tammikuu 09, 2025, 23:21:54 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Madame Jeanette & Adjuma/Adjoema

Aloittaja kapsituuttaaja, syyskuu 26, 2009, 10:52:17 ap

« edellinen - seuraava »

kapsituuttaaja

Elikkäs ihmetystä herättää kun tämmöiset lajikkeet kuin Madame Jeanette & Adjuma/Adjoema loistaa poissaolollaan tällä foorumilla. Joitain "mainintoja" löysin mutta en kunnon juttua.
Itse olen tän kesän noita marketista ostanu ja popsinu ja tietysti taimetkin on idätetty.
Omien makuaistien mukaan parhaita chinensejä/chilejä mitä on lautaselle ilmestynyt.
Eli olis mielenkiintoista lueskella jos jollain on kasvatuskokemuksia.
Koskaan en oo maitoo juonu        enkä juo!!!

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: kapsituuttaaja - syyskuu 26, 2009, 10:52:17 ap
Elikkäs ihmetystä herättää kun tämmöiset lajikkeet kuin Madame Jeanette & Adjuma/Adjoema loistaa poissaolollaan tällä foorumilla. Joitain "mainintoja" löysin mutta en kunnon juttua.
Itse olen tän kesän noita marketista ostanu ja popsinu ja tietysti taimetkin on idätetty.
Omien makuaistien mukaan parhaita chinensejä/chilejä mitä on lautaselle ilmestynyt.
Eli olis mielenkiintoista lueskella jos jollain on kasvatuskokemuksia.

Madame Jeanette löytyy kuvauksineen ja kuvineen Infernon tietosivuilta. Ystävälläni on 13 vuotta vanha yksilö vuodelta 1996, eli pitkäikäiseksi voisi ainakin sanoa. :)  Se on chinenseistä helpomman pään kasvatteja ja viihtyy kesät hyvin ulkonakin. Surinam on kotimaa. Kaikin puolin mukava kasvi, etenkin jos hedelmien vähän terävä maku miellyttää.

ihis81

Olipas täällä tästäkin aihe.

Eli mulla on madame Jeannette joka on jo ties montako vuotta vanha.
Koko puska on täynnä vihreitä podeja, mutta ihmetyttää niiden maku vihreinä raakileina.

Maku ja aromi on sama kuin ruohosipulissa... WTF :o

Sama homma oli viime vuonna trinidad puskassa tms.chinensessä, en nyt muista tarkkaan mikä oli.

Molemmissa yhteistä näille on että raakileet olivat ulkonäöltään aivan normaalit, mutta "hedelmälihaa" ei ollut juuri ollenkaan, eli pelkät nahat melkein.
Mistä tuollanen johtuu?

Ja podeja on silti paljon...

-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

http://www.youtube.com/watch?v=MLWSb6h6ltk

ihis81

Lainaus käyttäjältä: linkerquu - elokuu 12, 2011, 17:50:43 ip

haa... korjasin juuri muutama tunti sitten madame Jeannete'sta kilon punaisia

Häh ::)

Mun matamista tulee keltaisia...

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: ihis81 - elokuu 12, 2011, 22:29:32 ip

Keltaisia niiden kuuluukin olla - ja hedelmälihaltaan hyvin ohuita! :)   Punainen "MJ" on, ellei jotain täysin eri chiliä, Madamen samoin surinamilainen sisarlajike Surinam Red.

ihis81

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - elokuu 13, 2011, 02:57:08 ap

Keltaisia niiden kuuluukin olla - ja hedelmälihaltaan hyvin ohuita! :)   Punainen "MJ" on, ellei jotain täysin eri chiliä, Madamen samoin surinamilainen sisarlajike Surinam Red.

No on ainakin nämä mun jeannetet ohutlihaisia. Mukava tietää että on ainakin se mikä kuuluukin...

Teinpä eilen uuden makustelun :D
Eipä ollut enää erikoista aromia, vaan ihan raa,an chilin tyylinen maku.
Mikä lie ollut makuvirhe yhdessä podissa.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: linkerquu - elokuu 13, 2011, 09:34:03 ap
no vituiksi meni sitten sekin.
MJ:nä tuo minulle myytiin

