lokakuu 06, 2024, 05:26:45 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Jewen kausi 2010

Aloittaja jewe, marraskuu 28, 2009, 20:30:10 ip

« edellinen - seuraava »

jewe

Ja nyt meni kompostiin lasiterassin hydrochilit championia lukuunottamatta. Ei jaksa enää noiden kanssa vääntää kun homma ei toimi. Sama juttu kuin viime vuonna kasvaa heikosti, kypsyy heikosti ja kesällä miljoona kirvaa. No satoa tulee kuitenkin muualta niin paljon ettei paljoa väliä. 800 grammaa tuli yhteensä ja kuvassa noi mm. Guajilloa, Jalapenoa , muutama Chupetinha ja pääosa Orage Lanternia jotka pääosin onkin Green Lanternia mutta aika tulisia oli noi vihreätkin.
Guajillot menee kuivuriin mutta mitä mä noista Lanterneista teen....Bluesman hoi, jotain salsaa vai ? olisko  jotain reseptiä ehdottaa ? :)

Revenant

 amppelirojo samaa tavaraa automatiikalla ja manuaalisesti taas nutriforten ykköstä ja kakkosta.
[/quote]
Mitä ihmettä juuri tapahtui? Automatiikalla?  :-[
Miten kovasti luulet että suht. korkealla olevalle lasitetulle parvekkeelle tulee ötököitä?
Enintään 300 merkkiä, jäljellä: 265

hessi

Vau mitkä tatit :)
onneksi huomenna  töiden jälkeen lupasin mennä sienimetsään joka on tattimetsä :) jolleivat ole paremmissa suissa jo.
ja ihan pieni ripaus tatti muhennokseen savunaga jauhetta on namia :)
terveisin yks Naga hullu Hessi  :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

jewe

Revenantille - amppelirojo ollut saman automaattitippukastelun piirissä kuin mm. kasvihuoneen tomaatit ja säiliössä ollut lannoitteena sitä vaaleanpunaista, kannusta sitten olen välillä nutrifortea antanut. Itselläni ollut tänä kesänä kirvoja lasitetulla terassilla mutta voihan niitä parvekkeellekin kai tulla.

Kaikki illat menee nyt mössöjen ja hillojen parissa ja tänään taas tuli nagamössöä tehtyä ja seuraavaksi sitten kuivaamaan ja jauhamaan taas, työt ei lopu ennen kuin puskat on tyhjät...ilmeisesti :( mutta tähän sitä kai sitten on pyritty.

Kuvassa eiliset tuotokset, vielä kun jaksaisi seuraavaksi etiketit väsätä mutta kaikki aikanaan.

Appelsiinirocoto marmeladia 6 purkkia ja Manzano Rojo salsaa 3 purkkia. Varajääkaappi on nyt ihan tukossa ja pitää viedä lainakellariin seuraavat tuotokset. :)



Revenant

Ääh!! Pitää kyllä lopettaa sun päiväkirjassas käynti jos jokaisessa kuvassa on jotain hillo/muita purkkituotteita joita en voi itse vuoteen valmistaa! :D
Teetkö muuten jonkun muun reseptin mukaan, vai itse keksit? Saattanut lukea jossain mutta en ole huomannut.
Miten kauan nuo muuten säilyvät kylmässä? Onko syötävä heti pois, vai säilyykö viikkojakin? Miltäs tuo marmeladi on muuten maistunut? :D
Hienoja kuvia ja tuotoksia, ei voi muuta sanoa.
Enintään 300 merkkiä, jäljellä: 265

jewe

Ennen tätä syksyä en ollut keittiössä paljon muuta tehnyt kuin perunoita keitellyt mutta nyt on homma lähtenyt toimimaan ja onhan sitä viisaammilta neuvoja kysytty mutta aika paljon itse soveltaen ja maistellen noita on tehty. Varsinkin tuo appelsiinirocoto oli aika pitkälle nyt ihan oma sävellys ja päivän kun oli seissyt jääkaapissa niin oli kuule aivan huippuhyvää tavaraa, tuli nyt aika sopivassa suhteessa noita keltaisia rocotoja. Salsa vaatii vielä totuttelua kun on aika tulista. :D

Ei ole käsitystä kuinka kauan säilyy kun ei ole kokemusta mutta toivottavasti talven yli ja atamonia nyt on joka settiin mennyt.

bluesman

 Niin tuosta Orange lanternista senverran että ei oo musta kaksinen chinense. Nättihän tuo on muttei minkään makuinen. Siemeniäkin pirusti ja vähän hedelmälihaa. Laitoin muiden mukaan ettei nyt tarvitse kompostiinkaan heittää. Niin siis tuoresalsoihin. En oo savustanut, jätän savut paremmille ja isommille lajikkeille.

kalat69

ei ne hillot kauaa säily, kun ne tulee syötyä, meillä on jo muutama tyhjä purkki.  ;D
mutta kyllähän ne muuten säilyy ihan samalla tavalla kuin muutkin hillot, elikkä noin vuoden päivät, seuraavaann satokauteen ihan helposti.


