heinäkuu 05, 2024, 02:30:55 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Jewen kausi 2010

Aloittaja jewe, marraskuu 28, 2009, 20:30:10 ip

« edellinen - seuraava »

jewe

marraskuu 28, 2009, 20:30:10 ip Viimeisin muokkaus: toukokuu 30, 2010, 14:31:49 ip käyttäjältä jewe
KASVATUSLISTA 2010

C.Annuum
Bassotto                                  28.12 -kylvö, 2.1 -häntä, 6.1 -sirkkalehdet
Delicias                                    10.2 -kylvö, 17.2 -sirkkalehdet
Jalapeno Early                         28.12 -kylvö, 11.1 -häntä, 14.1 -sirkkalehdet
Jalapeno DRH 7400
Guajillo                                   28.12 -kylvö, 2.1 -häntä, 5.1 -sirkkalehdet
Leek                                       28.12 -kylvö, 31.12 -häntä, 2.1 -sirkkalehdet
Palermo Sweet                        10.2 -kylvö, 17.2 -häntä, 17.2 -sirkkalehdet
Peruvian Purple                       28.12 -kylvö, 8.1 -häntä, 11.1 -sirkkalehdet
Peter Pepper Red                     28.12 -kylvö,10.1 -häntä, 3.2 -sirkkalehdet
Purira                                     28.12 -kylvö, 31.12 -häntä, 2.1 -sirkkalehdet
Riot                                        28.12 -kylvö, 2.1 -häntä, 3.1 -sirkkalehdet
Yellow Ramiro                          10.2 -kylvö, 17.2 -sirkkalehdet

C.Baccatum
Aji Benito                               28.12 -kylvö, 8.1 -häntä, 10.1 -sirkkalehdet
Aji Cristal                                5.12, 4.1 -häntä, 7.1 -sirkkalehdet ja 28.12 -kylvö, 9.1 -häntä, 13.1 -sirkkalehdet, talvetus
Aji Russian Yellow                   28.12 -kylvö, 8.1 -häntä, 11.1 -sirkkalehdet
Bishop`s Hat                          28.12 -kylvö, 3.1 -häntä, 8.1 -sirkkalehdet
Champion                               28.12 -kylvö, 31.12 -häntä, 2.1 -sirkkalehdet  
Inca Red Drop                         28.12 -kylvö, 4.1 -häntä, 8.1 -sirkkalehdet
Lemon Drop                            15.1 -kylvö, 27.1 -häntä, 31.1 -sirkkalehdet
Omnicolor                              talvetus, 28.12 -kylvö, 8.1 -häntä, 11.1 -sirkkalehdet
Rocotillo Twins                        21.1 -kylvö, 29.1 -häntä, 4.2 -sirkkalehdet
Starfish                                   talvetus

C.Chinense
Chupetinha                          28.12 -kylvö, 2.1 -häntä, 8.1 -sirkkalehdet
Harold St.Barts                    5.12 -kylvö, 12.12 -sirkkalehdet
Naga Morich
Orange Habanero Sudden Death  4.2 -kylvö, 16.2 -häntä, 17.2 -sirkkalehdet
Orange Lantern                    28.12 -kylvö, 2.1 -häntä, 5.1 -sirkkalehdet
Peruvian White                    18.11 -kylvö, 23.11 -häntä, 26.11 -sirkkalehdet
Pink Habanero
White Bullet Habanero           10.2 -kylvö, 16.2 -sirkkalehdet
Yellow Fatalii                       5.12 -kylvö,12.12 -häntä, 16.12 -sirkkalehdet

C.Pubescens
Canario                              18.11 -kylvö, 26.11 -häntä, 5.12 -sirkkalehdet
Manzano Orange                  2.12 -kylvö, 11.12 -häntä, 15.12 -sirkkalehdet
Manzano Rojo                      18.11 -kylvö, 24.11 -häntä, 26.11 -sirkkalehdet
Turbo Pube                         28.12- kylvö, 3.1 -häntä, 7.1 -sirkkalehdet 
Yellow Rocoto                      21.1 -kylvö, 2.2 -häntä, 4.2 -sirkkalehdet          

Wild
Lanceolatum                       18.11 -kylvö, 27.11-häntä, 8.12 -sirkkalehdet 
CAP1478 C.Praetermissum

jewe

Tuli nyt avettua uusi päiväkirja ensi vuotta varten vaikka vanhakin vielä käytössä jonkin aikaa kun kasvihuone on kerran vielä toiminnassa ja satoa tulee.
Tuo lista tulee varmaan vielä elämään mutta tuollaisia lajikkeita olen ajatellut kun nyt olen ensimmäistä vuotta kasvatellut ja seurannut tätä foorumia. Jos nuo talvetettavat ei selviä niin sitten uutta siementä kehiin.
Ajatus olisi että Annuumit, Baccatumit ja Chinenset kylväisin tammikuussa, ehkä jotain noista vielä joulukuun puolella. Vielä olisi haaveissa jostain saada ainakin Orange Rocotoa ja Pimenta Da Neyden siemeniä, mutta katsotaan nyt.
Lajien kasvatuspaikat selvinnevät aikanaan ja isoimmat menevät varmaan kasvihuoneeseen ja muut sitten ruukkuihin terasseille.
Siemenet olen haalinut lähinnä parista siemenketjukirjeestä ja villi tuli Filagolta, Bluesmanilta pari lajia ja Annuumeja Moiditekselta, kiitoksia vaan Heille.
 

jewe


hessi

täältä löytyy Rocoton siemeniä, ;)
tuon seuraavalla kerralla Turkuun, kun tulen.
Orange ja keltainen molemmat olleet minulla
satoisia ja herkullisia.

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

jewe

Ok, sopii...tosin bluesmaniltakin olisi voinut tuota rocotoa löytyä jos se on sama kuin Manzano Orange.

Joka tapauksessa eikö tuo Rocoto Orange ollut juuri se rocoto joka sulla oli siellä "shittarin messuilla" näytillä. Siksi mä siitä olen innostunut kun oli niin upea podi, kuin pieni pyöreä omena.
Muutenkin on nyt alkanut kiinnostamaan nämä rocotot enemmän kun ovat aika kookkaita podeja ja mukavampia jalostaa kuin pienemmät chilit.
Tällä kaudella mulla kasvoi vain Turbo ja oli hidas kypsymään mutta vaivan arvoinen. Tosi "paksu lihainen" ja ihan hyvä chili vaikka ei mitään suurta satoa antanutkaan.

bluesman

 Jos saat Hessiltä orangea niin voin laittaa Biblon siemenketjukirjeeseen ylimäärisen pussin joka tuli tietoliikenneruuhkan vuoksi tilattua ilmeisesti kahteen kertaan. Piti Hessiltä kysymäni vaikka on sun blogi niettä paljonko yksi manzano tuottaa? Omani laitoin itämään vissiin vasta helmikuussa ja kolme yksilöä kasvoivat nipussa championin varjossa kunnes keskikesällä siirsin yhden tilavampaan ebbiin ja yhden ruukkuun. Ebbissä ollut tuotti kolme täysin kypsää ja maukasta podia. Nyt on erilaisia rocotoja n.20 itämässä ja osa jo itänytkin. Mahtaakohan tuotto riittää yhdelle hengelle? Montako nagaa ja Haroldia Hessi sulla oli? Tiedän vähän rajoittaa jossain vaiheessa p-hana kun jo nyt kausi 2010 menee täysin överiksi.

biblo

Onko tuo missä lamput on kiinni joku hyllynkehikko vai mikä?
"Grow food, not lawns"

jewe

Joo se on hyllykehikko jonka värkkäsin viime talvena taimikasvatushyllyksi ja noihin uriin tulee siirrettävät lasihyllyt. Otin sen juuri varastosta käyttöön siksi että sain kätevästi lamput ripustettua kehikon yläruoteisiin jotka ei kuvassa näy.
Tuosta heijastimesta muuten puuttuu vielä lamppu, koska se tuli perjantaina postissa rikkoutuneena. Myyjä pistää maanantaina ehjän tilalle niin saan sitten 150w ESL:n valaisemaan, niin ja sitten on vielä UFO reservissä.

biblo

Onko puuta vai metallia?

Itsellä on samankaltainen Bauhausista ostettu metallinen.
"Grow food, not lawns"

jewe

Ai jaa, vai on Bauhausissa samankaltaisia hyllyjä.

Tuo on ihan omasssa päässä kehitetty ja noi rimat on puiset ja taisin just Bauhausista ne silloin hankkia. Pohjana liimapuulevy ja lasihyllyt hain Ikeasta kun ei montaa euroa kappaleelta maksanut.

biblo

Juu,Bauhausissa vaan metallihyllyillä ja aika ohutta tavaraa.Menettelee varmaan ainenkin itsellä noin alkuun.Pitänee samantyylistä suunnitella kun sinulla on sitten kun nuo omat puskat hieman kasvaa.
"Grow food, not lawns"

hessi

Jewe, juuri niitä ja sitten toiset keltaisia,
tarkempaa lajia en tiedä kun olen siement saanut herra 47 :lta.
(tuolla mun päiväkirjassa pitäis olla kuvaa niistä, olivat kyllä tosi upean näköisiä)
ota ihmeessä niitä Manzanon simeniäkin ja kokeile, minäkin voisin kokeilla niitä,
ens kaudella jos minulla on vielä paikka missä viljellä,
niin keskityn rocotoihin ne vei mun sydämen ;)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

jewe

Noi punaisen Manzanon siemenet jotka mulla nyt itämässä on juuri bluesmanilta ja hänen punaiset podit oli tosi upeita siellä hänen päiväkirjassa.

Voi rähmä kun noi rocotot on nyt ruvennut kiinnostamaan...ei olisi vaan varaa lisätä lajeja, tilaa ja aikaa on kuitenkin rajallisesti.

Kasvihuoneen viljelyalasta suurin osa on varattu muille kuin chileille...ainakin toistaiseksi. :)

hessi

ei ku pihalle vaan kasvarin viereen, ei rocoto juuri hoitoa kaipaa ;)
takaan että viihtyvät, jos mullakin täällä tuulessa ja tuiskussa tuotti pieni puska 880g !

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

jewe

hessi, älä yllytä  :D

Mä olen niin hullu että voin vielä tarttua tuohon. ;D

hessi



ihania sileäpintaisia herkullisen mehukkaita bodeja  ::)
näitä voi pian kasvaa pihallasi  ;)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

jewe

Toi ei ole reilua ;)

Siis mahtavan näköisiä....

ja onhan nuo varmaan parempiakin kuin potut...siis jos mä vaikka ihan pikkasen otan tilaa perunamaasta joka on kasvarin takana. :D

hessi

höh, ei sun tartte pottuja vähentää...
sinne vaan jonnekki talon nurkille heittelet ruukuissa ;)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

jewe

joulukuu 02, 2009, 20:40:56 ip #18 Viimeisin muokkaus: joulukuu 02, 2009, 20:42:44 ip käyttäjältä jewe
Etusivun kasvatuslista päivitetty.
Syy - Rocoto Manzano Orange, eli ankaran painostuksen alla rocotoja lisää ja tänään kolahti postiluukusta Orangen siemenet...hienoa ja ei muuta kuin istuttamaan kahteen kivivillakuutioon. Toiseen yksi siemen ja toiseen kaksi siementä, katsotaan miten käy, varmaan hyvin kun Bluesmanin siementen itävyysprosentti näyttää jo lähentelevän sataa ;), sillä toinenkin Manzano Rojon siemen näyttää itävän samassa kivivillassa jossa jo on yksi taimi sirkkalehdillä, toivottavasti sen saa siitä siirrettyä ehjänä kun ei sitä halua haaskata.

Kai mun sitten pitää noita rocotoruukkuja vaan kesällä tonne pihalle paiskoa jos ne siellä viihtyy, kyllä sinne niitä mahtuu ;D
Kyllä mulle vielä kelpaa Hessinkin Rocoto Orangen siemenet.

bluesman

 Nää ulkomaan siemenet ei muuten idä samalla vauhdilla. Kimpulla oli vinkki pubescensien idätykseen. Voi olla että ei kannata siementä kovin syvälle painaa kivivillaan.