tammikuu 09, 2025, 19:45:27 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Päiväkirja 2010 - Tepinkapsikuumi

Aloittaja TepinKapsikuumi, tammikuu 01, 2010, 15:14:38 ip

« edellinen - seuraava »

TepinKapsikuumi

Lainaus käyttäjältä: RikuS - toukokuu 16, 2010, 00:50:06 ap
"Prae on aika julma huiska jo. Tuo v aukeaa metrin korkeudelta. Hieman pelottaa että se kasvattaa itsensä valosta pois."

Itselläni kasvaa muutama Praetermissum ja olen miettinyt latvomista kun näyttää kasvavan pelkkää korkeutta.. mietin vaan että onko mitään erityistä syytä olla latvomatta niitä?
...

Mä en katsonut tarpeelliseksi latvoa kun teki vahvaa vartta ja kasvoi pituutta, vaikka pidin valoa lähellä. Nyt haarautuu kovasti. Esim. Wille voisikin kommentoida tuota pituuskasvua, että onko tyypillistä vai liian vähäisen valon aiheuttamaa? 

TepinKapsikuumi

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - toukokuu 16, 2010, 05:19:52 ap
Kaikki on hienoja kuvia! Kyllä kelpasi vähän paukutella henkseleitä perjantaina..  ;)

Hitto! Ilmankos rinnassa kulkee kaksi punaista pystyjuovaa. Kaikkea se nousuhumaluus teettää...

TepinKapsikuumi

Lainaus käyttäjältä: bluesman - toukokuu 16, 2010, 06:24:40 ap
Kaunis Diabolo rojo. Onko vaan silmäniloksi vai voiko käyttää ruokiin?

Kyllähän tuo silmäniloksi tuli valittua, mutta sillee jännä juttu että työmaalle viety viimevuotinen koristechilijauhe kelpaa kuin väärä raha. Kuvittelen että tuokin maistunee suht koht samalle kuin Bolivian R. eli tuorekäyttöä ei tarvitse ajatellakaan. Kuivatus tekee kuitenkin pahasta hyvää...

wille

Lainaus käyttäjältä: TepinKapsikuumi - toukokuu 16, 2010, 07:51:19 ap
Lainaus käyttäjältä: RikuS - toukokuu 16, 2010, 00:50:06 ap
"Prae on aika julma huiska jo. Tuo v aukeaa metrin korkeudelta. Hieman pelottaa että se kasvattaa itsensä valosta pois."

Itselläni kasvaa muutama Praetermissum ja olen miettinyt latvomista kun näyttää kasvavan pelkkää korkeutta.. mietin vaan että onko mitään erityistä syytä olla latvomatta niitä?
...

Mä en katsonut tarpeelliseksi latvoa kun teki vahvaa vartta ja kasvoi pituutta, vaikka pidin valoa lähellä. Nyt haarautuu kovasti. Esim. Wille voisikin kommentoida tuota pituuskasvua, että onko tyypillistä vai liian vähäisen valon aiheuttamaa? 

Kyllä se pituuskasvu tuntuisi olevan ihan tyypillistä ja normaalia käytöstä tämän praen kohdalla. Mulla se haaroi jostain puolesta metristä ja myöhemmin V:stä tuli sitten T! ;) Nyttemmin se on alkanut puskea uusia oksia alempaakin, hyvä niin. Täytyisi noi länteen antavat ikkunat kai pestäkkin joskus... silloin sieltä saisi hyvän kuvapäivityksen, kun joutuisi raivaamaan ton risukasan pienempiin yksiköihin...  8)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

TepinKapsikuumi

Löysin pihalta kuusen alta hyvän paikan totuttaa chinensejä ilman harsoa. Saavat aamuaurinkoa ja n. klo 11 pääsevät varjoon. Nyt kun tuota vettä vaan tulee ja tulee niin toin muutaman niistä takaisin sisälle.
Poblano on hyvännäköinen kasvi, kukkii mutta hedelmänalkuja ei vaan muodostu.
Malagueta haarautuu todella tiheästi, sen kukkimista odotan innolla.
Tepinit ovat alkaneet jälleen kasvaa, hyvä niin.
Criolla sellat kukkivat, mutta hedelmiä ei niissäkään vielä näy. Samoin on Championin laita.
Ei tässä oikein ole mitään ihmeitä tapahtunut joista voisi näyttäviä kuvia esitellä, mutta laitetaan yksi.

