tammikuu 10, 2025, 16:27:32 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Bluesmanin eka yritys

Aloittaja bluesman, heinäkuu 17, 2009, 01:06:56 ap

« edellinen - seuraava »

bluesman

lokakuu 20, 2009, 18:50:04 ip #100 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 19, 2010, 20:47:51 ip käyttäjältä bluesman
 Pulassa ollaan.
"Talvehtimaan" pätkityt chilit haluaa jatkaa kasvukautta vaikka lämpötila huoneessa on 12-14C, max15. Kuivaa luonnonturvetta eikä kastelua.Ufoja odotellessa täytyi laittaa putkia ja jotain jotteivät kuole, ulkona ei paljon lumia eikä lumeneita ole. Siis täällä etelässä.
Totta vaari siis on että tropiikissa ei lepokautta tunneta vaan kasvit senkun kasvelee kaikenaikaa. Muutama foto (ja kakki vihreät lehdet oli kasittu 28.9, starfishit vähän myöhemmin, vain pari viikkoa sitten);

Olisko pitänyt vaan kylmästi heittää kaikki pois (nyyh...) kuten esim.Hessi teki/tekee vai tällälailla saada vaimo taas iloiseksi ja selittää että kun ne chilit rupes taas kasvamaan...

Mikho

Hombre

Ne olisi ehkä kannattanut pitää pimeämmässä pätkimisen jälkeen ja alle 10 asteessa. Olisivat voineet "levätä" paremmin :)
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

papereeka88

Taitaa useilla suhteessa elävillä olla tuo kauniimpi osapuoli harrastusten tiellä nyt kun täällä on tekstejä lukenut :D luulisi tosin naisten olevan kiitollisia että miehillä on tälläisiä harrastuksia eikä esim pubissa istumista
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: papereeka88 - lokakuu 20, 2009, 19:48:29 ip
Taitaa useilla suhteessa elävillä olla tuo kauniimpi osapuoli harrastusten tiellä nyt kun täällä on tekstejä lukenut :D luulisi tosin naisten olevan kiitollisia että miehillä on tälläisiä harrastuksia eikä esim pubissa istumista

No niinpä! Kovasti yritetään täälläkin painia eri asioiden kanssa ja kysymyksiä satelee: "Miksi tarvii lisää valoja, eiks noi jo riitä?" Tai "Ei mitään noin hirveitä ruukkuja! Ostaisit jotain pinkkii!" Huoah!  ::)
Ps. Itsellä on ainakin noi pubissa istumiset vähentynyt, vaikkakin olenkin aivan chilinharrastuksen alussa..

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Hombre - lokakuu 20, 2009, 19:23:31 ip
Ne olisi ehkä kannattanut pitää pimeämmässä pätkimisen jälkeen ja alle 10 asteessa. Olisivat voineet "levätä" paremmin :)

Onko tietoo... kokemuksia?
Minä en ole saanut noita talvehtimaan lehtiä tekemättä, mutta meillä lämpötilat eivät ole valittavissa, vaan ulkolämpötila vaikuttaa aika tavalla.

Viileässä nuo kannattaa kuitenkin säilyttää, niin lehtiä kasvaa vähemmän. Pimeässä ne kuihtuvat pienenä. Täysin kuivassa turpeessa ne kuitenkin imevät voimat rungosta, joten pitäisin kyllä aivan pientä kosteutta.

Ensimmäisenä chilitalvenani Habanero teki kylmässä kolmet lehdenalut ja kuihdutti ne ennen kuin hellyin ja toin sen valoisaan ja lämpimään tammikuussa. Silloinkin horroksesta herääminen oli niin hidasta, että siemenestä kasvatetuista sai satoa aikaisemmin. Tabasco kesti pidempään lehdettömänä ja se on hengissä vieläkin kohta kolmivuotiaana bonchina. Annuumit eivät heränneet keväällä ollenkaan tai en jaksanut odotella riittävästi. Siementaimet kirivät ohi.

Hombre

Sen verran on kokemusta, että alle 10 on paljon parenpi kuin yli 10. Mutta ei kuitenkaan hirveesti alle.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

bluesman

Eli jos nyt pudotan lämpötilan 10 asteeseen tai karvan alle niin olenko jo myöhässä kun herätys - lehdet tulee! on jo tapahtunut?
Nähtävästi annan kasvaa hitaasti ja käytän saksia tarpeen mukaan kastellen niukasti mutta riittävästi etteivät rungot kuivu.
Valo ei varmaan ole haitaksi kunhan valaisin ei lämmitä kovasti. Elikkä boncheiksi vaan ja jos on kuollakseen niin siementä kehiin vuodenvaihteen jälkeen.

bluesman

Pätkityistä chileistä (ei nyt ihan boncheja) on suuri osa alkanut versoa, baccatumit Aji cristal ja Criolla sella omaavat jo n. 4-5cm versot vaikka talvetushuoneen lämpötila ei ole viittätoista astetta. Samoin starfishit. Brown haba larget 3kpl ovat aivan hiljaa. Pelkäänpä että ovat kuivuneet kun aluksi tyrkkäsin kaikki kuivaan raakaturpeeseen.
Chilhapankaalimaistiaiset oli tänään. Viltsun kanssa todettiin ihan hyväksi hapankaaliksi joskin jokseenkin vailla poltetta. Käytetty chili oli starfish, lisätty joukkoon paloina jolloin nähtävästi ei maku leviä tasaisesti koko kaalimassaan. Seuraava satsi käymään, siihen esim. brown habanerojauhetta tai jotain muuta habaa vaikka salsana niin eiköhän tulos ole silloin habankaali?
Tuttavan tekemä kimchi sensijaan maistui ja potki sopivasti. Oma talousversio siis vaatii vähän kehittelyä.

axo

Mä oon tehny noitten alasleikattujen kanssa niin että oon antanu niitten kasvaa, oon nyppiny lehtiä niistä niin että max. 2 lehtiparia per kasvupiste. Ihan hyvin ne on ikkunalaudalla huoneenlämmössä pärjänny, ilman lisävaloja, maltillisella kastelulla.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: axo - marraskuu 04, 2009, 20:55:44 ip
Mä oon tehny noitten alasleikattujen kanssa niin että oon antanu niitten kasvaa, oon nyppiny lehtiä niistä niin että max. 2 lehtiparia per kasvupiste. Ihan hyvin ne on ikkunalaudalla huoneenlämmössä pärjänny, ilman lisävaloja, maltillisella kastelulla.

Mulla tämä talvetuspaikka on mökillä piharakennuksen ns.vierashuone, en ihan täysiä lämpöjä (siis 20 astetta tai yli) raatsi energiataloudellisista syistä pitää. Nyt oli viimeksi tänään +16 C. Esim Aji cristal ja Omnicolor ovat jo sennäköisiä että voisi odottaa kukkivan tätä menoa ennen joulua.
Olisko parempi kuitenkin pitää chileille sopivaa lämpötilaa vai viileämpää jotta eivät venähtäisi a/tai tarttis leikellä niin paljoa? Ajattelin nostaa lämpötilaa vasta tammi-helmikuussa.
Huoneen ikkunat ovat itään pieniä ja isommat pohjoiseen joten ulkovalosta ei ole tässä vaiheessa paljoakaan apua.
Jos panen natikan päälle niin taidan tilkitä taas hesareilla ja jätesäkeillä ikkunat ettei herätä niin paljoa huomiota. Peuraa kytätään kopista n. sadan metrin päässä ja metsämies ei aina ilahdu jos elukat kaikkoavat natikan loistetta.
Sen havainnon tein että oli virhe laittaa kuivaan turpeeseen, vaikka olivatkin ebbissä olleet ja juuripaakku varmasti oli melko märkä. Kuiva turve imee hetkessä runsaasti vettä ja esim.isoin Brown habani näyttää mustalta kuivuneelta pötikältä ehkä juuri siksi. Onneksi kahdessa muussa on elonmerkkejä. Toivotaan että loputkin heräilevät. Jalapenot ovat myös melko hiljaa vaikka rungoissa näkyy vihreää, eivät vaikuta kuivuneilta. Olen altakastellut aluslautaselle ja koska istutusturve oli luonnonturvetta, laitoin aavistuksen puutarhan kesää (1/4 tl/10 litraa vettä) jottei ravinteet ole aivan nollalla. Katsotaan miten käy. Varmaan kohta alan myös nyppiä lehtiä jotta haihdutus/kasvu rauhoittuu.

