lokakuu 06, 2024, 09:26:57 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Atheos__ ja kausi 2010

Aloittaja Atheos__, joulukuu 03, 2009, 06:04:31 ap

« edellinen - seuraava »

Atheos__

tammikuu 21, 2010, 06:12:18 ap #60 Viimeisin muokkaus: tammikuu 21, 2010, 06:14:19 ap käyttäjältä Atheos__
Cherqui pudotti 20 minuuttia sitten kypärän pois ja avasi sirkkalehdet  :D (Yöllä ei nukuta vaan seuraillaan chilien kasvua  ;))



Rocoto De san isindro on kyllä kasvultaan toistaiseksi kompaktein, kasvilla on pituutta 4.5cm ja leveyttä 19,5  ;D
Lehtiä on peräti 16 ja uusia tuntuu aukeavan jatkuvasti. Korkeutta ei vaan tule


Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

Atheos__

Inca red drop aloitaa kukkimisen pikkuhiljaa, nuppuja on ilmestynyt muutamaan päivään kymmeniä.



Yksi poikkeuksellinen mutanttikukkanen aiheuttaa hämmennystä. Nuppu ei ikinä auennut varsinaiseksi kukaksi vaan jatkoi paisumista pikkurillin pään kokoiseksi vihreäksi möykyksi. Tänään avasin varovasti möykyn ja sisältä löytyi podin alku, paljon siitepölyä sekä jäänteitä varsinaisen kukan osista. Kukka on ilmeisesti hedelmöittänyt itsensä tuolla "möykyn" sisällä ja muodostanut podin  :D Olenko kehittänyt uuden lajin joka ei tarvitse hyönteisiä/topsipuikkoavustusta pölytykseen?  8)


Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

jeQQ


Atheos__

Siemenketjukirjeestä tarttui muutama villi mukaan  ;D. C.Lanceolatum, C.Sp CAP 505, ja C.Praetermissum CGN 22795 villichilit ovat itämässä kelluvalla lautalla loisteputkivalon päällä. Kasvatuslista näyttää nyt siis tältä:

-C.Lanceolatum
-CGN 22795 (C.Praetermissum)
-CAP 550 (C.Sp)
-Ulupica, Large (C. cardenasii var. pendulum)
-7pod / 7pot (C. chinense)
-CAP 220 (C. baccatum)
-Starfish (C. baccatum)
-Aji Cristal (C.baccatum)
-Inca Red Drop(C. baccatum)
-Rocoto de San Isidro (C. pubescens)
-Short Yellow Tabasco (C. annuum)
-Bird's Eye Baby (C. annuum)
-Malagueta (C. annuum)
-Bolivian Bonsai  (C. annuum)
-Bolivian Rainbow  (C. annuum)
-Cherqui (c. annuum?)
-Yllätys yksilö (C. Arvoitus)

Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

Atheos__

Yksi Cherqui taimi pääsi tyylikkääseen vesiviljelykokeeseen Juhlamokka kertakäyttökahvikuppiin  ;D Usko ei riitä vesiviljelyn vaivattomuuteen, joten tehdään pienimuotoinen vertailu mullan ja vesiviljelyn välillä. Noita cherquin taimia on 6 ylimääräistä, hyvin riittää kokeiluihin  8)
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Atheos__ - tammikuu 22, 2010, 19:19:31 ip
Yksi Cherqui taimi pääsi tyylikkääseen vesiviljelykokeeseen Juhlamokka kertakäyttökahvikuppiin  ;D Usko ei riitä vesiviljelyn vaivattomuuteen, joten tehdään pienimuotoinen vertailu mullan ja vesiviljelyn välillä. Noita cherquin taimia on 6 ylimääräistä, hyvin riittää kokeiluihin  8)

Nyt kun sulla on tuo Malagueta (ilmeisesti C.annuun) niin nää kaksi on olleet mimosaruukuissa lecasorassa passiivihydrossa vuoden. Aloittivat juuri rekemään taas satoa. Kuva kesältä. Helppo homma kokeilla.

Atheos__

tammikuu 23, 2010, 13:53:44 ip #66 Viimeisin muokkaus: tammikuu 23, 2010, 14:14:47 ip käyttäjältä Atheos__
Lainaus käyttäjältä: bluesman - tammikuu 23, 2010, 13:01:22 ip
Lainaus käyttäjältä: Atheos__ - tammikuu 22, 2010, 19:19:31 ip
Yksi Cherqui taimi pääsi tyylikkääseen vesiviljelykokeeseen Juhlamokka kertakäyttökahvikuppiin  ;D Usko ei riitä vesiviljelyn vaivattomuuteen, joten tehdään pienimuotoinen vertailu mullan ja vesiviljelyn välillä. Noita cherquin taimia on 6 ylimääräistä, hyvin riittää kokeiluihin  8)

Nyt kun sulla on tuo Malagueta (ilmeisesti C.annuun) niin nää kaksi on olleet mimosaruukuissa lecasorassa passiivihydrossa vuoden. Aloittivat juuri rekemään taas satoa. Kuva kesältä. Helppo homma kokeilla.


