tammikuu 10, 2025, 06:23:58 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Bluesmanin kausi 2010

Aloittaja bluesman, marraskuu 28, 2009, 00:00:59 ap

« edellinen - seuraava »

jeQQ

MasaT

Lainaus käyttäjältä: bluesman - joulukuu 23, 2009, 22:16:25 ip
Tällainen tonttumuori (vai olisko sittenkin peikko?) tuli vastaan

On selvästi perulainen kansantanssija! :) Värikäs puku ainakin on! Pistän hyvän joulun toivotukset tässä sinulle samalla! :)

Viltsu777

Rauhallista Joulua sinne kanssa!  Syötävän näköinen tonttu sulla kuvassa!  :)

Vihtakauppias

Hauska ja kekseliäs tuo tonttu  :D Hyvää ja Rauhallista joulua :)
Chilin kapsaisiini, mmmm mikä ihana polte<3

bluesman

joulukuu 30, 2009, 20:04:57 ip #84 Viimeisin muokkaus: syyskuu 29, 2010, 08:17:27 ap käyttäjältä bluesman
Ja taas paluu arkeen eli chilejä hoitamaan.
Mun talvehtijoista ne joilla oli paksuimmat varret kuivuivat ensimmäisinä. Jäljellejäneet starfishitkin aikovat tehdä itsarin?

Seuraavastakin taas yksi oksa poistoon.           Stripe jaksaa ilmeisesti paremman juuristonsa ansiosta.

Samoin Aji cristal jossa huomionarvoisen paksu tyvi. Laitankohan bonchiyritelmän?  Manzano rojo josta kuten nimilappu kertoo, tuleentui 3 podia.

Early jalapeñotkin näyttävät selviävän, ainaskin pukkaa nuppua. 2kpl mökillä pätkittynä, yksi kotona 3.satsi podeja kiinni puskassa(ei kuvissa).

Congo ebbiin istutettaessa 13.12.09 ja oikealla tänään. Kukkii ryökäle.
Piti rautalangalla sitoa ettei ajelehtinut veden noustessa. Kaivoin soraa ja löysin juuria! Pitkiä valkoisia ja toimivia näköjään.

Vähän taimien eroja;kaikki muut kylvetty 23.11 patsi manzano rojo (ilman kylttiä) joka oli 18.11.

Itävyysnopeudessa oli huimia eroja, esim rocoto grande iti 2 viikkoa manzanon 6 vrk verrattuna. Canario ei ole vieläkään itänyt, miustuttaa Aura sinihomejuustoa. En raatsinut dokumentoida kuvallisesti.
Tein exeltaulukon jotta pysyn laskuissa mukana. Koulutettuja on 159kpl ja 31 talvehtijaa. Siis ennen kuin kurkkaan akvaarioon onko ketjukirjeestä napattuja vielä itänyt lisää. En kerro lajikkeita kun en raatsi pilata odottajan iloa. Senverran paljastan että Chilivaarin lajikkeet ovat kaikki hyvällä alulla, ne mitkä pihistin kirjeestä. Moiditekselta vaihtareina saadut annuumit ja orange lantern chinense ovat kaikki vauhdissa. Kiitos.
Siirsin mökissä sisällä olleen turbo puben piharakennukseen kunnon valoon kun oli päivän suojasää. Ainoa jäljellejäänyt podi hukkui 30m matkalla hankeen. Nyt on 600W cooltube että 400W natikka. Valoa tuntuu riittävän. Kohta muutto kaverin laajempaan kasvariin kunnes oma lämpiää.

bluesman

tammikuu 02, 2010, 19:08:56 ip #85 Viimeisin muokkaus: syyskuu 29, 2010, 08:29:45 ap käyttäjältä bluesman
Taas vähän taimikuvia kun en muutakaan keksi. Huoneen takapöydällä leikkaamaton turbo pube jonka raahasin mökistä piharakennukseen. Oli viimeinen tuottava yksilö v.2009, siis mökillä. Kotona Keravalla Sri Lankan chinense tekee ufon alla uutta satoa. Koetan saada jossain vaiheessa oikeaa valoa jotta sais kuvia. Ufon valo on melko luonnoton.

Taimilootia hieman lähempää. Aji habanero kasvaa muita rivakammin ja alkaa jo kaatuilla.

Aji cristal, Limo (chinense) ,Early jalapeño sekä Manzano rojo kaipais jo kohtaisompaa asuntoa juurilleen.

Tein jonkinlaista inventaariota mitä on tullut kylvettyä ja koulittua.

C.annuum         30 lajiketta, 3 itämättä, 55 kpl
  C.baccatum      27 lajiketta, 4 itämättä, 38 kpl
  C.chinense       27 lajiketta, 2 itämättä, 62 kpl
  C.pubescens     12 lajiketta, 1 itämättä, 35 kpl ( Canario melkein iti mutta melkein ei oo mukana)
  muut                4  lajia, 2 itämättä,  4 kpl

Eli vaivaiset 100 lajiketta joista toistaiseksi itänyt 194 kpl.
Siinäpä ei vielä ole kaikki, talvehtijat kun laskee mukaan (30 kpl) niin kasvien yksilömäärä on 224 kpl.
Pitää kohta tehdä se siementilaus.         

Atheos__

Saattaa olla parin kuukauden päästä ahdasta  ;D
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

bluesman

Mulla on tähän probleemaan juoniteltu lääke. Kukka-ammattilaiskaverillani on joulukukkien myyntipiikin jälkeen isossa kasvarissaan vapaata lämmitettyä ja valaistua tilaa ja vien suurimman osan taimista sinne hoitoon kunhan nää kovmmat pakkaset hellittää. Ovat sitten siellä kunnes oma kasvarini lämpiää ja saan ebbit valmiiksi. Ovelaa?  Ei, vaan hyvä säkä ja ystävällinen kaveri.

