Chilinkasvatuskisa? - keskustelu

Aloittaja Rince, heinäkuu 03, 2009, 09:50:36 ap

« edellinen - seuraava »

Rince

heinäkuu 03, 2009, 09:50:36 ap Viimeisin muokkaus: heinäkuu 08, 2009, 17:55:47 ip käyttäjältä Rince
Kun TheChileMan ei tänä vuonna järjestä kisaa, niin löytyisikö tältä foorumilta kiinnostusta omaan kisaan?

Tarkoituksena on katsoa kenellä on isoin. Siis pisin. Siis chili.  ;D

Nythän on hieman myöhäistä kylvää mitään uusia lajikkeita, joten on pärjättävä niillä joita meillä on tällä hetkellä kasvamassa. TheChileManilla on joka vuosi ollut yksi lajike jolla kilpaillaan, mutta mikään ei estä pitämästä useampaa 'kilpasarjaa'. Mitkäs ovat niitä yleisimpiä lajikkeita joita täällä kasvatetaan? Varmaan ainakin Jalapeno ja Lemon Drop? Mielellään lajikkeita jotka tekevät pitkulaisia chilejä, niin on helpompi mitata.

Kimppu

Tai sitten ensi kaudeksi "kisaa" erilaisissa sarjoissa...  ;)
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

Xbow

Jalapenon voi jättää omaan rauhaan, se kun on ympäripyöreä sateenvarjo, jonka alta löytyy kaikenmoisia lajikkeita / risteymiä, c. Annummeita ovat, siinä yhtäläisyydet.

Muuten en nyt ota kantaa, mutta lajikkeeksi joku sellainen, mitä on yleisesti ja mikä ei ole mikään epämääräinen ( ei siis Rawit yms ). Tosiaan esimerkiksi PI 315024, Lemon Drop ( C. baccatum ) voisi olla kohtalainen vaihtoehto ( mikäli porukkaa kiinnostaa :p ).
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Xbow - heinäkuu 03, 2009, 12:54:49 ip... joku sellainen, mitä on yleisesti ja mikä ei ole mikään epämääräinen .... esimerkiksi PI 315024, Lemon Drop ( C. baccatum ) voisi olla kohtalainen vaihtoehto ( mikäli porukkaa kiinnostaa :p ).


Siinäpä se ongelma juuri piilee. Nuo eivät ole sama chili. ::)
PI 315024 on USDA:n tietokannan mukaan chinense. Suomessa leviävä Lemon Drop taas on tunnetusti baccatum.

Rince

Muuten PI-chilit ovat kyllä ihan järkevä vaihtoehto kilpailuun, tuota PI315024:a lukuunottamatta.


Xbow

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - heinäkuu 03, 2009, 13:19:00 ip
Lainaus käyttäjältä: Xbow - heinäkuu 03, 2009, 12:54:49 ip... joku sellainen, mitä on yleisesti ja mikä ei ole mikään epämääräinen .... esimerkiksi PI 315024, Lemon Drop ( C. baccatum ) voisi olla kohtalainen vaihtoehto ( mikäli porukkaa kiinnostaa :p ).

Siinäpä se ongelma juuri piilee. Nuo eivät ole sama chili. ::)
PI 315024 on USDA:n tietokannan mukaan chinense. Suomessa leviävä Lemon Drop taas on tunnetusti baccatum.


Juupajuu, voisivatten korjailla Chilemanin kantaa. Vai onko USDA:n tietokannassa moka ? Tuskimpa, kun niitä lemon mitälie chinensejä on. PI 260567 C. baccatum voisi olla hyvä, kun tekee isoja podeja ja niitä löytyy allekirjoittaneelta :p Njoo, mut tämä ei niin kovin suosittu ole. Jokatapauksessa pitäisi olla joku 1) yleisesti kasvatettu 2) mahdollisimman yksiselitteinen lajike ( mikä ei ole esim keinotekoinen kaupallinen risteymä tyyliin Apache F1, ei kiitos ).
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

cola

Entäs Aji Cristal ? Niitä nyt on kaikilla kasvamassa ja voisin itsekkin osallistua kisaan mukaan ;)  Paras tapa olisi osallistujille lähettää samasta puskasta siemenet jolla sit kisattais mut se taitaa nyt olla jo aika myöhästä :)

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Xbow - heinäkuu 03, 2009, 13:35:04 ip... Vai onko USDA:n tietokannassa moka ?


Voi hyvinkin olla.
Monia lajikkeita on viime vuosina määritelty uudestaan, mutta ei tätä. Ristiriita noiden tietokantojen välillä joka tapauksessa on. Chilemanissa on paljon virheitä, joten numero voi olla sinne syötetty väärä tieto.

Rince

heinäkuu 03, 2009, 14:41:58 ip #8 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 03, 2009, 14:48:58 ip käyttäjältä Rince
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - heinäkuu 03, 2009, 14:30:36 ip
Lainaus käyttäjältä: Xbow - heinäkuu 03, 2009, 13:35:04 ip... Vai onko USDA:n tietokannassa moka ?


Voi hyvinkin olla.
Monia lajikkeita on viime vuosina määritelty uudestaan, mutta ei tätä. Ristiriita noiden tietokantojen välillä joka tapauksessa on. Chilemanissa on paljon virheitä, joten numero voi olla sinne syötetty väärä tieto.

