lokakuu 06, 2024, 09:37:09 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Atheos__ ja kausi 2010

Aloittaja Atheos__, joulukuu 03, 2009, 06:04:31 ap

« edellinen - seuraava »

MasaT

Chinenseltä vaikuttaa tuo yllätyschili ja rocoto san isidro vaikuttaa ihan hyvältä tässä vaiheessa. Haaroittuukin ihan hyvin näköjään.

Atheos__

helmikuu 17, 2010, 23:04:18 ip #81 Viimeisin muokkaus: helmikuu 17, 2010, 23:06:39 ip käyttäjältä Atheos__
Lainaus käyttäjältä: MasaT - helmikuu 17, 2010, 22:53:27 ip
Chinenseltä vaikuttaa tuo yllätyschili ja rocoto san isidro vaikuttaa ihan hyvältä tässä vaiheessa. Haaroittuukin ihan hyvin näköjään.


Tuo rocoto on latvottu tammikuun alussa tässä vaiheessa:



Alkoi heti haarautumaan voimakkaaasti, pituutta ei ole vieläkään kuin 15cm. Leveyttä onkin reilusti enemmän  8)

Edit:
Valehtelin, korkeutta on tasan 11cm ja leveys 32cm. Pakko oli mitata, en luottanut silmämääräiseen arviointiin  ;D
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

Atheos__

Viikonlopun aikana mullasta pilkisti tälläinen:



Eli pieni ja karvainen C.Lanceolatumin taimin. Vaikea uskoa että tuosta voisi iso puska kasvaa  8)
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

Atheos__

Taas isompi kuvapäivitys, kasvit kasvaa ja voi hyvin. Muutossa vaurioituneet alkavat tehdä uutta kasvua, ei siis tullut muuttotappioita  8)


Inca red drop
. Kukkii jatkuvasti mutta podeja ei oikein tule.



7 pod



CAP 220
. Sai ehkä rankimmat vauriot muutossa, kasvista jäi jäljelle kymmenen senttiä vartta ja pari lehteä. Nyt alkaa uutta kasvua tulemaan.


Starfish. Samanlaiset muuttovauriot, tynkä jäljellä josta alkaa uutta kasvua tulemaan.


Tuntematon, suurilehtinen chinense. Näyttäisi haarautuminen alkavan kivasti, uutta vartta puskee latvasta ja jokaisen lehden juuresta.



Rocoto de san isidro. Haarautuu kaikkialta ja levittäytyy sivusuunnassa. Valtaa varmaan kohta koko ikkunalaudan.



Short yellow tabasco. Aloittelee kukkimista.



Pikkuinen C.Lanceolatum.



Malagueta. On kukkinu koko talven ja tehnyt podeja. Pääsi passiivihydrokokeilun uhriksi, en usko vesiviljelyn vaivattomuuteen ilman pientä testiä  ;D



Ulupica large. Otti itseensä muutossa ja pudotti paljon lehtiä. Leikkasin heinän matalammaksi, nyt alkaa uutta kasvua taas näkymään.



Tuntematon Rocoto. Kypäräongelmia oli tällä pienellä taimella, sirkkalehdistä ei ole kuin tyngät jäljellä. Toivottavasti selviää.


Bolivian Rainbow ja Bolivian Bonsai. Jakavat saman ruuku. Kumpikin kukkii.



Chiliel lisäksi laitoin jo kasvamaan punaisen basilikan ja oreganon, molemmat itää hyvin. Ajattelin myös kokeilla punapippurin kasvattamista, on vaan kuulemma useamman vuoden projekti saada siitä satoa.

Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

bluesman

 Siistinnäköinen sun Malaguetasi. Mulla nää kaksi on leikkaamatta ja muutenkin hoitamatta. Passiivihydrossa ainakin elokuulta mutta samassa ruukussa vuoden verran. Sorat vois vaihtaa ja poimia itäneet taimet (joita on n.10) soran seasta. Sullakin on tukitikku kun tuppaavat kaatuilemaan. Usko vaan passiivihydroon, ainakin Malaguetan kohdalla. Näillä oli kevään ajan ollessaan pieniä ilmakivi/pumppu pörisemässä mutta se piti ottaa pois kun olivat makuuhuoneessa.