PDN hedelmän aihio.

TepinKapsikuumi

toukokuu 31, 2010, 16:36:46 ip #85 Viimeisin muokkaus: toukokuu 31, 2010, 18:18:30 ip käyttäjältä TepinKapsikuumi
Totutusta...

Siellä ovat. Rocotoja, Chinensejä, Tepin ja Poblano ja 20 litraa on pottikoko. Hyvin tuntuvat kestävän ilman harsoa kuusen alla. Jos tuo kuusi ei vaan tiputa jotain hermomyrkkyä niskaan, niin tuo vaikuttaa aika hyvältä paikalta totuttaa chinensejä, kenties rocotoille jopa koko kesän loppusijoitus.

TepinKapsikuumi

kesäkuu 01, 2010, 15:52:08 ip #86 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 01, 2010, 17:35:40 ip käyttäjältä TepinKapsikuumi
Sattuipa osumaan...

Criolla Sellan kukka.

TepinKapsikuumi

Minbaarin kanssa käydyn keskustelun innoittamana - kuva toissapäivältä.

7Pot imemässä ilta-aurinkoa.

Minbaari

Sieltä se infernaalinen kaveri pilkistää...

TepinKapsikuumi

Näitähän tässä odotellaan ja näiden vuoksi se kaikki raskas työ tehdään...
Hedelmäkuvia...jälleen.

Rocotillo C.Chinense. Ulkona, kuusen alla hedelmiä kypsyttelemässä.

Tätä mä todella odotan. Poblanossa hedelmänalkuja muutamia ja lisää tulee. Olin lukevinani jostain, että ei viihtyisi sisällä. No länsi-ikkunalla ja olohuoneessa tuntuu viihtyvän ja niin viihdyn minäkin.

Tää on tätä suut makiaks osastoa. Viimevuotinen Fatalii yellow puskee maistiaista.

Praetermissumista on tulossa kovaa vauhtia puu. Ainakin 160cm korkea, hyvin haarova ja laajalle levittäytyvä. Kohta sitä ei tarvitse liikutella enää mihinkään.

Dani

On muuten hyviä kuvia sulla. Makrolinssilläkö pelailet?

TepinKapsikuumi

Lainaus käyttäjältä: danip - kesäkuu 09, 2010, 14:55:25 ip
On muuten hyviä kuvia sulla. Makrolinssilläkö pelailet?

Sigman 150mm/2.8 makro on ollut viimeisin hankinta ja sillä on aika monet kuvat ammuttu päivyrin viimeisillä sivuilla.

TepinKapsikuumi

Vähän ikävästi jäi rungon taakse ja hämärässä napsastu, mutta josko tosta sais selvää.

Tää on mulle myyty Malaguetana. Näyttääkö mahdolliselta Malaguetan kukalta? Vai tulisiko noi heteiden varret olla punertavia? Täytyy illemmalle tutustua aiheeseen...

MasaT

Lainaus käyttäjältä: TepinKapsikuumi - kesäkuu 11, 2010, 17:47:48 ip
Tää on mulle myyty Malaguetana. Näyttääkö mahdolliselta Malaguetan kukalta? Vai tulisiko noi heteiden varret olla punertavia? Täytyy illemmalle tutustua aiheeseen...

Frutescensseillä pitäisi olla violetit heteen varret. Tätä malagueta myydään ilmeisesti myös annuumina. Itsellänikin kasvaa malagueta, muttei taida kukkia vielä muistaakseni.
Tuota sigman 150mm makroa pidetään kyllä ihan ostamisen arvoisena obiskana. Hyviä kuvia näyttää tulevan ainakin!
Mites tuo tepin voi? Itsellä talvehti ihan hyvin, mutta keväällä alkoi jostain syystä tiputella lehtiään. Nyt taitaa taas tehdä uutta kasvustoa. -Sitkeä kasvi! ;D

