tammikuu 09, 2025, 22:48:42 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Bluesmanin kausi 2010

Aloittaja bluesman, marraskuu 28, 2009, 00:00:59 ap

« edellinen - seuraava »

MadDog

Jees, totahan voisi itsekkin kokeilla. Lisäilet sitten parin viikon välein vettä jossa on ravinnelitkut mukana vai?

bluesman

Lisään välillä tarvittaessa vettä, litkut kokonaan uusiksi parin viikon välein.

MikaK

Tuohan on mielenkiintoinen viritys. Itsellä kasa altakasteluruukkuja käytössä, mutta ei ole käynyt mielessäkään että voisi jättää turpeet kokonaan pois. Nyt suurin osa jo ruukutettu ja turvesäkkikin tuli hommattua, mutta taidankin talveksi/ensi kaudeksi pitää tuon vaihtoehdon mielessä. Tarvii vaan sitten hommata hydrosoraa jostain.

Itsellä kun kasvit on taivasalla, niin tuo voisi sateiden kanssa toimia mukavasti, kun ylimääräisen veden saisi kivuttomasti poistettua.

jewe

Mullakin olisi nyt jonkin verran noita villien siemeniä, pitäisikö idättää kun nyt olisi tilaakin taas. :D

Tuo ruukunvaihtokuvasarja on erinomainen, pitää katsella myöhemmin uudelleen kun itsekin ajattelin jonkun chinensen siirtää turpeesta passiiviin. Tuo rouvan taikinakulho vaan askarruttaa...jos mä tekisin noin niin saisin varmaan häädön kasvariin, vaikkei se kyllä olisi nyt pahitteeksi, siellä viihtyy nyt liiankin hyvin. ;)

bluesman

Mulla ainoa passiivihydrossa oleva chinense on Jindungo josta en lajikkeena tiedä sen enempää kuin mitä Fataliin tiedot kertovat. Pitäis olla pienikokoinen ja villi? Hyvin viihtyy pelkässä sorassa, ei sääsket vaivaa. Zimbabwe bird pepper kukkii kovasti, vaihdoin jo vähätyppiseen litkuun.
Saas nähdä sitten kun aurinko alkaa kunnolla paistaa, mitä passiivit tykkäävät. Malaguetat olivat viime kesänä suoranaisessa paahteessa ulkorappusilla pitkän aikaa eikä muuta tapahtunut kuin että tulivat podeja täyteen. Kun oli muuta kerättävää niin olivat kuivuneina jouluun saakka kiinni kasvissa.
En laittais kovin isokokoista chinenseä passiiviin mutta voihan sitä kokeilla jos on ylimääräisiä taimia.

bluesman

maaliskuu 19, 2010, 15:23:35 ip #326 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 19, 2010, 17:02:45 ip käyttäjältä bluesman
 Olispa kasvari valmis kasveille. Vaan eipä vielä Jewen tapaan ole. Pitäisi valaa päätyosioon (n.10m2) laatta johon lattialämmitys. Styroksia on jo alla mutta lisään vielä polyuretaanilevyt lattiaan niin ei roudi ja lämpö saattaa pysyä paremmin lattialaatassa.

Niinpä taas vaan samoja kuvapäivityksiä kuin ennenkin. Leek on hauska, podi jo puolet koko kasvin mitasta.  Heart throb (C.baccatum) bonchiyritelmä.
Habanero Brown largen podinalku jossa jojon toinen pää. Jojon siimakela. Muuten ok mutta siimaa liian vähän (siis on kasvituki).

Turbo puben podit kasvaa vaikka talvehtinut kasvi on lähes lehdetön.  Doc Evilin siemenet itivät kaikki,pikkutaimista puolet on mökillä.Taustalla Kimpulta saadusta siemenestä bell paprika Earliest Red Sweet pukkaa isoja podeja. Samoin Guajillo Heikin siemenistä.

Ja shokkikuva jälleen loppuun. Toivois jo että pääsis siirtelemään väljemmille kasvupaikoille.

jewe

On noi uskomattomia kuvia, mitä ihmeen mömmöjä sä noille oikein syötät.

Tuo Leek tekee ihan mahdottoman kokoisia podeja, mutta mulla ne podit tuli vasta kasvihuoneessa kesällä eikä tuossa vaiheessa kuin sulla pikkupurkissa.

bluesman

Mä vähän tuota Leekiä ihmettelenkin kun en oo edes kerinnyt isompaan purkkiin vaihtaa. Ja nyt ei enää kannata, siirtynee ebbiin ensi tilassa.
Onko Jewe sulla kuinka paksu lattialaatta kasvarissa ja minkälainen sähkösysteemi? Verkkomatto vai kaapeli? Just mittasin tilan koon = 248 x 346cm mutta laatahan ei taritse olla ihan seinään saakka. Laitan stryroxin päälle vielä PU-levyn ja myös reunoille. Ts.laatta kelluu.

bluesman

Tästä se lähtee....

Kumpi kannattaa, lapioida 50m käytävää myllyn leveydeltä ja raahata se kasvarille vai tehdä satsi myllyn luona ja kottikärryllä viedä kasvariin?
Vastaus: joka tapauksessa s..tana täytyy lapioida, eihän se satsi lumesta synny.

jewe

Mulla ei ole lattialaattaa kasvihuoneessa, vaan siinä on maanvarainen pohja koska mulla on nuo kasvualustat siinä ja mm. viiniköynnös kasvaa päädyssä ja kasvaa lattian läpi. Pohjana on hiekkaa jonne sähkökaapelit on upotettu. Muistaakseni kaapelia oli jotain 60-70 metriä ja tehoa runsaat 1000 wattia ja toimii termostaattiohjauksella. Ideana minulla on lähinnä noiden kasvualustojen lämmittäminen talven jälkeen jotta kasvit voi aikaisin istuttaa maahan. Tuon hiekan jälkeen minulla on suodatinkangas ja sitten kohopenkeissä kasvuturve jonne tulee kasvit. Tänä talvena sain parissa päivässä sulatettua nuo kasvualustat kun maa oli jäässä. Kasveja ei ole vielä istutettu maahan vaan kasvavat toistaiseksi ruukuissa jotka upotettu turpeeseen. Lämmityksen laitan uudelleen päälle vähän myöhemmin kun istutan kasvit ruukuista maahan. Ilman lämmittämiseen siitä ei ole mitään hyötyä vaan sen hoitaa kaksi kiertoilmalämmitintä. Tuo sähkölattialämmitys on koko huoneen alla eli myös keskikäytävän kohdalla joka on vielä kesken. Nyt siinä on vanhoja betonilaattoja mutta tänä kesänä laitan uudet kivilaatat joten kaapelit lämmittää myös jonkin verran noita laattoja.

Tuo sun suunnittelema lattialämmityssysteemi on tehokkaampi koska valat kaapelit suoraan betoniin joka on lattiana. Itse en voinut noin tehdä kun halusin kasvihuoneeseen maanvaraisen pohjan. 

bluesman

Ei kai tämäkään versio riitä varsinaisesti huonetilan lämmittämiseen vaan mun on hommattava vastaavat kiertoilmalämmittimet lisäksi. Lämmityspiuha on verkkoa, ei varsinaista kaapelia ja tulee valetun betonilaatan päälle. Tämän päälle tasoite ja esim.klinkkerilaatat.

jeQQ

Hitto, ei mulla turbo puben podit noin nopeasti kasva, vaikka on hydrossa. Jokin nyt silläkin vissiin ongelmana. :)

jla1710

Lainaus käyttäjältä: bluesman - maaliskuu 19, 2010, 17:59:39 ip
Ei kai tämäkään versio riitä varsinaisesti huonetilan lämmittämiseen vaan mun on hommattava vastaavat kiertoilmalämmittimet lisäksi. Lämmityspiuha on verkkoa, ei varsinaista kaapelia ja tulee valetun betonilaatan päälle. Tämän päälle tasoite ja esim.klinkkerilaatat.

Nykyisissä omakotitaloissa 200 mm villaeristyksellä seinässä ja 300-400 mm yläpohjassa lämmitykseen riittää noin 20 w/m3 kovimmilla pakkasilla. Lattialämmitystehoksi nykyisin asennetaan jotain noin 100 w/m2 mikä on ylimitoitettu. Jos ulkona haluaa porrasta sulattaa sähkökaapelilla hieman pakkasellakin niin betonirappuun on asennettava noin 300 w/m2. Kasvarin vaatima teho löytynee jostain tuosta välimaastosta.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

jeQQ

Juu, kyllä ne tuolla puskissa saa roikkua niin kauan kuin jaksaa. :D Mömmöt on nyt jo aika kovia, mutta ei nuo kyllä vielä ole övereitä vetänyt, paitsi yksi annuumi.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: jla1710 - maaliskuu 20, 2010, 00:44:47 ap
Lainaus käyttäjältä: bluesman - maaliskuu 19, 2010, 17:59:39 ip

Nykyisissä omakotitaloissa 200 mm villaeristyksellä seinässä ja 300-400 mm yläpohjassa lämmitykseen riittää noin 20 w/m3 kovimmilla pakkasilla. Lattialämmitystehoksi nykyisin asennetaan jotain noin 100 w/m2 mikä on ylimitoitettu. Jos ulkona haluaa porrasta sulattaa sähkökaapelilla hieman pakkasellakin niin betonirappuun on asennettava noin 300 w/m2. Kasvarin vaatima teho löytynee jostain tuosta välimaastosta.

Hyvä tietää. Tuleehan kasvariinkin kuplamuovi eristeeksi muttei tietenkään vastaa talon eristystä. Lattialämmityksen lämmön pitäis kuitenkin nousta ylöspäin kun nyt laitoin PU-levyt joissa alumiinipinta. Ideahan on jatkaa kautta molemmista päistä. Jewe on tässä kyllä onnistunut hämmästyttävän hyvin.

jewe

En tiedä olenko onnistunut hyvin vai huonosti sillä sähköä kuitenkin kuluu ihan kiitettävästi vaikka olisi millaiset eristeet. Viime kausi tosiaan alkoi huoneen valmistuessa huhti-toukokuun vaihteessa ja päättyi viikkoa ennen joulua. Jos tätä hirmutalvea ei olisi tullut niin ei tuo talvitauko olisi varmaan ollut kuin alle 2kk. Joka tapauksessa suurin etu tuon huoneen eristävyyden suhteen tulee noista 10mm:n kennolevyistä ja kuplamuoveista joilla saa nuo alumiiniprofiilit peittoon ja kylmä ei hohkaa sisään niiden kautta. Lisäksi sokkeli on uretaanilla eristetty. Esteettisesti lasihuonehan olisi varmaan paljon hienompi kuin nuo kennot, mutta se ei ollut minulla tärkeintä huonetta valittaessa.
Enemmän voin sulle suositella noita kuplamuoveja kuin lattialämmitystä koska kiertoilmalämmittimillä taas saa helposti ilman lämmitettyä.
Aina tämä on uuden oppimista kun ei ollut minullakaan kokemusta näistä asioista ennestään. Jos nyt rakentaisin huoneen niin tekisin sen 16mm:n kennosta ja lattiakaapelia puolet enemmän ja taas olisi palanut vähintään 500 € lisää, mutta tuntuu että ihminen ei ole koskaan mihinkään tyytyväinen.
Ja nyt on jo mielessä että pitäisikö huonetta jo laajentaa kun noita paloja saa siihen aika helposti lisättyä...toivottavasti nää on vaan ajatuksia koska nälkä kasvaa aina syödessä. 

bluesman

Just tulin tauolle kun sain uretaanilevyt paikalleen ja sivueristyksen myös. Helppo materiaali. Sitten alkaakin v-mäinen osuus, verkkoraudoitus pitää kaivaa hangesta samoin kuin betonimylly. Sit kun sais soraa joka ei olis jäässä niin olis kiva.

Toni.A

Moi!
Haluaisin tietää, että tuliko tehtyä hirveä moka, kun vaihdoin Habanerolle uutta ruukkua ja varmasti noin puolet juurista jäi entiseen ruukkuun kivasti kiinni? Onko siis menetetty rehu, vai vieläkö on toivoa jäljellä. Harmittaa kyllä vietävästi näin jälkeenpäin, että olisi pitänyt kastella turve kunnolla ennenkuin lähden yrittämäänkään irrottaa sitä entisestä ruukusta.  :(

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030