tammikuu 10, 2025, 19:32:10 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Pandan kasvatukset

Aloittaja Rankkapanda, kesäkuu 25, 2009, 22:47:59 ip

« edellinen - seuraava »

Rankkapanda

kesäkuu 25, 2009, 22:47:59 ip Viimeisin muokkaus: joulukuu 20, 2010, 01:38:18 ap käyttäjältä Rankkapanda
Päätimpä nyt oman päiväkirjan iskeä tänne, saa nähdä kuinka kerkeän päivittämään. Elikkä tosiaan viime vuonna aloitin kasvatuksen mustassa mullassa, ylikastelin, kuivahti ja suoraan auringon valoon. Eli ihme, että 73 taimesta selvisi edes 12. Mutta kaikki nämä voivat hyvin ja yksi tekee jo palkoa ja yksi kukkii.

Sitten tänä vuonna ostelin pirusti eri lajeja, ja aloitin vesiviljelyni. Muutaman kämmin jälkeen kasvuakin näkyy ja osa chileistä vieläkin cutttingboardissa. Bubblereita tullut tehtyä ja todettua toimivuus. Ja muistutetaan, että jos jotain kiinnostaa cuttingboardi, niin minulta irtoaa kaikkine hiluineen yksi.

Kasvatuslistaa 2008:
C. Annuum
                  Numex Bailey Piquin
                  Numex Twilight
                  Sweet Banana

C. Baccatum
                  Aji Lemon Drop                   PI 315024

C. Chinense
                  Orange Habanero
                  Red Savina

Kasvatuslistaa 2009:
C. Annuum
                  Birds Eye Baby
                  Chilly Chili
                  Cherqui
                  Goat's Weed
                  Numex Twilight
                  Riot

C. Annuum var. Glabriusculum "Tepin"

C. Baccatum
                  Aji Little Finger
                  Aji Criolla Sella
                  Champion                     C00774/CAP 334
                  Peito de Moca
                  Pepper  Pen

C. Chinense
                  Cameroun (kuolivat pois  :'()
                  Madame Jeanette
                  Naga Morich
                  Pimenta de Neyde
                  7 Pod

C. Pubescens
                  CAP 1492

Bubblereissa mysteerichilit ja niiden välissä Madame Jeanettea passiivissa.

Lisää mysteerichilejä tarvitsee vielä jotain hapettamaan.

Vähän satunnaista kokoelmaa. Riottia, Chilly Chiliä, ehkä Sweet Bananaa, Tepiniä ja muita.

Riot yrittää salassa tehdä podeja.

Sweet banana.

Testimielessä, että kauanko kestää ennen kuin kasvaa suuriksi.

Testi jatkuu. ja ihan vain sen takia, minulla noita taimia riittää liiaksikin.

Goat's Weed vihdoinkin hyvään valoon päässyt ja jos vaikka alkaisi kasvamaan.

Cutttingboardien pikkuiset. Kovasti kärsineet selviytyjät. Saavat kohta kaverin SPNA lampusta.

Lemon Drop kasvamassa.

Lemon Droppejahan nuokin on.

Siinä todella montaa lajiketta ihan sekaisin, mutta laputettuna.

Ihme kyllä nyt useamman päivän jälkeen auringonpoltteessa, vain 6 chiliä ottanut osumaa. Kaksi Camerounia ja neljä Championia, mutta Championeja olikin ihan liiaksi. Lopuilla menee ihan hyvin ja Lemon Drop kukkii.

SahuriX

Noo... omasta kokemuksestani voin sanoa että chilinkasvatus pääsee helpolla käsistä... Minä en kyllä ole oniistunut tappamaan yhtään tainta... nyttekkin on sellanen tilanne että mun on ollu pakko jaella taimia kaikille vähänkin mahdolliselta chilinkasvattajalta vaikuttaville tutuille ja edelleen on tilanne sellanen että jokusesta täytyy kohta luopua...

