Aloittelijan FAQ -kaikesta...

Aloittaja Lucyfer, syyskuu 16, 2009, 21:05:12 ip

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Linda - lokakuu 01, 2009, 15:06:03 ip... Ei kai noita kasveja mikää pakko ole leikata?

Eipä siihen mitään pakkoa ole.
Kasvuolosuhteet, valon määrä ja suunta esimerkiksi vaikuttavat. Luonnossahan chilit ovat usein paljon matalampia kuin meidän ikkunoillamme, koska tropiikissa on paljon valoa ja kaikenlaiset ötökät, elukat ja linnut katkovat niitä pieninä.

Lucyferin blogin kuva Cayennesta on hyvä esimerkki leikkauksen tarpeesta.

Jos tuon latva olisi nipsaistu poikki pienenä, vaikka 15 cm korkuisena, se olisi tuuhea pensas alhaalta asti. Silloin se pysyisi pystyssä paremmin ja jaksaisi kantaa satonsa.

Linda

lokakuu 01, 2009, 17:07:56 ip #21 Viimeisin muokkaus: lokakuu 01, 2009, 17:13:19 ip käyttäjältä Linda
^ Okei, mä en edes kattonu kuvaa, jäin vaan miettimään, että mikä pakottaa leikkaamaan, Mutta joo, siis kyllähän kasvi haarautuu ja tulee tuuheemmaks jos/kun sitä vähän leikkaa.

Mulla on tossa just jännitys päällä, että näkeekö mun jalapeno toista vuotta ollenkaan, kun kissat kävi syömässä kaikki (kyllä, kaikki) lehdet, ja kun ei podejakaan enää ollu niin päätin sitten nipsasta koko puskan poikki. Vähän sen leikkaukskohdan alapuolelta kullä kasvaa lehteä ihan pirusti eli en mä sitä ainakaan samantien tappanu :)

Edit: Pitäisköhän toi vaihtaa muuten isompaan ruukkuun? Mulla on 10-15cm taimet samankokosissa ruukuissa kun mitä tuo on nyt. Vai mitenkäs jos tuon nyt katkoo niin kannattaako sitä isompaan ruukkuun laittaa? Keskittyykö se kasvi sillon kasvattamaan vaan juuria?
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

Lucyfer

Kiitoksia vastauksista.

Sitä juuri tarkoitin, että tuonkin olisi varmaan leikkauksella saanut paremmaksi tuon Cayennen. Mutta en keväällä vielä tiennyt tämänkään vertaa mistään, eikä tullut mieleenkään leikata. Muutenkin nuo ovat kasvaneet ihan satunnaisella hoidolla -säännöllinen kastelu ja lannoitus toki, mutta ruukut olisi tosiaan pitänyt vaihtaa aikoja sitten. Siinä kävi niin, etten uskaltanut vaihtaa enää ruukkuja kun alkoivat tekemään kukkia...

Pitää kysyä mieheltä mikä tuo valaisin on. Mikä halogeenissa muuten mättää?

kuje

Onko tota kuvan chiliä ylikasteltu vai onko kastelu juuri edessä?
Näyttää niin nuupahtaneelta.

Lucyfer

Heh, arvasin että joku kiinnittää tähän huomiota  :). Oli sellainen tilanne, etten ollut sinä päivänä kastellut. Teki kuitenkin mieli ottaa kuvia heti, enkä malttanut odottaa...

Aika tarkka olen ollut tuon kastelun kanssa, liikaa eivät ole ainakaan saaneet kertaakaan.

jeQQ

Kyllä nuo chilit haarautuu ihan itsestään hyvissä olosuhteissa.

Lucyfer

Tuo työvalaisin mistä puhuin: kyseessä on siis 3 x 36W loisteputkityövalo. On jotakuinkin 40cm leveä ja 30cm korkea. Eikö tuollainen nyt kuitenkin riitä, kun taimia ei ainakaan tässä vaiheessa ole niin montaa?

Vielä: 12 tuntia jos pitäisi olla valon päivässä päällä, niin mihin aikaan vuorokaudesta suunnilleen? Kärsivätkö siitä, että kun lisävalon sammuttaa niin onkin yhtäkkiä täysin pimeää?

Lucyfer

Mikä merkitys tuolla haarautumisella muuten on ylipäätään? Onko se hyvä vai paha merkki? Monessa kuvassa chilit ovat olleet matalia, reheviä puskia ilman mitään merkittävää haarautumista  :-\. Ainakin nuo alkoivat kukkimaan vasta haarauduttuaan...

jeQQ

Varmasti on ollut haarautunut, jos on matala ja rehevä puska. Se nyt kuvastaa tervettä kasvua ja sitä, että valoa on paljon(ei ns. kasva valoon, vaan levittäytyy ja nauttii siitä).. Ihan maalaisjärjellä funtsien.

Lucyfer

Ok, no voi olla, etten ole osannut katsoa kunnolla niistä kuvista. Mulla kun on tuo haarautuma niin selvä, kun puskat eivät ole millään lailla reheviä  ;D. Valoa ovat kyllä tuolla eteläikkunalla saaneet enemmänkin kuin tarpeeksi -tähän asti...

welho

lokakuu 04, 2009, 12:01:30 ip #30 Viimeisin muokkaus: lokakuu 04, 2009, 18:53:06 ip käyttäjältä welho
Lainaus käyttäjältä: jeQQ - lokakuu 01, 2009, 20:28:57 ip
Kyllä nuo chilit haarautuu ihan itsestään hyvissä olosuhteissa.

