huhtikuu 16, 2026, 01:48:41 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

MasaT,n chilikausi 2010

Aloittaja MasaT, tammikuu 05, 2010, 15:43:13 ip

« edellinen - seuraava »

MasaT

Nämä pienempi hedelmäiset baccat ei tosiaan tunnu olevan kovin tarkkoja ruukun koon suhteen. Ekassa kuvassa näkyy taustalla yksi chili mikä kiipeää pitkin seinää. Sen piti olla "Little bird of guyana" PI 199506 C.Chinense, muttei ole vaan on joku baccatum! (Taas tuli vääriä siemeniä, ei kuitenkaan enää mitään uutta. :() Saa olla bacca, eikä haittaa mitään. Latvomista vaatii kuitenkin kohta, kun kasvaa noin hojona. Tuntui vaativan isomman ruukun, eikä olisi oikein pienessä varmaankaan menestynyt.

MasaT

Chilejä aamuauringossa.

Keskellä talvehtinut Eximium (594141) type #1 not C.Eximium but C.Frutescens nimihirviö (Tarkoittaa, että on alettu kasvattaa eximiumia mutta tulikin frute). Kovat kasvuhalut on! Toivottavasti tänä kesänä saan jo satoakin. Viime kesän kasvatin ulkona. Kukkia tuli, muttei podeja. Vaatii kasvihuoneen.
Vasemmalla on tämän kevään Rocotoja ja oikealla talvehtinut Ulupica, jonka olin leikellyt alas syksyllä.

MasaT

Ekat chilit tuli vietyä tänään kasvihuoneeseen kaksinkertaisen harson alle. Termostaatilla varustetu lämpöpuhallin on yön päällä ajastimen kanssa.
Starfish sai välittömästi mennä suoraan maitopurkista ämpäriin, oli sen verran kasvanut jo korkeutta ja haaroikin latvasta aikas hyvin. Pitkä bampukeppi tukena, koska lopullinen kasvupaikka ei ole vielä tässä. Narutukset myöhemmin.
Moni muukin taimi on jo suorastaan huutanut lisää valoa ja onneksi sattuu nyt sateinen viikonloppu, niin on helpompaa taimille kasvariin siirrettäessä, kun ei heti ole yli 40 asteen lämpötiloja! :-[
Nyt pitää vaan seurata lämpömittarista missä yölämpötilat heittelee. +10 astetta saa olla minimi.

bluesman

Oon samaa mieltä. Lämpötila kun useaan otteeseen laskee alle +5C:n niin kaikki kasvu tyrehtyy moneksi päiväksi. Vaikka päivällä olis +30C.
Istutin ekat ebbeihin 10.4 ja välillä on ollut nollaa hipovia lukemia. Ei hyvä. Kasvit tiputtaneet alalehdistönsä kokonaan, siirsin toiseen pyttyyn niin juuristokin oli näivettynyt. Toivokaamme lämpimiä kelejä, varsinkin öisin.

PP

Lainaus käyttäjältä: bluesman - toukokuu 07, 2010, 22:09:38 ip
Oon samaa mieltä. Lämpötila kun useaan otteeseen laskee alle +5C:n niin kaikki kasvu tyrehtyy moneksi päiväksi. Vaikka päivällä olis +30C.

Mulla on omassa kasvarissa lämppäri säädetty niin, että lpötila ämpysyy pääsäntöisesti yli neljän. Ihan minimissään on käynyt kahdessa, mutta mittari on melkein lattialla, joten kasvien tasolla lienee aste pari enemmän. Kannattaisiko mielestäsi käydä kääntämässä lämppäri isommalle?

CyberDog

Pikku pyyntö. Ei käytetäis kursivointia kuin tieteellisissä nimissä. Ettei tule sekaannuksia vahingossa.

bluesman

Eiköhän nuo tosikylmät yöt ole jo menneet? Tropiikin ja subtropiikin kasvit eivät näämmä kyllä oikein tykkää jos käy nollassa. Voihan sitä vääntää hanikkaa lämpöisemmälle kun on kasveihin uhrannut aikaansa melkoisesti. Ainakaan ei haittaa jos yöllä on +10C tai vieläkin korkeampi.

MasaT

Lainaus käyttäjältä: CyberDog - toukokuu 07, 2010, 22:23:01 ip
Pikku pyyntö. Ei käytetäis kursivointia kuin tieteellisissä nimissä. Ettei tule sekaannuksia vahingossa.

Tarkoitat varmaan tuota nimihirviötä. Eximiumia mikä on frutescens. Olet oikeassa! Jäänyt hieman hämärään itselläkin tuon chilin alkuperä. Mutta nimi on se minkä siementen myyjä ilmoitti. Jotain numeroa myös tyrkytti, mutten tiedä, onko siemenet kerätty juuri Eximiumista, vai onko jostain muualta.

