tammikuu 10, 2025, 16:21:05 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Klopiston ensimmäiset kasvatukset 2009

Aloittaja Klopisto, toukokuu 28, 2009, 22:47:38 ip

« edellinen - seuraava »

snu

Lainaus käyttäjältä: Klopisto - kesäkuu 19, 2009, 16:29:46 ip
Saiko kukaan juhannukseksi tuoreita chilejä ??? Siis joku muu kuin ne jotka kauppaavat niitä ;)

Kuusi viimevuotista ebbipuskaa jaksavat vääntää podia. Aikaisemmin tänä vuonna keräilin sieltä jo satoa, chinensejä ja rocotoja noin 30kpl yhteensä. Jussiksi tuli otettua mukaan kymmenisen kappaletta Aji Cristaleita ja Aji Dulce Amarilloja, pari habaneroa (jonka ansiosta sain pari loistavaa fiery face kuvaa otettua), sekä 4kpl PI441551. Täytettiin Aurajuustolla, käärittiin pekoniin ja iskettiin grillivartaaseen ja grilliin. Aivan mahtavan makuista! Suosittelen!
Eksyminen on suotavaa.

cola

Minäkin olen saanut satoa jo aikaa sitten. (kuvakin on jossain ;)  Nyt olis nagaa ym herkkua kypsänä mut en ole itse paikalla :(
Kreikassakin on muutamia chilejä päästy maistelemaan mut nyt on tulossa kuiva kausi kunnes MEGA sato on kypsä  ;D

Klopisto

Kreikassa satoa varmaa tulee riittämiin, luonnolinen lämmin ilmasto. Tosin miten suojautua ötököiltä, niitä ilmeisesti riittää sielläkin ??? Oletko kysellyt naapuriltasi siellä neuvoa kasvatukseen, eikös hän kasvatellut jotain 'elävää'?

Ensivuonna onkin hyvä aloitella kolme kuukautta aikasemmin eli siinä vuoden vaihteessa. Tuossa toukokuun puolella omat chilit olivat n. 1 tunnin verkko(hyttys)oven suorassa auringon paahteessa n. klo 17 - 18. En huomannut että olisivat kärsineet ollenkaan. Tosin UV -säteily taitaa ajoittua aikaisempaan aikaan päivästä. Meille kun tuo mollikka skriinaa iltapäivällä kämppään sisään vasta abt. klo 15 aikaan näin kesäaikaan.

Käyttääkö joku myös Mikroa (Mato+TopMaxin kanssa) kukinta/hedelmän teko vaiheessa? Itsellä se on jäänyt ehkä liiankin pienelle annostukselle...

cola

Moikka. Onhan täällä ötököitä  ;D mut mitä olen lukenut noita muita foorumeita niin heillä on samat ongelmat kuin minullakin. Mä oon kyl stressannut niistä ihan turhaan koska ei mulla ole kuin kiinankaaleissa jotain valkoisia ja mustiä ötököitä. Heinäsirkkoja näyttäis myös olevan mut ei nekään ole mitään tuhoja tehneet.
Naapurit ei selvästikkään tee mitään ihmeellistä. He vaan heittävät siemenet maahan ja kastelevat ;) Välillä lisäävät lannoitteita ja satoa näyttää tulevan.

snu

Lainaus käyttäjältä: Klopisto - kesäkuu 22, 2009, 15:20:41 ip
Käyttääkö joku myös Mikroa (Mato+TopMaxin kanssa) kukinta/hedelmän teko vaiheessa? Itsellä se on jäänyt ehkä liiankin pienelle annostukselle...

Mulla menee ebbiin Microa 1ml/l koko ajan.
Eksyminen on suotavaa.

Klopisto

Eli pelaat Mato -määrällä kasvuvaiheesta riippuen, ainakin oletan näin.

Uutta itsellä vain se että MBE podeja on jo yli 30 kpl ja SYT podeja 8 kpl.

Huolestuttaa vaan tuo kypsyminen/värinvaihto kun MBE ensimmäinen hedelmä pukkasi 3.6.2009 ja sen koko ei mielestäni enää kasva kokoa. Onhan tuo lyhyt aika, vain kolme viikkoa.

TopMaxia ei kai tarvi enää loppuvaiheessa antaa? Ja ilmeisesti ei paljon ravinteitakaan? Ripen muistaakseni on tuo tuote jota joku suositteli käyttämään viimeiset kaksi viikkoa? Turun Viherpeukku ilmeisesti lopetti ja nyt minunkin lähikauppa taitaa olla ainoastaa netin kautta tilaaminen (kestää :().