Jostain ihmeellisestä syystä tulee aina vaan laitettua "pari" siementä lisää itämään kun tulee vastaan joku mielenkiintonen lajike :)

Niinkun nyttekkin tuli mieleen että tuo sweetbanana multa puuttuukin :)
roskaposti@turha.tilaus.fi    http://yksi.fi/juha/      NRO:590

Rankkapanda

Se on ihme, että kaikki itsehillintä lähtee, kun aina miettii "kuinka kiva tuokin lajike varmaan on". Mitä nyt vajaata 25 lajia kasvattelen tai sinnepäin. Mutta minulla, kun tuo palko kypsyy, niin voin lahjoittaa siemeniä jotain vastaan. Ja lajipuhdas siinä määrin, että ainut joka kukki, kun tuo alko palkoa kasvattamaan.

SahuriX

Lainaus käyttäjältä: Rankkapanda - kesäkuu 25, 2009, 23:29:37 ip
Se on ihme, että kaikki itsehillintä lähtee, kun aina miettii "kuinka kiva tuokin lajike varmaan on". Mitä nyt vajaata 25 lajia kasvattelen tai sinnepäin. Mutta minulla, kun tuo palko kypsyy, niin voin lahjoittaa siemeniä jotain vastaan. Ja lajipuhdas siinä määrin, että ainut joka kukki, kun tuo alko palkoa kasvattamaan.

Kyllä mulla nyt jo jokunen vaihturi löytyy ja kokoajan kypsyy lisää vaihtoehtoja... kuitenkin tulee otettua siemeniä talteen siinämäärin että kaikkia ei varmasti tule koskaan itse käytettyä... joten niitä on mielestäni hyvä vaihdella muiden harrastajien kanssa...
roskaposti@turha.tilaus.fi    http://yksi.fi/juha/      NRO:590

snu

Itse olen lykännyt ylimääräisiä siemeniä siemenketjukirjeeseen.

Tuo Madame Jeannette kiinnostaisi. Tilasin sitä vajaa vuosi sitten Fataliilta, mutta joku ehti viemään viimiset siemenet ennen mua...
Eksyminen on suotavaa.

Rankkapanda

Kyllähän meikältä saa kaikkia siemeniä, jos vain saan satoa aikanaan. Tuo Madame Jeannette tulee viemään vielä aikaa, kun nyt vielä 5 senttisiä. Mutta pitääpi aloitusviestiin lisätä lista, mitä oikein kasvatan, niin saa ilmoitella jos kiinnostaa jokin lajike.

Rankkapanda

Päivityksen paikka.

Elikkä Lemon Drop alkanut tekemään kahta pientä palkoa, joista en vielä kuvaa saanut, kun patterit loppuivat kokonaan. Sitten kaikki ulos siirretyt chilit ovat selvinneet tulikokeen (lukuunottamatta neljää Championia ja kahta Camerounia), vaikka aikalailla pimeydestä suoraan aurinkoon siirsinkin. Ja paahdetta noin 8 tuntia päivässä nuo chilit saavat, eli pitää kastella usein. Pitää vielä kehittää cuttingboardien loput chilit joko hydroihin tai turpeeseen, pitää vähän katsoa rahatilannetta. Madame Jeanettet lähteneet pienimuotoiseen kasvuun eslien alla ja toivottavasti joskus tekevät satoakin.

Siirsin vielä yhden chilin bubblerista turpeeseen, että  sai toisen pienen chilin kasvamaan nopeasti bubbleriin. Viimevuotisia mysteerejä, ja varmaan samaa lajia, kun kovasti haaroittuvat heti pienestä lähtien ja haaroittuvat tasaisesti. Ja eilen tuli tilailtua ulkomailta vähän erilaisempia siemeniä ensi vuodelle.

