakin havaittavissa.
En ole saanut selvää tuosta pölytyshommasta, että tarviko vaiko eikö, olen kuitenkin varovasti pyöritellyt kukissa pumpulipuikkoa.
Noista Chinenseistä sen verran, että nupuilla ovat nekin mutta kukkimaan alkanevat vasta viikonlopulla tai ensi viikon alkupuolella.
Tässähän rupeaa elämään pieni toivon kipinä omasta pikku sadosta tuolla elokuun puolella...

Pari kuvaa:

Chinese 5 Colorissa pari podin alkua

Aji Beniton podin alku

Sitten vielä huomiona että tuota Substralin Ekologista 3-1-5 jos käyttää, niin en suosittele sitä Pauliinan enkä muuhunkaan sellaiseen,
josta voi kantautua hajuja. Parin päivän jälkeen täytöstä kun nostat tikun, niin melko varmaan pyörryt...  ::) Haju on aika kamala!!!
Itsellä on yksi Pauliina, johon vaihtui lannoitteeksi Puutarhan Kesä.

snu

Kauhea haju voi johtua myös mätänevistä juurista. En muista voiko tuossa Pauliinassa asian tarkistaa helposti, mutta jos voi, niin kannattaa kurkata.
Eksyminen on suotavaa.

vilaho

Lainaus käyttäjältä: snu - kesäkuu 26, 2009, 19:07:04 ip

Kauhea haju voi johtua myös mätänevistä juurista. En muista voiko tuossa Pauliinassa asian tarkistaa helposti, mutta jos voi, niin kannattaa kurkata.

Kyllä se tässä tapauksessa johtuu tuosta eloperäisestä lannoitteesta. Purkin kyljessäkin lukee, ettei säily pitkään.

vilaho

Mukava on kasvuvauhti!! Ihan kiva seurailla tuota podien kehittymistä näin ensikertalaisen silmin. Tulee vietettyä ehkäpä liikaakin aikaa "pää puskassa", mutta mikäpä siinä onhan kesälomalaisella aikaa.  ;D

Chinese 5 Colorin ekat.. Onko kellään vinkkejä, miten nuo kannattaisi käyttää kunhan kypsyvät??

Aji Benito

Ja se kauan odotettu ensimmäinen Chinense-kukka /PI-152452