tammikuu 11, 2025, 06:37:27 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Minbaarin hieman villi 1.kausi

Aloittaja Minbaari, marraskuu 26, 2009, 13:00:05 ip

« edellinen - seuraava »

jeQQ

Minbaari

Syön sanani! Voihan toi Bolivian bonsai olla se mahdollisuus. Vaikkei minulla sellaisen siemeniä ole koskaan ollutkaan. Kenenkä kasvattamia viime kesänä chilikaupassa myynnissä olleet Lemon dropit oikein oli? Tietääkö kukaan?

-mtk-

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - huhtikuu 20, 2010, 22:37:12 ip
Kenenkä kasvattamia viime kesänä chilikaupassa myynnissä olleet Lemon dropit oikein oli? Tietääkö kukaan?

Tämä ei ole tieto, vaan villi arvaus: Johtaisivatko jäljet Saloon, eli Heinän Penan suuntaan... Viisaammat (tai tietävämmät) korjatkoon

jeQQ

Sitten en usko, että on bolivian bonsai.. :) Odotellaan ;)

Minbaari

Hmm.. Tutkimukset jatkuu. Tässä kuva 230mm mimosassa elävistä lemon dropeiksi luulemistani chileistä. Laitoin nämä kaksi taimea kokeilumielessä samaan ruukkuun tietämättä silloin mistään mitään. Nämä ovat niitä minun "harjoituschilejä" jotka idätin viime vuoden elo-syyskuussa. Hitaasti ovat kasvaneet, koska aluksi en lannoittanut, enkä antanut kunnolla valoa noille. Multana toimii pirkan kestomulta.

Vasemmanpuoleinen kasvattelee nyt tuota "bolle bonsai" tyylistä podia. Oikeanpuoleinen taas ei ole vielä avannut nuppujaan, mutta vahvasti veikkaan, että se on se oikea Lemon Drop.

Niinkuin voi jo lehtien koosta päätellä..

Mutta ei kahta ilman kolmatta. Taannoin huomasin tuossa mimosassa kolmannen taimen. Itämisaika: 8 kuukautta. Minä kun päätin etten idätä enää yhtään chiliä, vaan chilit päättivät lisääntyä itsekseen.

jeQQ

No tuo toinen näyttääkin jo erilaiselta. ;) Kukista voi muuten nähdä jo ennen aukeamista baccatumin täplät!

Minbaari

Murheiden kuvia kun kaikki ei mene aina putkeen..  :'(

Hehkuttamastani PI 441551 baccasta en taidakkaan saada vielä vähään aikaan satoa, vaikka aikaisemmat kuvat sitä jo lupaili. Jokin ihme tuli tähän oksaan joka kannatteli kasvavaa podia ja useita kukkasia..

Trinidad Scorpionin muutaman kämmenen kokoisen lehden olen nyppässyt pois, koska niissä on ollut tälläistä ripsiäisten tuholta näyttävää jälkeä. Itse tuholaisia en ole nähnyt. (n.puoleen vuoteen, silloinkin vain kaksi yksilöä)

Eräs toinen pikku tuholainen on sitten käynyt repimässä toista tuntematonta chinenseä.. Eipä tuo nyt vielä haittaa, kunhan ei revi kaikkia lehtiä. Oppii toivottavasti sitten tavoille, kun maistaa tulevaisuudessa repimäänsä kypsää bodia...  :)

Kilp

LainausTrinidad Scorpionin muutaman kämmenen kokoisen lehden olen nyppässyt pois, koska niissä on ollut tälläistä ripsiäisten tuholta näyttävää jälkeä. Itse tuholaisia en ole nähnyt. (n.puoleen vuoteen, silloinkin vain kaksi yksilöä)

Mikäs idea tuossa taistelun uhreiksi joutuneiden lehtien nyppymisessä on takana? Tervettä pintaa lehdessä kuitenkin vielä valtaosa?

Kysyn koska minulla on kanssa yhden Turbo Puben alimmilla lehdillä samaa sorttia, eikä tekijöistä täälläkään ainuttakaan näköhavaintoa.

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: Kilp - huhtikuu 27, 2010, 08:04:37 ap
LainausTrinidad Scorpionin muutaman kämmenen kokoisen lehden olen nyppässyt pois, koska niissä on ollut tälläistä ripsiäisten tuholta näyttävää jälkeä. Itse tuholaisia en ole nähnyt. (n.puoleen vuoteen, silloinkin vain kaksi yksilöä)

Mikäs idea tuossa taistelun uhreiksi joutuneiden lehtien nyppymisessä on takana? Tervettä pintaa lehdessä kuitenkin vielä valtaosa?