USDA:n tiedot PI 315024:sta lienevät oikein, ehkä lukuunottamatta tuota "Lemon Drop" nimeä. Jos ymmärsin tuon sivun oikein, niin "Lemon Drop" nimen on kyseiselle lajikkeelle antanut Georgian yliopisto vuonna 1972. Sehän ei tietenkään ole lajikkeen alkuperäinen nimi Perussa  ::)

Lisäys: kukkien väri on tietysti voitu tulkita väärin, mutta PI315024:n pitäisi tehdä keskimäärin 3 hedelmää per kasvupiste. "Lemon Drop" tekee kai vain yhden hedelmän per kasvupiste?

cola

Eikös nyt ollut tarkoitus selvitellä lajiketta jolla kisataan?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Rince - heinäkuu 03, 2009, 14:41:58 ip... PI315024:n pitäisi tehdä keskimäärin 3 hedelmää per kasvupiste. "Lemon Drop" tekee kai vain yhden hedelmän per kasvupiste?


Jos oletetaan, että Kellu Uchu on samaa kuin Lemon Drop, niin siinä kyllä lähtee 3 hedelmää samasta pisteestä.
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5272.msg67368topicseen#msg67368
Tapa on sillä tavalla ovela, että ne oikeastaan lähtevät eri haarutumista, mutta noita haaroja lähtee monta samasta kohdasta. Chinenseillä samasta pisteestä lähteminen on selkeämpää, baccatumilla tulkinnanvaraista.

Lainaus käyttäjältä: cola - heinäkuu 03, 2009, 14:55:13 ip
Eikös nyt ollut tarkoitus selvitellä lajiketta jolla kisataan?


Siitähän tässä juuri on kyse. Jos emme tiedä edes, mikä on Lemon Drop, sillä on turha kisata.  :D

Rince

heinäkuu 03, 2009, 15:23:11 ip #11 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 03, 2009, 15:24:56 ip käyttäjältä Rince
Mitäs jos jokainen vain ilmoittelisi täällä mitä tavallisia (ja muodoltaan sopivia) lajikkeita itse kasvattelee, niin katsotaan mitkä ovat suosituimpia?
Itseltäni löytyy seuraavat:

Aji Benito
Jalapeño Early
Lemon Drop
PI260567
Sweet Banana
Whippet's Tail / Joe's Long

Lisäys: eihän meidän tarvitse rajoittua yhteen lajikkeeseen, voidaan kilpailla vaikka viidessa 'sarjassa'.

cola

Mulla on lähes kaikkia normaali lajikkeita. Mun mielestä lähes kaikilla kasvaa Aji Cristallia niin siks itse ainakin suosittelisin sitä.

Jos sen Lemon Dropin kanssa on niin paljon epäselvyyksiä niin miks sitä pitäis valita?  Luulis kyllä monien lajikkeitten olevan edes pikkasen risteytyneitä ja siks toi on pikkasen vaikeaa mut eihän tämä mitään virallista kisailua olekkaan joten nyt kisa pystyyn  ;D

Aji Inferno

Ei sen kilpailulajikkeen minusta tarvitse välttämättä olla yleinen, kunhan on sopiva, ja siemenet löytyvät jo(i)ltakin... Yksi yksiselitteinen ehdokas olisi Goat's Weed (annuum, katsokaa Infernosta tiedot). Näyttävä, ei tietääkseni vielä suosiossaan risteytynyt, annuumiksi harvinaisen hyvä kasvatettava. Ja se potku: aaarrrrgggghhhhhhhh...!!!  8)

MasaT

Täksi vuodeksi ehdottaisiin nagaa, kun joka toinen kuitenkin kasvattaa sitä. Eikä tuo jalapenokaan niin pahalta tunnu, leikkimielisestä kisastahan on kysymys? :) Jalapenolle voisi pistää kriteeriksi, että on korkkautunut. Ensi vuodeksi ehdottaisin aji amarilloa, on sopivan vaativa kasvatettava. ;D

snu

Eikös chilemanin kisassa osa ideasta ollut se, että osaa valita juuri oikean (jalapeno)lajikkeen?
#419
Eksyminen on suotavaa.

MasaT

Lainaus käyttäjältä: snu - heinäkuu 03, 2009, 22:40:06 ip
Eikös chilemanin kisassa osa ideasta ollut se, että osaa valita juuri oikean (jalapeno)lajikkeen?

Jalapenon pituushan tässä merkitsi ja sitä paitsi voitto siinä tuli suomeen!!! Miksei kukaan huomannut sitä mainita? :D :D

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: MasaT - heinäkuu 03, 2009, 22:12:12 ip
Täksi vuodeksi ehdottaisiin nagaa, kun joka toinen kuitenkin kasvattaa sitä. Eikä tuo jalapenokaan niin pahalta tunnu, leikkimielisestä kisastahan on kysymys? :) Jalapenolle voisi pistää kriteeriksi, että on korkkautunut. Ensi vuodeksi ehdottaisin aji amarilloa, on sopivan vaativa kasvatettava. ;D


Amarillon kanssa kyllä tosiaan seuraa viihdettä... jollei muuten, niin sen myöhäisyyden takia. ;)

cola

No pitäiskö sitä kisata nagalla ja jalluilla? Minulla on kumpaakin lajiketta (onneksi ;) ja kyllä Aji Amarillokin kävis. Joten pistetäänkö kisa käyntiin ? Entäs kun kaikilla on eri aikaa idätettyjä kasveja ? Mä olen itse idättänyt ne vasta 13.5 kun taas suurin osa tammikuussa?

Rince

Lainaus käyttäjältä: cola - heinäkuu 05, 2009, 17:18:06 ip
Entäs kun kaikilla on eri aikaa idätettyjä kasveja ? Mä olen itse idättänyt ne vasta 13.5 kun taas suurin osa tammikuussa?

Minusta kilpailu voi jatkua vuoden loppuun asti. 1.1.2010 voidaan sitten aloittaa seuraava kisa.