2010- 2013 hallituksen jäsen

jewe

Viikonlopun kuvapäivitykset tulee nyt vanhasta romukamerasta kun ykköskamera lähti viikoksi lappiin. Tarkennus ei oikein tuossa aina toimi mutta kyllä noista selvää saa. Hyvin on chilit pihalla pärjänneet vaikka yölämpötilat laskeneet jo +3:een pariin otteeseen. Mitään harsoja en ole jaksanut puskien päälle heittää ja kun ensi viikolla rupeaa yötkin lämpenemään niin mitään kiirettä ei vielä noiden kanssa ole.
Tomaatit kun saan kasvarista ulos niin parhaat chilit saavat lähteä sinne viettämään syksyä eli ainakin rocotoja pihalta muuttaa kasvariin ja katsotaan mitä muuta sinne nyt saa mahtumaan.
Palermo Sweet talon nurkilla


Palermo Sweet kasvimaalla


Fatalii Yellow kasvimaalla


Riot kasvimaalla


Purira kasvimaalla


Jalapeno DRH7400 ja loput kypsät menee tänään "Pitsan" päälle.


Paprika Gourmet on varsinainen herkkupaprika. Makein jota olen kasvattanut.


Naga kypsyy kasvihuoneessa ja mahtava sato nyt tulossa tuosta puskasta, madotkin näyttää nyt jättäneen tuon puskan rauhaan. :)


Aji Cristalia ja Puriraa kasvihuoneen hydroissa.


Aji Cristalit ovat mahtavia kasvihuoneen chiliviidakossa ja ihan kuin nuo viileät kelit olisi kasvattanut podien kokoa. Isoimmat yli 10 senttisiä.


Kolmas Palermo Sweet joka nyt kypsyy kasvihuoneessa. Hitaasti nuo ovat kypsyneet mutta satoisa laji ja myös isokokoinen.

Toni.A

No sulla on herkkua ainakin luvassa tuosta Nagasta! Onneksi itselläkin äityi kasvattelemaan lopulta jotain satoa sentään. Mitä niitä nyt olikaan joku 15 podia. Kyllähän niillä suun karrelle saa, ainakin parikertaa.  :o Onko tuo Purira sama lajike, mitä monessa marketissakin myydään koristechilinä? Minkäs makuinen muuten tuo on?

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

tulimies

Komeita ovat ! itse juuri keitän harold st bart nektariini hilloa :) katotaan mitä syntyy

jewe

Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - syyskuu 05, 2010, 13:56:37 ip
No sulla on herkkua ainakin luvassa tuosta Nagasta! Onneksi itselläkin äityi kasvattelemaan lopulta jotain satoa sentään. Mitä niitä nyt olikaan joku 15 podia. Kyllähän niillä suun karrelle saa, ainakin parikertaa.  :o Onko tuo Purira sama lajike, mitä monessa marketissakin myydään koristechilinä? Minkäs makuinen muuten tuo on?


Olen nyt aikast ylpeä tuosta nagastani josta tulee podeja varmaan toistasataa ja eihän niitä kyllä pysty laskemaan. Kyllähän noilla sun 15 podillakin pärjää aika pitkälle. Luulen että mun nagat menee pääasiassa jauheeksi ja jotkut podit tuoreena suolakurkkuun jne.
Tuo Purira on aika mitäänsanomaton laji, samaa kaliiberia kuin Riot eli taitaa olla enemmänkin koristechili. Sitä en tiedä myydäänkö kaupassa mutta on siinä annuumiksi aika tavalla potkua muttei oikein mitään makua. Olen jauhanut ja pistänyt säilökkeiden sekaan. Purira ja Riot jää pois ensikauden listalta kun niillä lähinnä on koristearvoa ja ihan nättejä kasveja ovat molemmat pystyn kasvutapansa takia.

Ja juuri tulin sunnuntain sadonkorjuusta ja vajaan kilon verran tarttui kypsiä mukaan. Noi taitaa mennä säilökkeisiin. Bishops Hat:ista on tulossa ihan mahdottoman iso sato mutta nuo kasvihuoneen chilit kypsyvät nyt aika hitaasti kun eivät saa kunnolla valoa, siellä on niin mahdottoman tuuhea viidakko ja vaikea myös kerätä podeja.


Ja vielä pitäisi amppeliomnicolorit kerätä kypsistä tyhjiksi ennenkuin nahistuu eli hommia piisaa.... :D

bluesman

 Hyvä satsi. Tuntuu fiilikset jotenkin tutuilta. Kellossa pitäis olla 30 tuntia vrk:ssa. Ja vain tunnin unet sais riittää, muuten ei ehdi kerätä+käsitellä koko satoa.

jewe

Lainaus käyttäjältä: bluesman - syyskuu 05, 2010, 15:25:53 ip
Hyvä satsi. Tuntuu fiilikset jotenkin tutuilta. Kellossa pitäis olla 30 tuntia vrk:ssa. Ja vain tunnin unet sais riittää, muuten ei ehdi kerätä+käsitellä koko satoa.