bluesman

marraskuu 07, 2009, 21:36:57 ip #111 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 19, 2010, 20:52:43 ip käyttäjältä bluesman
Vähän vielä kuvapäivitystä

Kuvassa kuivunut Haba brown large. Tästä piti tulla komea bonchi, tietenkin lyhyempänä vaan kun ei viherrä 2kk ebbistä oton jälkeen.
Vieressä ja taustalla selkeästi hengissä olevia.

Starfish paksuine runkoineen.

Kuten chilivaari tiesi, kypsyvät chilit lämpimässä ilman kasviakin. Yksi ainoa kypsyi kasvarissa. Vähän nahistuvat mutta maku on ok.

bluesman

marraskuu 16, 2009, 21:30:57 ip #112 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 19, 2010, 20:55:52 ip käyttäjältä bluesman
 Sitten piti tietysti hankkia lisävaloja ja kaikki hienosti vaaterissa.

Taitaa olla kohta kirurgian aika. Jokseenkin kaikissa tumpeissa on jo alut, joissain melko pitkätkin.
Isossa Brown habassa ei näy mitään elonmerkkiä. Saapa nähdä, odotellaan huolestuneena. Onneksi on muutama siemen josta saa jatkossakin ko.lajiketta.

Stripe ja cgn22871

Kohta alkaa rocotojen ja muutaman muun kylvö.

Jupe56

Näyttää siltä että homma on lähtenyt oikeen kunnolla kätösistä. OIKEIN!! ensivuonna samanlaiset sadot ja noista leikatuista viimevuotisista enemmän satoa kuin tänävuonna! tätä päiväkirjaa ja fotoalbumia on ollut ilo seurata.
Jos haluat olla yhden päivän onnellinen, ota humala.
Jos kolme päivää, mene naimisiin.
Jos kahdeksan päivää, teurasta sika ja syö se.
Jos haluat olla ikuisesti onnellinen ryhdy puutarhuriksi.
Ps. Pahin asia on se että siihen VOI jäädä koukkuun.

jewe

On sulla aikamoinen valoarsenaali.
Mikä tuossa tarkoitus ? Pitääkö noin voimakkaasti valaista jos ne talvehtii ?

bluesman

Taisin jotenkin älytä että chileillä, trooppisilla kasveilla ei ole varsinaista lepoaikaa. Me vaan yritetään uskotella niille että huilataan yhdessä.
Huoneen lämpötila on n.15 astetta ja minkäs teet, laskenko alle kymmeneen ja tapan kaikki? Kasvakoot p-le jos kerran haluavat. Minä ainakin haluan vaikka ensin luulin saavani hengähdystauon. Tauon saa jos kompostoi joka vuosi kaikki kasvinsa. Eikä mua haittaa, hirvet saatiin nurin ja en juuri viihdy kapakoissa. (Enkä kohta ilmeisesti pajoa kotonakaan)
Valohan on kasvien energianlähde. Saahan noita kaupasta eikä toi arsenaali ufoja lukuunottamatta montaa kymppiä maksanut. Enemmän maksaa huoneen peruslämpimänä pitäminen kun on sähköllä lämmitettävä. Tulisija olis ok mutta ei mahdu.
Nositten kävi munkki; kukkienkasvattajakaverini (ammattilainen) lupasi joulusesongin jälkeen kun monen sadan neliön huoneensa (altakastelujärjestelmineen) joulukukista lähes tyhjenee,että saan viedä kasveja kylään tai oikeammin kokopäivähoitoon siihen saakka kun oma kasvari lämpenee tarpeeksi. Jee! Jaeikun lisää lajeja ja lajikkeita kehiin. Syksyn korjuutalkoot (toivottavasti ne pidetään kun näin jo kehun) saattaa olla suksee. No tietysti joku ötökkä pilaa bileet. Ei pitäis hehkuttaa ennenaikojaan.
Lapasestahan homma on jo ajat sitten lähtenyt. Nyt käytän käsineitä.