Vielä viimeisenä asiana tuli tänään katseltua Vantaalla kaksioita ja uusissa kaksioissa oli todella mukavan kokoiset parveekkeet (pitäähän chilien mahtua vielä jonnekkin, kun muuttaa :D). Hinta vain hieman korkeahko, mutta laadusta joutuu maksamaan.

snu

Netistä kun noita asuntoilmoituksia katselee, niin useissa on vaan jätetty etelän suunta ilmoittamatta. Olisihan se kiva tietää, että mihin suuntaan ne muuten niin täydelliset chilinkasvatusikkunat ja -parvekkeet ovat.
Eksyminen on suotavaa.

Rankkapanda

Joo netissä on tosiaan aika vaikea tietää. Mutta onneksi paikan päällä voi käydä ja huomenna jatkuu asuntoesittelyissä kiertely ja suhteellisen uusi asunto hakusessa. Oli muuten eilen katsomani kämppä, että aika lailla valo tuli luoteesta, joka on käsittääkseni ehkäpä paskin mahdollinen, varsinkin vieressä oli talo blokkaamassa senkin vähän, jos illasta meinasi valoa tulla. No onneksi on natikka venaamassa talvea varten muutenkin.

Rankkapanda

heinäkuu 12, 2009, 19:40:15 ip #9 Viimeisin muokkaus: joulukuu 20, 2010, 01:39:23 ap käyttäjältä Rankkapanda
Päivitystä nyt, kun jotain on edes tapahtunut chilirintamalla.

Lemon Dropin pienen pieni alku, ja näitä on pari lisää.

Kasvihuoneeseen siirretty Criolla Sella.

Kasvihuoneeseen siirretty Aji Little Finger.

Cuttingboardissa piileskelee vielä 7 podia ja muuta. Pitää siirrellä vähän parempiin purnukoihin kohta puoliin.

Mysteeri annuum, joka oli kaksi kuukautta sitten 3 senttinen. Bublerista siirsin turpeeseen.

Goat's Weed lasioven takana valoa saamassa. Hyvin on kasvu lähtenyt, kun valoa riittänyt.  8)

Sweet Banana muuttumassa punaiseksi. Ensimmäinen chilikasvi minulla, joka alkoi satoa tekemään (vaikkakin yhtä suurta palkoa).  ;D

Chilly Chili tekee hulluna chilinalkuja.

Vasemmalta oikealle löytyy Peito de Moca, Pimenta Da Neyde, Naga Morich ja CAP 1492. Jokaista on kolme, mutta tuo CAP 1492, on yksi jota välttelen koskemasta, koska haisee ihan tuoreelta korianterila ja vihaan sitä hajua. Mutta hyvä olla raflassa töissä, niin jää muovipurnukoita.  ;)

Madame Jeanettet 30 watttisten ESL:ien alla ovat lähteneet nopeasti kasvuun. Eipä noilla 11 wattisilla mitään tehnyt.

Rankkapanda

heinäkuu 15, 2009, 21:55:25 ip #10 Viimeisin muokkaus: joulukuu 20, 2010, 01:39:30 ap käyttäjältä Rankkapanda
Siinä nyt vähän Sweeet Bananan kokoa ja väriä (kyllä se kohta läpipunainen varmaan on).

Rankkapanda

heinäkuu 18, 2009, 21:31:28 ip #11 Viimeisin muokkaus: joulukuu 20, 2010, 01:39:49 ap käyttäjältä Rankkapanda
Noniin elikkä tuo Sweet Banana kypsyi, ja on samalla ensimmäinen itsekasvatettu chilini. JEE. Ja oli tosiaankin kuin söisi todella makeaa paprikaa.

Vertailumielessä 25cm teräinen kokkiveitsi.

Puolitettuna ja puhdistettuna.

Siemetkin pääsivät kuvaan (oli muuten vähän siemeniä yli 10 sentin palossa...)

