tammikuu 08, 2025, 21:54:40 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

CAP 220

Aloittaja snu, elokuu 17, 2009, 11:58:56 ap

« edellinen - seuraava »

snu

Onko kenelläkään tietoa kyseisestä chilistä?

Joka paikassa CAP 220 on merkitty c. baccatumiksi, mutta se on ainakin mulla ainoa bacca, jossa on selvästi karvaiset lehdet, jotka tuoksuvat. Kyseinen kasvi kasvaa lasittamattomalla parvekkeella, ja tekee vasta ensimmäisiä nuppuja, jotka eivät ole lähelläkään aukeamista, joten kovin kummoista satoa ei ole tulossa, vaikka saisin jotenkin kyseisen hydron mahtumaan sisälle.

Eksyminen on suotavaa.

calm

Lainaus käyttäjältä: snu - elokuu 17, 2009, 11:58:56 ap
Joka paikassa CAP 220 on merkitty c. baccatumiksi, mutta se on ainakin mulla ainoa bacca, jossa on selvästi karvaiset lehdet, jotka tuoksuvat.

Eipä tuo itselläni ainakaan silmiinpistävän karvainen ollut, eikä tuoksuvakaan, mutta ilmiselvä bacca. Mutta joskus minulla oli lemon drop, joka oli kovinkin karvainen yksilö. http://calm.iki.fi/chilikuvat/karvalemon.jpg

NaokiSoma

Itselläni myös CAP 220 on ihan normaali bacca (tai siis kaikki 4 samassa altakastelulaatikossa asustavaa) ilman minkäänlaista karvaisuutta. Olisikohan vain erikoinen yksilö?

mandis

Mullakin kasvaa tämä parvekkeella! Kasvi kasvanut koko kasvukauden ja podeja alkoi muodostumaan hyvin myöhään muihin lajikkeisiin verrattuna.. Nyt kylmien kelien tullen alan huolestumaan kun sato ei meinaa millään kypsyä!!! Mikä tähän voisi olla syynä? Podit pysyvät vihreinä, ollut jo heinäkuusta. Kasvi on 10 litran altakasteluruukussa ja lannoitteena olen käyttänyt kananpaska/merilevä puikkoja aika hillitysti.

M;kko

Minun yksilöni on hieman tuoksuva ja hieman karvainen. Se on myös reilusti isokokoisin ja satoisin (about 100 podia) kasvini. Makunsa puolesta ei raakana ole suosikkini. Täytyy miettiä mitä noista podeista tekee kunhan pääsato kypsyy.

mandis

Niin pystyykö tota kypsymistä jotenkin pönkittämään eteenpäin kun ei meinaa mitään tapahtua ja kohta kasvukausi parvekkeella loppuu?  ??? ??? ???

Pahakeijo

Lainaus käyttäjältä: mandis - elokuu 31, 2010, 17:44:33 ip
Mullakin kasvaa tämä parvekkeella! Kasvi kasvanut koko kasvukauden ja podeja alkoi muodostumaan hyvin myöhään muihin lajikkeisiin verrattuna.. Nyt kylmien kelien tullen alan huolestumaan kun sato ei meinaa millään kypsyä!!! Mikä tähän voisi olla syynä? Podit pysyvät vihreinä, ollut jo heinäkuusta. Kasvi on 10 litran altakasteluruukussa ja lannoitteena olen käyttänyt kananpaska/merilevä puikkoja aika hillitysti.

Taitaa olla hitaasti kypsyvä laji. Itelläkin podit ollu heinäkuusta asti vihreinä ja vieläkään ei oo tapahtunu mitään vaikka toin kasvit sisälle jo pari viikkoa sitten.

Chilivaari

Hitain kypsyjä se on minullakin, yli kaksi, jopa kolmekin kuukautta voi mennä raakileesta kypsäksi.
http://chilivaari.blogspot.com/2010/07/aji-ahuachapau-kypsyy-todella-hitaasti.html

mandis

Okei hyvä tietää, että en ole ainoa jolla kypsyy hitaasti! Tämä kesä oli ensimmäinen chilinkasvatuskesäni ja tämän lajin lisäksi minulla kasvaa kaksi birds eye chiliä, jotka puskivat kahden viikon välein uuden sadon koko kasvukauden ajan. :o Ajattelin että olen jotenkin onnistunu pilaamaan ravinteiden kulun kasviin väärällä ph:lla tai jotain vastaavaa. Eikai tässä auta muu kuin siirtää ikkunalaudalle mahtuvaan ruukkuun kypsymään loppuun. Miten muuten tämän lajin talvehtiminen? Baccatuminhan pitäisi olla monivuotinen?

kalat69

hmm, en ole huomannu että se olisi mitenkään hitaampi kuin muutkaan. satoa on jo tullut ihan kivasti, ja hirveet määrät raakileita yhä puskissa. ihan mukavan makunen baccahan se on , tulisimmasta päästä tosin :) pääasiassa oon kuivannu, johonkin hilloonkin sitä on laitettu ja salsaa, ja ihan muuten vaan ruokaan.

