eri vesiviljelyjärjestelmien hyvät/huonot puolet

Aloittaja Paprikaana, kesäkuu 16, 2009, 13:02:58 ip

« edellinen - seuraava »

Paprikaana

Tehdään galluppia eri vesiviljely järjestelmien hyvistä ja huonoista puolista. Voi kertoilla omasta järjestelmästään vaikka helppo hoitoisuuden, oliko helppo rakentaa (jos itse rakennettu), energian kulutuksen, ulkonäön yms. Sadon määrä voi tietysti riippua myös lannoitteista ja kasvupaikasta, mutta sadon määrästä voi myös kertoa. Ja tietysti mitä lannoitteita on ollut käytössä. kuvia saa laittaa myös :)
Il Mondo Cambia, Io No!

Rankkapanda

kesäkuu 16, 2009, 13:34:21 ip #1 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 26, 2009, 01:35:15 ap käyttäjältä Rankkapanda
Ämpärihydro eli bubler. Muuta ei tarvita kuin ämpäreitä kannella, verkkoruukkuja, lecasoraa, ilmaletkua ja ilmapumppu (4 lähdöllä omani). Toki voi käyttää uppopumppua ilmapumpun sijasta.

Itse rakentaminen, niin poranteräksi sellainen, että saat verkkoruukulle paikan kanteen ja ilmaletkulle myös reikä. Verkkoruukku läpi ja chili sinne, lecasoraa tueksi. Letkut kiinni, ämpäriin vettä ja lannotteita (itse käytän Kärsä Babarilta saamiani lannotteita ja hyvin toimii).

+ Erittäin halpa (alle 10 euroa per ämpäri ja mitä useammalle ämpärille jakaa letkua, niin halvemmaksi tulee)
+ Erittäin tehokas (kuukaudessa 10 kertaistanut pituutensa yksi chili)
+ Helppo siirtää
+ Hiljainen
+ Energiankulutus pumpulla vain 10 wattia
- Saattaapi olla ruma joidenkin silmään

Kärsä Babar

kesäkuu 16, 2009, 13:37:14 ip #2 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 16, 2009, 13:39:21 ip käyttäjältä Kärsä Babar
Ämpärihydroon oon ollut vähän pettynyt. Kasvu on nopeaa mutta juurimätää tulee helposti varsinkin jos uppopumpulla liikuttelee vettä. Pumpusta saa olla koko ajan repimässä juuria irti että se pelaisi.
Ilmapumpulla toteutettu versio (bubleri) on taas turhan äänekäs. Ilmapumput hajoaa aikas helposti myös.

Waterfarm on ollut myös käytössä joka on myös tehokas laitos mutta turhan äänekäs, jotkut suosittelevat ajastamaan sen mutta siinäkin tulee herkästi juurimätä ongelmia kun juuret ala-astiassa seisovat lähes hapettomassa vedessä.

Juurimädästä sen verran vielä että vaikka vetyperoksidia oon antanut reilusti niin kyllä sen on pariin kertaan ollut silti kasville menoa.

Ebbiin olen tällä hetkellä tyytyväisin koska se on täysin äänetön 23tuntia vuorokaudessa.
Juurimätää en usko tuossa laitteessa tulevan millään koska juuret eivät joudu lillumaan vedessä.

Mikään näistä laitteista ei kuluta energiaa niin paljoa että sillä olisi merkitystä juuri mihinkään.
Ebbi näistä silti vähiten vie.

Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Xbow

kesäkuu 16, 2009, 14:01:29 ip #3 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 16, 2009, 14:20:19 ip käyttäjältä Xbow
Ebb and flow
Ohjeita

Plussaa:
+ Näitä voi tehdä monen kokoisia, pienestä isoon usean chilin järjestelmään, tässä kuvia omista "amatöörimalleista"
+ Hiljaisin mahdollinen aktiivihydro, pumppu päällä vain muutaman minuutin / vrk
+ Hapetus tehokkuus lähes samaa luokkaa kuin Aerolla, mikäli onnistuttu optimaalisesti. Kenties tehokkain mahdollinen kotikonstein valmistettavissa oleva hydro.
+ Chilin koko vs. juuritilan koko optimissaan
+ Vähähuoltoinen, minulla honkkarin Jebo pumput ovat nyt kestäneet yli vuoden.

+/-
Siirrettävyys vaihtelee toteutuksen mukaan, helposta lähes mahdottomaan

Miinusta:
- Ajastin tarvitaan
- Chilien tukeminen hankalaa
- Jos haluaa hyvän, niin on syytä vähän pähkäillä
- Chilit kasvattavat tukevan juurimaton. Tämä voi tuottaa hankaluuksia, jos halutaan erotella chilejä tai siirtää toiseen järjestelmään.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Mursu

oon vähä laamis vesijärjestelmien suhteen. mitä kuvia katellu ni näyttää chilit tykkäävän ja kasvavan ku mitkäkin. toisaalta, en o nättiä vesijärjestelmää vielä nähnyt.

cola

Enpä nyt tiedä tarviiko sen järjestelmän niin kaunis olla kuhan toimii. Järjestelmän voi vaikka peittää jollain haluamallaan kankaalla niin tulee hienompi  ;D

Minulla ei ole yhteenkään ämpärihydrossa olevalle kasville tullut juurimätää eikä kyl mihinkään muuhunkaan järjestelmään. Helpoin järjestelmä on ämpäri ilman pumppuja joka on itselläni toiminut loistavasti. Paras on kylläkin ebbi vaikka siinäkin on huonot puolensa. Jos haluaa kasvin pois ebbistä niin puolet juurista katkeaa ja sit ne mätänee sinne. Tukeminen on myös aika vaikeaa.