Kysyn koska minulla on kanssa yhden Turbo Puben alimmilla lehdillä samaa sorttia, eikä tekijöistä täälläkään ainuttakaan näköhavaintoa.

Nyppäsin nyt pois varmuuden vuoksi. Mulla on noita mustia jälkiä ollut pääsääntöisesti joissain chinenseissä, joten näyttäisi ettei leviä muihin lajeihin. Eikä siitä muutaman lehden poistamisesta ole mitään haittaa ollut tuolle Trinidadille. Iloisesti näyttää kukannuppuja tekevän ja kokoa kasvavan.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Kilp - huhtikuu 27, 2010, 08:04:37 apMikäs idea tuossa taistelun uhreiksi joutuneiden lehtien nyppymisessä on takana? Tervettä pintaa lehdessä kuitenkin vielä valtaosa?

Syötyjen lehtien poistaminen on sikäli viisasta, että ne toimivat ripsiäisten lisääntymisalustoina. Munat voivat olla ihmissilmälle näkymättömiä, mutta niitä on siellä melkoisella varmuudella. Lehtiä imevät toukat pitäisi nähdä ainakin suurennuslasilla. Tällaisia millin mittaisia: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg49185;topicseen#msg49185

Ripsiäisen tuhot ovat kyllä minun havaintojeni mukaan yleensä vaaleampia, hopeanharmaita tai ruskeita ja leviävät lehtisuonten vieressä, mutta noita pikku pirulaisia on kait tuhat erilaista ja lisäsi isäntäkasvi vaikuttaa väriin. Pubescenseilla vahingot ovat olleet tumman ruskeita.

Kilp

No olipa hyvä, että mainitsit lehtien nyppimisen, sillä ei olisi tullut ensimmäisenä mieleen moinen varokeino.  ;D

Minbaari

Juu on se nyt uskottava, ettei tällä kaudella Lemon Drop kasva meikäläisen farmilla. Lemon dropiksi uskomallani ja toivomallani kasvilla on chinensen kukka. Eli mulla kasvaa nyt samassa ruukussa jokin, baccatum var. annuum ja baccatum var. chinense. Ehkä. (siis luulen vaan)  ;D

Eli tällä kaudella kasvaa 18 eri lajiketta, jos tuo uusi tuntematon chinense on mikä luulen, eli risteytys.
Ja penalta kyselin hänen kasvattamistaan Lemon Dropeista ja kuulemma on mahdollista, että se on risteynyt jonkun näiden annuumien kanssa: Nattaly, Homera, Fire Flame, Sun Flame ja Orange Flame. Kyseinen puska tuottaa erimallisia podeja myös. Tukisi ilmeisesti tätä risteytyksen mahdollisuutta.
Tässä tämä suurin podi. Normaalin mallinen.

Tylppäpäinen podi.

Ainiin ja mulla kasvaa yksi pistokaskin. PI 441551 f4. Tämä on kasvanut äärimmäisen hitaasti, mutta on nyt ruvennut piristymään kun siirsin sen keittiön pöydälle, jossa saa nauttia aamuauringosta itä-ikkunalla.

Minbaari

HAUSKAA VAPPUA KAIKILLE! Löysin mahtavan yllätyksen chiliviidakosta. 7pot/podissa on eka raakile!!! Samoin toisessa eli siinä suuremmassa Ulupica, Largessa on mahdollinen podin alku havaittavissa. Voiko ihanammin Toukokuu enään alkaa..  ;D ;D ;D ;D

Minbaari

toukokuu 07, 2010, 20:20:17 ip #113 Viimeisin muokkaus: elokuu 04, 2010, 15:17:44 ip käyttäjältä Minbaari
Kovasti ovat chilit kasvaneet reilussa kuukaudessa.

Tässä tilanne eilen, eli 6.5.2010:

Ja samasta paikasta kuva maaliskuun lopulta(postattu aikaisemminkin mutta hyvä vertauskuva). Vähän ovat eri järjestyksessäkin.

Ja itse parhautta! Naga Morich on ruvennut työstämään podia!!!!  8)

Ja todisteeksi aikaisemmin kirjoittamalleni tekstille.
7pod...... Unleash hell!! No okei menee viel vähän aikaa.

Kolme hujoppia kasvanut yli valojen. Vasemmalta: Kaupan habanero, Champion ja Aji white wax. Baccoissa mahdolliset ekat podit myös näkyvissä!!!

