lokakuu 06, 2024, 07:24:39 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Jewen kausi 2010

Aloittaja jewe, marraskuu 28, 2009, 20:30:10 ip

« edellinen - seuraava »

jewe

Turbo Pube
Vuodenvaihteessa kylvetty taimi on vielä pieni mutta vasta nyt innostunut kasvamaan kun pääsi kasvihuoneeseen ja sai tilaa ja valoa ympärilleen, uutta lehteä pukkaa nyt haaroittumisen jälkeen. Kuva otettu vasta Turbon nukkumaanmenoajan jälkeen.


Kasvihuoneen chilipuolikin rupeaa pikkuhiljaa täyttymään.


Mukavia täydennyksiäkin on nyt tullut noiden omien kasvattien lisäksi. Tammisillalta on tullut Pink Habanero sekä tällä viikolla Jalapeno DRH7400. Hessiltä tuli tänään Naga joten vaikka nuo viimehetken nagakylvöt menisi pieleen niin voi huokaista helpotuksesta että ei kesää ilman Nagaa kuitenkaan. :)

jewe

Riot
Yksi kauneimmista chilin kukista joita olen nähnyt.



Guajillo


Aji Benito                                                   Aji Beniton nuppu


Aji Cristal
Talvehtineessa Aji Cristalissa runsaasti podin alkuja


Peruvian Purple


Harold St.Barts


Yellow Rocoto


jewe


Kasvihuoneella kaikki hyvin ja viime viikolla kypsyi jo ensimmäiset kirsikkatomaatit. Ai kun oli hyviä, kesän makeus ehti tomaatteihin muodostua viikolla kun aurinko kypsytti hedelmät.
Muuten työt huoneella ovat olleet lähinnä taimien kastelua ja ruukkujen vaihtoa suurempiin kun taimia huoneessa riittää.
Tänään saivat mm. rocotot Manzano Rojo, Manzano Orange ja Canario isommat ruukut.
Kuvassa Canario.

jewe

Omnicolor
Amppeliin 10.3 siirtämäni Omnicolor päätti haaroittua ihan itsestään ja kasvanut rehevästi nyt tuolla kasvihuoneen katossa ja nuppujakin alkanut muodostumaan. Kuvissa kasvin kehitys tasan kolmessa viikossa.
10.3

ja 1.4 eli tänään ja tuossa kuvassa näkyy vain kasvin haaroittunut latvus.


Myös amppeliin siirtämäni Manzano Rojossa on jo nuppuja muodostunut vaikka isommassa kasvissa joka kasvaa ruukussa ne puuttuvat. Siihenkin tuli jo tammikuussa muutama nuppu jotka tosin sitten aika pian katosivat. Taitaa olla aika mukavat olot noilla amppelichileillä kasvihuoneessa kun valoa, lämpöä ja kosteutta riittää. Aurinkoisia päiviä tosin kaivattaisiin lisää. Viikolla siirsin myös Inca Red Dropin amppeliin.
Tällä hetkellä amppeleissa on neljä chiliä, kun Omnicoloreita on kaksi tainta sekä tuo Inca ja Rojo. Ilmassa kun kesällä tilaa riittää. :)

Manzano Rojo ja nuput



bluesman

Isompihan sulla on ku mulla. Nimittäin Manzano rojo, mulla on vissiin 9kpl eikä yksikään yllä sun yksilön mittoihin.
Mitenkä luulet rocoton selviävän kesäkuumalla amppelissa? Vai siirteletkö kesemmällä ulos?
Omnicolor on sulla nätisti ja tasaisesti haaroittunut, tulee kaunis kunhan pukkaa podia.

jeQQ

Mullakin tuo oma manzano kasvanut vain sivuille.. Nostin nyt sen verran pystysuoraan seinää vasten, kun meni toisten kavereiden tielle.. :) Pitäisi varmaan harkita lohkaisevansa sitä omaan amppeliin..

Kasvaisikohan amppelissä alaspäin?

jewe

Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 01, 2010, 18:28:41 ip
Isompihan sulla on ku mulla. Nimittäin Manzano rojo, mulla on vissiin 9kpl eikä yksikään yllä sun yksilön mittoihin.
Mitenkä luulet rocoton selviävän kesäkuumalla amppelissa? Vai siirteletkö kesemmällä ulos?
Omnicolor on sulla nätisti ja tasaisesti haaroittunut, tulee kaunis kunhan pukkaa podia.


Vai on mulla Rojo suurempi kuin sulla, ei voi olla tai sitten toi on jotain aprillijuttuja. No se on sitten varmaan ainoa kasvi joka on suurempi kuin sulla ainakin mitä olen sun sademetsäkuvia katellut. ;D
Ilman muuta Rojo menee ulos kesäksi kuten muutkin rocotot..eihän ne oikeen kuumasta tykkää.
Olen vähän miettinyt paikkaakin tuolle amppelirojolle. Meillä on tuossa talossa osittain valokatteella katettu terassi jonka alle ajattelin sen laittaa roikkumaan. Ei ole kovin paahteinen paikka ja nuo kasvin haaratkin saisi varmaan aika hyvin naruilla tuettua tuonne katoksen rakenteisiin, meinaan  vaan jos sellainen vahinko tulisi että satoakin rupeaisi pukkaamaan ja podit painaisi varsia. :D

jewe

Lainaus käyttäjältä: jeQQ - huhtikuu 01, 2010, 18:31:31 ip
Mullakin tuo oma manzano kasvanut vain sivuille.. Nostin nyt sen verran pystysuoraan seinää vasten, kun meni toisten kavereiden tielle.. :) Pitäisi varmaan harkita lohkaisevansa sitä omaan amppeliin..

Kasvaisikohan amppelissä alaspäin?


Minusta tuo Rojo sopii hyvin amppeliin kun kasvaa noin selvästi sivulle ja varmaan ne poditkin aikanaan painaa haaroja alaspäin. Askarruttaa vaan tuo multatilan koko amppelissa eli onkohan se liian pieni. ???
Tuo Rojo on kuitenkin mulla kokeiluversio amppelissa. Toinen Rojo kuten muutkin rocotot menee isoihin ruukkuihin sitten aikanaan.

jeQQ

Nonni, saadaan siis kesän jälkeen hyvät testitulokset. ;) Eiköhän se jaksa kasvaa, vaatii varmasti vain enemmän kasvelua ja ehkäpä ravinteitakin.

jewe

Lanceolatum
Lance pääsi taas ulkoilemaan eilen terassille kun oli lämmin päivä. Kolme viikkoa sitten kasvi muutti olohuoneen ikkunalle viherkasviksi mm.orkideoiden ja traakkipuun seuraksi ja siellä saa pärjätä ihan luonnonvalolla tosin eteläikkunalla vähän niinkuin oman onnensa nojassa ja ihan mukavasti on sielläkin kasvanut. On se aika erikoinen roikale.
Kuvissa kasvin kehitys kolmessa viikossa.
Lance 13.3


ja Lance 3.4

Muutenkin rupeaa tuntumaan siltä että paremmin chilit voi mitä vähemmän niitä hyysää.

Kaltsu

LainausMuutenkin rupeaa tuntumaan siltä että paremmin chilit voi mitä vähemmän niitä hyysää.


Kun niitä voiskin olla hyysämättä. Vähänväliä on käytävä jotakin tökkimässä ja säätämässä. :D
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

MasaT

Niin niitä pitääkin aina välillä , muttei rasvaisin käsin!

jewe

Pyhien päätteeksi yleiskuvia kasvihuoneesta kun siellä muutakin kasvaa kuin chileja ja ahdasta rupeaa kohta jo olemaan.


chilipuoli...


tomaattiviidakkoa...


tomaattiamppeleita


kukkia ja satoa




Mape

Millaiset valaisimet sulla tuolla kasvihuoneessa on?
---

jeQQ

2 x 400w SPNA ja yksi tuplaloisteputki setti näyttäisi olevan?

TurboPuberteth

Lainaus käyttäjältä: jeQQ - huhtikuu 05, 2010, 20:52:03 ip
2 x 400w SPNA ja yksi tuplaloisteputki setti näyttäisi olevan?
Vastaus tuli kuin suoraan CSI agentilta...

jewe

Lainaus käyttäjältä: jeQQ - huhtikuu 05, 2010, 20:52:03 ip
2 x 400w SPNA ja yksi tuplaloisteputki setti näyttäisi olevan?


;D tarkat silmät JeQQ:llä. ;D
Tarkennetaan vielä noi loistarit 2x58w, lähinnä työvaloina ;)

jeQQ

Juuno mä olin hakemassa noita valoja.. ;D

jewe

No niin tänään se sitten tapahtui...ensimmäistä kertaa, kun tulin töistä kotiin niin ihmettelin kun lämpömittarin mukaan kasvihuoneen lämpötila oli +11 astetta vaikka olin minimilämmön ajastanut +13 asteeseen. Ei muuta kuin paikalle katsomaan ja huone oli ihan hiljainen eli lämmittimet ei toimineet ja bublerit ei pörisseet. Kolmisen tuntia aikaisemmin sähköt olivat huoneesta katkenneet. Vikavirtasuoja oli lauennut ja lopulta syy selvisi kun katossa olleisiin pistorasioihin oli päässyt kosteutta tai suorastaan olivat ihan märkiä ja nuo rasiat ovat vielä kuplamuovien ulkopuolella josta jatkojohdolla olen ottanut virran toiseen lämppäriin. Tuossa "kasvihuoneen kylmässä tilassa" on tosi kosteaa näillä keleillä ja rakenteet on ihan märkiä, KOSKA TÄHÄN MAAHAN SAADAAN TAAS AURINKOA.
Pistorasiat ovat nyt kuivat ja kaikki toimii taas eikä mitään vahinkoa luonnollisestikaan tapahtunut, mutta pieni varoitus kuitenkin että tämä on pienestä kiinni kun sähkökatkoja voi muutenkin tulla. Syksyllä ajattelin jotain kaasu tai valopetroolilämmitintä varalle mutta kuka sen päälle laittaisi jos ei saa hälytystä, no joo sähkäri olisi halunnut jo myydä siihenkin hälyttimen.
Onneksi tämä ei tapahtunut kovien pakkasten aikana yöllä, muuten olisi voinut käydä "Kimput"...ai niin se olikin aprillijuttu...tää ei ollut :D 

jeQQ