lokakuu 06, 2024, 05:36:57 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Jewen kausi 2010

Aloittaja jewe, marraskuu 28, 2009, 20:30:10 ip

« edellinen - seuraava »

bluesman

Hommaappa se tuuletin jonka asensin kun kosteus alkoi homehduttaa ovea kasvatushuoneessani. Mulla on koko ajan päällä ja yöllä on lämpötila laskenut jopa 10 asteeseen. ClasO:lla oli 110€ mut kosteussäädöillä, Biltemassa aivan vastaavannäköinen kolmekymppiä. Täytyy tarkistaa ominaisuudet etten puhu höpöjä. Varmaan viilentäis liian korkeaksi nousevaa päivälämpötilaa.

jewe

Pelkkä ilmaa kierrättävä puhallus löytyy myös kiertoilmalämmittimestä eli jos kokeilisi sitä sitten kun huoneessa taas rupeaa kuumenemaan.

CyberDog

Mä luulen kyl että Bluesman meinas että puhaltaa kuumaa pihalle...


jewe

Ok, nyt selkis tännekin.

jewe

Mitäs nyt tehdään, onko toivoa kun chilien kasvariin muuttohässäkässä Championin taimi meni lähes poikki ?
Vain pieni suikale pitää latvan enää taimessa kiinni. On kyllä vielä parin tunnin jälkeen elivoimaisen näköinen. Pitäisikö tuo vaan latvoa kun vahinko on jo tapahtunut vai voiko se vielä kasvaa kun sidoin varren tikkuun kiinni.



Joka tapauksessa mahtava fiilis kun lähes kaikki chilit nyt kasvihuoneessa ja tilaa taas on, ainakin toistaiseksi. Huomenna ja perjantaina muuttaa vielä loput taimet, natikat ja hydrochilit kun saan niille tilat rakennettua ja ilmapumppu ja muut vehkeet tulee postissa.
Yleiskuvaa vielä taimista.

bluesman

maaliskuu 17, 2010, 21:03:47 ip #166 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 17, 2010, 21:36:34 ip käyttäjältä bluesman
Kateellinen täällä ihastelee etelän meininkiä. Kyllä mun on vaan pakko vielä tänä keväänä valaa kasvarin päätyosaan lattialaatta jossa kaapelit.
Älä sure, championin varsi saattaa kasvaa kiinni. Viime kaudella oli melkein yhtä ahdasta kuin nyt ja katkoin komeimman Aji cristalin oksan lähes samalla tavalla melkein irtipoikki. Kasvoi ajan kanssa sitten kiinni. Jos ei kasva niin onhan se ok jos tässä vaiheessa latvoo, haarautuu paremmin eikä kasva tuuletussikkunasta ulos kuten mun yksi champion teki.

jewe

Joo tää etelän meininki on nyt sellaista että lunta tuli taas tänään monta senttiä ja nyt pakkanen kiristyy taas ja nyt on -13,5 ulkona. Ei tästä puutu kuin sähkökatko yöllä niin se on menoa sitten. Aurinkoakaan ei ole nyt luvattu moneen päivään joten pitää kiirehtiä noitten natikoiden siirron kanssa.

Taidan jättää tuon Championin nyt tuollaiseksi ja katsotaan mitä tuleman pitää...

jeQQ

Täällä myös kokemusta, että kasvaa kiinni mutta jättää puutuneen haavan siihen. :)

jewe

Pienempi kahdesta Manzano Rojosta sai tänään siirron amppeliin. Katsotaan miten rocoto siinä viihtyy, ilmassa kun on paremmin tilaa kesällä kuin maassa. Juuristo näytti ihan hyvältä tuossa rocotossa, kuva tosin vähän epäterävä kun tuli huonossa valossa otettua. Ruukun pohjamultaan sekoitin hyppysellisen kananpeetä ihan kokeilumielessä. Jostain olen kyllä lukenut ettei Pubescensit taida oikein typpipitoisista lannoitteista tykätä, mutta paljoa en laittanut.


Ihan nätti siitä tuli ja kasvutavan mukaan se ainakin sopii hyvin amppeliin, toivottavasti ruukun tila ei lopu kesken ja satoakin tuo jaksaisi tuottaa. Tämän hetkinen sijoituspaikka Rojolle on tuolla kasvihuoneen katossa.

bluesman

 Hyvännäköinen taimi. Podit sitten painavat kohtalaisesti, suosittelen siinä vaiheessa tuentaa tavalla tai toisella ettei oksat mene poikki.

jewe

Hyvä huomio, edellyttäen että podeja kanssa tulee. :D

Se toinen Rojo on vielä isompi ja komeampi kuin tuo ja menee isoon ruukkuun sitten myöhemmin.

jewe

Vielä kuvia tämänhetkisistä hydrochileistä jotka nyt kasvarissa.
Vasemmalla Champion Ebbin tapaisessa hydrossa, keskellä Aji Cristal Ebbissä ja oikealla Purira lävikköhydrossa.
Katsotaan nyt lähteekö paremmin kasvuun kun olosuhteet nyt paremmat jatkossa.