Rankkapanda

elokuu 03, 2009, 19:50:06 ip #12 Viimeisin muokkaus: joulukuu 20, 2010, 01:46:33 ap käyttäjältä Rankkapanda
Lisää kuvapäivitystä :D

Sweet Banana tekee jo podeja taas ja kukkii. On suurimmat kukat, joita olen chilissä nähnyt.

Cherqui varmaan vaatisi jo kastelua, mutta hyvin on kasvanut.

Goat's Weedit kasvavat hyvin kanssa tuota pituutta.

Voiko Lemon Drop näin tummua?

Tämäkin tummumassa...

Satunnaista kasvua...

Vankkoja runkoja tulee ulkona kasvaessa.

Bird's Eye Babyt kasvamassa koristeeksi tuollaisessa ruukussa.

Riot kasvaa kanssa muodostaen joskus hienon rivistön tuossa laatikossa.

Sekalaisia taas.

7 Pod tykkää levittää itseään pituuskasvun sijasta. Itseasissa kaikki ulkochilit tekevät melkeimpi samaa.

Kasvihuoneen hieno kasvu osa 1

Kasvihuoneen hieno kasvu osa 2

Kasvihuoneen hieno kasvu osa 3

Bublerissa majaileva joko Orange Habanero tai Red Savina. Meni joskus sekaisin taimet.

Madame Jeanettet 30 wattisten eslien alla ja hyvin kasvaa.

150 watin esli ja heijastin ja hyvin kasvaa.

Rankkapanda

Nyt olen melko varma, että kasvattami Lemon Dropit eivät ole varmaankaan lajipuhtaita. Kukkien reunoilla on lila väritys, jota en ole nähnyt yhdessäkään Lemon Dropin kukan kuvassa, mitä netistä tullut katsottua. Vai voiko esim suora auringonvalo vaikuttaa asiaan, kun palotkin ovat läpimustia?

Muihin asioihin, niin pitääpi ensi palkasta ostaa ehkäpä kahvimylly, jotta saa jauheita, kun Chilly Chili ja Riot tekevät niin pirusti satoa. Sweet Bananakin yrittää pysyä perässä useammalla palolla.

calm

Lainaus käyttäjältä: Rankkapanda - elokuu 09, 2009, 11:54:01 ap
Nyt olen melko varma, että kasvattami Lemon Dropit eivät ole varmaankaan lajipuhtaita. Kukkien reunoilla on lila väritys, jota en ole nähnyt yhdessäkään Lemon Dropin kukan kuvassa, mitä netistä tullut katsottua. Vai voiko esim suora auringonvalo vaikuttaa asiaan, kun palotkin ovat läpimustia?

Kyllä se ihan normaalia paljossa valossa on. http://calm.iki.fi/chilikuvat/peru_yellow_kukka.jpg esimerkiksi, vaikka nyt ei ihan lemon drop olekaan (vaan ei noita lajikkeita voi toisistaan kyllä erottaakaan).

Rankkapanda

No hyvä, jos tuo tosiaan on auringonvalon aiheuttamaa väritystä. Mietinkin, kun ensimmäiset kukat sisällä olivat kyllä ihan normaalin Lemon Dropin kukan näköisiä, mutta uudemmat erilaisia.

Rankkapanda

Pitkään aikaan vähän päivittelen ja tällä kertaa vielä ilman kuvia. Pitää taas joku päivä ottaa kamera käteen ja räpsiä kuvia, muttta ei juuri nyt.

Viimeaikoina olen ottanut sakset käteen ja karsinut puskistani paljon, kun ei oikein ole tilaa, jos kaikki leviävät kaikkialle. Pitääpi kohta ulkoa siirtää chilejä sisätiloihin ja se jos jokin aiheuttaa ongelmia :D. Pitää vain alkaa noista koristechileistä luopumaan sukulaisille ja hankkia lisävalaistusta jatkoa varten. Sisällä 150 wattisen ESL:in alla olleet ovat kasvaneet ja niin paljon, että yhdeltä penkiltä oli pakko ottaa pois 2/3, koska loput korkeammat lajikkeet varastivat kaiken valon itselleen. Ja parit annuumit ja chinenset saaneet liikalannoitusta, kun taas lopuissa ei näy mitään jälkiä ja ihan samoilla litkuilla on menty kasvin kuin kasvin kanssa. No pitää vähän pitää taukoa noiden muutamien kanssa lannotteiden suhteen.