Ei tosiaan ole MJ. Chiliharrastuksen kaupallistumisen ja vahinkojenkin myötä vähän kaikki voi nykyään olla mitä sattuu, tuntuu. Joku esim. vaan "päättää" brändätä jonkin haluamansa lajikkeen vaikka "Naga Pink Korea":ksi, niin jengihän sekoaa välittömästi ja ryntää ostamaan tai haluamaan, vaikka kyseessä olisi tavallinen Habanero. Mutta kumminkin: valokuvan perusteella tuo ei ainakaan ole Habanero eikä Naga, mutta muistuttaa aika paljon Surinam Rediä. Eiköhän ole hieno chili tuokin! :)

ihis81

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - elokuu 13, 2011, 02:57:08 ap

Ei jumalau.., Podi kypsyy ja nyt muka tulee punaisia mullekkin. NOOOOOOOOOOOOOOOOO...... :o
Onko tää pirulainen mennyt sekaantumaan johonkin toiseen tuolla kasvihuoneessa. Voiko olla mahdollista?

MasaT

Minulla kasvaa Surinamilainen Aji umba red. Todennäköisesti juuri tuo Surinam red. Madame jeanetten sisarlajike. Ei kannata etukäteen tuomita kasvattamaansa chiliä, ennenkuin on maistanut. Saattaa olla yllättävänkin hyvänmakuinen ja silloin siemenet talteen.
Madame jeanettea en ole muuten ikinä maistanut. Monta kertaa pitänyt kasvattaa mutta...

marko-

elokuu 15, 2011, 23:58:23 ip #9 Viimeisin muokkaus: elokuu 16, 2011, 00:09:45 ap käyttäjältä marko-
maistamani madame jeannette oli tummahkon keltainen, paksulihainen, olisiko ollut kooltaan 5-6cm. Otin siitä siemenet talteen mutta ei onnistunut kauden alussa idätys, harmittaa. Maku oli erittäin hedelmäinen, makeahko, keskinopeasti nouseva pirullisen kuuma polte kruunasi kokemuksen.

Edit: en nyt tarkkaan muista oliko paksulihainen, mutta sen verran kuitenkin kypsynyt pitkään, että oli erittäin mehevä ja mehukas. Vei kielen mennessään ja jäin ihmettelemään että onko tämmöisiäkin chilejä olemassa.

Aji Inferno

Näette Infernosta oikean Surinam Redin vuodelta 1997. Siemenet alkuperäisiä surinamista, Hollannin kautta virallisessa myyntipussissa kuvan kera. En sinällään yhtään ihmettelisi sitä, jos tässä on joku tai jotkut vuosien varrella vähän "oikonut kulmia" ja yksinkertaisesti "päättänyt", että (myös) punainen muoto on Madame. Noinhan ne pirun riemunkirjavat kaikenväriset Habanerotkin ovat enimmäkseen kai syntyneet, vaikka moni ei ole habaneroa nähnytkään... Monille tahoille tuolla lajikepuhtaudella ei ole niin väliä.

MasaT

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - elokuu 16, 2011, 00:48:09 ap
Näette Infernosta oikean Surinam Redin vuodelta 1997. Siemenet alkuperäisiä surinamista, Hollannin kautta virallisessa myyntipussissa kuvan kera.

Tuo minun Aji umba redini on kyllä ihan samannäköinen, kuin tuo sinun Surinam redisi. Ei kovin isokokoinen ja kypsyy monivärisesti. Samoilta seuduiltahan nämä on ja samasta chilistä voidaan käyttää siellä montaa eri nimitystä. En kuitenkaan löytänyt enää tietoa miksi pidin tätä Aji umba rediä samana, kuin Surinam red, joten taitaa olla parempi kutsua vaan Aji umba redinä.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Masa.T - elokuu 16, 2011, 13:31:26 ip
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - elokuu 16, 2011, 00:48:09 ap
Näette Infernosta oikean Surinam Redin vuodelta 1997. Siemenet alkuperäisiä surinamista, Hollannin kautta virallisessa myyntipussissa kuvan kera.

Tuo minun Aji umba redini on kyllä ihan samannäköinen, kuin tuo sinun Surinam redisi. Ei kovin isokokoinen ja kypsyy monivärisesti. Samoilta seuduiltahan nämä on ja samasta chilistä voidaan käyttää siellä montaa eri nimitystä. En kuitenkaan löytänyt enää tietoa miksi pidin tätä Aji umba rediä samana, kuin Surinam red, joten taitaa olla parempi kutsua vaan Aji umba redinä.

Rakkaalla lapsella... jne. Voivat hyvin olla sama chili, joita on vain eri syistä paiskottu eri nimillä. Esim. eihän "Surinam Red" sano nimenä oikeastaan paljon mitään. :) Se on kuin Aji Verde ("vihreä chili").