Mietinkin pitäisikö mun katkaista noista latvat, vai antaisinko kasvaa...

Toni.A

Jos tuo olisi minun, niin kyllä leikkaisin ne ihan reippaasti. Haaroittuvat ja kasvavat yllättävän nopeasti uudelleen. Valoa pitäisi olla myös ylempänäkin, missä tuo valo nyt on. ;)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Minbaari

toukokuu 07, 2010, 22:24:00 ip #115 Viimeisin muokkaus: toukokuu 07, 2010, 22:25:35 ip käyttäjältä Minbaari
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - toukokuu 07, 2010, 20:44:11 ip
Jos tuo olisi minun, niin kyllä leikkaisin ne ihan reippaasti. Haaroittuvat ja kasvavat yllättävän nopeasti uudelleen. Valoa pitäisi olla myös ylempänäkin, missä tuo valo nyt on. ;)

Juu pitäisi pitäisi, mutta kun kuvassa ei näy monta kymmentä senttiä alempana oleva Starfish, eikä toinen habanero eikä.... Näin siis tila vähissä, valot vähissä, mutta fiilis korkealla. Tuo mainitsemassasi kuvassa oleva esli ei ole kuin 30wattinen, niin ei viitsisi kauhean korkealle nostaa sitä jos tahtoo jotain hyötyä siitä saada. Mutta täytyy ensi viikolla nipsaista noi hujopit poikki ja yrittää viritellä valojakin samalla.

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - toukokuu 07, 2010, 22:24:00 ip

Juu pitäisi pitäisi, mutta kun kuvassa ei näy monta kymmentä senttiä alempana oleva Starfish, eikä toinen habanero eikä.... Näin siis tila vähissä, valot vähissä, mutta fiilis korkealla. Tuo mainitsemassasi kuvassa oleva esli ei ole kuin 30wattinen, niin ei viitsisi kauhean korkealle nostaa sitä jos tahtoo jotain hyötyä siitä saada. Mutta täytyy ensi viikolla nipsaista noi hujopit poikki ja yrittää viritellä valojakin samalla.
Se tilanahtaus taitaa ollakin monella ongelmana, kun ei millään saa valloittaa liian montaa huonetta. Kohtahan ne saa onneksi pellolle vietyä ja siellä ne pätkäistytkin haaroittuvat oikein nopeasti tuuheaksi pensaaksi.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - toukokuu 08, 2010, 07:53:11 ap
Lainaus käyttäjältä: Minbaari - toukokuu 07, 2010, 22:24:00 ip

Se tilanahtaus taitaa ollakin monella ongelmana, kun ei millään saa valloittaa liian montaa huonetta. Kohtahan ne saa onneksi pellolle vietyä ja siellä ne pätkäistytkin haaroittuvat oikein nopeasti tuuheaksi pensaaksi.

Pellolle? No joo voisin viedä ne poruille 30km päähän, ois siellä 70 hehtaaria ylimääräistä palstaa. Mutta. Voisi se niiden chilien hoitaminen olla hieman hankalaakin..

Minbaari

Suuret chilijumalat vastasivat rukouksiini!!! Palatessani kotiin reissusta, odotti chiliviidakossa miellyttävä yllätys. Vihdoin suuriin odotuksiin on vastattu. Saanen esitellä:

Ulupica, Large on alkanut kypsymään!  :P

Minbaari

Elämäni ensimmäinen itse siemenestä kasvatettu chili on nyt maistettu. Ja sehän oli toinen Ulupica, Largen chili joka on kypsymässä ollut. Podi oli pieni, mutta leikatessa sen puoliksi levisi koko keittiöön huumaava tuoksu! Avovaimokin tuli ihmettelemään miten hyvä tuoksu siitä tuli. Podi oli myös todella mehukas pieneen kokoonsa nähden.

Sisällä oli oikein kolme siementä! Eivät tosin taida olla ihan sukukypsiä, mutta otan niitä sitten tulevista podeista.

Sitten se maku. Aivan käsittämättömän hyvä! Tulisuuttakin oli, mutta se oli erittäin miellyttävää ja kesti suussa pitkään. Maku oli erittäin omintakeinen ja kun podi oli syöty niitä alkoi välittömästi mieli saada lisää! Tämä podihan on siitä Ulupica puskastani jossa on ne vaaleat kukat. Tästä jäi todella hyvä fiilis ja tuoretta chiliä tekee nyt mieli varmaan 100 kertaa enemmän.. Koukuttavaa..? KYLLÄ!!!  ;D