toukokuu 12, 2025, 22:50:22 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

MasaT,n chilikausi 2010

Aloittaja MasaT, tammikuu 05, 2010, 15:43:13 ip

« edellinen - seuraava »

MasaT

Lainaus käyttäjältä: aropupu - syyskuu 09, 2010, 21:33:37 ip
Viime vuoden kasvatuspäiväkirjassasi kirjoitit idättäneesi "chacoence yellow"-nimellä kulkeneita siemeniä. Tuliko niistä kasveista mitään, tai saitko sen kummempaa tolkkua että mikä rehu on kyseessä? kyselen, kun tuli tarjolle tuon nimisiä siemeniä ja todella vähän tuntuu löytyvän oikein mitään tietoa mistään keltaisista chacoista.

Eivät onneksi itäneet, sillä siinä ei ole kyseessä C.chacoense vaan keltainen C.baccatum. Olisko sitten tuolta chacon alueelta sitten, kun käytetään tuota nimeä. Miksei sitä silti kannattaisi kasvatella. Ei ole kuitenkaan mikään tavallinen kasvatti. En ole ainakaan nähnyt kenelläkään kasvatuksessa. ;)

aropupu

Joo, jotain tämänsuuntaista noi hätäiset googlehautkin meinas. Reimer seedsin (josta tää ilmeisesti on alunperin peräisin) kuvassa näyttää myös siltä ettei ole villiä nähnytkään. Noh, kiitos nyt kuitenkin.

MasaT

Lisää kuvapäivitystä.

Queen Laurie  C.baccatum. Oranssiksi kypsyvä aika tulinenkin bacca. Ihan oma makunsa mielestäni.

Satoisa Limon.

Hot tree pepper. C. baccatum.

Carmine.  C.chinense.

Aji panca.

linker

On se chili valokuvauksellinen kasvi!
Hienoja!

jewe

Upeaa värikirjoa ja mahtava määrä satoa.

Limon aika samanlainen kuin oma Yellow Pointed Haba viime vuonna, siitäkin tuli komea sato.

tulimies

Komeita ovat nuo villit :) ja toki myös muutkin.

MasaT

Ilmojen härtyessä joutuu ottamaan salamavalon avuksi mutta onneksi kuvien käsittelyllä saa poistettua hieman liiallisia heijastuksia ym.
Samalla, kun kuvailin kilpailuchiliä, kuvailin hieman muutakin.

Guyanalainen bacca tekee mahtavan pitkiä bodeja! Näistä yksi on pisin chili kilpailussa.
Hieman lemon dropmainen maku on mutta aika lailla miedompi kuitenkin. Ei mikään tuleton kuitenkaan. Hyvän makuinen.
Ehdottomasti ensi vuoden kasvatuslistalla, jos ensi vuonna ehdin vielä kasvattelemaan.

Chokolate scotch bonnet. Isoin ja ainoa tällä hetkellä kypsynyt.

PI 441560 C. baccatum. (Siemenistä kiitos Homprelle!)

PI 19198 #2 C.sp on alkanut myös tehdä hieman marjoja kasvihuoneessa.

MasaT

Sadonkorjuuta.

Trinidad perfume mieto C. chinense

Queen Laurie C.baccatum

Hot tree pepper Guatemalalainen C. baccatum

Guyanalainen C. baccatum

Carmine C. chinense

Aji Chanca C. baccatum

tulimies

Hyviä kuvia ! Hienoja chilejä :)

MasaT

Koko aamupäivä meni tänään chilejä peratessa ja siemeniä talteen ottaessa. Eipä käy kateeksi heitä, jotka saavat niitä mahtisatoja näistä chileistä. :D

Otin tuollaisen puupöntön käyttöön, jonka olin aikoinaan tehnyt kalojen savustusta varten. Laitoksen alaosa on vaan edelleenkin jäänyt muuraamatta. Saa nyt toimia kylmäsavustimena chileille.

Limonia ylinnä, sitten erilaisia baccatumeja, Congo brownia ja alinna Harold st. bartsia ja Carminea.

Savusampo työssään. Bradleyn hikkori-briketti on tuottamassa savua. Myöhemmässä vaiheessa alan käyttää omenapuuta. Piti sitä laittaa yksi lohen palanenkin kokeeksi savustumaan. :)

Lopuksi kuva Rocoto Guatemalasta, joka heräsi tekemään vasta loppukesästä satoaan. Aika runsaastikin tuntuisi nyt olevan podeja tulossa. Kasvihuoneessa koitan tätä vielä pitää lämmittimen kanssa.

Kaltsu

Laitatko kuvaa chileistä ja kalasta kun olet saanut savustettua. Kiinnostaa vain minkälaista jälkeä tulee savusammon savuista.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

MasaT

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - syyskuu 29, 2010, 15:53:49 ip
Laitatko kuvaa chileistä ja kalasta kun olet saanut savustettua. Kiinnostaa vain minkälaista jälkeä tulee savusammon savuista.