MasaT

toukokuu 07, 2010, 23:32:35 ip #68 Viimeisin muokkaus: toukokuu 08, 2010, 09:05:17 ap käyttäjältä MasaT
Kasvarin lämpömittari kävi nyt alimmillaan , kun kävin tarkistamassa + 16 astetta. Rittänee nyt, kun vasta olen kouluttamassa taimia siirtoon kasvihuoneeseen.
Liian äkilliset lämpötilan muutokset ei mielestäni tee oikein hyvää ainakaan nuoremmille taimille.

MasaT

toukokuu 08, 2010, 09:12:36 ap #69 Viimeisin muokkaus: toukokuu 08, 2010, 09:23:47 ap käyttäjältä MasaT
Oli pakko käydä ottamassa puhaltimesta ajastin pois päältä, kun ulkolämpötila on laskenut +7 asteeseen ja kasvarissakin oli laskenut jo +11 asteeseen.
Hyvin taimet on kuitenkin selvinnyt ensimmäisestä yöstään kasvihuoneessa. :)

Hyper pube, Peru Cusco ja PI 290972 Kolumbialainen chinense.

Starfishin latvus.

MasaT

Kun on saanut hieman lisää tilaa chilien kasvariin siirron jälkeen, niin saattaa löytää mukavia yllätyksiä! :D

Tästä voi tulla mielenkiintoinen makuelämys! Datil orange on huomaamatta tehnyt yhden podin.

PI 441560 C.Baccatum on haaroittunut mielenkiintoisesti melko juuresta. On hieman outo lajike minulle joten otin selvää muualta tästä chilistä.
http://www.ars-grin.gov/cgi-bin/npgs/acc/display.pl?1336496
Saattaa tulla aika mielenkiintoinen monivärisesti kypsyvä baccatum! Kiitokset vain siemenistä sinne Humppilan suuntaan! :)

Herpiili

Itse olen säätänyt kasvihuoneeseen yöajan minimilämmöksi +14c, selailin läjän ulkomailla suoritettuja tutkimuksia chilien sadontuoton ja kasvun kannalta optimaalisimmasta yölämpötilasta ja niiden lopputuloksena suositeltiin vähintään 12c yölämpötilaa. Alle 10c jos menee yölämmöt niin kukintahalut ja sadontuotto vähenee jo melko reippaalla kädellä. Ilmeisesti optimaalisin olisi sadontuoton kannalta päivälämpönä +22c ja yölämpönä +18c. Fatalii kertoili että Aji Cristal-kasvareissa kasvihuoneen minimilämpötila on säädetty +18c tuntumaan.

MasaT

Lainaus käyttäjältä: Herpiili - toukokuu 12, 2010, 16:58:44 ip
Itse olen säätänyt kasvihuoneeseen yöajan minimilämmöksi +14c, selailin läjän ulkomailla suoritettuja tutkimuksia chilien sadontuoton ja kasvun kannalta optimaalisimmasta yölämpötilasta ja niiden lopputuloksena suositeltiin vähintään 12c yölämpötilaa. Alle 10c jos menee yölämmöt niin kukintahalut ja sadontuotto vähenee jo melko reippaalla kädellä. Ilmeisesti optimaalisin olisi sadontuoton kannalta päivälämpönä +22c ja yölämpönä +18c. Fatalii kertoili että Aji Cristal-kasvareissa kasvihuoneen minimilämpötila on säädetty +18c tuntumaan.

Yölämpötila on nyt ollut alimmillaan +12 'C. Sääsin sitä juuri hieman ylemmäs. Puhallin on päällä klo 17.00-9.00, kun on ollut hieman viileitä päiviä. Automaattiavaajan jouduin asentamaan jo tuuletusluukkuun, kun lämpötila nousee auringon paisteella helposti +40 asteeseen. Siltikin saa näköjään pitää ovea välillä auki.
Laitoin tänään tuohon 14 neliön kasvariin mustan mansikkakankaan turvepohjan päälle, -jos sekin hieman varaisi lämpöä. Sähköähän minulla ei siellä ole lähettyvillä. Harsot olisi tarkoitus kohta asentaa ja pari mustaksi maalattua vesitynnyriä tuoda lämpöä varaamaan. Loputkin taimet olisi kuitenkin hyvä saada kohta jo kasvihuoneeseen. Vaikka sitten pienellä riskillä. 8)

MasaT

toukokuu 14, 2010, 19:28:44 ip #73 Viimeisin muokkaus: toukokuu 14, 2010, 20:39:52 ip käyttäjältä MasaT
Isoin kasvihuone alkaa olla valmis chilien siirtoa varten.

Kuvaa tästä kasvihuoneesta viime elokuulta löytyy tuolta http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5327.75

MasaT

Venezuelan purple C.Annuum on kasvanut koko kevään aurinkoisella etelän puoleisella ikkunalla ilman lamppuja. Lannoitteitakin olen antanut aika satunnaisesti.

Muistuttaa hieman Bolivian rainbowta mutta kukkavarret riippuu alaspäin ja pitäisi tulla pieniä pyöreitä marjoja.

Chilivaari

toukokuu 15, 2010, 12:32:25 ip #75 Viimeisin muokkaus: toukokuu 15, 2010, 12:56:40 ip käyttäjältä Chilivaari
Onpa tosi kauniita kukkia. Ja alin  kuva kuin taideteos.
EDIT: Lisäänpä linkin kukkakuviin, kun tämä tuli seuraavalle sivulle.
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=6820.msg96968#msg96968

Masa, kasvoihan sinulla Aji Chanca? Minulla näyttää siltä, että vieläkään en saanut oikeita siemeniä John The Chillimanilta, vaikka ne kerran jo uusittiin. Amarillolta näyttää edelleen.

MasaT

toukokuu 15, 2010, 21:19:34 ip #76 Viimeisin muokkaus: toukokuu 15, 2010, 21:35:40 ip käyttäjältä MasaT
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 15, 2010, 12:32:25 ip
Onpa tosi kauniita kukkia. Ja alin  kuva kuin taideteos.
EDIT: Lisäänpä linkin kukkakuviin, kun tämä tuli seuraavalle sivulle.
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=6820.msg96968#msg96968

Masa, kasvoihan sinulla Aji Chanca? Minulla näyttää siltä, että vieläkään en saanut oikeita siemeniä John The Chillimanilta, vaikka ne kerran jo uusittiin. Amarillolta näyttää edelleen.

Ehkä se onkin Aji amarillo. Ei ne Kolumbuksen aikana vielä kaikkea chileistä tietäneetkään.. :D

Yksi taimi on lähtenyt jakoon ja itsellä kasvaa vielä yksi. Pitää odottaa satoamiseen, että voin arvioida miltä näyttää.

Edit. Pitää kai pistää pieni vinkki tuosta alimmasta kuvasta. - Olen käyttänyt siinä lisävalaistukseen led-taskulamppua. Tuntuu toimivan ihan kiitettävästi.

Filago

Sulta saaduista siemenistä kasvatettu Tovarii näyttää vääntävän marjaa. Kukkia ehtikin pudota varsineen aika monta, kymmeniä ehkä. Toivotaan että tuo pysyy ja kypsyy. Kuva mun päiväkirjassa.

Edelleen kiittäen mahdollisuudesta osallistua projektiin, Filago

MasaT

Lainaus käyttäjältä: Filago - toukokuu 17, 2010, 21:09:19 ip
Sulta saaduista siemenistä kasvatettu Tovarii näyttää vääntävän marjaa. Kukkia ehtikin pudota varsineen aika monta, kymmeniä ehkä. Toivotaan että tuo pysyy ja kypsyy. Kuva mun päiväkirjassa.

Edelleen kiittäen mahdollisuudesta osallistua projektiin, Filago

Hyvä kuulla! :D Tämä uusin itänyt tovarii tekee taas sitä, ettei jaksa lähteä kasvamaan. Ei oikein hyvältä näytä tämänkään kohdalla. >:(
Säästähän minulle hieman siemeniä ensi kaudeksi, jos suomalaiset siemenet olisi sittenkin parempia. ;) Olisko nuo siemenet sitten saanut jotain säteilytystä lentokentällä, kun itävyys oli niin huono ja taimet ei lähde kasvuun.
Onneksi sinä sentään onnistuit! :)
Toinen erikoisen hankalalta tuntunut kasvatettava C.Galapagoense näyttää sitä vastoin taas piristyvän, kun olen pitänyt sitä jonkin aikaa läpinäkyvän muovimukin alla. Aikamoista vuoristorataa on tämänkin kasvatus ollut.

MasaT

Vein illalla kaikki loputkin taimet pienintä myöten tuohon pienempään kasvariin. Toivottavasti kaikki selviävät, saavathan aika valoa nyt riittävästi vaikkaa sataisikin päiväkausia.
Ruukutin ison osan taimista isompiin ruukkuihin ja kyllä ne osa niistä todellakin sitä jo tarvitsikin! ( Ison taimimäärän huonoja puolia, kun ei ehdi kaikkea seurata! :-X) Kuvaa tulee myöhemmin mutta aika äkkiä kasvihuone täyttyy isompiin ruukkuihin chilit laitettaessa.