Chilinkasvatuskisa 2009 & 2010 suunnittelu

Aloittaja Rince, heinäkuu 08, 2009, 18:11:19 ip

« edellinen - seuraava »

MasaT

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 14, 2009, 11:37:37 ap
Aji Amarillosta on monia eri versioita ja tämä taitaa olla sitä pienempää haaraa.

Niin tuntuu olevan. Minun Amarilloni satoaa kyllä hyvin mutta hedelmät tuntuu jäävän vähän pieniksi.
Runkokin on jäänyt aika heikoksi, kun viime vuonna Aji peru kasvatti aika jykevän varren. Podit oli isompia mutta niitä oli vähemmän. Tällä minun Aji Amarillollani ei varmaan kilpailla tänä vuonna.  :(

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 14, 2009, 11:37:37 ap
...Aji Amarillosta on monia eri versioita ja tämä taitaa olla sitä pienempää haaraa. Ihan muutaman millin parannuksia ei kannata kirjata, sillä on minullakin vähän isompia vihreänä. Siitä kookkaammasta sukuhaarasta esimerkiksi Naoki Soma mittasi viime syksynä 22,5 senttisen: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=3441.msg54450#msg54450

Juu, tuollaisia näyttää olevan tänä kesänäkin tulossa samasta kasvista. Ei vain ole oikein reilu kisa, kun toiset kasvattaa Nagoja ja toiset näitä Amarilloja :-\ Pitäsi olla chinenset ja baccat ihan omissa kilpasarjoissaan.

Taidan antaa muiten kamppailla voitosta tai muuten tämä keskustelu kuihtuu kun isken tiskiin tuollaisen parikymmensenttisen kuvan jo tässä vaiheessa kautta ;)

Endalion

Eivätkös nuo sitten ole eri kilpasarjoja nuo eri lajikkeet?

Pasi

Täältä löytyy tällä hetkellä Naga jonka pituus on noin 5.5 cm. Raaka vielä, jospa se vaikka vielä kehkeytyisi, sitten virittelen kuvan tarvittaessa. Mullassa kasvanut, puutarhan kesää jonkin verran saanut. 

NaokiSoma

elokuu 19, 2009, 12:18:05 ip #24 Viimeisin muokkaus: elokuu 19, 2009, 12:32:18 ip käyttäjältä NaokiSoma
Lainaus käyttäjältä: Endalion - elokuu 19, 2009, 07:33:37 ap

Se ei ainakaan avausviestistä käy ilmi. Itse ymmärsin sen vain siten, että multa- ja vesikasvatus saattavat olla omia kilpasarjojaan.

Rince

Lainaus käyttäjältä: NaokiSoma - elokuu 19, 2009, 12:18:05 ip
Lainaus käyttäjältä: Endalion - elokuu 19, 2009, 07:33:37 ap

Se ei ainakaan avausviestistä käy ilmi. Itse ymmärsin sen vain siten, että multa- ja vesikasvatus saattavat olla omia kilpasarjojaan.

Lisäsin selvennyksen avausviestiin. Eri lajikkeet ovat siis eri kilpasarjoja.

Rince

Laitetaan tähän väliaikatietoja kisasta, niin ehkä osallistumisia tulisi enemmän?

LajikeKasvattajaPituus
Naga MorichPasi5,5 cm
Naga MorichEndalion5 cm
Naga Morichgurgo4,6 cm

LajikeKasvattajaPituus
Aji AmarilloChilivaari10,9 cm

LajikeKasvattajaPituus
Jalapeno drh-7400dh8,1 cm
Jalapeno EarlyRince6,7 cm

Chilivaari

Laitetaanpa nyt yksi keskenkasvuinen vihreäkin chili kilpaan mukaan, jotta saadaan tämä taas esille ja muistutukseksi siitä, että Naga ei ole ainoa tulisessa luokassa:

Bhut Jolokia 6cm mullassa pikku ruukussa lasitetulla parvekkeella aurinkoisimmassa paikassa.

Vaikea oli asetella mitta ja kuvata samalla terävä kuva, mutta kyllä minä uskallan tuosta luvata 6 cm löytyvän tarkistusmittauksessa. Bhut saattaa kasvaa vielä. Pari muutakin saman kokoista siellä on. Kovin ovat laihoja vielä. Leveyttä odottaisin lisää. Hessin viimevuotiset Nagat ainakin olivat leveämpiä - ja pidempiäkin. Minulla tähän asti kypsyneet ovat olleet minikokoisia: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5272.msg72383;topicseen#msg72383

Chilivaari

Rince, kuulehan.
Luin tuota eka viestiä ja tässä tulisessa ryhmässä haettiin Naga Jolokiaa. Sitähän ei oikeastaan ole, vaan se on annuum Indian PC-1, jota viljelin viime vuonna. Se kasvaa helposti pidemmäksi. Sen siemeniä on edelleen Naga Jolokian nimellä joissakin kaupoissa. Tarina tuosta nimisotkusta on viimevuotisessa päiväkirjassani: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg39852;topicseen#msg39852
Chileman vahvistaa asian ja mainitsee tuon frutescensiksi, jollaisena se minullekin myytiin. http://www.thechileman.org/results.php?find=naga&heat=Any&origin=Any&genus=Any&chile=1&submit=Search