Joo, laitan. Aloin juuri käyttämään omenapuupalikoita. Porasin palikoiden keskelle vielä 8mm reiät, että tulee hieman paremmin savua.
Bradleyn briketit tuottaa nopeammin ja enemmän savua, joten säästän niitä vielä savustuksen loppupuolelle.
Lämpötilat on pysynyt nyt tuossa pöntössä 16-19 asteessa, eli mihinkään lämminsavustuksen puolelle ei tällä systeemillä ainakaan mennä. :)

bluesman

Nerokkaan näköinen viritys. Kyllä tuollaisen kehtaa pihaansa sijoittaa. Sama idea kuin Bradleyssä mutta siinä briketin vaihtaa automatiikka. 20 min välein.

MasaT

Lainaus käyttäjältä: bluesman - syyskuu 29, 2010, 20:43:29 ip
Nerokkaan näköinen viritys. Kyllä tuollaisen kehtaa pihaansa sijoittaa. Sama idea kuin Bradleyssä mutta siinä briketin vaihtaa automatiikka. 20 min välein.

Savusammossa tuollainen Bradleyn briketti palaa kyllä jonkinverran kauemmin kuin 20 minuuttia. Kokeilin laittaa pari brikettiä päällekkäinkin ja onnistui se niinkin.
Tuollaisen vastuksen tosin rakentaa kätevä mies vaikka dieselin hehkutulpasta.
Ilman lämpötila laskee nyt yöllä, joten mennään vielä enemmänkin kylmäsavustuksen puolelle.
Huomasin muuten juuri, ettei tuota hikkoria oikein suositeltu kalalle mutta lopputuloksen näkee sitten myöhemmin.

chilihardhead.fi

Noita tekivät aikuiskoulutuskeskuksissa alaosan kanssa esim. Riihimäellä. Malleja oli muutama. Huonoa savukalaa ei olekkaan, edes kaupasta joten eiköhän se hikkorikin menettele. Pihi kun olen itse käytän suurimmaksi osaksi leppää ja kataja lopuksi. Kellokoneistosta saa väsättyä savusampoonkin automatiikan, eikä maksa montaa euroa ;) Leppäkiekko palaa kyllä paljon pidempään, eikä siellä koko aikaa mulla kiekkoo ole, vaihdan kun muistan, ei ole hämees hoppu nääs. :)
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - syyskuu 29, 2010, 21:53:05 ip
Noita tekivät aikuiskoulutuskeskuksissa alaosan kanssa esim. Riihimäellä. Malleja oli muutama. Huonoa savukalaa ei olekkaan, edes kaupasta joten eiköhän se hikkorikin menettele. Pihi kun olen itse käytän suurimmaksi osaksi leppää ja kataja lopuksi. Kellokoneistosta saa väsättyä savusampoonkin automatiikan, eikä maksa montaa euroa ;) Leppäkiekko palaa kyllä paljon pidempään, eikä siellä koko aikaa mulla kiekkoo ole, vaihdan kun muistan, ei ole hämees hoppu nääs. :)

Huonoa savukalaa on markkinoilla paljonkin. On taito osata tehdä kunnon savu/kylmäsavu kalaa. ;)

chilihardhead.fi

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - syyskuu 29, 2010, 21:56:22 ip
Huonoa savukalaa on markkinoilla paljonkin. On taito osata tehdä kunnon savu/kylmäsavu kalaa. ;)

No oikeaa kylmäsavukalaa ei tavallisesti kaupasta edes saa. Ei sitä kalaa kyllä yleensä pilattua/huonommaksi savulla saa, jollei renkailla savustele tai vastaavaa. Totta kyllä on, että tässäkin lajissa makuja on yhtä paljon kuin tekijöitä. En kyllä oikeastaan edes osta yleensä savukalaa, eli oikeastaan en voi kovin puolustella väitettä, mutta syömättä ei ole kaupan tai omat kalat ja lihat jääneet. Kunnon savukala puljuja vaan enää paljon näillä seuduilla ole.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

MasaT

Laitan nyt vielä linkin tänne savustuspöntön rakennusohjeesta mitä olin käyttänyt (ennenkuin kadotan tuon sivuston :)) hieman apuna tätä omaani rakennellessa. En edes uskonut että tämän piirustukset on netissä.- Sattumalta löysin. :)
http://www.fishfood.fi/index.php?pageid=2&aid=339&bid=388&lang=fi
Tähän olin vielä ajatellut kunnollista uunia alaosaan. Tarpeeksi leveä leivinuunin luukku alaosaan ja kunnon arina, että voisi paistaa vaikka pizzat savustuksen jälkeen.
Arinan tekoon saa ohjeita vaikka Jaakko Kolmosen kirjasta joka käsitteli suomalaisia ulko-uuneja. Tarkempaa nimeä en nyt muista..

MasaT

syyskuu 30, 2010, 15:19:26 ip #178 Viimeisin muokkaus: syyskuu 30, 2010, 15:22:28 ip käyttäjältä MasaT
Chilit ja kala ovat nyt olleet vuorokauden savustumassa ja päätin ottaa lohen palan pois uunista.

Hyvin oli savustunut. Ainoa missä mokasin niin suolaa olisi saanut olla enemmän.

Chilit saa jäädä vielä savustumaan, että saavat hieman väriäkin.

Ja koska savustus jatkuu päätin kokeilla hieman myös juuston savustamista.

Kaltsu

Hyvältähän tuo kala näyttää. Tuliko kitkerää savua tuosta hikkorista? Minkälainen rakenne? Sopivan kiinteä, eikä kuivunnut liikaa?