Miksaa

Madame Jeannettea tosiaan liikkuu maailmalla myös Surinam Red ja Surinam Yellow-lajikkeina. Liekö sitten tuo keltainen lähempänä totuutta :)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Miksaa - elokuu 16, 2011, 18:07:30 ip
Madame Jeannettea tosiaan liikkuu maailmalla myös Surinam Red ja Surinam Yellow-lajikkeina. Liekö sitten tuo keltainen lähempänä totuutta :)

Arvelisin (!) keltaista samaksi lajikkeeksi. Eivät nuo missään nimessä pelkästään eri värisiä chilejä ole, vaan myös eri muotoisia, yms. Sikäli ei tuntuisi "oikealta" nimittää toista vaikkapa "Madame Jeanette Red":ksi. Se on eri chili, vaikka toki läheistä sukua.

ihis81

elokuu 20, 2011, 01:41:40 ap #15 Viimeisin muokkaus: elokuu 20, 2011, 02:01:38 ap käyttäjältä ihis81
Hahhahaha, nyt olen tainnut mennä aika pahasti metsään tämän mun jeanneten kanssa.
Kuinkas helposti tuon sekoittaa nagaan :-[ ;D

Heitin kypsyneen podin naamariin, ja se oli mielestäni naga. Mukavat poltot ;D Maku oli mielestäni nagan.

Tosta kasvista kun hukkuin nimikyltti jo vuosi sitten ja muutenkin toi kasvi "unohtui"
Tutkitaan lisää...

Tuolla on kuvia Nagasta ja "madame jeannetesta" http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=9348.0

Mutta vaikka kasvutapa on eri niin johtuu täysin varsien leikkauksista

Kyllä tuo taitaa olla myös naga kun noita kuvia tutkii.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: ihis81 - elokuu 20, 2011, 01:41:40 ap
Hahhahaha, nyt olen tainnut mennä aika pahasti metsään tämän mun jeanneten kanssa.
Kuinkas helposti tuon sekoittaa nagaan :-[ ;D

Heitin kypsyneen podin naamariin, ja se oli mielestäni naga. Mukavat poltot ;D Maku oli mielestäni nagan.

Tosta kasvista kun hukkuin nimikyltti jo vuosi sitten ja muutenkin toi kasvi "unohtui"
Tutkitaan lisää...

Tuolla on kuvia Nagasta ja "madame jeannetesta" http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=9348.0

Mutta vaikka kasvutapa on eri niin johtuu täysin varsien leikkauksista

Kyllä tuo taitaa olla myös naga kun noita kuvia tutkii.

Siitä on jo aikaa vuosia, kun viimeksi Madamea pistin poskeeni, mutta muistelen sen olevan hyvin eri makuinen chili kuin Habanero tai Naga. Se kuuluu niihin "teräväaromisiin" chinenseihin, joita ei ole kovin miellyttävää popsia tuoreena, mutta jotka toimivat loistavasti mausteena.

hurjatar

Just kattelin tuossa pussukkaa, jonka toin alkukuusta Amsterdamista. Piment Mme Jeannette siinä lukee, mutta kuvassa on vaalean vihreitä, keltaisia, oransseja ja punaisia podeja. Mitähän siitä vielä tulee.  ??? Lisäksi kuvan podit on nagamaisen rypyläisiä eikä yhtään niinkuin infernon kuvissa. Pitänee laittaa itämään ja jännittää.
Hullu puutarhuri hosuu, isot sakset käsissään. Leikkaa joltain jalan, joltain nenän, joltain koko pään.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: hurjatar - elokuu 22, 2011, 13:50:48 ip
Just kattelin tuossa pussukkaa, jonka toin alkukuusta Amsterdamista. Piment Mme Jeannette siinä lukee, mutta kuvassa on vaalean vihreitä, keltaisia, oransseja ja punaisia podeja. Mitähän siitä vielä tulee.  ??? Lisäksi kuvan podit on nagamaisen rypyläisiä eikä yhtään niinkuin infernon kuvissa. Pitänee laittaa itämään ja jännittää.

Voipi olla jopa niinkin, että Surinamissa ja Alankomaissa "Madame" on muodostunut ainakin Surinamissa kasvatettavan c.chinensen eräänlaiseksi yleisnimeksi, siinä missä Habanero monessa muussa paikassa. Silloin nimen alta voisi löytyä yhtä jos kolmattakin...

Kaltsu

Tammisillassa alkunsa saanut Madame osottautui sitten Surinam Rediksi? Punaisia näyttäisi olevan podit. :(
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!