jewe

heh, kyllä ne lapaset täälläkin heiluu kun ei malta kasvaria talviteloille laittaa, mutta jos noin käy kuin sulla niin minut varmaan siirrettäisiin kotoa ulkoruokintaan kasvariin chilien seuraksi, mielenkiintoista menoa siellä.
Tiedätkö millaisessa lämpötilassa noi chilit talvehtii, voiko alle kymmenessä kuolla. Mulla nyt muutamia tyngäksi leikattuja kasvarissa(mahtaako selvitä)ja lämpötila koko ajan alle kymmenen kun en raaski lämmittää...

Chilivaari

Hyvinhän sinulla on pullat uunissa, jos lämmin kasvihuone on luvassa. Ei niitä muuten minusta tarvitse parturoida sileäksi, mutta ajoittain saksin pitkäksi venyneet versot, kun lehtien väli kasvaa huolestuttavasti. Pituuskasvu on valon määrästä kiinni.

Lainaus käyttäjältä: bluesman - marraskuu 16, 2009, 22:24:45 ip... Huoneen lämpötila on n.15 astetta ja minkäs teet, laskenko alle kymmeneen ja tapan kaikki? Kasvakoot p-le jos kerran haluavat.

Et sinä niitä enää kylmyyteen tapa, jos juuret toimivat ja ilmeisesti ne toimivat, kun versoja on. Minä tapoin taannoin omiani, kun leikkelin juuret pieneen ruukkuun mahtuviksi ja vein ne saman tien kylmään. Juuret eivät toipuneet tuosta. Minullahan osa vielä viheriöi parvekkeella, vaikka pari astetta on käynyt pakkasen puolella. Eli kyllä ne kylmää kestävät ja hiljalleen kasvavatkin siellä, jos muuten ovat kunnossa. Minulla ne ovat kesän jäljiltä koskematta.
http://chilivaari.blogspot.com/2009/11/turbo-parjaa-kylmassakin.html
Tämä sen sijaan on jo riskialtista puuhaa: http://chilivaari.blogspot.com/2009/11/cristal-talviteloille.html

bluesman

Chilivaari lienet oikeassa, ei kylmä varmaan tapa mutta kangistaa. Eli voi pitää pelargonioiden tapaan viileässä ja valoisassa mutta ei rutikuivassa kuitenkaan. Jos lisäät lämpöä, on valoa ja kosteutta lisättävä vastaavasti. Ja välillä ravinteitakin jotka ovat myös kasvutekijöitä. Tuottoa jos talvella haluaa niin sitten natikka päälle. Ja edullinen sähkösopimus.
Seurataan tilannetta ja kasvun edistymistä. Mielenkiintoista, sillä uuttahan tämä minulle on. Kiitoksia kokemusten jakamisesta.

Chilivaari

Eipä tuosta talvettamisesta minullakaan runsaammin kokemuksia ole.
Juurien hyvinvointi näyttää olevan ratkaiseva tekijä. Jos ne joutuu typistämään, niiden pitäisi saada toipua jonkin aikaa ennen kylmään vientiä. Märkä ja kylmä multa on tuhoa tuottava yhdistelmä katkotuille juurille. Onhan sitä juurimätää ja ties mitä. Kuivuus ei myöskään käy. Niukka tasainen kosteus varmaan olisi ihanne, mutta milläpä sen järjestäisi?

Lehdet kyllä kasvavat aina uudestaan. Rungon ja oksien leikkelyä nuo näyttävät kestävän vaikka miten, kunhan samaan aikaan ei viedä juuriakin. Epäonnistumiseni ovat kaikki sellaisia, että molemmista päistä on leikattu rajusti ja samalla viety kylmään.

Kun sinulla on tuolla sähkölämmitys, voisit kokeilla luonnonmenetelmää ja laskea yölämpötilaa vaikka lähelle nollaa. Parvekkeella nuo sietävät ihan hyvin yöllä pikku pakkasta ja päivällä 3-15 lämmintä riippuen siitä, paistaako vai ei. Noihin lukemiin on tietysti tultu vähitellen ja kasvit ovat sopeutuneet.