Atheos__

Komeat on teikäläisen malaguetatkin, siistinä näköjään pysyvät ilman trimmailua. Omaa olen muotoillut hivenen talven aikana, nyt ajattelin antaa kasvaa vapaasti. Huono tuo oli pysymään pystyssä multakasvattinakin, todella pienen juuripaakun oli tehnyt vaikka ruukussa tilaa oli reilusti.  Tukikepit oli tarpeen jo ennen soraan istutusta. Kai se siitä tukevoituu kunhan saa sorasta otteen.

Ja nyt varoitus kaikille jotka aikovat kiivetä pudottamaan katolle kertynyttä lunta, muistakaa käyttäkää turvavaljaita. Tippuminen sattuu hivenen.
Linkki sisältää paljon mustelmia ja turvotusta, heikkohermoiset ja alaikäiset jättävät linkin väliin  ;)
http://img97.imageshack.us/img97/9026/img0429w.jpg

Matkaa oli vaatimattomat 3 metriä  8)
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

ingeniero

Huomattavasti lievemmän näköinen jalka oli 4kk poissa urheilun parista. Alkuun vaikutti lievältä, seuraavana päivänä katosi kävelykyky ja sitten lekuriin&kuvauksiin. Oli revennyt vähän joka puolelta rikki.

EDIT: jos arvauskeskus ei huolestu, niin mene vauhdilla vaikka yksityiselle tai sairaalan päivystykseen. Tod.näk. vähintään kudosrepeämiä/nivelsiteet, pahimmillaan murtunut.

Atheos__

Lainaus käyttäjältä: ingeniero - helmikuu 23, 2010, 19:16:20 ip
Huomattavasti lievemmän näköinen jalka oli 4kk poissa urheilun parista. Alkuun vaikutti lievältä, seuraavana päivänä katosi kävelykyky ja sitten lekuriin&kuvauksiin. Oli revennyt vähän joka puolelta rikki.

EDIT: jos arvauskeskus ei huolestu, niin mene vauhdilla vaikka yksityiselle tai sairaalan päivystykseen. Tod.näk. vähintään kudosrepeämiä/nivelsiteet, pahimmillaan murtunut.


Lääkärissä on toki käyty, röntgenkuvat on otettu ja tutkimukset tehty. Nivelsiteen rikki, luut pysyi ihme kyllä ehjänä
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

ingeniero

Hyvä homma, siis et lekurissa käyty jo. Täällä viivyteltiin viikonlopun yli, kun ajateltiin et kylmä riittäisi...oli virhe.

Palaillaan takaisin foorumin aiheeseen, ei tuosta jalasta taida chiliä saada vaikka kuinka hautoisi :-\ Nyt sulla onkin aikaa olla kotona chilien parissa ;D

bluesman

Just tulin ulkoa ja oltiin pojan kanssa tekemässä lumenpudotusta katolta. Hyvä etten lukenut stooriasi ennenkuin noustiin ylös. Tulkoon lumet sitten omia aikojaan.
Keravalla kulkee sanonta; Jos vappuna on lunta katolla ni on sitä maassaki!
Paranemisiin.

Atheos__

Nyt tosiaan riittää aika chilien parissa puuhasteluun, kelluvaa lauttaa tulee vahdittua jatkuvasti ja kukkivien kasvien tarkastelussakin aika kuluu mukavasti.

C.lanceolatumin kasvattajille kysymys, kuinka nopea tuo on kasvamaan? Noin pienestä taimesta on vaikea uskoa että siitä joskus iso kasvi tulisi  :D
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

MaXXer

helmikuu 23, 2010, 22:09:00 ip #91 Viimeisin muokkaus: helmikuu 23, 2010, 22:11:02 ip käyttäjältä MaXXer
Lainaus käyttäjältä: Atheos__ - helmikuu 23, 2010, 22:03:03 ip
C.lanceolatumin kasvattajille kysymys, kuinka nopea tuo on kasvamaan? Noin pienestä taimesta on vaikea uskoa että siitä joskus iso kasvi tulisi  :D


Paha sanoa tarkkaan normaalista, mutta itselläni alku meni hitaasti ja sitte vauhti vain kiihtyy, osittain syynä saatto olla tiukkaan kiinni jäänyt siemen joka veikin melkein kokonaan sirkat mukana.
Aivan mahdottoman pienihän tuo on sirkoilla ja vielä ensimmäisen lehtiparin aikoihin.


Tuossa oma lanceolatum n. 2kk:n iässä. Leveyttä aika lähelle 7cm ja korkeutta ei nimeksikään, kova haarautumaan.