Ripen ilmeisesti lopettaa kasvun vai miten se menee?

Kokemuksia Ripen käytöstä?

snu

Ripeniä en ole kokeillut, mutta annan TopMaxia koko kasvukauden, kun kerran koko ajan kukkivat.
Eksyminen on suotavaa.

Klopisto

Eikö ravinteet vaikuta makuun? Vai etkö syö tuoreena chilejä? Muistan vaan F:n kirjoittaneen että maun takia olisi hyvä pitää pari viimeistä viikkoa kokonaan ilman ravinteita tai ainoastaan käyttää Ripen:ä? Minä olen sen verran nybi etten tiedä tästäkään asiasta mitään. Kommenttia ???

snu

Kyllä sitä tuon verran voi antaa ilman, että se vaikuttaa makuun. Jos antaa paljon typpeä, niin se voi vaikuttaa. Näin olen kuullut, en ole sitä koskaan testannut. Kaveri kasvatti aivan liialla typellä chilinsä ja sato oli pahaa, tosin ne olivat jotain pahoja kaupan annuumeja joka tapauksessa.

Edit: ei niitä ravinteita multakasvatuksessakaan pois saa, ja silti monet vannovat mullassa tulevan parempaa satoa, kuin hydrossa.
Eksyminen on suotavaa.

Klopisto

Entäs pelkkä vesi? Saako sillä satoa edes kypsymään??? Mää ole iha pihal...

Klopisto

Kuvapäivitystä välillä:

Malawi Bir's Eye (MBE), kuvattu päältä, oli tänään ulkona n. tunnin. Toivottavasti ei palanut :(. Täällä on nähnyt liikaa aurinkoa saaneita chilejä, kauheaa katsottavaa... Joo, toi valkoinen pyöreä lätkä on 41 mm halkaisijaltaan. Siinä oikealla puolella on Haba Red Uganda. Tilaa ei ole :(.

MBE sivusuunnasta. Podeja yhteensä >30 kpl ja niistä jotain 10 kpl on palttiarallaa 3cm pitkiä.

Taivasnäkymä :).

Sanat eivät riitä kertomaan...

Koska nämä vaihtavat väriä siis kypsyvät? Tilasin VP:stä Ripeniä josta kyselinkin tuossa aikaisemmin. Sittenhän nähdään tai ainakin maistetaan...

Short Yellow Tabascokin (SYT) tuottaa hedelmää, joskin hitaammin kuin MBE, mutta SYT toisin kuin MBE ei ole pudottanut ainotakaan kukkaa joten jokaisesta kukasta on odotettavissa hedelmä.

SYT sivusta. Jos vertaa MBE:hen niin eipä tuo juuri miltään näytä.

Podia pukkaa myös SYT. Kahdeksan laskin olevan, matematiikka ei ole koskaan ollut vahva ;).

SYT hedelmää, ainakin näyttää säälittävän lähellä siltä miltä pitääkin.

Hetelmä lähempää. Luonnonvalossa valokuvistakin tulee jotenkin 'aidompia' :).

snu

Lainaus käyttäjältä: Klopisto - kesäkuu 23, 2009, 22:31:34 ip
Entäs pelkkä vesi? Saako sillä satoa edes kypsymään??? Mää ole iha pihal...

Chilit pärjää viikon tai pari ilman ravinteita ja kypsyttävät satonsa kai ihan normaalisti. Eivät kyllä pahemmin varmaan kasva.

Mun mielestä tuollainen jatkuva ravinteiden säätely on aika turhaa. Sillä ehkä saa maksimoitua (jos sen onnistuu tekemään oikein) puskan kasvattamaan pari palkoa enemmän viikon tai pari aikaisemmin. Tasaisella 1ml/l Mato ja 1ml/l Micro annostuksella tulee hyvää satoa koko ajan kun valoa on tarpeeksi.
Eksyminen on suotavaa.

Klopisto

Itsellä tuo olisi mennyt pahasti alakanttiin. Ei olisi varmaan tullut kukkiakaan. Typpeä olisi liikaa varsinkin kukinnan/hedelmän tuoton aikaan. Taidetaan kasvattaa ihan eri vehkeillä.

Mulla on jatkuva vesikiertoinen zydeemi, ei passiivi hydro. Vesi kiertää juurien kautta 24h/vrk. Liemet vaihdan kahden viikon välein. PH -mittausta suoritetaan aina veden/ravinteiden vaihdon yhteydessä ja sen jälkeen harventaen

LainausApuva  PH noin 4. Eipä ollut muuta käytössä kuin ruokasoodaa joka korjasi tilanteen ainakin hetkeksi.

edeten kahden viikon jaksoissa. Ja niin edespäin.