Tavallisia altakasteluruukkujako nuo on? Siis sellaisia missä on erillinen vesitila ruukun sisällä? Sellainen olisi tuossa tosiaan vapaana, pitää soraa etsiä jostain ja laittaa testi käyntiin :)

Edit.
Voinko pestä vaikkapa tuon mullassa kasvaneen Malaguetan juuret puhtaaksi ja lyödä ruukkuun soran sekaan? Soraa pohjalle, kasvi ruukkuun ja lisää soraa päälle?
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

EDi

Lainaus käyttäjältä: Atheos__ - tammikuu 23, 2010, 13:53:44 ip

Tavallisia altakasteluruukkujako nuo on? Siis sellaisia missä on erillinen vesitila ruukun sisällä? Sellainen olisi tuossa tosiaan vapaana, pitää soraa etsiä jostain ja laittaa testi käyntiin :)

Edit.
Voinko pestä vaikkapa tuon mullassa kasvaneen Malaguetan juuret puhtaaksi ja lyödä ruukkuun soran sekaan? Soraa pohjalle, kasvi ruukkuun ja lisää soraa päälle?


Näin mä ainaki tein, pesin juuret ja leikkelin niitä tylysti saksilla vähän pienemmiks, sit altakastelu/säiliöruukkuun ja pelkkää soraa sekaan. Hyvin näytti ainakin PI 441551 jatkavan kasvuaan rajusta käsittelystä huolimatta, muista ei vielä pysty sanomaan, muuta kun että ei ne ainakaan kovin kuolleilta näytä :)
#922

bluesman

Näinpä kannattaa tehdä. Kunhan on senverran kasvanut ettei huku soran sekaan. Malaguetat lähti hitaasti alkuun mutta oli loistareiden (akvaariossa) valon varassa. Heti kun sai oikeaa auringonvaloa niin pamahti kasvuun. Muuta lannoitetta en ihan alkua lukuunottamatta en oo antanut kuin Puutarhan kesää 1tl/10 litraa vettä. Helppoa kuin heinänteko.
Ruukkuja on siis Pauliina ja Mimosa, jälkimmäinen on käytössä. Ruukku näkyy huonosti mutta tässä kuivahtaneita podeja täynnä oleva Malagueta joulun korvilla.

Atheos__

Kasvatus uusien osalta alkaa olla maitopurkkivaiheessa. Cap220 ja Starfish muuttivat katkaistuihin maitopurkkeihin, alkoi juuritila käydä vähiin vanhoissa ruukuissa.

Hivenen kuumottaa nuo itämässä olevat villilajit. Miksi ne ei idä, johan ne on 2 päivää kelluvalla lautalla aikaa viettäneet ;)
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

Atheos__

Nyt on kaveri koukutettu chilinistiksi, lahjoitin kukkivan ja podia tekevän bird's eye babyn pois. Nyt on tilaa mielenkiintoisemmille lajeille :)
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

Atheos__

Pientä päivitystä. Kukkivien chilien lista vaan kasvaa. Nyt kukkii, Aji cristal, Bolivian bonsai, Bolivian rainbow, Malagueta ja Inca red drop. Kaverille lahjoitettu Bird's eye baby jatkaa kukkimista ja podin tekemistä uudessa osoitteessa samaan malliin kuin aina ennenkin. Kuva ikkunalaudalta:



Parin viikon päästä on edessä muutto isompaan kämppään jossa on 13,5 neliömetriä enemmän kasvatustilaa ;) Siitä syystä laitoin random-pussista itämään neljä isoa mustaa siementä. Ilmeisesti jotain rocotoja? Kuinkahan saan kaikki kasvit muutettua hengissä uuteen asuntoon? Pakkasta täällä itä-suomessa kuitenkin on luvassa parille seuraavalle viikolle -25c.
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

Rusakko

itse vein parit taimet kylmälaukussa porukoille, eristää hyvin mylmän myös ulos :)

Atheos__

helmikuu 10, 2010, 18:35:14 ip #73 Viimeisin muokkaus: helmikuu 10, 2010, 18:46:35 ip käyttäjältä Atheos__
Päivittely on jäänyt hieman vähemmälle muuttokiireiden takia. Suurin osa kasveista on siirretty uudelle asunnolle, yksi muuttolaatikollinen odottelee vielä muuttoa  :)



Villit C.Lanceolatum, CGN 22795 (C.Praetermissum) sekä CAP 550 (C.Sp) viivyttelevät itämisen kanssa, tammikuun 22 päivä laitettu itämään eikä vieläkään yhtään itänyttä. Eipä tässä montaa viikkoa vielä olla odotettu, jatketaan idättelyä. Yksi random iso musta siemen (joku rocoto?) alkaa osoittaa itämisen merkkejä, pientä hännän alkua alkaa ilmestyä esiin sopivasti uuden asunnon suuremmalle ikkunalaudalle pääsyyn  ;D

Edit:
Tarkemmin katsottuna näyttäisi että ensimmäinen C.Lanceolatum alkaisi itää! pienen pieni, siis todella pieni, valkea juuren pätkä näyttäisi pilkistävän siemenestä ulos.


Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

Atheos__

Mikä mahtaa olla Ulupica largen ongelma? Kasvi on majaillut viikon uudella kämpällä, nyt se rullasi melkein kaikki lehdet siististi rullalle. Lannoitetta en ole antanut, kasvi on ollut vesidieetillä.


Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

jeQQ


Atheos__

Lainaus käyttäjältä: jeQQ - helmikuu 14, 2010, 00:19:27 ap
Valo-olosuhteiden muutos?


Voiko aiheuttaa tuollaista, muissa kasveissa ei tuollaista rullausta ole tapahtunut. Luonnonvaloa on yhtä paljon kuin vanhalla asunnolla, viikkoon tosin ei ole keinovaloa ollut käytössä.
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

Atheos__

Uuden asunnon 13 lisäneliön myötävaikutuksesta idätykseen lähti lisää chilejä  ;D Lapaset, lapaset.

-Aji Cristal. Hyväksi todettu, yksi jo kasvamassa oleva kasvi ei riitä joten 5 siementä lisää idätykseen.
-De Arbol. Maistuu hyvälle pataruuissa ja keitoissa, 5 siementä itämään.
-Phut Jolokia. Jotain tulista  ;) 5 siementä tätä myös.

Idätyksessä:
-C.Lanceolatum 3kpl
-CGN 22795 (C.Praetermissum) 3kpl
-CAP 550 (C.Sp) 3kpl
-Phut jolokia (C.chinense) 5kpl
-De Arbol (C.annuum) 5kpl
-Aji cristal (C.Baccatum) 5kpl
-Yllätysrocoto 3kpl

Kukkivat:
-Aji Cristal (C.baccatum)
-Inca Red Drop(C. baccatum)
-Malagueta (C. annuum)
-Bolivian Bonsai  (C. annuum)
-Bolivian Rainbow  (C. annuum)

Muut hyvinvoivat

-Ulupica, Large (C. cardenasii var. pendulum)
-7pod / 7pot (C. chinense)
-CAP 220 (C. baccatum)
-Starfish (C. baccatum)
-Rocoto de San Isidro (C. pubescens)
-Short Yellow Tabasco (C. annuum)
-Cherqui (c. annuum)
-Yllätys yksilö (C. Arvoitus)
-Yllätysrocoto
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

Atheos__

helmikuu 15, 2010, 15:50:27 ip #78 Viimeisin muokkaus: helmikuu 15, 2010, 15:57:33 ip käyttäjältä Atheos__
Tammikuun 22 päivä itämään laitetuista villeistä C.Lanceolatum avasi pelin ja iti viime yönä. Aamulla oli jo 2mm itu työntynyt siemenestä ulkomaailmaan.  8)



Itu pääsi multaan ja 2 muuta siementä meni perässä, itää jos itää.

Edit.
Ruukutin kaikki uudet taimet suurempiin ruukkuihin, kaikilla on nyt useampi litra juuritilaa.
Olohuoneen ikkunalauta. Ei katsella sitä saastaista pöytää, muutto on vielä kesken  :D


Makuuhuone, Yamahan Sähköurut toimivat chilitelineenä  ;D
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

Atheos__

helmikuu 17, 2010, 22:41:37 ip #79 Viimeisin muokkaus: helmikuu 17, 2010, 22:52:06 ip käyttäjältä Atheos__
Kukkasia ja punastuvia podeja.

Malagueta punastuttaa podejaan. Kukkia tulee jatkuvasti lisää. Harmi kyllä suurin osa putoaa eikä muodosta podia.




Bolivian rainbow. Kukkii, ei podeja vielä


Bolivian bonsai.


Inca red drop.


Rocoto de san isidro kasvaa leveyttä, vaan ei korkeutta. Tuuhea puska tulee tästä.


Yllätyschili. Joko joku tunnistaa  ???



Ei tämä uusi tilavampi asunto ole enää yhtään entistä tilavampi, chilien määrä räjähti käsiin heti kun tuli lisäneliöitä käyttöön :D

Atheos__ joka tajusi että Jalapeno puuttuu kasvatettavista. Ei kukaan haluaisi lahjoittaa joitain jallun siemeniä ;)
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!