Paranemisiin.

Atheos__

Tarkkaillaanpa oman lancen kasvuvauhtia, siemen irtosi itsestään ilman mitään ongelmia. Jos vaikka mentäisiin ohi 2kk kohdalla  ;)

Lauantai/sunnuntai välillä taimi nousi mullasta, kuva otettu tänään. Komea, pieni karvainen C.Lanceolatum  :D
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

bluesman

 Tosta maxxerin vaiheesta kohta lähtee kasvuvauhti kiihtymään. Seuraavat 2 viikkoa niin saattaa kolminkertaistaa kokonsa.

MaXXer

Lainaus käyttäjältä: bluesman - helmikuu 23, 2010, 22:18:41 ip
Tosta maxxerin vaiheesta kohta lähtee kasvuvauhti kiihtymään. Seuraavat 2 viikkoa niin saattaa kolminkertaistaa kokonsa.


Se itseasiassa on jo melkein tuplannut kokonsa viimeisen viikon tai kahden aikana, toki nyt uuteen ruukkuun siirrettynä hidastuu hetkeksi tuo kasvu taas.

Atheos__ seurataan tarkkaan miten menee ;), itsellä tosiaan jäi kypärä päähän poloisella, joka varmasti hidasti ja paljon tuota kasvua.

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: Atheos__ - helmikuu 23, 2010, 22:03:03 ip
C.lanceolatumin kasvattajille kysymys, kuinka nopea tuo on kasvamaan? Noin pienestä taimesta on vaikea uskoa että siitä joskus iso kasvi tulisi  :D


Kyllä se tosiaan aika hidas on aluksi kasvamaan. Itse siirsin oman lanceni vasta vähän aika sitten suurempaan ruukkuun ja vaikuttaa, että pian aletaan kasvaa todenteolla..
#816

Atheos__

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - helmikuu 23, 2010, 22:56:20 ip
Lainaus käyttäjältä: Atheos__ - helmikuu 23, 2010, 22:03:03 ip
C.lanceolatumin kasvattajille kysymys, kuinka nopea tuo on kasvamaan? Noin pienestä taimesta on vaikea uskoa että siitä joskus iso kasvi tulisi  :D


Kyllä se tosiaan aika hidas on aluksi kasvamaan. Itse siirsin oman lanceni vasta vähän aika sitten suurempaan ruukkuun ja vaikuttaa, että pian aletaan kasvaa todenteolla..


Oma taimi on istutettu suoraan isoon ruukkuun. Sain viime kesänä Fataliin ylläripussista saadun lancen tapettua ruukunvaihdon aikana. Nyt sitä ei tapahdu kun astia on valmiiksi turhankin iso. Ilmeisesti liian suuri astia hidastaa hieman kasvua. Eipä tuota toki maun takia kasvatella joten sadolla ei ole kiirettä :)
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

Atheos__

Rocoto de san isidro oli tarkemmassa syynissä tuholaisepäilyjen takia. Tuholaisia ei löytynyt, sen sijaan löytyi näitä jokaisesta oksanhaarasta:



Mokoma ei tunnu tajuavan että ikkunalaudalla on liian pimeää ja vetoisaa. Nuppuja/nupun alkuja on useita kymmeniä. Katsotaan että pysyvätkä kiinni.




Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

Atheos__

Cherqui. Hivenen kieroutuneet sirkkalehdet.



Yllätysrocoto. Kypäräonnettomuus ei näköjään menoa haittaa, uudet lehdet pilkistävät jo.



C.Lanceolatum
. Sirkkalehdet ovat tuplanneet kokonsa ja ensimmäinen merkki uudesta lehtiparista ilmestyi eilen  ;D

Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

Atheos__

Bluesmanin kehoituksesta kokeilin passiivihydroa viimesyksyiselle Malaguetalle. Pari päivää myöhemmin kasvi on vielä hengissä! Kukkia rupesi tosin pudottelemaan, mahtoi olla pieni shokki siirtyä mullasta veteen. Tai otti itseensä hieman tujummasta lannoituksesta, ei voi tietää vielä. Jatketaan harjoituksia.

Laitoin uuden passiivihydro-kokeen käyntiin yllätysrocoton taimella, tuolla edellisen postauksen sirkkalehtivammautuneella. Katsotaanpa että onko ensi kaudella yhtään multakasvattia jäljellä  8)
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!