Ja kasvatusolosuhteethan ovat jokaisella kasvattajalla erilaiset.

Tästä päätellen vastaus täällä voi olla ympäripyöreä kuin astrologin tekemä horo-skooppi :).

snu

En nyt oikein ymmärtänyt. Mikä menee alakanttiin, jos typpeä on liikaa?

Kyllä, kasvatamme eri vehkeillä, mulla on ebbejä. Olen silti sitä mieltä, että 1ml/l molempia aineita on aika turvallinen määrä mihin systeemiin tai kasvuvaiheeseen tahansa. Tosin täytyy myöntää, että mulla ei juuri ole muista kuin ebbeistä henkilökohtaista kokemusta, vaan väitteeni perustuu foorumilla lukemiini teksteihin. Ja kuten jo aikaisemmin sanoin: "kun valoa on tarpeeksi". Tarpeeksi mun tapauksessa ainakin näyttää olevan valoisa itäikkuna. Jos talvella on pimeää, lannoitusta kannattaa ehkä vähentää. Jos joku muukin on kokeillut ja havainnut 1ml/l Microa olevan liikaa bublerissa(?) valoisalla paikalla kukinta/sato -vaiheessa, niin ilmoitelkaa ihmeessä, olen ollut ennenkin väärässä.

Kaikki saavat toki säätää lannoitteitaan ihan niin usein kuin haluavat, mutta mun mielestäni aloittelijan ei kannata lähteä liikaa kikkailemaan, sen ehtii tehdä sitten myöhemminkin kun perusteet on hallussa, jos siihen on edelleen halua.
Eksyminen on suotavaa.

cola

No ei mun mielestä ainakaan ole liikaa 1ml microa. Itse käytin suomessa myös ebbiin 1+1ml/l eikä valittamista ollut. Hyvin sain satoa ja kasvit olivat tarveitä.

Ihan turhaan yrittää mitään lannoite säätöjä jos vasta ekat kasvit meneillään.

Lainaus
Apuva  PH noin 4. Eipä ollut muuta käytössä kuin ruokasoodaa joka korjasi tilanteen ainakin hetkeksi. Hmmmmmm eikö ollut vettä saatavilla jolla ph:n olisi saanut ylemmäksi ???

Klopisto

Täytyy koittaa tuolla suhteella painaa menemään.

Pihinä en halunnut lapota vettä (ravinteita) pois niin paljon että olisi saanut PH:n nousemaan riittävästi ;). Olet varmaan huomannut että kasvattelu vie kaiken aikasi lisäksi myös loput rahasi :).

Kiitos nopeista neuvoista snu ja cola :).

Klopisto

Päivitys 1.7.2009:

Yleiskuva ylhäältä. Lisäsin Mikroa ja kas kummaa, kasvua alkoi tapahtumaan paljon enemmän kuin aikaisemmin. Tosin osasyynä saattaa olla arska joka on paistanut kuin peikko. Kolme tuntia olen pitänyt kasveja parvekkeella ulkoilmassa.

MBE Lähempää.

MBE.

Ensimmäiset podit ovat tummanvihreitä.

Väriero on melkoinen.

SYT on myös saanut kasvuunsa vauhtia.

SYT.

SYT podit eivät enää ole kasvaneet isommiksi.

Nyt varmaan odotellaan että podien värit vaihtuvat...

cola

Hahahaha joo todellakin vie kaiken ajan ja kaikki rahat  ;D Mulla kun on tuolla pihalla kasvamassa varmaan 50kpl muita kasveja ja sit olis viel ainakin 50kpl chilejä kasvamassa niin eipä sitä oikeen muuta ehdikkään :) Rahat on jo loppu aikaa sitten ;)

Klopisto

Moro Cola, tuo oli lähinnä aloitteleville kasvattajille :). Meillä täällä kotona nainen päättää mitä saa kasvattaa ja kuinka suurella alalla = 0,13 neliömetriä. Nyt tosin irtoaa jo siivuja...

Klopisto

Yip!!!

Odotin punertavaa chiliä ja mitä sain; kotimaisen auringon jäljiltä (MBE)

Väriä.

Käsittämätöntä; olen odottanut väriä podeihin jo jonkin aikaa. Nyt, yön ja yhden päivän aikana väri tuli kuin peikko (odottamatta ja varkain ;^)))

Chilit ovat olleet vajareilla ilmeisesti koko ajan, Kiitos Cola ja Snu nyybiinä aion olla nöyrää kauraa...