2010- 2013 hallituksen jäsen

Aketza

Omassa puskassani on tällä hetkellä useampi kymmen raakaa podia ja vasta yksi oranssiksi kasvanut. Ovat joku 1-2 kuukautta kypsyneet, eli aika pitkä aika. Oranssi tuli syötyä eilen ja oli muuten aika järjettömän hyvän makuinen. Raakanakin on tullut maisteltua, mutta maku ei kyllä ole silloin erikoinen. Punaista en ole ehtinyt maistaa. Pidän enemmän tämän mausta (oranssina siis), kuin mistään Aji Cristallista, jota olen syönyt jo aika paljon.

M;kko

Lainaus käyttäjältä: Aketza - syyskuu 11, 2010, 08:51:25 ap
Punaista en ole ehtinyt maistaa. Pidän enemmän tämän mausta (oranssina siis), kuin mistään Aji Cristallista, jota olen syönyt jo aika paljon.

Ymmärtääkseni jäävät oransseiksi, eli eivät mainittavasti punastu. Makuja on monia, itselläni on juuri Cristalit punastuneet ja ne ovat paljon parempia. Ehkä se mitä saa enemmän ja aikaisemmin ei niin maistu...

Aketza

Voi olla mahdollista. Olen vain tuolta (http://fataliiseeds.net/search?query=CAP+220) Fataliista katsonut, että osa podeista näyttäisi punaiselta. Kuva kyllä ei ole mitään hirvittävän tarkka.

Aji Cristallien maku on kyllä ihan hyvä, mutta oranssi CAP 220:n podi... Nam!

Pahakeijo

Oransseiksi nämä ainakin minulla jäi. Maku oli kyllä miellyttävä, harmi että sato jäi tämän lajikkeen osalta aika pieneksi. Menee kyllä ensi vuonnakin kasvatettavien listalle.

Aketza

Ehdottomasti menee kasvatettavien listalle. Minulla pieni, n. 50cm*50cm, puska antoi melko hyvän sadon (pari-kolmekymmentä podia), vaikka oli aika huonosti hoidettu.

MatskuPetteri

Taimivaiheessa oon tämän kanssa nyt. Nuorukaisella ei ollut vielä minkäänlaista karvoitusta mutta miellyttävää tuoksua oli vahvasti. Ja näin taimivaiheessa kasvuvauhdissaan edellä useimpia muita.
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=8116.msg123372#msg123372
Aketza: Laita kaikkea mahdollista itämään.

pkdi

Myös mun lemon drop oli aikanaan karvainen ja tuoksuakin oli. Voiskohan tälläne yksilö olla joku nk. 'puhtaampi' versio, kotipaikkayksilöitä lähempänä. Lemon dropkihan (kai) on melko pitkälle jalostettu lajike. Eli variaatioita löytyy.
Chiliyhdistyksen jäsen nro: 620, palveluksessanne. pkdi @ #IRCnet/#Qnet

Quini

Chilivaarille kysymys: Minkäs kokoiseksi nuo sinulla kasvoivat - pysyivätkö nuo puskat yhtä kompakteina kuin Aketzalla 50cm *50cm vai minkä koon saavuttivat. Kysyn koska mietin että siirränkö seuraavaksi multaan vai hydroon nuo tällä hetkellä 5 cm kokoiset taimet (Näillä sinulta saaduilla oli muuten hyvä itävyys - idätin 3 ja kaikki ne ovat nyt kasvussa). Hydroni nimittäin on niin pieni että siihen ei kannata laittaa jos kasvavat yli metristä lähemmäs kaksimetrisiksi. Vaatiko paljon tukemista?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Quini - marraskuu 27, 2010, 12:43:18 ip... pysyivätkö nuo puskat yhtä kompakteina kuin Aketzalla 50cm *50cm vai minkä koon saavuttivat.

Pysyivät leikattuna ja tuettuna kyllä lopulta siedettävässä koossa.
Rento se oli kasvuvaiheessa: http://chilivaari.blogspot.com/2010/05/rento-meininki-baccatumilla.html
http://chilivaari.blogspot.com/2010/07/aji-ahuachapau-kypsyy-todella-hitaasti.html

Varmaan kannattaa varoa liikaa lannoittamasta.

Quini

OK. Kiitoksia.

Ehkä sen sitten uskaltaa hydroon laittaa. Pitää vaan vielä pohtia sitä ennen että miten se olisi paras tukea. Pitäisi saada tuettua jotenkin niin, että kestää siirtämisen paikasta a paikkaan b. Ajatuksena kun olisi kuitenkin että loppuviimein kaikki kasvit lentävät pihalle kasvamaan kesällä heti kun keli sallii - osa kasvariin ja osa pihamaalle.