Paprikaana

10 l ämpäri hydroon minkä kokoinen pumppu on sopiva? onko sillä käytännössä mitään merkitystä käyttääkö ilma vai vesi pumppua?
Il Mondo Cambia, Io No!

snu

kesäkuu 16, 2009, 18:20:12 ip #7 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 16, 2009, 18:23:19 ip käyttäjältä snu
Vaikka itse sanonkin, mun mielestä tämä on "nätti" ebbi:

Tuollaiset rakentelin reilu vuosi sitten ja hyvin on toiminut. Lattialla seisovat, ei nyt ole kuvaa alaosista. Tukemista ei ole tarvittu, kun tukevat lajikkeet tekevät kunnon oksat, ja veltot lajikkeet kasvavat sinne väleihin. Nyt tuo sotku on kasvanut niin umpeen, ettei varmasti kaadu mihinkään. Yöksi koko homman päälle vedetään verhot, niin siinä katkeilevat kaikki väärään suuntaan kasvavat lehdet ja oksat, vaikka niitä ei kyllä juurikaan ole.

Lannoitteina Micro+Mato.
Eksyminen on suotavaa.

Kärsä Babar

Lainaus käyttäjältä: Paprikaana - kesäkuu 16, 2009, 18:19:04 ip
10 l ämpäri hydroon minkä kokoinen pumppu on sopiva? onko sillä käytännössä mitään merkitystä käyttääkö ilma vai vesi pumppua?

Suosittelen käyttämään ilmapumppua koska vesipumppu menee helposti juurista tukkoon.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Paprikaana

Snu, mä kun luin ton mursun kommentin että nättiä vesiviljelyjärjestelmää ei ole, niin meinasin vastata nähneeni täällä foorumilla kuvan jossa oli asiallisen näköinen. se oli juuri SINUN kuvasi :D hienon oot kyllä rakennellut.
Il Mondo Cambia, Io No!

snu

Kiitos!

Mieli teki vesiviljellä, mutta tyttöystävä ei halunnut samaan kämppään mitään lorisevia ämpärivirityksiä, niin piti tehdä nuo. Kätevää, kun ovat tosiaan melkein koko ajan äänettömiä.
Eksyminen on suotavaa.

Herpiili

Jos harkitsee ämpärihydroja niin ainakin itse jättäisin välistä alle 20L ämpärit ja käyttäisin vaikkapa 30L saavia, 10L ämpäreillä muodostuu ongelmaksi hyvinkin äkkiä ravinneliuoksen nopea kuluminen ja juurien kasvaessa ravinneliuosta ei ämpäriin kovinkaan paljoa lopulta mahdu. Vesipumppu toimii isommassa saavissakin vielä hyvin kun taas tuollaisessa ämpärihydrossa juuret tukkivat pumpun hyvinkin äkkiä. Toisaalta ilmapumppua saattaa tuollaisessa isommassakin ravinneliuos vaatia tehokkaaseen hapetukseen joten olenkin käyttänyt uppopumpun sekä ilmapumpun yhdistelmää joka tuntuu toimivan hyvin.

cola

Vitsi että mua ärsyttää kun haluaisin tehdä muutaman ämpärihydron mut täältä rodokselta ei löydy mistään kansia ämpäreille  :-[

wille

Lainaus käyttäjältä: Herpiili - kesäkuu 17, 2009, 11:15:36 ap
Jos harkitsee ämpärihydroja niin ainakin itse jättäisin välistä alle 20L ämpärit ja käyttäisin vaikkapa 30L saavia, 10L ämpäreillä muodostuu ongelmaksi hyvinkin äkkiä ravinneliuoksen nopea kuluminen ja juurien kasvaessa ravinneliuosta ei ämpäriin kovinkaan paljoa lopulta mahdu. Vesipumppu toimii isommassa saavissakin vielä hyvin kun taas tuollaisessa ämpärihydrossa juuret tukkivat pumpun hyvinkin äkkiä. Toisaalta ilmapumppua saattaa tuollaisessa isommassakin ravinneliuos vaatia tehokkaaseen hapetukseen joten olenkin käyttänyt uppopumpun sekä ilmapumpun yhdistelmää joka tuntuu toimivan hyvin.

Joo, älkää ihmeessä rakennelko pieniin teekuppeihin noita ämpärihydrojanne. Puljaamiseksi menee.

Nimim. C. lanceolatum kolmen litran ämpärissä...  ::) :D
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit