heinäkuu 07, 2024, 20:49:52 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Jewen kausi 2010

Aloittaja jewe, marraskuu 28, 2009, 20:30:10 ip

« edellinen - seuraava »

jewe

                                    Hauskaa ja tulista joulua !


jewe

Joulu meni...ja tänään hämmästyin kuin katsoin mitä mm. Manzano Rojolle oli joulun aikana tapahtunut.

Kolme päivää sitten aloitin taimien lannoituksen ja kuva tuossa vähän ylempänä otettu 22.12, yhteiskuvan oikeassa alakulmassa tuo Manzano Rojo ja nyt kuva 25.12 ja se on kasvanut kolmessa päivässä ihan mahdottomasti ja uusia lehtiä tulee urakalla ja sirkkalehtiä ei edes enää näy.

Tämän päivän kuva suurempi mutta ero näkyy kuitenkin selkeästi. En muista viime talvelta minkään chilin kohdalla samanlaista kehitystä yhtä lyhyessä ajassa...tosin nyt on paljon parempi valaistus ja myös ilmeisesti paremmat rocotolle sopivat sapuskat käytössä.

bluesman

 Mulla sama juttu, m.rojo kasvaa ripeästi muihin pubescenseihin verrattuna. Oonkohan liian varhain siirtänyt kivivillastaturpeeseen kun esim. rocoto grande on päinvastoin kuin nimensä, onneton rääpäle. 3 kpl iti, kaikki yhtä surkeita. Voiko siementen tuoreudella olla vaikutusta? Turbo pube on myös omista siemenistä ja kasvaa vauhdilla. Itävyys lähes 100%. Canarion eka kylvös mätäni, pari päivää sitten kylvin loput siemenet josko edes yksi itäisi.

jewe

Kovin eritahtiin kehittyy minullakin rocotot. Canario sentään iti mutta on kuin kääpiö tuohon Rojoon verrattuna joka kasvaa ihan omaa tahtiaan. Oranget tekee myös ensimmäisiä kasvulehtiään mutta ne kylvinkin vähän myöhemmin kun sain sulta ne siemenet.
Tämän hetken rocototilanne:
Manzano Rojo  2 kpl
Manzano Orange 2 kpl
Canario  1 kpl

Eli kovin suurella määrällä ei mennä kun tilaa on rajallisesti.
Turbon siemeniä minullakin on vaikka kuinka paljon omasta puskasta kerättynä ja taidankin kylvää sitä vielä pyhien jälkeen koska rocotot saa mennä ulos ruukkuihin kasvamaan, kasvihuoneeseen ei ne mahdu. Viime kesänä toi Turbokin kasvoi ihan kohtuullisesti tuolla ulkoterassilla ruukussa vaikka ei mitään huikeaa satoa antanutkaan.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: jewe - joulukuu 26, 2009, 00:07:22 ap... se on kasvanut kolmessa päivässä ihan mahdottomasti ja uusia lehtiä tulee urakalla ja sirkkalehtiä ei edes enää näy.


Olisi lukijaystävällisempää laittaa tuollaiseen taimikuvaan myös sen ikä, ettei tarvitse kelailla pitkästi taaksepäin. Tuo lienee nyt kuukauden ikäinen. Hyvin on todella kasvanut. Toivottavasti sinulla on tilaa ennen ulkokautta. Maalis- huhtikuussa minulla ainakin on ollut ahdasta.

Lainaus käyttäjältä: bluesman - joulukuu 26, 2009, 00:59:56 ap... esim. rocoto grande on päinvastoin kuin nimensä, onneton rääpäle. 3 kpl iti, kaikki yhtä surkeita. Voiko siementen tuoreudella olla vaikutusta?


Enpä usko, että siementen iällä olisi osuutta taimien kasvuvauhtiin. Kymmenen vuoden ikäiset siemenet voivat toimia aivan hyvin. Niissä on perintötekijät ja energiaa aloituspakettiin, sirkkalehtiin ja juuren kehitykseen. Jos niitä ei ole, siemen ei idä ollenkaan. Grande on todella hidas taimivaiheessa minullakin ja sitä voisi hyvinkin nimittää rääpäleeksi. Lajikkeen nimi ei kuvaakaan taimea, vaan toivottavasti tulevaa mahtavan kokoista rocotoa. Ensimmäistä kertaa kuitenkin kasvattelen tuota, joten enpä tiedä, mitä on tulossa.

jewe

Chilivaarille voisin vastata että harjoittelua tämä päiväkirjan pito vielä on ja tuota etusivun kasvatuslistaa yritän päivittää aina sitä mukaa mitä kasvatan, milloin kylvän ja milloin itää jne, mutta eihän se tosiaan ole tullut esiin näissä yksittäisissä taimikuvissa.

Tuo tilanahtaus voi kyllä tulla esiin myöhemmässä vaiheessa kun joka vuosi nämä viljelyt tuntuu ainakin osittain lähtevän lapasesta ja tulee aina laitettua enemmän ja aikaisemmin.
Joka tapauksessa nuo rocotot lähtee täältä sisältä viettämään varhaisnuoruuttaan tuonne sisävaraston puolelle ainakin tammi-helmikuuksi ja sieltä kasvihuoneelle joskus maaliskuussa varmaan. Huhti-toukokuu menee varmaan kasvihuoneella ja kesäkuussa sitten ulos pihalle ja terasseille aina sadonkorjuuseen asti.
Kriittisin aika tilanahtauden suhteen on varmaan juuri tuo kevään kasvihuoneaika kun silloin siellä kasvaa jo paljon muutakin kuin chilejä, tomaatteja, muita vihanneksia jne.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - joulukuu 26, 2009, 12:50:19 ip
Lainaus käyttäjältä: jewe - joulukuu 26, 2009, 00:07:22 ap... se on kasvanut kolmessa päivässä ihan mahdottomasti ja uusia lehtiä tulee urakalla ja sirkkalehtiä ei edes enää näy.


Lainaus käyttäjältä: bluesman - joulukuu 26, 2009, 00:59:56 ap... esim. rocoto grande on päinvastoin kuin nimensä, onneton rääpäle. 3 kpl iti, kaikki yhtä surkeita. Voiko siementen tuoreudella olla vaikutusta?


Enpä usko, että siementen iällä olisi osuutta taimien kasvuvauhtiin. Kymmenen vuoden ikäiset siemenet voivat toimia aivan hyvin. Niissä on perintötekijät ja energiaa aloituspakettiin, sirkkalehtiin ja juuren kehitykseen. Jos niitä ei ole, siemen ei idä ollenkaan. Grande on todella hidas taimivaiheessa minullakin ja sitä voisi hyvinkin nimittää rääpäleeksi. Lajikkeen nimi ei kuvaakaan taimea, vaan toivottavasti tulevaa mahtavan kokoista rocotoa. Ensimmäistä kertaa kuitenkin kasvattelen tuota, joten enpä tiedä, mitä on tulossa.

(Vastaan täässä vaikka on Jewen palsta)   Hyvä että on näin. Pelkäsin mokanneeni jollain olennaisella tavalla kun grande, peron ,peru puno marki ym. 28 rocotoani kasvavat manzano rojoa ja turboa lukuunottamatta todella nihkeästi. 1 canariokin on itänyt. Ei kai pidä aina hötkyillä kuten mulla on tapana vaan antaa kasvaa omia tahtejaan. Ai että miksi niin monta? Kesällä ulkona on tilaa. Viime kesän muutamasta rocotosta esim turbo pube kasvoi ruukussa rappusilla ja tuuli lennätteli sitä monia kertoja, ruukukin halkesi. Silti tuotti n.20 podia.

jewe

Lainaus(Vastaan täässä vaikka on Jewen palsta)   Hyvä että on näin. Pelkäsin mokanneeni jollain olennaisella tavalla kun grande, peron ,peru puno marki ym. 28 rocotoani kasvavat manzano rojoa ja turboa lukuunottamatta todella nihkeästi. 1 canariokin on itänyt. Ei kai pidä aina hötkyillä kuten mulla on tapana vaan antaa kasvaa omia tahtejaan. Ai että miksi niin monta? Kesällä ulkona on tilaa. Viime kesän muutamasta rocotosta esim turbo pube kasvoi ruukussa rappusilla ja tuuli lennätteli sitä monia kertoja, ruukukin halkesi. Silti tuotti n.20 podia.


Taitaa siellä Keravalla olla aikamoinen Rocotometsä kesällä ulkona. :D

Varmaankin kaikki omat rocotot kasvaa pihalla. Viime kesän kokemusten perusteella ja yhtä rocotoa (Turbo Pube) kasvattaneena taitaa viedä liikaa tilaa esim. kasvihuoneessa kun haarottui ja levisi ihan mahdottomasti ainakin minulla, mutta ei ole kyllä kokemusta millä tavalla nuo muut lajit kasvaa.

bluesman

Manzano rojo kasvoi n.1,50m korkeaksi ja vähintään yhtä leveäksi ebbissä. Ruukussa oli kompktimpi mutta sekin oli n. metrinen, oksat eivät olleet yhtä pitkiä kuim ebbissä kasvaneella. Ebbissä olleesta sain 3 täysin kypsää maukasta podia, ruukussa kasvaneen podit piti jälkikypsyttää mikä johti huonoon makuun. Tulisuus puuttui lähes täysin.
Tämän vuoksi kylvin näin älyttömän aikaisin jotta ehtii kypsyä kunnolla puskassa.

jewe

Kuukausi sitten jo lähes tappotuomion saanut ja saksittu Bolivian Rainbow herännyt uuteen kukoistukseen 150W ESL:n alla.


eli rupeaa jo tämäkin jääräpää uskomaan keinovalojen voimaan.

Atheos__

Aika erivärinen kukka omassa rainbowssa, valoko tuohon vaikuttaa? Oma kasvaa 2x36w loisteputken alla

Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

jewe

Kappas vaan, muistaakseni viime kesänä tuo minun BR kukki myös samanlaisilla violetinvärisillä kukilla vaikka podit oli erivärisiä. Silloinen kukinta tapahtui osittaisessa auringonvalossa.
Vaikea jotenkin kuvitella että pienemmät loisteputket saisi aikaan noin erivärisen kukan ?

jewe

Tänään tuli sitten kylvettyä loput chilit joita ajattelin ensi vuonna kasvattaa, muutoksia ja lisäyksiä voi toki vielä tulla ja voihan olla että kaikki ei edes idä ja muutamista lajeista oli tosi vähän siemeniä.

Kaikki kylvöt tein kivivillaan ja kuhunkin kuutioon laitoin pari siementä/laji joten jos molemmat itää niin pistetään sitten harkintaan jos tuplataan tuo taimimäärän.

Pääosa nyt kylvetyistä oli Annuumeja(vaaleanpunainen nimikyltti) ja Baccatumeja (sininen nimikyltti). Chinenset ja Rocotothan tuli kylvettyä jo marraskuun lopulla. Mielenkiinnolla nyt odotellaan koska rupeaa tapahtumaan ja mikä taimi nousee ensimmäisenä.
Etusivun kasvatuslistan päivitin joten kasvatuksessa olevat lajit löytyy sieltä jos kuvista ei saa selvää. :)



CyberDog

Mun bolle kukki kans aikanaan violetilla kukalla ikkunalaudalla. Podit sitten kävi kaikki värit läpi kypsyessään :)

jewe

Uusi vuosi ja heti meinasi tämä vuosi alkaa huonosti kun kivivillassa oleva piskuinen Peruvian White oli ihan kuoleman kielissä kun olin päästänyt villan kuivumaan. Tosi nopesti pieni taimi virkosi kun sai vettä ja nyt näyttää taas olevan voimissaan. Saa nyt olla tosi tarkkana noitten pienien taimien kanssa kun kasvualusta näyttää nopeasti kuivuvan tuon tehokkaan ESL:n alla.

Sen sijaan pienessä villakuutiossa kasvava ja 8.12 sirkkalehtensä oikonut Lanceolatum on todella pieni vaikka kuitenkin kasvattaa koko ajan uusia lehtiä. Taimi ei varmaan ole kuin alle 2 senttinen ja siksi olenkin sen nyt ristinyt Microlatumiksi.
Villeistä ei ole ennestään kokemusta mutta näin pientä uusia lehtiä kasvattavaa tainta en ole ennen nähnyt ?


Muutoin idätysrintamalla näyttää siltä että joulukuun alussa kylvetty Aji Cristal ei taida itää. Samoin multaan kylvetyssä Habanero Cappuccinossa ei ole mitään tapahtunut ja taidan heittää jo toivoni sen suhteen kun siemeniä oli vain yksi kun kylvin sen eli taidan joutua poistamaan kasvin kasvatuslistalta...mutta odotetaan nyt vielä jonkin aikaa.

Sen sijaan 28.12 tehdyssä pääkylvössä häntiä oli jo eilen tullut mm. Leekkiin, Puriraan ja Championiin eli ihan lupavaa...

bluesman

 Kylvin Aji cristalin 21.11 ja iti epätasaisesti mutta eka vasta 8.12. Iti muistaakseni 5/6.

jewe

Aji Cristalin siemeniä mulla on vaikka kuinka paljon ja noi itämättömät taisi olla omista kerättyjä ja lisäksi on vielä viime talvena Fasselta ostettuja siemeniä ja niitä kylvin tuossa pääkylvössä alkuviikosta joten kyllä varmaan jostain kylvöerästä rupeaa itämään.
Muistaakseni viime vuonna Cristal iti minullakin ihan hyvin.
Aji Cristalia talvehtiii ja siitä tuli mun suosikki viime vuonna joten sitä on pakko saada lisää kasvamaan. ;)

jewe

Pistetään vielä tämän päivän kuviin nihkeän alun ottanut Canario innostunut kasvamaan. Kuvat 25.12 ja 1.1 eli tasan viikossa huimaa kehitystä.



bluesman

Lainaus käyttäjältä: jewe - tammikuu 01, 2010, 17:55:46 ip

Aji Cristalia talvehtiii ja siitä tuli mun suosikki viime vuonna joten sitä on pakko saada lisää kasvamaan. ;)

Joo,sama juttu. Nyt ei oo kuin 3 talvehtijaa ja 5 tainta. Pitäisköhän kylvää lisää?

jewe

Lainaus käyttäjältä: bluesman - tammikuu 01, 2010, 21:08:24 ip
Lainaus käyttäjältä: jewe - tammikuu 01, 2010, 17:55:46 ip

Aji Cristalia talvehtiii ja siitä tuli mun suosikki viime vuonna joten sitä on pakko saada lisää kasvamaan. ;)

Joo,sama juttu. Nyt ei oo kuin 3 talvehtijaa ja 5 tainta. Pitäisköhän kylvää lisää?



Ilman muuta pistä lisää vaan, eihän noi määrät Cristalia tunnu missään sun plantaaseilla. ;D