Atheos__

Kuinka isolla kasvihuoneella itse kasvattelet? Tuo yli 200 kasvia kuulostaa aika massiiviselta  :o
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

jewe

Tuohon Atheoksen kysymykseen lisäten vielä montako kasvia olet ajatellut saada mahtumaan sinne omaan kasvihuoneeseesi ja onko se vain chilejä varten ?

bluesman

Mulla on 2 mestaa; okt Keravalla johon pihalle mahtuu esim rocotoja (ainakin viime kesänä tuotti ihan hyvin ulkona) ja oli mulla habojakin.
Toinen mesta on puolen tunnin ajomatkan päässä Nurmijärvellä sijaitseva mökki jossa piharakennus jossa ns.vierashuone. Vieraita ei oo näkynyt niin piti hyödyntää jollain tavlla. Mökillä sijaitsevat kasvimaat, marjatarha ym.sekä 36m2 kasvari joka semiautomaattinen. Ebbejä (90 litran laastipaljuja) oli viime vuonna 21, sprinklerisysteemi ajastimella (pitäis yhdistää lämpötila-anturiin) ja automattiset tuuletusluukkujen avaajat.
Tosiaan, ei tarvinnut kuin tökätä chilit lekasoraan ja sitten syksyllä poimia sato.
Tätä kirjoittaessani Jewe kyselee muista kasveista (ks.bluesmanin eka yritys sivulta3 tai 4); tulee kasvihuonekurkkua ja tomaatteja. Avomaankurkku ulos harson alle tai teen erillisen autoktos/muovihuonevirityksen. Yrttejä (Basilikaa 3-4lajiketta, rucolaa, meiramia ym.) sekä esikasvatan purjot, sellerit, jättisipulit, jättiläiskyssäkaalit ,lantut, ym.
Koristechilit ovat pienikokoisia eikä tartte koko ajan olla kasvarissa, ne voi siirrellä koristamaan omille paikoillensa, ruukuissa, ei ebbeissä.

bluesman

tammikuu 02, 2010, 20:19:18 ip #91 Viimeisin muokkaus: syyskuu 29, 2010, 08:33:15 ap käyttäjältä bluesman
Lainaus käyttäjältä: jewe - tammikuu 02, 2010, 20:04:17 ip
Tuohon Atheoksen kysymykseen lisäten vielä montako kasvia olet ajatellut saada mahtumaan sinne omaan kasvihuoneeseesi ja onko se vain chilejä varten ?

Laskin että 15 pyttyä saa mahtumaan lisää. Siis ebbejä 36 kpl joihin 90% chilejä. Tällä kaudella käytän saksia ja en anna rehujen roihahtaa samalla tavalla kuin viime kaudella.

Ja saahan kasvareita lisää kaupasta eikä sitten enää tarvitse vaimoakaan nurkissa katella.

bluesman

tammikuu 02, 2010, 20:25:00 ip #92 Viimeisin muokkaus: tammikuu 02, 2010, 22:35:35 ip käyttäjältä bluesman
 Vielä tuosta taimimäärästä. Niinkuin taimikuvista varmasti tarkkanäköiset huomasitte, on joukossa selvästi hitaasti jos ollenkaan kasvavia yksilöitä. Varmasti kaseeraan pois runsaasti taimia. Esim.peruvian whitea on tällä hetkellä 8kpl, en tarvitse kuin yhden. Aji cristalia taitaa olla 8kpl, 4 riittää.
Kun näin teen, saa multa hakea pois hyviäkin yksilöitä vaan ei ihan vielä. Ja voihan taudit ja ötökätkin iskeä.

MadDog

No on aika massiivista settiä tulossa! Miten muuten viime vuonna, menikö kaikki chilit parempiin suihin vai onko varastot täynnä erilaista chiliherkkua?

bluesman

Chilissä löytyy mitä erilaisemmissa muodoissa, jopa hapatettuna. Pääasiallisesti kuivattuna mutta habat hedelmäisenä soseena umpiotölkeissä joita on puolen litran lastölkkejä yli kymmenen vielä hetken jäljellä. Ei myytävänä. Harmi kun älysin savustimen hommata vasta kauden jälkeen.
Etikkasäilykkeitä on myös ja laitoin vähän pakkaseenkin.

bluesman

tammikuu 02, 2010, 22:45:54 ip #95 Viimeisin muokkaus: syyskuu 29, 2010, 08:39:29 ap käyttäjältä bluesman
 Pari kuvaa kotoa vielä ufon alla talvehtimassa säälittävästä tuotantokausi 3. Early jalapeñosta.

Podit olleet puskassa jo tovin aikaa. Maku aivan hirvittävä. Ekat oli isoja ja maukkaita.

Sitten vielä Sri Lankalainen chinense. Yksi uusi podi syntynyt ufon laiton jälkeen. Muutoin selvästi talvilevolla. Innostui silti vielä kukkimaan.

Nämä isommat podit oli jo kasvarissa kun lämmitteli siellä vielä lokakuussa. Ihan kelvollisen makuisia.
Tästä voi tulla vaikka bonchi vaikka tyvi ei ole erityisen paksu ja komea.

jeQQ

No on aika kurttuisia ja pieniä jalluja!

bluesman

Yritän vielä pystyiskö tuota sileintä syömään. Kurttuset on yhtä hyvänmakuisia kuin ovat -näköisiäkin.

bluesman

Sileä oli muuten ok paitsi melkein täysin vailla poltetta. Ei siis pahaa. Muistin väärin; tuotantokausi on sittenkin vasta 2. Podit ovat olleet kiinni kasvissa vissiin elokuulta.

jeQQ

Kauanko ne on punaisena olleet?