lokakuu 06, 2024, 05:32:59 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Naga ei tee podeja ?

Aloittaja Zefor, heinäkuu 31, 2009, 00:25:57 ap

« edellinen - seuraava »

Zefor

Helou tsilihörhöt!  ;D
Jostain kumman syystä en saa nagaani tekemään podeja. Kasvi on todella valtava ja tehnyt nyt parin kuukauden aikana kukkia monta kymmentä. Olen niitä pölytellyt sillon tällön mutta niistä ei vain kehity podeja. Missähän vika. Valoa ja vettä on tarpeeksi. Lannoitteena olen käyttänyt rainbow kukkaravinnetta joka pitäisi olla arvoiltaan ihan hyvää (toimii muille chileille). Samoissa olosuhteissa minulla kasvaa mm. Aji cristal, jalapeno early, lemon drop ja bolivian rainbow joista kaikista on jo saatu podeja maistiaisiksi. Hakuakin yritin mutta aika toivotonta oli meikäläisen etsintätaidoilla.

ps: Kenelläkään vinkkejä lemon dropin tukemiseen? Kasvi on n. 90cm korkea ja siitä lähtee parimetrisiä "lonkeroita" neljä tai viisi vaeltelemaan. Oli päässy nuo kasvit kasvamaan metsänä toistensa lomaan ja nyt kun niitä erotteli niin mikään ei tunnu pysyvän pystyssä perus tikuilla...
-Ei päivää ilman chiliä-

snu


Äkkiseltään kuullostaa ylilannoitukselta tai valon puutteelta.
#419
Eksyminen on suotavaa.

axo

Lainaus käyttäjältä: Zefor - heinäkuu 31, 2009, 00:25:57 ap
ps: Kenelläkään vinkkejä lemon dropin tukemiseen? Kasvi on n. 90cm korkea ja siitä lähtee parimetrisiä "lonkeroita" neljä tai viisi vaeltelemaan. Oli päässy nuo kasvit kasvamaan metsänä toistensa lomaan ja nyt kun niitä erotteli niin mikään ei tunnu pysyvän pystyssä perus tikuilla...


Mä oon vetäny naruilla kattoon kiinni.

pak

Lainaus käyttäjältä: axo - heinäkuu 31, 2009, 10:14:41 ap
Lainaus käyttäjältä: Zefor - heinäkuu 31, 2009, 00:25:57 ap
ps: Kenelläkään vinkkejä lemon dropin tukemiseen? Kasvi on n. 90cm korkea ja siitä lähtee parimetrisiä "lonkeroita" neljä tai viisi vaeltelemaan. Oli päässy nuo kasvit kasvamaan metsänä toistensa lomaan ja nyt kun niitä erotteli niin mikään ei tunnu pysyvän pystyssä perus tikuilla...


Mä oon vetäny naruilla kattoon kiinni.

Suunnilleen sama täällä. Karhunlangalla verhokiskoon.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Zefor - heinäkuu 31, 2009, 00:25:57 ap... Lannoitteena olen käyttänyt rainbow kukkaravinnetta joka pitäisi olla arvoiltaan ihan hyvää (toimii muille chileille). Samoissa olosuhteissa minulla kasvaa mm. Aji cristal, jalapeno early, lemon drop ja bolivian rainbow joista kaikista on jo saatu podeja maistiaisiksi.

Snu jo kertoi minunkin epäilykseni.
Vaikka muut menestyvät jollakin hoidolla, se ei tarkoita, että kaikki lajikkeet siihen sopeutuisivat. Chinenset esimerkiksi vaativat yleensä enemmän valoa kuin muut. Muuten niiden kukinta ei tuota hedelmää.

Lemonin pitkät versot ovat todiste liiasta lannoituksesta. Todennäköisesti typen liiallisuudesta. Sain aikaan tuollaista keväällä kun hydrolannoitetta multakasveille käyttäessäni lisäsin salpietarin osuutta. Leikkelin pitkät huitulat pois, eipä ne jaksa satoa kantaa.

Katsopa kriittisesti sitä lannoitteesi koostumusta vaikkapa verrattuna erikoislannoitteeseen Chilli Focukseen tai toimivaksi todettuun Puutarhan Kesään:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=2787.msg47480;topicseen#msg47480

Kiinnitä huomiota vain Annoksessa-sarakkeeseen. Se kertoo valmistajan suosituksen mukaiset pitoisuudet litrassa kasteluvettä. Erot ovat pieniä, mutta Rainbow esimerkiksi suosittelee suurempaa annosta kuin nuo muut ja siinä on suhteessa enemmän typpeä ja vähemmän fosforia. Juuri tuo suhde taitaa vaikuttaa kukinnan onnistumiseen. En siis ole lannoituksen asiantuntija, vaan pikemminkin vedän yhteen omia ja täällä muiden kertomia kokemuksia parilta viime vuodelta. Biobizzin Bloomissa on kuusinkertainen määrä fosforia ja sen tarkoituksena on saada kukinta onnistumaan.

Lannoitteen ja valon määrät korreloivat suoraan keskenään. Paljon valoa sietää paljon lannoitteita, vähässä valossa chili kestää vain vähän lannoitteita.