Välistävedon ehkäisemiseksi voisi määritelmän ehkä tehdä tarkemmaksi? Vaikkapa näin: Kilpailulajikkeita ovat Naga tai  Jolokia chinenset (=Naga Morich=Bhut Jolokia=Bih Jolokia, jne)

Rince

OK, kilpalajikkeiden määritelmää tarkennettu.

hessi

hittolainen, olen unohtanut koko kisan, tässä kiireessä satokaudessa :)
ei mun Nagat yllä niin komeiksi kuin viimevuonna, mutta olis ollut kyllä upeita Harold st bartseja !
taisin vaan eilen pilkota ne mössöön :(

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

TunturiTiger

HÖ! täällä oli jo reilusti isompia. mun suurin jallu oli 63mm.
nimim. onks mulla on pienin?  ;)

Saudijoe

Mulla on suurin bhut jolokia n. 6cm. Pitää mitata kunnolla jahka se kypsyy.

hessi

unohtui koko kisa...
suurin naga on jo savustettu ja jauhettu...
mikä on tämän hetken tilanne?
Nagalla?
kotikasvarista löytyy vain tuollaisia 6 cm pituisia.
täytyy otta mitta mukaan kasavarille, mut ei taida enää olla pidempiä
kun olen jo yli 400 bodia kerännyt...

Chilivaari

Kuusisenttisellä pidän nyt kärkisijaa Naga/Jolokia luokassa. On se häpeä, sillä Wikikin mainitsee noiden keskipituudeksi 60-85 mm. Nyt ollaan siis vasta keskimitan alarajalla: http://en.wikipedia.org/wiki/Naga_Jolokia

Mitähän säännöt tuohon sanoo, jos sinulla on vuokrabedi ammattiviljelijän kasvihuoneessa? Ammattilaisethan on suljettu kilpailun ulkopuolelle. Lienee viisainta pysyä vain kotikasvarissa.

hessi

HÖH :( enhän minä mikään ammattilainen ole :(
ain meitä naisia sorretaan.... ;)

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: hessi - syyskuu 05, 2009, 15:45:20 ip
ain meitä naisia sorretaan.... ;)

En minä nyt ainakaan.  :D

Enkä minä sinua ammattilaiseksi ehdotellut, mutta vuokrabedi ammattilaisen tiloissa saattaisi sellainen olla. Kysäisin vain, mitä säännöt sanovat tuollaisesta yhdistelmästä. Rince kisan järjestäjänä varmaan osaa sanoa lopullisen sanan. Kotona kasvattelussa olet varmaan samalla viivalla muiden kanssa. Sille ei sitten mahda mitään, jos hallitset Nagan kasvatuksen muita paremmin.  ;D

hessi

;D kävin jo mittanauhan kanssa kotikasvarissa, on vaan niin hankalasti nurkassa Naga, oli ne siinä 6cm
mittaisia. on tämä koti Naga saanut kasvaa miten haluaa, en ole juurikaan "typistellyt" niinkuin tuolla toisella kasvarilla... ja tietenkin ne isommat on jo kerätty ;)
just eilen annoin yhdelle italialaiselle ja kun häntä varoittelin siitä, niin kysäisi puhunko pommista!?!
sanoin, että tavallaan  ;D
katsotaan miten kehittyy koti Nagat.

kukas muuten nämä lajikkeet valitsi ja millä perusteella?

ja velvoittaahan tämä lempimi jo Nagan kasvattajaksi ;)
kuva autoni kyljestä :)

Xbow

syyskuu 05, 2009, 17:12:31 ip #38 Viimeisin muokkaus: syyskuu 05, 2009, 23:21:02 ip käyttäjältä Xbow

Eipä noi täällä kummosia ole, vasemmalla on noin 6cm Naga Morich, Fataliilta ostetuista siemenistä kasvatettu ( mittaustyylistä riippuen 5.6-6.2cm, sanotaan ny sit että about 6.0cm 'suurin etäisyys kahden hetelmän pinnan pisteen välillä' ). Tää kasvi lymyilee jebberissä ( tee-se-itse osiossa tarkempi kuvaus ), sisätiloissa, länsi-ikkunalla. Ei kovin kaksista satoa ole tehnyt suhteessa kasvin kokoon, mutta joitakin kymmeniä podeja kuitenkin, maistiaisiksi :)

About 10.0 cm jalapeno on K-kaupasta ostetun afrikassa viljellyn "Red Jalapeno" jälkeläinen, mitenniinmuka ei jalapeno :p Parvekkeella multakasvatus, iso 20l ruukku, ruukussa kaverina Firecracker
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

TurboPuberteth

Voi kun mukana olisi myös habanero.. Omassa market habanero puskassa on joku monsteribodi joka on edelleen vihreä, mutta kooltaan tuommoinen naisen nyrkin kokoinen. Tuo puska on ollut muutenkin todella erilainen samaan aikaan itämään laitettuihin verrattuna. Noin 15mm. paksu varsi ja tuuhea kun muut ovat semmoisia perus riukuja.  :D