Just, en voi käsittää miten sulla voi aika kaikkeen riittää kun ei tahdo mullakaan jäädä nyt aikaa mihinkään muuhun.

Sun satomäärät kun ovat kuitenkin moninkertaiset mun räpellyksiin nähden. :D

kalat69

ei se valo tuossa kypsymis vaiheessa niin tärkeä ole kuin lämpö. sitä sais olla reilusti, niin jaksaisivat kypsyä hyvin. mullakin oln luukut säädetty jo 28 asteeseen ja öisin on pikkasen lisä lämpöä, ihan kauheesti ei raaski lämmittää, kun sen verran on iso tuo tila.


2010- 2013 hallituksen jäsen

jewe

Lainaus käyttäjältä: kalat69 - syyskuu 05, 2010, 16:23:38 ip
ei se valo tuossa kypsymis vaiheessa niin tärkeä ole kuin lämpö. sitä sais olla reilusti, niin jaksaisivat kypsyä hyvin. mullakin oln luukut säädetty jo 28 asteeseen ja öisin on pikkasen lisä lämpöä, ihan kauheesti ei raaski lämmittää, kun sen verran on iso tuo tila.


Hyvä niin ja kun ensi viikoksi on luvattu kauniita päiviä niin oven kiinnipitämällä lämmöt nousee sinne +30 asteeseen vaikka kattoluukut ovat auki, johan luulisi kypsyvän ja väliäkös sillä vaikka ei ihan vielä kypsyisikään sillä jotain taukoa jo kaipaisi tähänkin duuniin. :)
Yöllä en vielä raski lämmittää, oon niin pihi.

hessi

Lainaus käyttäjältä: bluesman - syyskuu 05, 2010, 15:25:53 ip
Hyvä satsi. Tuntuu fiilikset jotenkin tutuilta. Kellossa pitäis olla 30 tuntia vrk:ssa. Ja vain tunnin unet sais riittää, muuten ei ehdi kerätä+käsitellä koko satoa.

Ihanaa kun jollain muullakin samat fiilikset :)
savupönttö tupsuttaa taas, saas nähdä kuka ne sit kuivaa, kun mamma menee taas Turkuun
"lepäämään " töihin  :o :o
no juu ei mun työssä kyllä levätä, on sen verran tiukka aikataulu jokapäivä.

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

jewe

Lainaus käyttäjältä: tulimies - syyskuu 05, 2010, 14:01:42 ip
Komeita ovat ! itse juuri keitän harold st bart nektariini hilloa :) katotaan mitä syntyy


Tuo kuulostaa hyvältä, pitää kokeilla itsekin kun seuraava erä Haroldia kypsyy, samoin ananasrocotohillo voisi olla hyvää.

Pistetään vielä kuvia viikon ja viikonlopun aikaansaannoksista kun aikaa on palanut enemmän keittiössä kuin kasvihuoneessa.

Appelsiinirocotoa taisi tulla seitsemän purkkia, muita hilloja puolet vähemmän. Lisäksi tuli tänään vielä keitettyä lisää Karviaishabanerohilloa.


Vaimon kurkkupurkkiin tuli laitettua vain hippunen nagaa, omaan niitä hippusia vähän enemmän. ;D

Rankka chiliviikko takana ja nyt on takki auki ja pitää unohtaa hilit pariksi päiväksi ja sitten jatketaan taas harjoituksia. ;)

bluesman

 Hienot säilykkeet, etikettejä myöten. Oliskohan mun suolakurkkuihin tullut liikaa chiliä? 6 orange habaa, 4 Brown habaa ja vissiin pari Nagaakin/ 10 litran ämpäri. En oo vielä uskaltanut maistaa, on kypsyminen vielä kesken. Paljonkos appelsiinihilloon/marmeladiin tulee chiliä?

tulimies

Lainaus käyttäjältä: jewe - syyskuu 05, 2010, 20:45:44 ip
Lainaus käyttäjältä: tulimies - syyskuu 05, 2010, 14:01:42 ip
Komeita ovat ! itse juuri keitän harold st bart nektariini hilloa :) katotaan mitä syntyy


Tuo kuulostaa hyvältä, pitää kokeilla itsekin kun seuraava erä Haroldia kypsyy, samoin ananasrocotohillo voisi olla hyvää.

Pistetään vielä kuvia viikon ja viikonlopun aikaansaannoksista kun aikaa on palanut enemmän keittiössä kuin kasvihuoneessa.

Appelsiinirocotoa taisi tulla seitsemän purkkia, muita hilloja puolet vähemmän. Lisäksi tuli tänään vielä keitettyä lisää Karviaishabanerohilloa.


Vaimon kurkkupurkkiin tuli laitettua vain hippunen nagaa, omaan niitä hippusia vähän enemmän. ;D

Rankka chiliviikko takana ja nyt on takki auki ja pitää unohtaa hilit pariksi päiväksi ja sitten jatketaan taas harjoituksia. ;)

Juu tuli tosi hyvää kyllä tosta :)