Totta turiset. Mulla chilit rupes haarautumaan melkein heti kun siirsin isompaan ruukkuun. :)

Lucyfer

Leikkauksesta ja talvehtimisesta:

Mitenkäs tuo paprikan ja annuumien leikkaus, kun ovat tosiaan haarautuneet (paprika hyvinkin alhaalta ja chilit ylhäältä)? Mitä tapahtuu, jos leikkaan V:n kärjistä osan pois? Saako noista enää kasveja lainkaan -ensi vuotta ajatellen?

Lisäksi mietin sitä, että kaipa nuo jotain lepoakin tarvitsevat, eli annanko jo tulossa olevien chilien tulla ja sitten leikkaan ne? Onhan mulla tuo valo noille taimille, mutta eivät kai nuo isot kasvit talvena sitä tarvitse?

jeQQ

Voit leikata miten tahansa, ainakin mulla kasvoi pelkästä tyngästä ihan kiva kasvi.. Leikkasin siis alta haarauman.

Lucyfer

Ok, hyvä tietää.

Rupesin kuitenkin nyt miettimään koko hommaa... Ärsyttävät nuo kirvat aivan x:sti, ja niitä tulee tosiaan joka _helekutin_ päivä lisää. Mistä pirusta ne oikein sikiävät???  >:( Ovathan nuo kasvit tietty tärkeitä, kun olen ne siemenestä asti kasvattanut, mutta luuletteko että pääsisin kirvoista eroon ihan vain heittämällä ne roskiin?  :-\

Nyt kun on uusia taimia tulossa, niin kohta ne pee-askiaiset siirtyvät niihinkin. Enkä voi sitten taimia antaa kenellekään lahjaksi tai ylimääräisiä pois jaloista, kun tulee mukava kirvaylläri samalla. ARGH!

Pitäisikö siis vain luopua toivosta, ja heittää kaikki annuumit (hyvällä alulla ollut paprikakin) roskiin??

Kyllä ottaa päähän.

ikke

Mulla lähti ihan PuuTolu-liuoksella kirvat ja ripsiäiset "aikuisista" Apacheista, pikkusille taimille en viittinyt antaa kun noi isotkin tiputti pienet lehdenalut seurauksena. Taimissa olleet kirvat nypin pois heti kun näky. Noita kun tulee muutaman minuutin välein muutenkin tuijotettua.  :)
Nyt ei ole enää muutamaan viikkoon näkynyt öttiäisiä.. (koputtaa päätänsä)

Lucyfer

No mulla ei auta, vaikka joka ikinen päivä monta kertaa käyn lehdet ym. läpi ja hukutan kirvat yksitellen -tarpeen vaatiessa pidän vaikka lehteä ylhäällä pari minuuttia, jotta kirvat hukkuisivat siihen mäntysuopaliuokseen  >:(.

Joka ikinen päivä on lisää kirvoja. Selvästi pienempiä, eli johonkin ne munivat jatkuvasti ja kuoriutuvat päivä kerrallaan.

papereeka88

lokakuu 06, 2009, 12:29:42 ip #36 Viimeisin muokkaus: lokakuu 06, 2009, 12:32:06 ip käyttäjältä papereeka88
Näin täkäläisessä talousmarkassa olisiko ollut baygonin valmistamaa saippua pohjaista torjunta ainetta joka oli suunnattu juurikin kirvoille ja punkeille.Tämä aines taitaa tosiaan olla tuota mäntysoopa liuosta,mutta jos on epävarma liuoksen tekijä niin tuossa olisi ainakin valmis myrkky suihke pullossa.En usko että kannataa suoraan pois heittää kirvojen takia.Ilman taistelua ei antauduta!Joku taisi jossakin pätkässä tuolla kokeneemmat kasvattajat puolella sanoa käyttäneensä höyrypesulaitetta vihannespunkkeja vastaan menestyksellisesti.Hieman rajulta kuulosti,mutta jos chilit selviävät ja tuholaiset kuolevat niin hyvä homma.Kaikki on sallittua sodassa ja chilin viljelyssä!
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Lucyfer

Se ongelma tässä taitaa olla, että niitä munia on aina jossain. Eivätkä munat käsittääkseni tuhoudu millään aineella  ???. Kyllähän nuo yksittäiset kirvat saan pois vaikka pienellä kiukulla, mutta kun niitä sikiää aina vaan lisää.

Lisäksi käy vielä sääliksi joka ikinen kirva, jonka näen tukehtuvan siihen liuokseen.  >:( .

Lucyfer

Ps. Ikke: heh, on siis muitakin, jotka eivät voi pitää silmiään erossa noista chileistä  :P . Itse käyn väh. joka toinen tunti tarkistamassa taimet ja ihailemassa etenkin noita kahta toistaiseksi vihreää paprikaa  ;D .

Alien

Lainaus käyttäjältä: Lucyfer - lokakuu 06, 2009, 15:48:12 ip
Se ongelma tässä taitaa olla, että niitä munia on aina jossain.

Ihan aloittelijana ei mulla paljoa ole kokemusta, mutta näin mä sain kesällä lopulta karkotettua kirvat habanerosta, jonka kaikki oksat, kukat ja silmut oli jatkuvasti vihreän maton peitossa:

- Kaikkien näkyvien kirvojen nyppiminen ja liiskaaminen kauttaaltaan koko kasvista
- Joka lehden läpikäyminen ja munien liiskaaminen niiden alapinnoilta
- Kaikkien lehtien pyyhkiminen yksitellen märällä rätillä ylä- ja alapuolelta
- Mahdollisimman täydellinen mäntysuopaliuossumutus joka puolelta

Tuon jälkeen ei kirvoja ole näkynyt, joten uskoisin tällä käsittelyllä saaneeni munatkin hengiltä...