Tänään tuli postissa Seran ilmapumppu ja muita tarvikkeita joten nyt olisi tarkoitus tehdä vielä neljä ämpärilävikköhydroa lisää. :)

jewe

Rankka viikko rupeaa olemaan takanapäin ja päiväkirjapäivityksiäkin on nyt ollut tiuhaan kun kasvien parissa on mennyt lähes kaikki vapaa-aika tällä viikolla tuon kasvariin muuton takia. Viimeiset chilit sain nyt tänään siirrettyä taimihydrosta omiin ämpäreihin. Tänään meni vielä hydroihin seuraavat chilit, kuvassa edessä oikealta vasemmalle Early Jalapeno, Guajillo, Riot ja Riotin takana Chupetinha


Ikean kaksipaikkaiseen hydroon (Champion hydron takana) meni Bassotto ja Orange Lantern


Riot
Aloitti kukinnan jo varastossa ja kukat tulee näköjään näteissä ryppäissä.

kalat69

olipa kiva käydä katsastamassa chilin ja tomaatin kasvatus projektia. hienolta ja näytti ja huone oli niin siisti ja järjestyksessä. kyllä noista taimista satoa saa! kiitokset myös emännälle herkullisista tarjoamisista, ohje jäi kyllä saamatta :), ja aji cristallijauhe oli niin hyvää... salmiakkijauhetta ;D KIITOS


2010- 2013 hallituksen jäsen

jewe

Oli tosi hienoa saada uusia näkemyksiä ja neuvoja teiltä kaikilta noiden kasvatusten suhteen. Kyllä noista mun kasvatuksista varmaan vielä hyvää tulee, pikkaisen viilausta vaan vaatii.

Ja nuo Hessin tuomat hillot oli nannaa, kiitos vielä niistä. Nagahilloa ollaan molemmat taas tänään maisteltu ja pisti vaan miettimään että kyllä nagaa pitäisi olla kun täällä noita tomaattejakin kasvatellaan eli olisi ne hilloainekset sitten koossa.

Edelliset nagaidätykset kun meni kaikki pieleen ja heitin jo pyyhkeen kehään, mutta tänään muuttui mieli kun vieraatkin hämmästeli nagan puuttumista.

Eli idätykseen meni tänään vielä 4 nagan siementä ja 7 Pod:ia. Koitetaan nyt vielä jos onnistuisi, mutta sen jälkeen pitää kyllä pitää pää kylmänä idätysten suhteen kun mun tiloihin nähden taimia nyt on ihan riittävästi. Kyllä tuolla kasvihuoneella pitää nyt vaan pärjätä.

hessi

Tuli tiistaina tämäkin chiliplantaasi tarkistettua :)
hyvältä näyttivät taimien olotilat, jotain pientä tuo Pipsa löysi sieltä ;)
On mukava nähdä toisten kasvupaikkoja, aina saa jonkun mukavan idean.
Ja täytyy palata tänne saamaan oppia aivan toisenlaiseta harrastuksesta,
minulla kun löytyis satoa siihenkin :)

Kiitos tarjoiluista,
täältä löytyi mielenkiintoisen makuinen chipotle jauhekkin :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Neutroni

Kuinka paljon kasvihuoneen lämmitys nielee sähköä näillä säillä? Vai onko se joku erikoiseristetty huone?

jewe

Lainaus käyttäjältä: Neutroni - maaliskuu 25, 2010, 12:22:14 ip
Kuinka paljon kasvihuoneen lämmitys nielee sähköä näillä säillä? Vai onko se joku erikoiseristetty huone?


Aika tavallinen huone. Kennolevyt, lämpöeristetty sokkeli ja talvella kuplamuovi lisäeristeenä.

Eipä ole tullut laskettua mikä on lämmityksen osuus sähkönkulutuksesta, taitaa olla parempi ettei edes laske ;)

Joka tapauksessa näillä keleillä lämmitys on ollut päällä vain öisin. Aurinkoisina päivinä sisälämpö noussut yli +30 asteen ja nytkin puolipilvisenä päivänä lämpötila runsaat +20 astetta. Iltaisin on muutaman tunnin pari natikkaa päällä jotka taas riittää lämmittämään huonetta ihan mukavasti illalla. Nyt on ollut öisin päällä toinen kahdesta 2kw:n lämmittimestä ja se on ollut päällä puolella teholla joka riittänyt tuohon minimilämpöön joka minulla nyt +13 astetta.

Neutroni

Lainaus käyttäjältä: jewe - maaliskuu 25, 2010, 16:37:26 ip
Joka tapauksessa näillä keleillä lämmitys on ollut päällä vain öisin. Aurinkoisina päivinä sisälämpö noussut yli +30 asteen ja nytkin puolipilvisenä päivänä lämpötila runsaat +20 astetta. Iltaisin on muutaman tunnin pari natikkaa päällä jotka taas riittää lämmittämään huonetta ihan mukavasti illalla. Nyt on ollut öisin päällä toinen kahdesta 2kw:n lämmittimestä ja se on ollut päällä puolella teholla joka riittänyt tuohon minimilämpöön joka minulla nyt +13 astetta.


Kyllä tuossa sitten sähköä menee. Itse mietin, että pitäisikö siirtää chilit jo nyt 6 neliön kasvihuoneeseen vai kellarikoppiin natikan alle. Ilmeisesti jälkimmäinen on kuitenkin selvästi energiataloudellisempi ratkaisu, kunnes ilmat lämpenevät. Tuskin kasvit sentään tuplatahdilla tuottavat kasvihuoneessa, ja se veisi ainakin tuplasti energiaa.