Lemon Droppi on muutamalla hassulla palolla (toivotaan, että saan sisällä kypsyteltyä) ensimmäinen baccatumini, joka tekee satoa. Muutama Aji Little Finger ja Champion kukkii jo ulkona, niin ehkä syksyllä lisävalaistuksella saisi satoa. Ja eipähän talvella tarvitse huolehtia kylmyydestä, kun lamput lämmittävät kivasti. Ja jos joku kaipaa Chilly Chiliä, joka tekee satoa, niin taitaapi olla about 9 puskaa sitä eli hyvin voin luopua :D. Ja nykyinen ainut tarpeeksi suuri ikkuna länteen on aika huolella chilien peitossa, kun kaikki vain leviävät valoa kohti.

Goat's Weeditkin ovat alkaneet kukkia ja keväällä uskoin niiden jo kuolevan, mutta hyvin voivat ja samalla olen jopa alkanut uskoa mahdollisuuksiini, että nuo ainokaiset Rocotot voivat selvitä hyvinkin, kun kauniisti haaroittuvat, vaikka keväällä oli hiukan synkemmät merkit :D. Eli kyllä hyvällä valaistuksella todellakin on merkitystä ja vasta tänä vuonna sen opin ja monta muutakin asiaa kantapään kautta. No eipähän tule tehtyä ikinä enää samoja virheitä.

Rankkapanda

syyskuu 13, 2009, 13:30:01 ip #17 Viimeisin muokkaus: joulukuu 20, 2010, 01:44:34 ap käyttäjältä Rankkapanda
Laitetaan nyt kevyt kuvapäivitys ennen Irlannin matkaani ja viikon olen poissa, joten kiva nähdä tapahtuuko suurta muutosta viikossa. Siirsin ulkochilit nyt sisälle keittiöön ja pitää kehittää vielä jokin hiukan parempi ratkaisu...

Rankkapanda

Nonnih kuvia en vieläkään ole jaksanut ottaa, mutta monta isompaa podia tuottamatonta puskaa vetäisin 10 sentin tumpeiksi, ja säädin valaistusta ja muuta kaikkea kivaa uudelleen järjsetelyä. Siinä ohessa huomasin, että joko Orange Habanero/Red Savina tekee ekaa podiaan ja selviää jonkinajan kuluttua kumpi chinense on kyseessä. Champion, Aji Little Fingerit, Criolla Sellat, Tepin ja muutama muu tekee ensimmäisiä palkojaan, joten leikkaan alas, kunhan saavat yhden marjan kypsäksi, niin ensi vuodelle hankin lamppuasiat kuntoon ja monen monta virhettä tehty ja niistä opiksi otettu. Ja luovun suurimmilta osin annuumeistani eli jos kiinnostusta on Chilly Chiliin, Riottiin, Numex Twilightiin, Numex Bailey Piquiniin, Cherquihin, Bird's Eye Babyyn, niin saa laittaa YV. Luovun myös harmillisesti muutamasta baccastani, kun niitäkin löytyy ylimääräisenä ja saa kysellä YV:n kautta. Ei tähän hätään muuta ja otan kuvia jossain vaiheessa varmaan lokakuussa, mutta se on sen ajan murhe. Tältä erää ei muuta.

hutilo94

Miten mahdut tuonne sekaan?

Minä kuin luulin että minulla on liikaa chilejä sisäkasvatuksessa :P
mitääh?