TepinKapsikuumi

Lainaus käyttäjältä: MasaT - kesäkuu 11, 2010, 20:29:05 ip
Mites tuo tepin voi? Itsellä talvehti ihan hyvin, mutta keväällä alkoi jostain syystä tiputella lehtiään. Nyt taitaa taas tehdä uutta kasvustoa. -Sitkeä kasvi! ;D

Kaksi Tepiniä mulla on. Molemmat tiputtelee lehtiä satunnaisesti. Toinen on pihalla kuusen alla ja kasvupyrähdys käynnissä. Toinen sisällä ja sekin alkanut kasvaa. Sisällä olevassa havaitsin nuppuja...josko tänä vuonna hedelmään asti?

Niin ja tosta kuvaamisesta. Mä oon vasta hiljattain hommannu järkkärin ja melkoista opettelua tämä on kaikella tapaa. Etenkin syväterävyysalueen hallintaa saa reenata kovin. Tolla lasilla terävyysalue tuntuu melkoisen lyhyeltä. Onneksi tämä kuvaaminen on tälläistä dokumentointiluonteista eikä taiteellista...

Niin ja täytyy tota Malaguetaa (miksi sitä nyt aion vielä kutsua paremman puutteessa) seurailla ja etsiä tuntomerkkejä jotka johtaisi parempaan tietoon lajikkeesta. Kasvina se tuntuu olevan kuitenki korkeudestaan (n.120cm) huolimatta aika napakka ja tiheään haarautuva.

TepinKapsikuumi

Heräsin ja menin pihalle kameran kanssa ja löysin...

Ensimmäinen Naga Morich hedelmän alku.

Tää ois semmonen ku Aji Umba. Takana blurrissa siintää sen minihedelmä.

Sisällä. Valo käy vähän ikävästi, mutta Poblano tuntuu tekevän aika mukavasti hedelmää. Tuntuu tulevan melkoisia möykkyjä noista. Salsaakos näistä kuuluu tehdä? Vai kuivata?

Beni Highland kukkii.
Criolla Sellassa hedelmänalkuja.
Viime vuotisessa Lemon Dropissa hedelmänalkuja.
Rocotillon minihedelmiä olen napsinut, lähes tulettomia mutta suhteellisen voimakkaalla chinensen aromilla. Satoisan oloinen kasvi.
Aji Cristal tekee kivasti ja ensimmäinen hedelmä jo lähes oranssi.
PDN:ssä tällä hetkellä vasta 5 podia, kun ouduin leikkelemään - venyi liikaa.
Limon nuppuilee vasta.
Harold St Bart'sit - ei suurempia sadontuotannon merkkejä.
Tepinissä nuppuja.
Champion kukkii kovasti.

No joo siinähän sitä...

TepinKapsikuumi

Nonii...mä en ala. Poblanosta raksahtanu hedelmien painosta oksa poikki! 4 vihreetä hedelmää saivat henkilökohtaiset valomerkit ja anniskelu lopetettiin.
Pitää tänään maistaa onko niihin mitään makua ehtinyt kertyä.

wille

Lainaus käyttäjältä: TepinKapsikuumi - kesäkuu 24, 2010, 16:46:02 ip
Nonii...mä en ala. Poblanosta raksahtanu hedelmien painosta oksa poikki! 4 vihreetä hedelmää saivat henkilökohtaiset valomerkit ja anniskelu lopetettiin.
Pitää tänään maistaa onko niihin mitään makua ehtinyt kertyä.

Mulla vasta Poblano aloittelee kukintaa. Viivästy kausi oikein mukavasti ton kasvihuoneeseen siirtämisen jälkeisen latvojen kuivumisen johdosta...
Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit

TepinKapsikuumi

Lähellä ollaan...

Tepinin kukka. Reilu puolitoista vuotta vanha kasvi. Saiskohan jo ensimmäisen sadon tänä vuonna?

wille

Hieno homma! Mullakin on tepini ruvennut viihtymään kun latasin ruukun täyteen melkeinpä pelkkää hiekkaa... Samantien alko pukata uutta vihreetä vähän rehevämmin. Outoja piiskoja noi tepinit.
Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit